ni som ger speedibeet, vad ger ni mer?

Fast då är det ju helt värdelöst att gå på vad andra tycker eller fodrar med. Det som funkar i min foderstat, med mitt grovfoder, kan ju bli rena katastrofen för dig.

Varför ger du betfiber?[/Q

Moderator! Nu frågade Newbee vad man kunde blanda Speedibeet med för att få tips. Hur många är det inte som ger hästarna en skopa betfor när de kommer in från hagen, för att det är bra för magen. Räknas det in i allas foderstater tror du?
Speedibeet är ersättning för betfor och lite av det gör ingen skada.
Vet ej varför man ifrågasätter inlägget i tråden, det är Moderators sak att föregå med gott exempel. I en del foderrelaterade grupper på FB håller man en väldigt god och seriös ton.

Moderator! Nu frågade Newbee vad man kunde blanda Speedibeet med för att få tips. Hur många är det inte som ger hästarna en skopa betfor när de kommer in från hagen, för att det är bra för magen. Räknas det in i allas foderstater tror du?
Speedibeet är ersättning för betfor och lite av det gör ingen skada.
Vet ej varför man ifrågasätter inlägget i tråden, det är Moderators sak att föregå med gott exempel. I en del foderrelaterade grupper på FB håller man en väldigt god och seriös ton.

Vad spelar det för roll vad andra ger? Det viktiga för hästen är att få sina behov tillgodosedda. Att vissa bara slänger till hästen något utan att räkna på det och därmed utan att veta om hästen behöver det eller inte är oansvarigt och är inget man bör ta efter.

Vad gäller ditt citerade svar så ser jag inget annat än att hen föregår med gott exempel och håller en seriös ton då hen ifrågasätter varför Ts vill ge speedi beet. Hästen ska inte ha något som ägaren inte kan förklara varför hen ger.

Vad spelar det för roll vad andra ger? Det viktiga för hästen är att få sina behov tillgodosedda. Att vissa bara slänger till hästen något utan att räkna på det och därmed utan att veta om hästen behöver det eller inte är oansvarigt och är inget man bör ta efter.
Jag ser det som högst viktigt att fråga vad andra gör, hur andra gör, varför andra gör som dom gör. Det är så man lär sig om saker och ting och framförallt får veta sådant man inte tänkt på själv. Sen får man ju tänka till att det och det ev inte passar ens egen häst.

Och dessa "vissa" slänger nog oavsett tips eller inte till sin häst lite vad den känner för. Ts ingår dock inte i dessa "vissa" pga frågan anser jag då frågan bara var helt enkelt att vad andra ger tillsammans med Speedi Beet. Ts kanske inte tänkt alls på att det faktiskt oftast fungerar utmärkt att blanda ut med bara morötter.

Vad gäller ditt citerade svar så ser jag inget annat än att hen föregår med gott exempel och håller en seriös ton då hen ifrågasätter varför Ts vill ge speedi beet. Hästen ska inte ha något som ägaren inte kan förklara varför hen ger.
Men varför ifrågasätta och förutsätta att Ts inte vet varför hen ger Speedi Beet? Varför inte bara ge tips och skriva att det går att blanda ut det med morötter ifall det känns som att det blir väldigt lite mat. Eller helt enkelt skriva det man själv ger och sen faktiskt lita på att Ts tar till det som passar Ts häst. Att inte förutsätta att Ts är så dum och slänger i en massa kraftfoder bara för att någon annan säger att den blandar det med det.

Och "seriös ton"? Finns det ens seriösa toner? Det finns trevliga toner och otrevliga hårda toner däremot. Om man är orolig för Ts häst så kan man ju skriva till Ts att 'tänk på att dom tipsen som kommer kanske inte passar just din häst, så det inte blandas i grejer hur som helst. Det upplevs inte som något nedsättande och dumförklarande, tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?