ni som har fullcheek

orion_x

Trådstartare
hur har ni löst det med att fästa den övre parerstången i sidostycket? För det ska man väl göra? Hur stor är annars chansen att stängerna petar till hästen fel?

Vad kostar ett tredelat fullcheek från globus eller liknande ungefär?

Sv: ni som har fullcheek

Har aldrig satt fast parerstängerna, bettet har suttit rätt ändå och parerstängerna har inte petat hästen någonstans. Ingen i min omgivning har heller satt fast stängerna vad jag vet.

Det första jag hade köpte jag på Eko för 159 kr (Globus), har nu bytt bettstrl och beställt ett nytt likandant från GLobus. Väntar på det nu och det kommer kosta 209 kr i lokala ridsportsbutiken. Båda tredelade,

Har heller aldrig haft loopar till mitt parerstångsbett, det har då ALDRIG petat hästen någonstans och jag får inte in i mitt huvud hur det skulle gå till...

Jag använder alltid ett tredelat fullcheek på min häst då han trivs bäst med det. Har inte satt fast några loopar på det och aldrig sett någon ha det heller förutom på bild. Har testat svänga på det och se om det skulle kunna fastna någonstans och det ska mkt till innan det drar in i näsborren.

Köpte mitt för ca 150 kr tror jag på kings här i sundsvall...

Man behöver inte sätta fast parerstången i sidstycket när man använder full cheek. De flesta (t ex Spanska ridskolan) gör det inte. Det är mest på så kallade Fulmer-bett med rörliga ringar man gör det, antagligen för att de mest användes till hoppning i början och man ville väl kanske inte att parerstången skulle riskera att haka i t ex martingalen om hästen kliade sig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 574
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 026
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka