Ni som har EU-bidrag

Sv: Ni som har EU-bidrag

KL
Vi har nu blivit registrerade som lantbruksfastighet i sommar då vi köpte till mark till huset.
Vad är det för bidrag ni söker? Kan jag oxå söka det?

Det finns ett stort antal stöd att söka. De flesta är lätta att förstå sig på om man vet att syftet oftast är att bevara odlingslandskapet och minska miljöförstöringen. Vanligast är Gårdsstödet, för att få det så måste man ha stödrätter. Med gårdsstödet följer krav på skötsel som är relativt enkla: man får inte plantera skog på marken och den ska vårdas så att det inte växer igen, man behöver dock inte odla något.
För att komma in ny i systemet så bör du kontakta din länsstyrelse så kan de hjälpa dig. Är man med i systemet och har stödrätter så får man löpande information och det är inte svårare att söka Gårdsstöd än att skattedeklarera i de flesta fall.

Vilka stöd som finns just där du bor kan du hitta på http://www.sjv.se och klicka vidare under länken uppe till vänster som heter "stöd till landsbygden".

Om den enskilde "bonden" råkar lämna in SAM blanketten så lite som en dag efter "sista" datumet t ex för att han haft sjukdom. Så får vederbörande avdrag på sina stöd, tas ingen hänsyn utan då gäller det strikt.

Kan man visa att man har haft sjukdom som ursäktar förseningen får man inget avdrag.

Till Masse & Strajder
Tack för infon och länken. Då ska jag kolla upp det.

Till Ginnies
Ja, det är betes mark. Vad är det för kriterier?
Kan man läsa om det någonstans?

Till Ginnies
Ja, det är betes mark. Vad är det för kriterier?
Kan man läsa om det någonstans?

Om du vill söka ringer du länsstyrelsen närmast där du bor. Där kan du be om att få prata med någon, och då får du även broschyrer hemskickat.
Ring direkt nu efter helgerna och beställ en SAM-karta på din fastighet. Där ritar du i dina skiften och areal.
Kriterier som ska uppfyllas vid betesstöd är strängare än de som ligger under gårdstöd. Det ska vara betat såklart och det får inte vara buskar, sly ,träd av igenväxtningskaraktär, och de får inte heller skymma så att det inte blir heltäckande grässvål.

Annars är det som de andra skriver, du får köpa till stödrätter. Du kan alltså både köpa stödrätter och söka betesstöd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 579
Senast: Tilly_85
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
948
Senast: Zpunk
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 856
Senast: aglaonema
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
519
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama