Ni som har djur

D

Dandyridge

Det första min mamma sa till mej när jag berättade att jag var med barn var: -Jaha kan du inte ha hästarna kvar då. Hon tycker inte om mina hästar eller några hästar alls

Hur gör ni som har djur och små barn? :confused:

Vi har 2 hundar 2 katter och 2 hästar. Vi bor på landet så hundarna är inget jag oroar mej över då det bara är att öppna dörren och släppa ut dem. Katterna sköter ju sej själv. Sambon har lovat att han ska hjälpa mej med hästarna. Den stora damen får stå då hon är lite speciell och vill inte skaffa nån medryttare till henne. Har lagt ner för mycket jobb på henne. ! åringen ska ha sin vila i vinter så henne håller jag på med nu istället, ska köras in i augusti september. Barnet är ju planerat att komma i januari så då är det ju nästan självklar vila iaf

Sv: Ni som har djur

Hade hund + häst när jag blev gravid med första barnet. Hästen tänkte jag låna ut i ca 1 år, men eftersom FV inte red mer än 1-2 ggr/månad så beslutade jag mig för att sälja istället, för hästens skull (unghäst). Hunden behöll vi, men ca 2 månader efter att barnet var fött så började hunden vakta bebis, så vi fick tyvärr lämna bort hunden. :cry: Skaffade katt istället, och när dottern var 1 år ytterligare en katt, och i samma veva blev jag gravid igen (planerat) Nu har vi 2 barn (2år resp 2 månader) och 2 katter (2 resp 1 år), och de funkar jättebra tillsammans. Häst är på G att inskaffas (letar för fullt) och hund hade vi funderingar på att ta nu i augusti, men har kontaktat uppfödaren och meddelat att vi väntar till nästa valpkull istället.

När jag var liten hade mina föräldrar häst, hundar och katter, när min lillasyster föddes hade de hundar, katter, kaniner och fåglar.

Har svårt att förstå alla som tror att man inte kan kombinera barn och djur

Har 2 hästar och en katt och så en katt som bara bor ute i stallet samt 3 inhyrda hästar.

Just nu en dotter på 11 mån men lillasyster/lillebror kommer i januari. Lilla E är väl inte alltid så snäll som katten men det är en sjysst katt som inte säger ifrån allt för ofta utan istället väljer att gå iväg. Hästarna älskar hon och tjoar så glatt när hon får tillfälle att rida eller klappa på dem.

Har mycket hjälp av mina inhyrningar som ställer upp massa. unghästen kommer få vintervila och gamlehästen får ta det lite lugnt med tävlingarna i höst och vinter men jag har planer att träna med honom så länge jag orkar.

Min dotter föddes i Augusti förra året så då föll det sig rätt naturligt med lite sommarvila till hästarna.

jag vill inte sluta med mitt hästintresse för att jag bildar familj. Däremot har jag fåt lägga ner ribban ett par hål pga tidsbrist:angel:

Jag hade en katt, en hund och två hästar när jag blev gravid. Sålde inget av djuren.
I stället löste vi det smidigt med lösdrift + att sambon då kunde hjälpa till mer med hästarna. Annars är han lite rädd för dom men ge mat ute i hagen på morgonen var inget bekymmer så det var skönt! Hunden fanns det ingen anledning att göra av med, likaså katten. Har periodvis varit lite inne på att skaffa en hund till men lyckats hålla mig än så länge.

Hästarna har jag egntligen tid till men det blir inte mkt ridning. Har tappat intresset en del men jag hoppas att det kommer igen om någr aår.

Det är just det där med att det är så många som tror att vi inte ska kunna lyckas kombinera djur och barn. Men det är ju många som klarar det.

Det där med ribban har man ju absolut sänkt men jag tänker rida så länge jag känner att jag kan göra det. Damen är så snäll och skulle inte skygga för nåt. (har smällt gaskanoner brevid henne utan att hon kasstat sej, hon stannade och vände lite försiktigt) Den lilla är ju bara 1 så där är det ju ett tag kvar innan hon ska sittas upp på.
Sambon tycker om de hästarna jag har nu och han hjälper till i stallet om jag behöver det. Han har fått lära sej hästar när han träffade mej och nu har han fått intresse själv och vill lära sej att köra så det är ju ett stort plus

Det är just det där med att det är så många som tror att vi inte ska kunna lyckas kombinera djur och barn. Men det är ju många som klarar det.

Då är det ju bara att ni motbevisar dem. ;)
Man kan aldrig säga innan om det kommer fungera eller inte, menn jag tycker absolut inte att man ska göra det till ett problem innan man vet om det ÄR ett problem.

Har två hästar och en katt.

Li följer med till stallet så gott som alltid, nu när hon är lite äldre och jag vill rida tar min mamma henne, det har inte vart några problem alls hittills.

Li skiter i katten och katten skiter i henne, så har det vart från dag 1. :)

Har (eller hade rattare sagt) tva katter, en hund och tva hastar. Hunden var bara 9 manader nar barnen foddes och nagot olydig eftersom jag inte kunnat trana honom ordentligt mot slutet av graviditeten. Men det gick bra anda. Hastarna har tyvarr fallit av naturligt, den ena blev avlivad pga mkt svar Kissing Spines och den andra salde jag for ett par veckor sedan eftersom vi inte kom overens (lang historia). Men jag hade inte fixat ens en hast om jag inte haft den pa fullskotsel och hjalp med barnen da jag bor 20 min med bil fran stallet och maken ar hemifran 08-20 man-fre.

Nu ar jag alltsa hastlos och det kanns jattekonstigt :(
Ar alltid pa utkik efter ny formaga men skall ta privatlektioner under tiden och hoppas kunna harda ut tills barnen borjar deltid pa dagis om 1.5 ar for da blir det lattare. men vi far val se vad som hander!

Jag har 3 hästar & 3 katter och det går alldeles utmärkt. :idea: Aldrig att jag skulle göra mig av med djuren iom att vi skaffade barn det var min sambo + alla andra i min närhet medveta om.

Mina hästar vilade 1 månad i samband med att vi fick våran son i oktober ifjol, annars har jag hållit igång dom. Nu är jag gravid igen & lillebror är beräknad att komma i oktober iår. Planerar samma upplägg som ifjol, 1-2 månaders vila i samband med förlossningen.

Mina hästar går att både rida & köra, känns väldigt skönt. Dock rider jag fortfarande, förra graviditeten red jag tom samma vecka som jag fick sonen. :D

Jag har 2 hästar (en som rids) 2 hundar och 2 katter hemma och har då inte tänkt göra mig av med nån av dem! Min man får ju naturligtvis göra det som jag kanske inte orkar eller hinner eller så får väl han ta bebben ett slag när jag har planer på att sätta i gång att rida igen. Nu så rider syrran mest min häst då jag känner mig lite obekväm och inte orkar hålla i hop honom ordentligt. Jyckarna kan klara en lite lugnare period och kisarna sköter sig själva.

Det är min plan i alla fall men vi får väl se vad som händer när ungen tittar ut:)

Senast ändrad av en moderator:

Köpte 3e katten ca 1 månad före Rasmus föddes. De två är som bröder :love:

phpvpedke.jpg

Min häst har jag inacorderad en bra bit från stallet och hon måste aktiveras varje dag med mkt varierande arbete. Jag red henne så länge jag kunde och sen gick hon på bete sen fick jag hjälp av 2 tjejer att rida igång henne och började själv rida när Rasmus var 1 månad gammal. Gick hur bra som helst när han sov i vagnen på dagen. Sen så börja han bara sova någon timme och hon lånades ut på foder. Otroligt skönt! Tanken var att ha henne utlånad i minst 1 år men jag hämtade henne efter fler kontraksbrott från fodervärdens sida och beslutade mig för att sälja henne istället.

Hade jag haft eget stall hemma på gården är jag bombsäker på att jag aldrig ens tänkt tanken att låna ut henne.

Du får väl prova dig fram. Det finns folk som fixar det hur lätt som helst, andra får stora problem och känner att djuren tar tid på bebisens bekostnad.
Det kan ju också vara värt att tänka igenom om hur man löser det hela om allt inte går som smort. Själv födde jag 6 veckor tidigt och hela familjen låg inlagd på sjukhus en månad. Där fixade det sig bra eftersom jag hade ordnat hästvakt under en hel månad.
Har man hästarna hemma kan det dock vara tuffare.

När vi bestämde oss för att skaffa barn så hade jag ordnat så att vi flyttade till en lösdrift utan bestämda fodringtider (fri tillgång på hösilage gör att kraftfodergivan blir minimal och kan ges när man åker dit. Otroligt lättsamt gentemot att ha stora fodringar, intag, uttag på bestämda tider. Man kan ge sig den på att bebisen blir hungrig just före man ska åka, sedan kräks över hela sig och efter att man har bytt kläder bajsar den på sig och då har tiden runnit iväg.

Vi har en katt som i det närmaste sköter sig själv (och är snälla med barnen, annars hade han åkt direkt!). Jag skulle dock inte klara ytterligare en häst eller ha hund. Det hade antagligen fixat sig under föräldraledigheten men sedan hade det blivit för betungande när man dessutom ska arbeta och faktiskt vill vara med sina barn när det kommit hem från förskolan.

Jag har börjat om på nytt med ett föl då jag tragiskt var tvungen att ta bort min tävlingshäst. Det känns faktiskt alldeles utmärkt att inte ha ridkravet varje dag trots att jag saknar ridningen.

En gammal kollega skulle få barn, samtidigt som hästen skulle föla och hunden få valpar - jag höll på att bryta ihop av skratt när hon berättade det! Men rätt smart att hästen fick gå med föl när hon ändå inte kunde rida:D

Barn är så olika, vissa funkar ju att ha med överallt, sover bra och äter bra. Medan andra barn är både tids och energikrävande så hur mycket man hinner/orkar går nog inte att säga. Förr i tiden hade man ju barn och djur, men kanske piga och dräng oxå ioförsig...
Vi har två barn, två hästar och en katt och visst tar hästarna mer tid än katten, och jag skaffade dem när barnen var födda. Men jag vet att jag var slut i flera månader efter förlossningarna så bra stöd från killen är guld! Lycka till!

stenåldern

sen yngre stenåldern har det vanligaste sättet att leva varit att ha barn och djur.

funkar säkert för dig med.'

glt

till alla ! tack för alla svar!
Visserligen har jag inte hästarna på gården men jag har bra hjälp i stallet. Vi är bara 2 i stallet (egentligen 3 men de sköter sina 2 och lyfter inte ett finger för att göra nåt mer) hon är sjukpansionär och har lovat att hjälpa mej den första tiden innan jag orkar komma ut igen och sambon har lovat att han ska hjälpa till. hundarna och katterna är det minsta problemet. Jag har visserligen en lösdrift på baksidan av mitt hus där jag oxå kan ha hästarna men överväger att ha dem kvar i stallet när jag ändå har hjälp.
Som sagt man får se hur det går när barnet väl kommit

Jag har inte heller hästarna på gården, har 7 km till stallet . Har hjälp med in & utsläpp som tur är. Men annars fixar jag allt själv, med lite hjälp av sambon. ;) Allt går bara man vill, den inställningen har iaf jag. :bump: För mig har det inte varit några problem att kombinera hästarna & barn, lillkillen är strax över 9 månader nu.

Det första min mamma sa till mej när jag berättade att jag var med barn var: -Jaha kan du inte ha hästarna kvar då. Hon tycker inte om mina hästar eller några hästar alls

Hur gör ni som har djur och små barn? :confused:

Jamen, det vet du väl..? Redan det gamla bondesamhället levde bara på landet tills de fick barn, då vart de stadsbor - det var så städerna kom till....... ;) !

Ah ett fol det ar nagot som jag funderat pa ocksa. Hur mycket tid tar det realistiskt sett varje dag i genomsnitt, om man inte raknar med mockning etc?

Har också fått den frågan. "Men DÅ kan du väl inte ha kvar hundarna?" Jag bor i stan och har två whippets, fattar inte varför jag inte skulle kunna ha kvar dom? Klart det blir jobbigare de gångerna man kommer med BÅDE bebis, matkassar och hund från parkeringen men herrgud värre saker har väl folk klarat av. Jag och bebis får väl i gå två ggr då och sele/sjal blir nog en skön hjälp. Sen har jag ju faktiskt en sambo också. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 704
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama