Ni Som Har Fullblod Haster:

Sv: Ni Som Har Fullblod Haster:

Här finns Kung Karl lX foderstat för sina Karolina Häster 1680:

16 Skolpund Hö: (6.800gr.)
2 Kannor Havre: (5.2lt. el 3.500gr.)
4 Kannor Hackelse: (10.4lt.)

Hästen Skal Kunn Bahra på ett gott dagsverk av 5 mil.
Ryttare: 70kg.
Vapen & Kyllret: 24kg.
Sadeluttrustning: 16kg.
Proviat & Packningt: 25kg. alså 135kg. som allt.

Om sina Ryttare sa han:
"Må Herran Gud Göra Mina Tjänare Säliga;
Rika Kommer De Icka Att Bli"
En Husbonda som var inte lätt att dras med.

Som ni märker, hans foderstat ligga nära till Proff. Bengtsson´s.

O, förestan, vet ni var Karl Xll och han Karolinar fyrad jul, 300 år sen?
Arizona

tyckee fortfarande att man ska ge mkt hö/silage och lite kraft foder som man kommit fram till i dagens forskning. det är det mest naturliga för hästarna!

Ja man kan verkligen hoppas att fullblodssidan tittar över sina utfodringsrutiner, så mycket problem med magsår de hästarna har...

Vad är det för skilnad på dagens häst och Karl Xl häster?
Vad är det för naturlig med hösilge?
Arizona

Skillnaden ligger i att senare års forsknning visat att hästen är en grovfoderomvandlare till stösta del.

Vårt 9åriga engelska fullblod äter 1kg lusern o 1kg krafft grund o 1mått "muskel E" det är E-vitamin som hjälper till att bygga upp muskler o ser till att han får tillräckligt med vitamin.
När han är i full gång o tränas äter han 1kglusern o 2kg krafft groov. samt muskel E. Han har även fri tillgång på hö dygnet runt.:laugh:

Vad är det för skilnad på dagens häst och Karl Xl häster?
Vad är det för naturlig med hösilge?
Arizona
Det är ingen skillnad på hästarna, jag tror snarare att det är skillnad på hur vi ser på hästarna idag. Vi vet idag att det går att ge dem stora mängder grovfoder och att det kan räcka med det. Idag har vi också grovfoderanalyser som gör att vi kan veta säkert att hästarna får i sig det de behöver.
Hösilage är naturligt, eftersom det är gräs = hästens naturliga föda. Hösilaget är syrefritt konserverat, men i övrigt alltså samma som gräs. Hösilageskördandet kan ju göras tidigare på året än höskörd och därför har hösilaget ofta bättre näringsvärden, som täcker större delar av hästens behov.
Förr skördade man hö när solen sken. Hade man tur var höet inne före midsommar och då hav rätt hyfsat kvalite näringsmässigt. Tvingades man skörda sent var det inte mycket näring kvar i höet och man var tvungen att komplettera med mycket kraftfoder.

Skillnaden ligger i att senare års förskning visat att hästen är en grovfoderomvandlare till stösta del.

? men det har häst folk vet i tusental år! menar du att vi nu kan bryta ner ämnen i sina bestånds delar? det är igen nyhet.
Arizona

Det är ingen skillnad på hästarna, jag tror snarare att det är skillnad på hur vi ser på hästarna idag. Vi vet idag att det går att ge dem stora mängder grovfoder och att det kan räcka med det. Idag har vi också grovfoderanalyser som gör att vi kan veta säkert att hästarna får i sig det de behöver.
Hösilage är naturligt, eftersom det är gräs = hästens naturliga föda. Hösilaget är syrefritt konserverat, men i övrigt alltså samma som gräs. Hösilageskördandet kan ju göras tidigare på året än höskörd och därför har hösilaget ofta bättre näringsvärden, som täcker större delar av hästens behov.
Förr skördade man hö när solen sken. Hade man tur var höet inne före midsommar och då hav rätt hyfsat kvalite näringsmässigt. Tvingades man skörda sent var det inte mycket näring kvar i höet och man var tvungen att komplettera med mycket kraftfoder.

Ameo, min sto heter Ami och den ändra Ami-go, kan inte uttala hans Tyska namn.
Sorry, du och jag har en skild uppfättning om vad en Naturlig Foder är. Jag inser inte att ett foder som är inpackaterad för att åstadkomma ett konserverings process som Naturlig! och mitt stodspukt och din komma aldrig att mötes.
Jag started det har för att jag undra hur mycket Kraft i foderstat behövs för att hålla en Fullblod i hull, att det kräv 3 gånger eller mer ensilage mot vanliga torket hö bli jag lita ställd, har lite erfärenhet av ensilage, bara att det var det vi gert ko när jag växt upp. Jag har inte häft så mycket med fullblod att göra sen 90 talet då ensilage börja bli populär i Sweden tack vara sitt lätt häntering för bunder.
Det som jag vet är den stickenda jäst lukt jag få i näsen när jag gå i en ensilag häst ställ och allt los skit som finns på golv och vägger.
Jag änse mig själv som non häst expert men ett sur mage kan inte vara hälsosamt, jag vet själv hur jag känna med en sur mage.
Magsor i häster hade jag aldrig hårt talas om förän nu dom senesta åren.
Häster som kan inte hålla hull så fort dom sätts i arbete?
Ameo, jag har lärt mig av dom gamle häst karl och hade stor respekt för deras häst kunnenda, bara för den änledning att hästen var deras livebrod! om dom insåg att ensilage var ett bra hästfoder så skulla dom har änvänt det.
Jag själv har kört hårt i skogen med häster och Bengtssons foderstat har kommit mig till godå, jag tro inte dom skulla har klara sig på höensilage.
I am very old fashion Ameo.
Arizona

Nej, det har folk faktiskt inte vetat i tusentals år.
Jag har hängt med ett bra tag i hästeriet och förr var det inte alls ovanligt med foderstater där det var mer kraftfoder än grovfoder.

Nej, det har folk faktiskt inte vetat i tusentals år.
Jag har hängt med ett bra tag i hästeriet och förr var det inte alls ovanligt med foderstater där det var mer kraftfoder än grovfoder.

:confused: att säger att häst folk igenom tider var inte medvetet om hästens behov är att vissa sina egen okunnighet!
Om du har så många häst år under bältet då vet du att text bok cifer och munväder kan aldrig ersätter ett livs erfarenhet.
Visst var det vanlig med höga kraftfoder giv, hur annars skulla hästen kunna arbete!
Citat av Proff. Bengtsson:
En häst som går i hårt arbete har ett näringsbehov som motsvara näringsvärdet i 25 - 30kg gott hö. Hästen kan dock inte förtära så stora mängder hö, då detta är alltför skrymmande och dess smältbarhet stark nedsätts vid stora givor. I stället efordras mer koncentreade, näringsrika fodermedel, och sådana fodermedel kallas med ett gemensamt namn kraftfoder.
Arizona

Allihop:
I Proff. Gösta Bengtsson´s ABC Om häster, 1976 pg. 135
Foderstat för Fullvuxen Sport Tävlingshästar 500kg:
Träning:
Hö 5kg.
Havre 6kg.
Vetekli .2
Sojajöl .3
Morot 1kg.

:eek::eek: väldigt lite grovfoder!! :crazy:

Brukar prova mej fram lite, tkr att om det är möjligt att hästar ska få fri tillgång på grovfoder. Så brukar se lite hur mkt grovfoder de kan äta och sen får man ju lägga till kraftfoder om det behövs mer av nånting, men beror ju på hur de ser ut i hull och muskler mm. Man måste fodra med ögat oxå, sen är väl kvoterna bra att ha koll på så att de inte blir helt galna, men att följa tabellerna helt tror jag är svårt... har inte funkat på några av mina två hästar, som har legat långt över deras värden på hipocampus...
Så jag får väl fram foderstaten genom att prova mej fram tills hästen ser bra uti hull och muskler mm.

Jag kan nog tänka mej att karl den (vad det nu var) inte hade lika stor kunskap om hästar som vi faktiskt har idag, hästen kan ju se glad ut fast den inte mår så bra egentligen...
vad jag vet så har man väl kommit fram till att hästar känner sig mätta vid ett visst antal tuggningar och inte pga mängden MJ. Och det tar betydligt längre tid att tugga 1 kg grovfoder än 1 kg kraftfoder så...

Du för gå tillbaka till vad jag skriv till älgen ängåenda Grovfodermängd och vad jag sa längre främ, "dessa foderstat är ett tum-regal som ska öka eller minska efter individ."
Jag vet inte vad du har haft för foderstat, är dina häster bra på det då så.

Om du har den inställning att häst folk föra din tid var inte lika häst kunnig, då har du mycket att lära dig och det finns igen änledning att slåsa tid på dig.
Arizona

Där är ju en viss skillnad på Karl IX hästar och dagen fullblod. Hästarna på hans tid var ju en annan typ mer liknade dagens nordsvenskar. Så visst blir det skillnad på foder och behov. Sedan får man ju inte heller glömma att vi inte vet i i vilket skick hästarna var på den foderstaten heller.

Det går inte heller att rakt av räkna ut vad som skiljer SLU:s foder mot de som du skrivit om. För SLU utgår från ett medelvärde av hur mycket omsättningsbar energi/dag en häst behöver. Sedan använder man olika parametar för att räkna ut hur mycket en häst behöver. Man utgå från vikten och om hästen är lättfödd, normalfödd eller svårfödd. Utöver det lägger man till 10% om det är en hingst. Från dessa riktvärden gör man sedan tillägg för t ex arbete, dräktighet, digivning, ålder och om den vistas mycket ute i kyla.
Så det är mycket möjligt att även Karl IX foderstat hade passat in bra i deras värden. Men man vet att hästarnas matsmältning mår bäst av att få processa fodret i grovtarmen. Där bryts grovfodret ner precis som gräs och halm. Kraftfodren bryts däremot ner tidigare i hästens tunntarm. Detta gör att det lätt kan rubba balansen i hästens matsmältning vilket är den största orsaken till att man idag rekommenderar att hästar i största mån ska utfodras med grovfoder. Men de kan mycket väl klara sig och även må bra mer kraftfoder. Fast då ökar risken för att hästen får problem med magen men också för fång och korsförlamning.

Snarare okunnigt att tro att vi inte vet mer idagens läge än för "tusentals år sedan"

För det första är det Kung Karl XI! inte Hertig Karl IX yngsta son till Gustav Vasa. (jag skriv fel, förlåt)
No, mycket som du säjer har jag redan svarit på igenom Proffesor Bengtssons Forderstater För Häster, jag tog inte upp ponies, men hålla mig till stora häster. Hans verk ABC OM HÄSTER är byggd på gammle erfarenet och vetenskaplig bevis från hans tid när han sätt som Chefs Vetrinär på Sveska Vetrinär Hög Skolen under 1960 tal och då han kom utt med sin bok. I hästens biologiska funktion finns det inte mycket som har andrat sig i dom sista 45år, utan mjoligvis ett allman dålig avel där hästen kan inte längra uttföra den ärbete som den var avled till.
Min point var att det fanns lite skilnad på Karl Xl foderstat och Proff. Bengtssons nästan 300 år senar!
Visst var Karl Xl häster av mer ponny typ:

Hans Kungl. Majt. fixead den militärmåt 1692 till 9 kvarter 2 tum, men ej öfver 10 kvarters höjd bakom sadeln; (139 - 150cm.)
Hästen skal vara rena och af goda ben, icke fullhofviga, tjocka och breda af kreutz och bringa. Valacker är att föredra såsom det mera beständiga och härdiga. Ingen yngre häst för approberas än den som hafver 4 åhr och går i det 5te. eftersom eljest man icke kan wäl weta af hwad godhet hästen kan wara för än han fått 4 åhr och kommer i det 5te.

Med den prestaion som nämns tidigar då kan inte hans foderstat vara alltför felande annars skulla hästerna inte har klarat av 10 års falttåg. Många gånger bliv fodergiv snärar under än över det förskivna, och stunder då häster fick liva av bark och tobak som skrivs i dagboker!

Som du har namnt rör det har om Fullblods Häster, jag vill påpeka att det fanns Andialusia Fullblods Häster av Arabiska Blod i det Kunliga Stal 1680, och var igen prydnads häster, men anvants flytig av Kungen, det finns igen bevis att dessa häster fick mer än hans förskriven foderstat.

Då! vill non förklara för mig hur det har kommit sig att dagens häster behova
3X mer förda i vilo än dom häster för 300 eller bara 45 år sen som gick i hårt arbete 6 dager i vecka på 6kg. hö & 6kg. havre, utan alltmjöliga tillsätts av soja, betför, linfrö olja, mellas med provtagning av allt man stopper i hästen och Gud vet vad allt?

Nej, det är snara vi som kan för lita om häster och för mycket om det tekniska.
Arizona

Tiderna förändras! På Kung Karl XIs tid var det inte samma syn på hästar och det fanns inte samma teknik som idag. Visste man då hur hästen jäser i grovtarmen och liknande? Troligtvis inte. Man fodrade sin häst utan att kunna se vad förlite grovfoder gör. Det mesta andra har gått frammåt sedan den tiden så varför inte forskningen om hästar?

Kanske lite rörigt inlägg, ska utfodra mig själv lite nu.

Allihop:
MYCKET GROV FODER, Höensilage, Lucern, och en näva kräft!
Och alla är i bra hull.
Då har jag blivit missinformed! och en Fullis behöve inte så mycket kräft.
Hur komma det sig att ni ger så mycket Grovfoder.
I Proff. Gösta Bengtsson´s ABC Om häster, 1976 pg. 135
Foderstat för Fullvuxen Sport Tävlingshästar 500kg:
Träning:
Hö 5kg.
Havre 6kg.
Vetekli .2
Sojajöl .3
Morot 1kg.
Proffesor Bengtsson göra igen skillnad mellan Värmblod - Fullblod - Fullblod Arab som gå på banan.

För Större Ridhäster & Arbetshäster 600kg: pg.147
Motionarbetet: Hårtarbetet:
Hö 6kg Hö 8kg
Halm 1kg Blandsäd 6kg
Havre 4kg Vetakli 3kg
(blandsäd i lika delar havre/korn i krosset from)

Jag kan inte följer dina närings giv därför att i mina gamla studia bok stå det i Koncentration och Energivärdet om Kalvac/kalvax.

Ett foderstat är enbart en Tum Regal och måsta änpassa till den individe hästen.
Vär har ni fått era foderstate ifrån?
Arizona

Dude,

De där böckerna är ganska gamla och den tidens foderstater är inte aktuella. Kunskapen på vad hästar behövde fanns liksom inte. Man gissade och tyckte havre var naturligt att ge.

Hästen är ju byggd att äta - hela tiden - grovfoder. Dagens grovfoder är såpass bra att man oftainte behöver ge något kraftfoder alls, mer än till just högpresterande tävlingshästar på elit nivå.

Mitt fullblod har ett högre energibehov än de andra hästarna i stallet och får mat därefter. Hon får fri tillgång på grovfoder. Så mycket hon kan äta. Sedan lite extra müsli, lite betfor och lite linfröpellets. Den extra energin i müslin och betforn ger henne mer hull. Linfröpelletsen håller magen i trim.

Så massor av grovfoder. Och när du tror du gett tillräckligt så ge mer. Och dubbla det. Min står på box på natten och är det slut på morgonen har hon fått för lite. I hagen står en bal hon kan äta av hela tiden under dagen.

Så massor av grovfoder. Ännu mer grovfoder. Did I mention plenty of forage?

Då! vill non förklara för mig hur det har kommit sig att dagens häster behova
3X mer förda i vilo än dom häster för 300 eller bara 45 år sen som gick i hårt arbete 6 dager i vecka på 6kg. hö & 6kg. havre, utan alltmjöliga tillsätts av soja, betför, linfrö olja, mellas med provtagning av allt man stopper i hästen och Gud vet vad allt?

Nej, det är snara vi som kan för lita om häster och för mycket om det tekniska.
Arizona

Bloody hell, man. You've been doing some reading.

Anyway - hästar förr var mindre än vad de är idag. Precis som vi var mindre förr. Jag är inte speciellt jättelång men jag kan inte stå raklång i den skalenliga replica av ett rum från Vasa-skeppet på museet och där huserades soldater från den svenska kungliga armén. Go figure. Nutritional value blir bättre med gödslingen av åkrarna och effektivisering av grödor och uppfödning vilket ger längre människor och större djur. Vi har generation 4 i stallet och varit tvugna att blanda blodet annars så blir hästarna för stora. Varje generation har bara blivit större och större. Började med ett sto på 70-talet som var 1.54. Nu står generation 4 i stallet är 2 år och mäter 1.54. Mamma är närmare 1.70. Mormor var där med och stammodern var den som var 1.54.

Tittar man på gamla stallar ute på byggden ser man att takhöjden möjligtvis tillåter att man stallar in en D-ponny. Stod och tittade på en nordsvensk brukshäst igår som är 1.48 alltså D-ponny. Jag kan mycket väl tänka mig att denna är en modell man ofta såg för 45 år sedan eller 300 år sedan. Men idag klassas den som liten. Den lilla hästen ska inte alls ha lika mycket grovfoder som mitt halvblod. Mitt halvblod är större än mitt fullblod och hennes ämnesomsättning, energiförbränning och ålder gör att hon har ett högre energibehov än mitt halvblod.

Horses are individuals. Precis som två människor förbränner maten olika gör hästar det.

Men tillbaka till förr. Titta på vad innehållet i 6 kg havre skulle motsvara i grovfoder istället. Det är det man försöker gör idag. Ge mer grovfoer och få hästar som mår bättre fysiskt och mentalt. Som får tillgodose sitt behov av att tugga och slippa utveckla olater som weaving, cribbing and box-walking och fysiska åkommor som ulcers samt något som liknar IBS.

För 20-30 år sedan räknade man att en häst åt ca 1 ton hö (inte hösilage) på ett uppstallningsår (betesperiod ej inräknad). Mitt gamla fullblod satte i sig nästan 1 ton hö på två månader. Mitt nuvarande fullblod sätter i sig mer än det i hösilage på två månader.

Personligen skiter jag hellre i havren och ger de extra 6 kilona i hö istället. Bättre för hästen.

Du har rätt i en sak. Papper och analyser kan aldrig ersätta ett kunnigt hästöga (men absolut komplettera det!)

Just därför skulle jag ALDRIG ge mina hästar 6 kg hö och 6 kg havre som en daglig foderstat. Hur många proffesiorers och kungars foderstatsuträkningar du sätter framför mig!

Sedan kan du tycka att jag är okunnig och arrogant bäst du vill då. Jag har iallafall blanka, välmående, musklade hästar som bär fram föl, diar, tränas och what have you på ett kanonbra sätt. Det räcker för mig.

Hur ver du förresten att kungens hästar inte fick något annat i stråväg? Du säger att behovet skulle vara ca 30 kg hö men det kan dom inte äta. Så varför propotionerna 6/6??? En arbetande häst lär kunna äta mer än 6 kg hö om dagen. vad är anledningen till detta? Hur fick dom i sig tillräcklig stråmängd? Och vad vet vi om dåtidens hästsjukdomar? Vad vet vi om vad de hade för problem med magen?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: ako
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
228
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka