Ni Som Har Fullblod Haster:

Sv: Ni Som Har Fullblod Haster:

*KL*

Vill fortfarande gärna se någon källa till att magsår kommer av hösilage.

Har svårt att tro att hästar får magsår av hösilage. Snarare att de får det av för lite grovfoder. Däremot finns det ju hästar som inte tål hösilage och blir dassiga av det. Men jag tror inte de får magsår.

Men det finns ju enormt många som ger hösilage utan att ha några magproblem på sina hästar. Dessutom finns hösilage i alla upptänkliga varianter, från i princip hö till blött koensilage... och det är en jäkla skillnad på det! Det är ju bättre att ge bra hösilage än dåligt hö, och det är ju just kvalitén på hö som är så svår att få till. Mycket pga vårt mer och mer fuktiga klimat, det går inte att lagra hö't! Problem med allt från magen till hosta....

Jag håller iof med om att en del hö och en del hösilage (inte ensilage) är det optimala. Men i brist på bra hö ger jag hellre bra hösilage och jag har aldrig upplevt dåliga magar vare sig på tränande och tävlande hästar eller avelsdjur och unghästar. Varifrån grundar du uppfattningen att magsår och alla hästens magproblem kommer från hösilage?

Nu är ja tillbaka, förlåt att jag har inte svaret, mycket att hinna med, nu kan vi buggi :banana:
Jag måsta ändaS utt, ÄNDAS UUUUUUUUUUUUUT!
Läs a igenom brev och få den sjunkenda feeling att jag skriva fel, tolka mig fel eller talking to the wall, jag kan lika gärna gå utt och prata med hästerna! They make more sense to me than people.
Magsår, Magkatär är igen på hit:mad: det har stot i Ridsport, Diagnosed i Skara, jag börja hö talas om det när jag kom hem från Over There. Jag är igen doctor men det är allman känd att Stress/Foder är åsärk? Dagens tävlings häster för uttsto med mycket stress som du ock många andra som tävla vet! Lägg på ett undermåtlig foderstat och där har du Ingrediansen för Magsår.
NOBODY SAID ANYTHING ABOUT ALL HORSES! god o mighty woman, why do you have too streach everthing to it´s limit?
Bra Hö Dålig Hö -v- Bra Ensilage Dålig Ensilage: Med hö kan jag se vad jag få för $, skulla non bail vara dålig kan jag släng den, jag dö inte av några 10kg. baler, en Ensilage på 500kg som bli dålig bli inte bilige.
Jag behöve inte vacinera? för Botula som är igen garanti i för sig.
Har i 7-härad hade vi en hemsk snegel problem föra året där ko och kalver har dott. Risken att din häst dö av förgiftning från en smetat myr egg är storer an med en 10kg torr bale.
Du Wrangler bor i det bäst hö odling i landet, Gotland är känd för sin kalk rik åkerna, det bästa hö kommer from Gotland och rund Skaraborg.
Alla göra som dom vill, men häst äger ska vara medvete om risken, sen för dom skila sig själv.

Jag påstå INGETING! men har tagit den information från höger ort som jag sr som mitt överman och från vad jag har sett and just plain HORSE SENSE.

Fullblod Häster, då har vi kommit främ till att dom är svor föd, då kommer man intill värför är det så?? Mitt resonering säjer mig att det måsta hänga på Aveln och då för man ta upp det i Ameo´s Avel Siden.

Nu har vi buggi färdig Wrangler :banana:
Arizona

Oh, PS what is a good horse?

Jag har just nu både torrare och blötare. Det blötare står i hagen och det torrare ges i stallet. Otroligt nog fungerar den känsliga magen på fullblodet på det blötare ensilaget med.
Exakt så har jag det också, mitt ute-ensilage har nog rynt 40-45% ts och inne ligger runt 70%.
Såväl fullblodet som halvblodet och shettisarna mår utmärkt av detta, är runda och fina i hullet, blanka i pälsen och har fasta bollar som avföring.

Vad gäller trådens ämne så tror jag att detta med att ge mycket mer grovfoder är något som kanske har ökat de senaste åren, då kraftfoderpriserna har skjutit i höjden. Det har alltså blivit mer lönsamt i plånboken att ge mer grovfoder och mindre av dyra kraftfodertillskott.

Fullblod Häster, då har vi kommit främ till att dom är svor föd, då kommer man intill värför är det så?? Mitt resonering säjer mig att det måsta hänga på Aveln och då för man ta upp det i Ameo´s Avel Siden.
Jag har ett fullblod som INTE är svårfödd... :love:
Jag tror jag har gjort av med sammanlagt kanske 10 säckar kraftfoder till henne sen jag köpte henne för nästan 5 år sedan. Och så ska man veta att hon varit dräktig och fölat två gånger sen dess och nu är halvvägs dräktig igen. Hon ser nästan ut som en ardenner över rumpan just nu :love:

Jag tror jag har gjort av med sammanlagt kanske 10 säckar kraftfoder till henne sen jag köpte henne för nästan 5 år sedan. Och så ska man veta att hon varit dräktig och fölat två gånger sen dess och nu är halvvägs dräktig igen. Hon ser nästan ut som en ardenner över rumpan just nu :love:

Igenom åren fästner man för ett viss typ eller ras, jag älskar Fjords, konstig för en SvenskAmerican som boda vara ren quarter, dock är jag uppvuxen med Morgans, men jag har aldrig stirit :eek: mig blind på en viss ras, men vill se godheten av hästen själv och kunna säjer att "den är en bra häst och göra heder för sin ras"
Jag vet det finns individ Fullblod som göra heder, lättföd som en Fjord, men det är den allamanhet hos rasen "dom är snabba, dom är galloper, dom är svor förd".
Och som jag sa Ameo, allt ligga i AVELN!
Jag vill komma åt det en gång med en fråger, men du censered mig, med sån behandling bli man les och vill inte vara med längre.
Arizona

*kl* intressant tråd, men jag hoppas ingen fodrar exakt efter foderrekommendationerna från sjutttiotalet eller 1600-talet (!). Någon pratade om att man inte bara skulle kasta ut tusentals år av kunskap genom fönstret, men det tycker jag inte man gör. Det som rekommenderas idag bygger ju på all samlad erfarenhet människan har av hästar, plus ny forskning. Det måste ju vara värt något. Och det som rekommenderades förr byggde ju på de fodermedel man hade tillgång till. Hästen har ju oavsett vilket samma matsmältning nu som då, och som tusentals år innan människan började odla havre.

Idag är det ju mycket vanligare med vallodlingar och dessutom kan man få grovfoder leverarat til sig flera gånger varje vinter, det gör ju att man inte längre måste snåla med grovfodret och hålla hästarna hungriga. Förr var man ju tvungen att ge mer spannmål istället av de orsakerna. Nu har vi analyser och tillgång till hur mycket foder som helst. Mina hästar är iaf extremt hungriga om de har så lite att tugga på som 5 kg hö plus kraftfoder, de är mycket gladare med några kilo hö till och lite mindre kraftfoder. :laugh: Och det stöds ju också av allt man vet om hästens matsmältning, så det känns ju bra.

Jag tycker att rätt många fulblod är lättfödda, förhållandevis. Det är ju en sak när de är i träning för galopp, då är det elitidrottsmän med sån förbränning, sen som ridhästar elller i avel är det en annan sak.

Men mat måste de ju ha.

KL

Nej de proportionerna som i exemplen handlar det inte om men som Fleur skrev när hästar är i träning är det inte så långt ifrån......Men de behöver det då.

Samt att hackelsedelen i det ena exemplet gör att grovfoderdelen är större än hömängden som anges.

Jag tror fortfarande att det man vet idag är inte självklart sanningen imorgon, när hästarna mår bra och fungerar bra så är jag nöjd. Forskning får man ta för vad det är - det vi IDAG tror är det rätta:grin: Det gäller allt.

Det finns områden där man kan hitta forskningsrapporter som visar lika många sanningar som det finns rapporter, sätter man sig in i forskning i något område oavsett vad, så inser man det ganska snabbt.

En vältränad häst som får bra foder märks det på, den visar att den mår bra på många olika sätt. Päls, uppsyn, beteende, mm.

*KL*

Nuvarande herre, svårfödd. 120 MJ (i vila/lätt arbete) och en kvot på minst sju.

Äter i år med årets två silagesorter 15 kg silage (vill inte ha mer), 1.5 kg korn, 3 dl olja. Mineral etc.

Förra damen var en lättfödd liten raring, låg på 85 - 90 MJ. KLarade sig på fri tillgång på grovfoder (åt ca 15 - 20 kg) när jag väl fått ordning på ätandet. Nuv herre skulle också klara sig på fri tillgång om han kunde tänka sig att äta mer.

Mitt mål är alltid att de ska klara sig på bara grovfoder eller nästan bara grovfoder, men det gäller att de vill äta nog. Förra vintern stod nuv herre på betydligt högre kraftfodergivor (totalt 3 kg, och då var 2½ kg av det musli med högt MJ i). Men ser liten vits skriva vad de får i kilon foder. För den som får 'fri tillgång på grovfoder och mineraler' behöver inte vara ett dugg mer lättfödd än den som står på 10 kg grovfoder och 4 kg kraftfoder.

Bättre då se till vad de får i MJ-väg totalt i foderstaten.

Och som jag sa Ameo, allt ligga i AVELN!
Jag vill komma åt det en gång med en fråger, men du censered mig, med sån behandling bli man les och vill inte vara med längre.
Arizona
Jag har ingen aning om vad du syftar på, men har du fått ett inlägg borttaget någon gång så var det sannolikt för att något i inlägget bröt mot forumets regler. :idea: Vi sysslar inte med censur här, utan bara ser till att regelverket följs.

Hästar överlever på 6kg hö och 6kg havre (lr vad det var) men sen är ju frågan hur bra det är för dem ? Hur deras mage mår mm.
Det är inte säkert att du ser på utsidan att en människa är sjuk, att den tex. har rökt så mkt att den fått lugncancer....
Man kan inte tro på allt de trodde förut... man trodde ju i flera hundra år att jorden var universums centrum, och det stämmer ju lr hur ? :grin:

Jag har ingen aning om vad du syftar på, men har du fått ett inlägg borttaget någon gång så var det sannolikt för att något i inlägget bröt mot forumets regler. :idea: Vi sysslar inte med censur här, utan bara ser till att regelverket följs.

Useing this and other horse sites in the world for research in my book I went to your´s and ask´d a very simple guastion:

På Avelns Synpunkt Vad Är En Bra Häst:

You pull´d it Ameo, not once but twice! no explenation.
You don´t want me pissing in your yard fine, no problem.
With Respect
Arizona

Hördudu min vän, kolla gärna FAKTA innan du häver ur dig anklagelser!!!
Jag har bemödat mig med att gå tillbaka i din historik och hittat de trådar du har startat.
Den första LÅSTE jag för att det blev trams av den. (HÄR)
Den andra FINNS FORTFARANDE KVAR och har aldrig varit låst eller censurerad! Du kan hitta den här

Så var vänlig låt bli att kasta ur dig anklagelser som du inte har belägg för. :mad:

Hay Shlubbeedubb:bump: Merry Christmas too you and your love ones,
And all the rest of you.
Du har så rätt, hästerna o folk har blivet så stor nu för tiden, och med den storlik krävs More Food, Bengtssons Foderstate var för den tidens häst, han skulla säkert ger mer grovfoder giv i dagens lägget, det som skulla vara intressant är syn på hö-ensilage, ensilage som bas förda?
Så har skriva han om Ensilage:
Ensilage åt hästen måsta vara av god kvalitet. Det bruka vara omtyckt av häster, eventuellt efter tillvänjning. 7-8 kg bör kunna ges till ett Fullvuxet Djur. Åt unghäster måste man vara försiktig och endest ge mindre mängder. Fodersta åt dessa häster måsta baseras på Hö och Kraftfoder. Ensilaget har dock specialla egenskaper i näringshänseende, och en mindra daglig giva av prima ensilage kan rekommenderas båda åt fälston och ungehäster.

OK, mycket kan diskuteras, vätten hält, mätning av kvalitet, hålbarhet ....
Jag basera mina foderstat på Hö-Havre-Hul-Arbetes intesitet. Nu på vintern är det 6-8kg. hö och 1kg. havre nu när det är kallt. Hull Kontrol är att känna på Revben, ett läger fett - lagom bäst. Behöva jag kör hem ved då för jag öka havre giv så hon har nåt att bräna.
Mina häster har aldrig varit Lös I Magen! och det är just DETTA jag vill komma åt!
Det är så många på ensilage bas foder som har mag problem, en del som vissa igen problem alls....föran hästen sätts i arbetet och då spruter det överallt.
I am going to tell you something Shubbee:
I´v been all over, Skandinavia, Russia, EU, N.America S. America, and I´v never seen or hard of any other country feeding horses what they would call Cow Feed.
Vad andra har för foder till sina häster läga ja mig inte i, vill folk burka med mag problem med sina häster är det val deras sak tills non Bleeding Heart Yhoo komma och tala om hur du ska körta dina häst.
Problemet är för såna som jag som vill hålla sig till hö och kan inte längre få ta på det men för importer från ett annat land eller skicka hästern till släkt för man har inte råd längre att förda dom.
Food for thought and I need some coffee.
Arizona

Skulle nog säga att det är större risk att en stor häst som får 6-7 kg hö får magproblem än en som har fri tillgång på hösilage.
Mina hästar har aldrig reagerat på hösilaget,de håller sig fina i magen...

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: ako
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
228
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka