Ni som har fler än en hund!

G

glee

Jag och sambon håller på och pratar om att skaffa en till hund, problemet är att vi är lite oense om nästa hund ska vara en tik eller hane.

Sambon vill ha hanhund för att slippa löpen, hormonsvängningarna och allt det där. Jag vill ha tik för att slippa springandet efter löptikar, som kanske egentligen inte är svårt att träna bort? Jag vill även ha tik för att hanhundsaggressivitet inte är så ovanligt hos staffar (det är en staff vi vill ha). Samtidigt kanske vår tik skulle gå bättre ihop med en hane än en annan tik.
Jag jobbade på hunddagis i somras, och även om det är en helt annan situation för hundarna där, så kände jag verkligen att jag inte ville ha hanhund.

Vår tik ska kastreras så det kommer inte bli problem med hane pga hennes löp.

Hur resonerade ni när ni skaffade hund nr 2?
Vad är det för för- & nackdelar med den "kombinationen" ni har?

Sv: Ni som har fler än en hund!

Jag skaffade en tik till. Men det har att gora med att jag tycker om att i alla fall ha valet att ta valpar om jag vill. Men sa haller jag ju pa med uppfodning ocksa, sa det styr en hel del.
Men jag tycker att tikar ar lattare att ha att gora med. Har haft made ock, och jag foredrar tikarna.

Jag har i alla tider haft både hanhundar och tikar samtidigt och kan inte påstå att något av alternativen ger "merjobb"/"merträning".
Det kan ju vara så att vissa raser har större skillnad mellan könen, men ännu har jag inte träffat en sådan ras.

Ni får väl lista för och nackdelar hos varsin hund och sedan gå igenom dessa tillsammans och se om ni kan komma överens..

För mig var hund nr 2 mer ett individval än efter kön. Jag har haft två tikar, och har nu en tik och en kastrerad hane.

Jag har tre tikar, tidigare har vi haft hanar oxå och jag kan tycka att det finns för och nackdelar med båda.Nu har jag tikar för att ev kunna ta en kull valpar om dom visar sig vara lämpliga för det.

Hund nr 2, blev ännu en tik. Både sambon och jag trodde att en tik som redan som valp visade tecken på undergivenhet, skulle passa bäst ihop med vår milda något äldre tik.

Det blev alldeles perfekt och precis som vi hade hoppats. Tik nr 1 är "drottning" och tik nr 2 är välvillig "tvåa".. De har hittills aldrig varit i luven på varandra på allvar, utan är bra kompisar som sover PÅ varandra *ler*

Visst var det ett lotteri, men vi hade tur. Skulle jag välja igen, skulle jag även kunna tänka mig en hane som oxå visar tecken på undergivenhet redan som valp.. men denna skulle absolut kastreras.. bara för att passa in i familjen utan "hormonbesvär"

Vi visste att vi skulle ha en Rottweiler och var helt inne på en hona, " för alla han-Rottweilar blir hanilska m m m m" . Eftersom vi då redan hade en hane så var det en hona vi skulle ha.
Men inte kom vi hem med någon hona heller,,,:) Det bidde en kille till.
Och han är inte hanilsk och han ska inte kastreras. :bow:
Och jag är himla glad att vi trots allt skaffade en kille till eftersom det här med löpen när man redan har en hanhund hade varit en pärs.

Det är väl ungefär så vi har gjort men kan inte komma överens. :D

Tack för alla svar! Det här får vi fortsätta klura på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
541
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 652
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat