ni som ger "fri tillgång" hur får ni ihop det?

eldkyss

Trådstartare
de gäller två 6-månaders föl som går på lösdrift. Jag fodrar ca 4-5 gånger om dagen och sedan under natten finns halm att pilla med. Jag har aldrig haft såpass unga hästar innan som just dessa och ja märker när jag lägger in i foderstasprogrammet att om jag ger dom te x 8 kg hösilage var så saknas ändå massor av protein.. är tanken att man ska fodra med flera kg lusern då? Om jag räknar ut att dom orkar äta 8 kg var under dagen kan man väll säga att de är mer eller mindre fri tillgång dagtid. Men hur kan man vara säker på vem som ätit vad och hur gör man om de saknas massor av protein? det hösilaget ja kikat på ha drygt 40 i smrp. Är det ovanligt lite eller?

De är de hösilage jag hittat med mest smrp.

Sv: ni som ger "fri tillgång" hur får ni ihop det?

När jag har så unga hästar får de fri tillgång på grov foder d v s jag väger inte utan ser till så att det finns tillgång till foder alltid. Det får de oavestt om de går på lösdrift eller står i box på natten. Sedan beroende på ras och individ får de tillskott. Vad de får beror på vad de behöver. Som t ex när jag hade två minihingstar här fick den ene nästan två kilo lusern plus havre och lite Breed för att hålla hullet. Den andre klarade sig på ca ett kilo lusern och lite Breed. Detta var alltså två bröder och minishettisar som då hade fri tillgång på ensilage men stora behov för att hålla hullet.
Årets föl kommer att få gå kvar hos sina mammor tills de är mellan åtta och tio månader beroende på kön. De kommer att ha fri tillgång ensilage både ute och inne och en hel del kraftfoder p g a de värden jag har på årets grovfodret. Som extra tillskott kommer de att ha en krubba med lusern inne, vilket ju då blir fri tillgång under natten. Inte heller här kommer jag att räkna hur mycket utan när det är slut fyller vi på.

okej, men om man vet med sig att fölet orkar äta ca 8 kg om dagen, och de saknas massor av protein hur gör man då? Jag har svårt att tro att hon utöver 8 kg hösilage orkar äta flera kg lusern:crazy:

fast om den knappt kommer upp i halva dagsbehovet av protein på en dagsgiva grovfoder så kvittar de ju om hästen ser bra ut för dagen. I programmet jag använder så visar de att det saknas MASSOR av protein. Att hitta ett med bättre proteinvärden är svårt häromkring i år. Därför är ja väldigt orolig.

Krafft muskel innehåller 370 (ngt sånt) smbrp per kg, så det kanske kan vara något! då behöver du inte fodra speciellt mycket för att komma upp i höga halter. Är ju koncentrerat. Ger till mitt fullblod med högt proteinbehov bla. Blev tipsad av en kvinna som jag stod på bete hos i sommar. Hon ger det alltid till sina fölisar och unghästar. :)

ja har kikat på det, men är de något att rekommendera föl på 6 månader?

Krafft Föl finns också! Speciellt framtaget för just föl :)

Men det allra bästa hade ju vart om det gick att få i dem lusern.. Går det andra hästar i lösdriften med fölen? Du kan ju byta ut en del av höet till lusern.

Nä men det syns ju relativt snart. Hur tror du de gjorde förr i tiden?
Och det är långt ifrån alla hästar som är tabellhästar.

Jag har alltid gett fölen soja. Mer eller mindre beroende på värdena på grovfoder.
Har de fri tillgång på grovfoder ska man inte vara rädd att lägga till kraftfoder.

Jag har alltid gett fölen soja. Mer eller mindre beroende på värdena på grovfoder.
Har de fri tillgång på grovfoder ska man inte vara rädd att lägga till kraftfoder.

Jag tänkte precis ställa frågan om det är bra att ge soja till föl. Det är ett av mina favorit tillskott när det gäller protein.

Jag har gett Alfa grov till ett av mina föl som inte ville äta ordentligt med hösilage. Det åt hon bra av och pelletserna är små och gick bra att tugga för henne.

ja kraft föl verkar bra, men de innehåller inte så mycket protein som jag behöver tyvärr.

Förr i tiden så fick hästarna äta de som fanns att tillgå. Idag 2011 har vi andra möjligheter och betydligt mer erfarenhet.

Ja soja är ju effektivt, men de är väll ganska låg gräns på hur mycket man får ge tyvärr.

är de hippo grow alfa du menar? Problemet är att även om jag "maxar" grovfodergivan så saknas de ändå massor av protein vilket resulterar i flera kg:crazy:

Min -10:a har varit extremt "ful" i kroppen,inte har han velat äta något kraftfoder heller,knappt hö så länge det ha varit kvar en hel del bete i hagen,nu har han tack och lov ätit en hel del hö under några veckor,samt att han äter soja,och det har blivit en stor skillnad. Eftersom han ej har gillat kraftfoder alls så har det tyvär inte varit ett alternativ,men jag har en kraft avel som jag vart rekomenderad av tjejen i affären att testa,dock så har hästen som sagt inte velat äta det. Det enda han åt var havre,så fick börja ge havre med liiite soja i,nu när han vant sig så går det att få i han det han ska ha. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket han får,stallägaren sköter det då han går på lösdrift,och hon vill ha kolla på att hästarna får kraften dom behöver,och att alla får samtidigt så att ingen blir utan,så hon vill sköta fodringarna själv.

Mitt foder jag köpt:

"Granngården AVEL Pellets. 25 kg. Ges till växande hästar samt dräktiga eller digivande fölston. Ges även med fördel till vuxna hästar som har extra behov av protein eller om grovfodret har lågt proteininnehåll

AVEL Pellets har en hög halt av protein samt innehåller en välbalanserad mineral- och vitaminblandning som passar svenskt grovfoder. Proteinet är av hög kvalitet och E-vitamin samt selen är delvis av naturligt ursprung vilket ökar upptagningsförmågan. Sammansättning: Havre, vetekli, betfor, vetekli, havrekli, korn, vetefodermjöl, grönmjöl, melass, mineral- och vitaminpremix, melass, potatisprotein, vete samt sojaolja."

Dett är ingen som han varit förtjust i,men ska börja blanda i lite tilsammans med havren och det så får vi se,han är betydligt bättre i hullet,men han är fortfarande smal,men dom har bara käkat sojan i kanske 1,5 veckor när bilden togs.

Dom kommer att få gå på fri tillgång i vinter (är alltså bara 6 mån-1 åringar på lösdriften) då vi gärna ser att dom äter så mycket som möjligt! Dom har så gott som fri tillgång på hö redan nu,flera flera kg körs in i hagen på eftermiddagen,och då äter dom ett bra tag,men det finns alltid hö kvar nästa eftermiddag,så det är ingen som "äter ihjäl sig" bara för att det finns,och i vinter är det extra viktigt att det finns hö hela tiden då det ska räcka till att både växa och hålla värmen med! :D

Jag hoppas att min växer på sig ordentligt över vintern! Träckprov ska skickas in nu i veckan,så då får vi se hur det ser ut också!

Här är ialf två bilder,en från mitten/slutet av juni (andra dagen hos mig) och en som togs för ca en-två veckor sen.

320179_2211103191317_1059624479_32541180_1669430582_n.jpg

302141_2191569262981_1059624479_32523554_5875291_n.jpg

Som sagt så är han fortfarande smal,men det känns iallafall som om vi är påväg åt rätt håll!

I helgen när jag var ut så kände jag inte revbenen för första gången när jag lade handen på han,så det tar sig! Hade tyvär inga baterin i kameran,så vart inga nya bilder..

Har verkligen kämpat,och förra ägaren sa att han var svår att hålla hull,så jag var ju beredd,men nu hoppas jag att uppgången håller i sig! Sojan gör underverk verkar det som!

ja kraft föl verkar bra, men de innehåller inte så mycket protein som jag behöver tyvärr.

Jag är besviken på Krafft Föl.
Innehåller "fel" protein.
Dessutom 10MJ och 150g smbrp då är det bättre med Kvarnbyfoders lusern 8MJ och 150g smbrp så lägger man till soja/krafft muskel.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, jag har två valacker som sedan 1,5 månad går på fri tillgång dagtid (kl 7-20) och kommer in nattetid. När jag försökt analysera...
Svar
11
· Visningar
1 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar