Ni som har FM-hundar? Lydnadsprovet?

Sandra78

Trådstartare
Vi har lyckats få intstruktörer som verkligen inte har någon koll... Lydnadsprovet för försvarsmaktshundhund ska göras snart, men ingen verkar ens försöka reda ut vad det är som gäller. Så jag drämmer till med en lång rad frågor...

* Får man ha en annan förare än i bevakningen?
* Hur lång tid är platsliggningen?
* Hoppet, är det identiskt med det i apellen?
* Hur bedöms det egentligen, har förstått att man inte får ha 0 på några moment, men finns det nån viss poängsumma man måste uppnå?
* Bedöms dubbelkommandon lika hårt som i tävlingslydnad?
* Ingår ingen hantering/tandvisning?

Ja, det var allt för nu tror jag. Allmänna erfarenheter om certande av FM-hundar uppskattas förstås också.
Jo, förresten, en sak till! Hunden ska vara minst 18 månader för att få göra cert-prov. Gäller det bara bevakningen eller måste den vara 18 månader för lydnaden också?

Sv: Ni som har FM-hundar? Lydnadsprovet?

Ska försöka ge några svar:

Det ska vara samma förare hela provet, alltså både lydnad och resterande prov.

Platsliggningen är 5 minuter med 4 skott.

Hoppet är samma som i appellen.

Lydnadsmomenten är samma som i Lägre klass men utan apportering och kryp. Fritt följ tillkommer. Lägst betyg 5 på samtliga moment.

Lydnadsmomenten ska vara funktionella och inte jämföras med tävlingslydnad.

Ingen hantering eller tandvisning ingår i lydnadsprovet.

18 månaders ålder gäller även för lydnaden.

Hoppas du är nöjd med svaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått valpkurs i ett par veckor nu (idag var gång 4 av 6) hos brukshundklubben. Har från första start känt att det inte känns...
2
Svar
23
· Visningar
5 646
Senast: vallhund
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka