Hay Shlubbeedubb
Merry Christmas too you and your love ones,
And all the rest of you.
Du har så rätt, hästerna o folk har blivet så stor nu för tiden, och med den storlik krävs More Food, Bengtssons Foderstate var för den tidens häst, han skulla säkert ger mer grovfoder giv i dagens lägget, det som skulla vara intressant är syn på hö-ensilage, ensilage som bas förda?
Så har skriva han om Ensilage:
Ensilage åt hästen måsta vara av god kvalitet. Det bruka vara omtyckt av häster, eventuellt efter tillvänjning. 7-8 kg bör kunna ges till ett Fullvuxet Djur. Åt unghäster måste man vara försiktig och endest ge mindre mängder. Fodersta åt dessa häster måsta baseras på Hö och Kraftfoder. Ensilaget har dock specialla egenskaper i näringshänseende, och en mindra daglig giva av prima ensilage kan rekommenderas båda åt fälston och ungehäster.
OK, mycket kan diskuteras, vätten hält, mätning av kvalitet, hålbarhet ....
Jag basera mina foderstat på Hö-Havre-Hul-Arbetes intesitet. Nu på vintern är det 6-8kg. hö och 1kg. havre nu när det är kallt. Hull Kontrol är att känna på Revben, ett läger fett - lagom bäst. Behöva jag kör hem ved då för jag öka havre giv så hon har nåt att bräna.
Mina häster har aldrig varit Lös I Magen! och det är just DETTA jag vill komma åt!
Det är så många på ensilage bas foder som har mag problem, en del som vissa igen problem alls....föran hästen sätts i arbetet och då spruter det överallt.
I am going to tell you something Shubbee:
I´v been all over, Skandinavia, Russia, EU, N.America S. America, and I´v never seen or hard of any other country feeding horses what they would call Cow Feed.
Vad andra har för foder till sina häster läga ja mig inte i, vill folk burka med mag problem med sina häster är det val deras sak tills non Bleeding Heart Yhoo komma och tala om hur du ska körta dina häst.
Problemet är för såna som jag som vill hålla sig till hö och kan inte längre få ta på det men för importer från ett annat land eller skicka hästern till släkt för man har inte råd längre att förda dom.
Food for thought and I need some coffee.
Arizona