Ni som HAR en medryttare!

Got2Be

Trådstartare
Hallå alla som läser:)
Jag undrar till er som har en medryttare ; vad vill ni att eran medryttare ska kunna?
Det är ju olika från person till person, men det skulle vara lite kul och veta eftersom Jag skulle vilja ha en medryttar häst och skulle få en (hon dog):( hur duktig vill DU/NI att eran medryttare ska vara?
Tex. Ska h*n kunna få hästen att gå i form, kunna longera/tömköra ja vad som helst!:D *nyfiken*

Tack på förhand:bow:
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Jag är kräsen. Den som rider min häst MÅSTE kunna rida honom i form och ge honom ett ordentligt arbetspass, ute som på bana. Longering förutsätter jag att de flesta kan, tömkörning har jag lärt tjejen jag har nu. Tycker att det är viktigt om jag ska åka bort eller blir sjuk så att medryttaren måste rycka in en längre tid. Om man pratar nivåer så rider jag håsten på MSV nivå, medryttaren på LA nivå.
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Kravet jag har på min medryttare är att hon ska kunna häst i allmänhet, ha sunt förnuft och kunna tänka själv och ta egna inititiv.
När det gäller ridningen så är jag nöjd om hon rider ut hästen, lugnt och sansat, inte ställer för höga krav på honom då han är oerhört lättstressad om man trycker på fel knapp.

Vi har detta upplägg:
Må rider medryttaren ut.
Ti rider jag på bana.
Ons rider medryttaren ut.
To tömkör jag.
Fre vilar.
Lö tränar jag.
Sö rider jag en stund på bana sen rider ut en sväng.

Vissa veckor mer träning för instruktör. Ibland rider hon fler dgr om jag är borta eller så.

Jag är så glad över min medryttare för att hon är så lugn och tar det mesta med ro, har inget krav att hon ska rida på nån särskild nivå.
Hästen går MSV och går i form för det mesta utan att man behöver kämpa för det.
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

De kraven jag har på min medryttare är att hon kommer överens med min häst och att han är tillfreds med henne. Samt att hon inte "förstör" hästen med sin ridning. Min häst är känslig även om han inte visar det genom att explodera eller så. Att rida honom i form kommer förr eller senare när hon lärt känna honom och fått ta några lektioner för att hitta lite knappar. Han är ingen svår häst, men känslig utan att visa det direkt så man måste känna honom.
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Min medryttare ska komma överens med hästen och tycka om den ("personkemi"). H*n ska vara lyhörd för hur hästen mår och vilja ta åt sig av min information/min erfarenhet.

Immer
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Det krav jag har på mina medryttare är att dom ska vara pålitliga och ha sunt förnuft och alltid tänka på hästarnas bästa.
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

suck det där är ju skitsvårt... Mest basic är väl att personen ska kunna häst i största allmänhet. Ska hon rida 1 gång i veckan har jag inga krav på form eller hög nivå, men hon ska rida med sunt förnuft och ändå ha några år inom hästvärlden bakom sig. För mig är det viktigast att veta att man kan lita på personen i fråga och att hon gör det hon är tillsagd att göra. Ridningen som sådan kan man alltid förbättra genom träningar och det kommer ju också mer när man lär känna pållen. Det viktigaste är väl att hon klarar av honom och att hon som sagt, gör det hon ska... Men ah, medryttare är skitsvårt att hitta, de flesta verkar bara ljuga :/ kanske lättare om man bor i mindre stad, med mindre bortskämda snorungar som tror de kan o vet allt :p
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Hej!

Jag har ingen medryttare, utan en skötare som får rida som tack för hjälpen med skötsel.

Kraven på henne är att hon kan mocka, är i stallet när hon sagt och gör det jag ber henne om(brukar inte vara så jobbiga grejer). Hon måste kunna hantera min tjej när hon bestämmer sej för att bli en 160 cm shetlandsponny, liksom när hon förvandlas till fullblodsgaloppör och far runt som ett troll.

Ridmässigt, behöver hon inte kunna så mycket, alla gångarter i kontroll i skogen- det är där hon rider helst och mest.

Hade jag haft en medryttare som betalade(dvs. med mer egenbestämmande) skulle kraven ligga högre, tex bra sits, mjuka händer, viss utbildningsnivå, även om det viktigaste fortfarande är att funka med min häst. (obs att jag inte säjer att min skötare inte klarar dessa krav, jag säjer bara att dom inte är lika viktiga eftersom hon gör vad jag ber henne)

/ Lavinia
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Jag har precis skaffat en medryttare och det verkar fungera bra! Hon rider hästen i form, är noggrann, rider både ut och lektioner (hon betalar själv lektion, jag tar inget betalt i övrigt), mockar naturligtvis när hon har ridit (inte aktuellt än då hästen går ute), och gör iordning mat.

Sen har hon rivit ur allt gammalt spån i alla fyra boxarna i stallet och sopat jättenoga, bara för att hon kände för det!!! Så snällt!:love:
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Jag är inte alls noga med vad medryttaren kan eller vilken disciplin denna föredrar.

Det viktigaste för mig är att jag ser att hästen trivs med sin ryttare, möter denne glatt i hagen med spetsade öron och kommer hem med en nöjd blick i ögonen efter ridturen :)

Jag har haft totala nybörjare som lärt sig rida på min häst, sen de som jag just nu har en som är otroligt duktig i western, och en som älskar dressyr - de passar mig och mina hästar perfekt och de är oumbärliga för oss :)
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Jag har två hästar och helt olika krav beroende på häst.

Torin: Har jag ingen medryttare på. Jag låter gärna folk rida på henne men bara om dom gör EXAKT som jag säger. Annars får dom kliva av direkt.

Kallblodstravaren: Rider jag inte på själv. Krav på medryttare är bara att dom och hästen skall trivas ihop och att dom har vett nog att inte göra en massa konstiga saker med henne som dom inte reder ut. Annars har medryttaren helt fria händer med henne och rider som hon vill. Hästen är hur snäll som helst så jag har inga krav på att det ska vara en kunnig ryttare så länge dom inte rycker i munnen eller så.
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Jag är kräsen. Den som rider min häst MÅSTE kunna rida honom i form och ge honom ett ordentligt arbetspass, ute som på bana. Longering förutsätter jag att de flesta kan, tömkörning har jag lärt tjejen jag har nu. Tycker att det är viktigt om jag ska åka bort eller blir sjuk så att medryttaren måste rycka in en längre tid. Om man pratar nivåer så rider jag håsten på MSV nivå, medryttaren på LA nivå.

förstår dig att du är kräsen:) Det var snällt att lära henne tömköra:) Och det är ju VÄLDIGT bra att du kan lite på henne om hon behöver rycka in en längre tid, så du vet att hon rider ordentligt och så:)
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Bra svar av alla tycker jag!:) det verkar som att de flesta tycker att det är väldigt viktigt iaf att kemin stämmer (vilket jag håller med om):) det va kul att höra va alla tyckte:)
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Hej!

Jag har ingen medryttare, utan en skötare som får rida som tack för hjälpen med skötsel.

Kraven på henne är att hon kan mocka, är i stallet när hon sagt och gör det jag ber henne om(brukar inte vara så jobbiga grejer). Hon måste kunna hantera min tjej när hon bestämmer sej för att bli en 160 cm shetlandsponny, liksom när hon förvandlas till fullblodsgaloppör och far runt som ett troll.

Ridmässigt, behöver hon inte kunna så mycket, alla gångarter i kontroll i skogen- det är där hon rider helst och mest.

Hade jag haft en medryttare som betalade(dvs. med mer egenbestämmande) skulle kraven ligga högre, tex bra sits, mjuka händer, viss utbildningsnivå, även om det viktigaste fortfarande är att funka med min häst. (obs att jag inte säjer att min skötare inte klarar dessa krav, jag säjer bara att dom inte är lika viktiga eftersom hon gör vad jag ber henne)

/ Lavinia

Förstår:) Jag skulle nog oxå vilja att min medryttare skulle ha bra sits, mjuka händer och så. Ja kemin är ju viktigt för att dt ska funka överhuvudtaget:)
 
Sv: Ni som HAR en medryttare!

Nu har jag inte längre medryttare men svarar ändå. ;)

*I första hand ska personkemin mellan häst och medryttare fungera, sen mellan mig och medryttaren och efter det mellan medryttaren och de i stallet. Är det problem av något slag vill jag att man kommer till mig, oavsett om det är med hästen eller personer i stallet.
*Personen ska vara fullt pålitlig och så pass kunnig att den kan basic första hjälpen och i övrigt inte bryta mot mina instruktioner när det gäller hantering och skötsel.
*Longering är aldrig önskvärt då jag sällan longerar mina hästar utan hellre tömkör.
*Hästen ska även ridas ut på och inte nöta på banan varje gång, visst är det tillåtet att rida på banan men som sagt inte varje gång.
*Det är inget krav men ett önskemål att personen rider för intruktör eftersom jag anser att hästen, jag och medryttaren har ut mer av varandra om vi "trycker på samma knappar", oavsett om det är att lufsa runt i skogen eller träna.

Mina medryttare har inte haft kravet på sig att de måste rid på minst LA, däremot att de ska tänka på hästen i första hand och vilja förbättra sig.
*För att harva runt på volten är instruktör ett krav, uteritterna kommer man ändå inte undan.
*Vill man tävla eller anmäla sig på kurser är det helt ok för min del och jag kan även ev. hjälpa till med transport om det skulle vara aktuellt. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 727
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp