ni som ger "fri tillgång" hur får ni ihop det?

Sv: ni som ger "fri tillgång" hur får ni ihop det?

Om det är proteinet som är din största oro, även om jag själv alltid är mer orolig för aminosyrona och främst lycin till så unga hästar. Så finns det en uppsjö av foder både färdiga och som tillskott som höjer proteinhalten.
Soja som man kanske ska vara lite försiktig med om man inte riktigt vet vad man gör.
Potatisprotein som har högre proteinhalt och därför inte behöver ges i samma mängd som soja.
Lusern
Linfrökaka
Kraftprotein/muskel som är ett färdigfoder
Hippo alfa foder finns ju i två typer.
H&D:s sortiment för både unghästar och fullblod har höga värden
Maxeglo som innehåller riskli
o s v

Så frågan är nog mer vad du kan få tag i där du bor och hur mycket du kan få fölen till att äta.

Det som oroar mig är att jag behöver ge flera kg av olika sorters kraftfoder för att få upp proteinhalten. En fölmage tål väll inte hur mycket kaftfoder som hellst? Så därför undrar jag om alla som har föl har ett grovfoder med toppvärden eller om dom ger flera kg andra preparat? Vad jag vet så är inte fölisarna mottagliga för en massa kraftfoder före 8 månaders ålder?

Det ja menar är går de verkligen att få ihop en perfekt foderstat till dom små?

Eller fungerar det att endast fodra med hö trots att de saknas protein? Och sedan introducera olika kraftfoder när dom blivit 8 månader?

Är de okej att ha en foderstat till ett föl/unhäst som saknar massor av protein?

Alla grovfoder i min trakt har urkassa proteinvärden:(

mellan 20 och 40 smrp och även om 40 är de som är lämpligast kanske så blir de att man behöver lägga till flera kg lusern eller annat och frågan är ju om dom orkar äta så mycket:confused:

Vad jag vet så är inte fölisarna mottagliga för en massa kraftfoder före 8 månaders ålder?

Jag har kört med creepfeeding åt fölen i massa år nu. De föl som lär sig att gå in och käka kraftfoder, (havre, soja, mineral), växer och utvecklas betydligt finare än de som är mamma-grisar och inte törs smaka på kraften.
Och det ser man redan när de är 3-4 månader, vilka som är i creepfeedingen.

Så den där undersökningen tror jag bara säger att de inte tar upp all mat till 100%, men en hel del näring lär de tillgodogöra sig.

CK har rätt i att det inte innebär att de inte kan ta upp näring utan att de inte är fulltutvecklade för att bara äta vanligt foder förrän de är mellan 8 - 10 månader. Så av den anledningen är det bra om de kan få kvar hos sina mammor och dia fram till den åldern. Då får då både mjölk och vanligt foder fram tills att de klarar sig fullt ut.

Så om du har väldigt dåliga värden på fodret och fölen inte kan vara kvar hos sina mammor, så är mitt råd att byta ut delar av grovfodret mot lusern. Det kan vara i både pellets eller hackat strå form, ovasett vilket så är det ett grovfoder. Sedan om du ändå behöver ge kraftfoder så finns det fina fölfoder som även innehåller en del mjölk. Tyvärr finns det ingen svensk tillverkare som den typen av fölfoder så du får titta på vad det finns för sorter av importerat foder att tillgå där du bor.

Ett problem som inte är helt ovanligt är om fölen är själv utan sina mammor så kan det vara svårt att introducera nya foder sorter. Är stoet kvar så äter fölet när mamman äter. Men är de ensamma och ingen av dem är van vid det nya kan det bli så att de inte vill äta det. Så enklast är att börja det foder de ska ha sedan redan när de går med stoet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, jag har två valacker som sedan 1,5 månad går på fri tillgång dagtid (kl 7-20) och kommer in nattetid. När jag försökt analysera...
Svar
11
· Visningar
1 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar