Sv: ni som ger "fri tillgång" hur får ni ihop det?
Min -10:a har varit extremt "ful" i kroppen,inte har han velat äta något kraftfoder heller,knappt hö så länge det ha varit kvar en hel del bete i hagen,nu har han tack och lov ätit en hel del hö under några veckor,samt att han äter soja,och det har blivit en stor skillnad. Eftersom han ej har gillat kraftfoder alls så har det tyvär inte varit ett alternativ,men jag har en kraft avel som jag vart rekomenderad av tjejen i affären att testa,dock så har hästen som sagt inte velat äta det. Det enda han åt var havre,så fick börja ge havre med liiite soja i,nu när han vant sig så går det att få i han det han ska ha. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket han får,stallägaren sköter det då han går på lösdrift,och hon vill ha kolla på att hästarna får kraften dom behöver,och att alla får samtidigt så att ingen blir utan,så hon vill sköta fodringarna själv.
Mitt foder jag köpt:
"
Granngården AVEL Pellets. 25 kg. Ges till växande hästar samt dräktiga eller digivande fölston. Ges även med fördel till vuxna hästar som har extra behov av protein eller om grovfodret har lågt proteininnehåll
AVEL Pellets har en hög halt av protein samt innehåller en välbalanserad mineral- och vitaminblandning som passar svenskt grovfoder. Proteinet är av hög kvalitet och E-vitamin samt selen är delvis av naturligt ursprung vilket ökar upptagningsförmågan. Sammansättning: Havre, vetekli, betfor, vetekli, havrekli, korn, vetefodermjöl, grönmjöl, melass, mineral- och vitaminpremix, melass, potatisprotein, vete samt sojaolja."
Dett är ingen som han varit förtjust i,men ska börja blanda i lite tilsammans med havren och det så får vi se,han är betydligt bättre i hullet,men han är fortfarande smal,men dom har bara käkat sojan i kanske 1,5 veckor när bilden togs.
Dom kommer att få gå på fri tillgång i vinter (är alltså bara 6 mån-1 åringar på lösdriften) då vi gärna ser att dom äter så mycket som möjligt! Dom har så gott som fri tillgång på hö redan nu,flera flera kg körs in i hagen på eftermiddagen,och då äter dom ett bra tag,men det finns alltid hö kvar nästa eftermiddag,så det är ingen som "äter ihjäl sig" bara för att det finns,och i vinter är det extra viktigt att det finns hö hela tiden då det ska räcka till att både växa och hålla värmen med!
Jag hoppas att min växer på sig ordentligt över vintern! Träckprov ska skickas in nu i veckan,så då får vi se hur det ser ut också!
Här är ialf två bilder,en från mitten/slutet av juni (andra dagen hos mig) och en som togs för ca en-två veckor sen.
Som sagt så är han fortfarande smal,men det känns iallafall som om vi är påväg åt rätt håll!
I helgen när jag var ut så kände jag inte revbenen för första gången när jag lade handen på han,så det tar sig! Hade tyvär inga baterin i kameran,så vart inga nya bilder..
Har verkligen kämpat,och förra ägaren sa att han var svår att hålla hull,så jag var ju beredd,men nu hoppas jag att uppgången håller i sig! Sojan gör underverk verkar det som!