Ni Som Har Fullblod Haster:

Sv: Ni Som Har Fullblod Haster:

Som du har namnt rör det har om Fullblods Häster, jag vill påpeka att det fanns Andialusia Fullblods Häster av Arabiska Blod i det Kunliga Stal 1680, och var igen prydnads häster, men anvants flytig av Kungen, det finns igen bevis att dessa häster fick mer än hans förskriven foderstat.

Eftersom tråden handlar om fullblod så vill jag bara ta upp den tråden lite igen...

Jag har haft en hel del hästar med mer eller mindre fullblodsinslag, några rena engelska fullblod och många arabiska fullblod. Engelska fullblod är tämligen svåra att hålla i hull. Tror dom flesta (alla?) som har eng fullblod här håller med om att din föreskrivna foderstat på 6 kg hö och 6 kg havre, INTE skulle fungera, under några som helst omständigheter eller hur mycket eller lite arbete hästen fick!

Arabiska fullblod är en helt annan sak, det går inte att jämföra de två raserna utfodringsmässigt. Araber har i min erfarenhet mycket lättare att komma upp i hull och mycket mindre behov. Tvärtemot vad många tror är det ocskå lätt att få upp muskulatur och överlinje på en arabmen i många fall rids dom somskit och ser därför ut som hjortar med underhalsar, sänkt rygg och hög svans men det är en annan diskussion.

Betänker man att de även fick ca 4 kg hackelse så är inte grovfodermängden så liten trots allt.

Det stod inget om hackelse i den foderstaten jag tittade på... dessutom stod det mindre hö än vad jag skrev, bara 5 kg....

Sorry, blandade ihop proffessiorer med kungar ;) Men faktum kvarstår, väldigt lite strå/grovfoder och stora mängder kraftfoder...

Vad är hackelse förresten? ...antar att det inte menas lucernhack :grin:

Och varför inte bara ge så mkt hö hästen kan få i sig och utgå därifrån när man bestämmer hur mycket kraftfoder som behövs?

Vad är hackelse förresten? ...antar att det inte menas lucernhack :grin:

:rofl: Så typiskt självgoda nutidsmänniskor att tro sej veta allt men inte ens veta vad man har synpunkter på:rofl:

Min pappa lärde mej en del om hur man utfordrade hästar förr, önskar jag hade lyssnat ännu mer när han levde:cry:
Hackelse var halm som man hackade och gav hästarna utöver allt hö och utöver havren. Det fanns särskilda hackelsemaskiner för detta.

Man gav även kli med vatten gärna vamt ev i havren.

Jag tycker det är otroligt att man kan tro att tusentals år av erfarenhet av hästhållning kan bortförklaras med forskning:rofl: Ja vi vet alla att forskning är bra men också att den svänger, det som är dåligt i en period är bra nästa...:cool:

Det gäller människomat och jag är övertygad om att det gäller även hästmat.
Ta detta med vad som är bra eller dåligt i vår egen mathållning, som det svängt, om ägg, om fetter, om fisk om jag vet inte vad. Man tar det med en nypa salt.

Jag ger fullblodshästar kraftfoder i större mängd än de flesta "tyckare" idag skulle stå ut med att ens läsa:rofl: och så länge hästarna mått bra av det så gör jag det. Om tio år kanske man kommit fram till att "hoppsan, det dom gjorde förr kanske inte var så dumt:o"

Sen är det en annan sak att man förr använde hästarna på ett annat sätt, hobbyhästar idag är väl snarast undersysselsatta.....

Jag tycker att Arizona har en klar poäng här i tråden.

Senast ändrad av en moderator:

Glömde skriva att man kunde hacka även annat än halm, det var om man ville ge mer svårsmälta delar av växter som kunde innehålla viktiga ämnen men som alltså var för svärsmälta om man inte hackade dem till hästarna. Minns inte vad det kunde röra sig om tyvärr. Man hade tankar om näringsinnehåll mm som skulle förvåna nutidens "hästfolk"......:grin:

Måste erkänna att jag från början har lärt mig att fodra med mycket kraftfoder. Men det är så att det även när det gäller det så längre bak i tiden fanns vissa praktiska orsaker till det.
Den del av landet som jag kommer ifrån där fanns och finns inte många som odlar grovfoder. Jorden är helt enkelt för bra för det, så man odlar mycket säd och andra grödor. Det gav förr i sin tur att det inte fanns då mycket hö att få tag i däremot säd och halm. Vilket då gjorde att det helt naturligt blev så att hästarna fick mer säd mindre hö och stod på halm som de om de ville kunde äta av. Idag är det lite annorlunda, det är lättare att transportera foder nu är förr. Plus att det blir betydligt mycket billigare och enklare att låta hästarna äta mer grovfoder än kraftfoder.
Nästa praktiska bit som flera redan påpekat förr arbetade hästarna mycket mer, många timmar om dagen. Då fanns helt enkelt inte tid till att låta hästen äta så mycket grovfoder. Det tar ju längre tid för en häst att stoppa i sig ett kilo hö än ett kilo havre. Nästa bit är att efter som hästarna jobbade så mycket var de inte inne stallet på dagen utan utan ute på jobb. Då var det mycket enklare att ha med sig en eller ett par tornistrar med foder än flera kilo hö inte minst av utrymmes skäl. En tronister var ätt att hänga på hästen när den ändå skulle stå still och lika lätt att ta av när det var dagas att jobba igen.

Så det finns kulturella skillnader i utfodring av häst beroende på tillgången av foder i olika delar av landet men även än idag beroende på tillgången i olika länder. Det finns vissa fakta man vet idag som man inte visste förr men det finns också klart visat att det inte egentligen finns något riktigt facit på vad som är helt rätt. För hästarna är individer och det enda man kan göra är att ge riktvärden till medelhästen. Resten måste anpassat till den enskilda invidens behov. Så den gamla devisen om att man skulle göra foderstaten ryktskrapan håller egentligen än idag. Den sa att om man kände ryggraden med skrapan behövde hästen mer protein kände man revbenen behövde mer energi i fodret. Vad man sedan fyller ut kraven med för foder är ju upp till var och en.

Glömde skriva att man kunde hacka även annat än halm, det var om man ville ge mer svårsmälta delar av växter som kunde innehålla viktiga ämnen men som alltså var för svärsmälta om man inte hackade dem till hästarna. Minns inte vad det kunde röra sig om tyvärr. Man hade tankar om näringsinnehåll mm som skulle förvåna nutidens "hästfolk"......:grin:

Precis, så nu får du väl skärpa dig. Vilken hackelse menas?
Och kan du då svara på min fråga, varför om man nu har klargjort att hästens behov låg på ca 30 kg hö, ger man bara 5 kg hö och "toppar upp" med annat strå (halm?) och en hel massa havre? Om nu hästen få i sig hackelse, varför ger man inte mer hö istället? Jag är genuint intresserad av svaret på den frågan och du verkar ju veta!

Har du ens läst vad jag skrev? Jag pratar fortfarande om dessa nämda foderstater, dom ligger ju i tråden.

Just eftersom jag använder mitt eget öga och kunnande (och vad jag har för erfarenhet och kunnande har ju inte du en aning om eller hur) samt vad jag har lärt mig (är det någon skillnad på "mina" gamla hästkarlar än "dina" menar du?) -just därför stirrar jag mig inte blind på forskning och analyser men ser dom som ett bra komplement. Jag stirrar på mia djur istället och dom mår, växer och presterar bra!

Har aldrig skrivit att fullblod inte behöver mycket kraftfoder. :grin: Jag skrev att dom var svårfödda (eng fullblod) men ger du dina i storleksordningen 5 kg hö och 6 kg havre då menar du? DET är du den första fullblodsmännsika jag har sett som gör iallafall.
Jag skrev också att mina åsikter grundar sig på mina egna erfarenheter och påvilka hästar det gällde. Jag har då aldrig träffat på ett fullblod som klarar sig och funkar på 5 kg hö och 6 kg havre. Punkt.

Arabiskt fullblod, sto, 14 år, inget arbete

15 kg hösilage (fri tillgång)
3 kg edel avel
3 dl rypsolja

Fullblods/halvblodskorsning, 8 år, tränas och tävlas

ca 20 kg hösilage
2 kg edel avel
1 kg havre
1 kg Irish mash
5 dl rypsolja

Båda hamnar på en kvot på ca 7 mellan mj/smrp

Många fullblod i galoppträning står på en foderstat där de äter lika mycket hö som kraft.
Mina äter ca7kg hö och 5kg fullfoder (+lucern för några)

Många fullblod i galoppträning står på en foderstat där de äter lika mycket hö som kraft.

Det var väl ungefär vad min fick när jag hittade henne i en avelsbox. Den enorma mängd kraftfoder hon fick har haft sönder hennes mage helt och hållet och det har tagit mig flera år att få ordning på den. Nu fungerar den som en normal mage.

De fullblod jag haft har jag inte kunnat ge havre alls. De har rasat i vikt på havre. Korn har fungerat men bäst har varit att stoppa i dom så mycket grovfoder de bara lyckats få i sig.

Ändå förstår jag att hästar på banan inte kan dra runt på en massa hö i magen. Samtidigt så har de mer att göra i boxen och skulle nog må bättre mentalt av att få äta mer hö och mindre kraftfoder.

Mina hästar står på halm, så de kan pilla i sig det om de vill. Samtliga har bra magar och inga olater. Periodvis äter de dessutom mer hö och mindre kraft (mindre träning)

Ok, ja jag har ingen erfarenhet av racinghästar mer än för "100" år sedan på ett arabstuteri men det måste ju ändå vara skillnad på arbetande arbetshästar, historiska kavallerihästar, tom ett "hobby"fullblod och ett galopptävlande fullblod?

Sedan tycker jag att det är en väsentlig skillnad med 7 kg hö, 5 kg FULLfoder (som det ofta finns en hel del olika fodermedel i) samt fri tillgång på halm (även om det är strömedel) än 5 kg hö och 6 kg havre? Även på galoppsidan? För som shlubberdubb säger är det inte många icke tävlande fullblod som funkar på den foderstaten.....

Hay Shlubbeedubb:bump: Merry Christmas too you and your love ones,
And all the rest of you.
Du har så rätt, hästerna o folk har blivet så stor nu för tiden, och med den storlik krävs More Food, Bengtssons Foderstate var för den tidens häst, han skulla säkert ger mer grovfoder giv i dagens lägget, det som skulla vara intressant är syn på hö-ensilage, ensilage som bas förda?
Så har skriva han om Ensilage:
Ensilage åt hästen måsta vara av god kvalitet. Det bruka vara omtyckt av häster, eventuellt efter tillvänjning. 7-8 kg bör kunna ges till ett Fullvuxet Djur. Åt unghäster måste man vara försiktig och endest ge mindre mängder. Fodersta åt dessa häster måsta baseras på Hö och Kraftfoder. Ensilaget har dock specialla egenskaper i näringshänseende, och en mindra daglig giva av prima ensilage kan rekommenderas båda åt fälston och ungehäster.

OK, mycket kan diskuteras, vätten hält, mätning av kvalitet, hålbarhet ....
Jag basera mina foderstat på Hö-Havre-Hul-Arbetes intesitet. Nu på vintern är det 6-8kg. hö och 1kg. havre nu när det är kallt. Hull Kontrol är att känna på Revben, ett läger fett - lagom bäst. Behöva jag kör hem ved då för jag öka havre giv så hon har nåt att bräna.
Mina häster har aldrig varit Lös I Magen! och det är just DETTA jag vill komma åt!
Det är så många på ensilage bas foder som har mag problem, en del som vissa igen problem alls....föran hästen sätts i arbetet och då spruter det överallt.
I am going to tell you something Shubbee:
I´v been all over, Skandinavia, Russia, EU, N.America S. America, and I´v never seen or hard of any other country feeding horses what they would call Cow Feed.
Vad andra har för foder till sina häster läga ja mig inte i, vill folk burka med mag problem med sina häster är det val deras sak tills non Bleeding Heart Yhoo komma och tala om hur du ska körta dina häst.
Problemet är för såna som jag som vill hålla sig till hö och kan inte längre få ta på det men för importer från ett annat land eller skicka hästern till släkt för man har inte råd längre att förda dom.
Food for thought and I need some coffee.
Arizona

Men det finns ju enormt många som ger hösilage utan att ha några magproblem på sina hästar. Dessutom finns hösilage i alla upptänkliga varianter, från i princip hö till blött koensilage... och det är en jäkla skillnad på det! Det är ju bättre att ge bra hösilage än dåligt hö, och det är ju just kvalitén på hö som är så svår att få till. Mycket pga vårt mer och mer fuktiga klimat, det går inte att lagra hö't! Problem med allt från magen till hosta....

Jag håller iof med om att en del hö och en del hösilage (inte ensilage) är det optimala. Men i brist på bra hö ger jag hellre bra hösilage och jag har aldrig upplevt dåliga magar vare sig på tränande och tävlande hästar eller avelsdjur och unghästar. Varifrån grundar du uppfattningen att magsår och alla hästens magproblem kommer från hösilage?

Men det finns ju enormt många som ger hösilage utan att ha några magproblem på sina hästar.

För att reda ut begreppen. Hösilage och ensilage är samma sak. Processen är den samma - att konservera gräset på ett aptitiligt och innehållsrikt sätt.

Vi häst folk föredrar ett torrare ensilage och kallar detta hösilage. Ett blötare ensilage är vad Arizona menar med cow feed.

Någon som kommer ihåg dessa högar på görden med plast ovanpå och massor av bildäck? Det var hur man tillverkade ensilage efter silonas tid och innan plastningsmaskiner. (Stora betongsilos vid gamla kostallar var sådana som man gjorde ensilage i förr.)

Oh, and I have seen the usage of "cow feed" for horses in many other countries and not just Sweden. ;)

Men gamla sättet att silera gräs och den hygienkvalitet det höll då hade inte varit lämplig att ge till häst. Det är den nuvarande processen som fungerar för häst. Speciellt då till hästar som har ett stort energi och proteinbehov och där man vill fokusera på att ge hästen ett grovfoder istället.

Jag har just nu både torrare och blötare. Det blötare står i hagen och det torrare ges i stallet. Otroligt nog fungerar den känsliga magen på fullblodet på det blötare ensilaget med.

Jo, jag vet att det är samma process.
Men som du själv beskriver det, för mig är "koensilage" det blöta som man ger till ko, cow feed. Hösilage den torrare varianten.
Men jag tycker mig ha märkt att en del hästar reagerar negativt på det blöta (det riktigt blöta, det jag kallar ensilage) men jag har inte sett många som ger detta till hästar.
Det är ju ofta en skillnad på det också i och med att det ena tillverkas specifikt för hästar i många fall, precis som det andra tillverkas till kor...så det bör finnas en skillnad rent innehållsmässigt tex vad man blandat i för gräs osv. Det kanske är detta hästarna reagerar på snarare än torrsubstansen och "surheten" (om man nu kan benämna det så?)

*KL*

Vill fortfarande gärna se någon källa till att magsår kommer av hösilage.

Vill fortfarande gärna se någon källa till att magsår kommer av hösilage.
Det kommer du nog få vänta länge på;)
Eftersom man har undersökt just magsår på hästar väldigt mycket. De vanligaste orsakerna är snabba foderbyten, felaktiga foderrutiner och stress.
Exempel på snabba foder byten är ju inte så svårt att ge bara att byta från ett till ett annat foder snabbt.
Exempel på felaktiga foderrutiner kan vara att hästen är utan mat i mer än 3,5 timmar eller att man ger för lite grovfoder.
Sedan stress kan ju vara väldigt mycket allt från att födas (merparten av alla nyfödda föl har magsår:eek: som visserligen läker av sig själv om fölet får vara friskt) till miljöombyte eller en lång transport.

Däremot finns inget som säger att ett bra ensilage eller hösilage kan ge magsår, dåligt foder av alla sorter kan ge problem hos alla.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: ako
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
228
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka