Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Visst är det så men det är ju redan en hel del diskussioner och tjafs varför så mycket pengar går till galoppen som travet dragit in, i trav2010 ska travet spara spara spara, inom galoppen har du fortfarande ganska höga första pris även i vanliga "skitlopp" där de flesta lopp knappt blir fulla... Jag har åtmionstone aldrig sett 5000 kronors löp i galoppen som är verklighet för många travamatörer med mindre bra hästar, och detta finns det en oerhörd irritation på, inte bara på Jägersro utan även över hela Sverige då det mesta av spelet kommer in via travet, sedan ska TRAVET bekosta galopplöpen med 15-20 000 kronors löp och sedan ska banan (troligen är det väl galoppnissarna på banan) öppna en träningsslinga där inga andra än galoppörerna får vara. Du får dock gärna länka till dessa lopp om de finns för då ska jag hålla tyst, lovar;)

Hade det inte varit bättre att han donerade lite pengar till era löp också så kanske travet hade kunnat fått det mesta av den andelen för att slippa ta ut sina hästar för att samla poäng under 5000 kronors dagar?

JAG kan förstå att det blir en irritation av en sådan här sak, och sista ordet kanske är sagt om det här, men definitivt inte hur galoppen ska kunna ge tillbaka lita av det de tar, och hur många kommer att ta ut sina galopphästar för att tävla i löp om 1200 (b-lopp) till 5000 kronor i första pris? Utan travet som är den hästsport som håller uppe spelet i Sverige (och än så länge prispengarna även för galoppen) tvivlar jag på att galoppen knappt hade funnits...

För övrigt hade det inte varit värre än att sätta tydliga regler vad som gäller på träningsbanorna, det fungerar överallt annars i samhället med okej resultat. Varför skulle det inte fungera på Jägersro? Jag har också varit på båda sidor, men att man inte skulle kunna samsas på en anläggning som skryter om att ha båda sporterna, med tydliga regler, det förstå jag inte´och det är löjligt, sen får det vara självaste Gudhimself som har betalt traktorn, galoppbanan, travbanan eller restaurangen...

(för övrigt har det funnits amatörer som tränat på Tingsryds travbana, det har varit ok, likaså uppe i Vaggeryd, men det kanske är så att travet helt enkelt är lite schysstare än de som håller på med galopp, vad vet jag?)

det mesta av Mr Ascots pengar tror jag, kommer inte från travsporten.. Tror han har mkt mer hästar utomlands som tjänat ihopa till "Ascotbanan"

*KL*

Jag har ingen aning alls hur det är/ser ut etc och bor lååångt från Jägers. Jag läste tråden av ren nyfikenhet komb med uttråkning.

Men som jag fattar det så får man använda anläggningen om man betalar avgift. Gäller det 'bara' aktiva inom trav resp galopp, eller kan en 'glad ridhästägare' betala för att få cantra sin häst där? Var placeras isf dessa hästar?

En travare fick ju inte galoppera där, men skulle en vanlig ridhäst få det?

Orkade inte läsa allt, emn jag bara ställer mig frågande; travsporten betalar årligen hur mycket pengar som helst till galoppsporten, eftersom galoppsporten inte skulle överleva annars. Kan inte galoppen ge något alls tillbaka????

*KL*

Jag har ingen aning alls hur det är/ser ut etc och bor lååångt från Jägers. Jag läste tråden av ren nyfikenhet komb med uttråkning.

Men som jag fattar det så får man använda anläggningen om man betalar avgift. Gäller det 'bara' aktiva inom trav resp galopp, eller kan en 'glad ridhästägare' betala för att få cantra sin häst där? Var placeras isf dessa hästar?

En travare fick ju inte galoppera där, men skulle en vanlig ridhäst få det?

Jag har en känsla av att det är styrt på licenser, händer det något med ett oförsäkrat ekipage och någon av hästarna i träning skulle det ställa till det rejält för dem som driver anläggningen...

Så det är nog bara galopphästar som får beträda just den galoppbanan.

Oki, då blev det begripligare. Annars tänkte jag att om en 'vanlig ridhäst' får galoppera där, så kändes ju argumentet med hovform (err..) ganska knasigt. Men då blir det mer konsekvent iaf.

Det är ju inte "galoppen" som bekostat banan - det är Mr Ascot som donerat pengar till Jägersro så att dom kan bygga en bana som är ridduglig 365 dagar om året. Han har, med denna donationen, ställt vissa krav och dom har Jägersro accepterat och då får tycker jag dom aktiva (inom båda sporterna) också kan ta och acceptera detta.

Håller fullständigt med dig..:bow:

Galoppen är störst i England, och Usa, vi i Sverige kommer alltid ca 10 år efter usa..så inom sinom tid så!

Sen är det mycket viktigt med underlaget för galoppörer, och hur de sätter ner benen i sin aktion.

Det kan inte vara bra att travarna, springer runt där..

Jag håller inte på med något av de sporterna, men har arbetat som arbetsryttare förr på galoppörer.

Travarna sprätter otroligt med bakbenen och lämnar helt annat spår efter sig..

Det är väl inte så svårt att förstå.

Du går väl inte in på en dressyrbana och hoppar, då blir den förstörd.

Jag vet mycket väl vem människan är, men det är likaväl patetiskt att inte alla som ha anläggningskort kan samsas om banorna....

Som sagt, många andra TRAVbanor håller öppet för de galoppamatörer som mot förmodan vill träna på dem, travet bekostar i stort galoppen och har så gjort i många, många år...

Skulle galoppmänniskorna behöva sadla ut sina hästar för 1200 spänn i första pris vilket är verkligheten i en del travlopp, skulle det bli ett jäkla liv, till skillnad från travtränarna som är tvungna att gå till dessa lopp för att samla poäng... Det galoppen inte tänker på är väl att pengarna som kommer till galoppen, för de rider om betydligt högre summor i vardagsgaloppen än det körs om i vardagstravet, kommer från travets räkning. Mer eller mindre...

Att då en enda gubbe ska ens kunna framställa sådana krav att det bara är galopphästarnas hovform:eek: som passar på en viss bana på en anläggning som ska vara öppen för både och, är väl inte direkt att göra så att travsporten blir vänligare inställd till att ge till galoppsporten, för exakt vad ger galoppsporten tillbaka, egentligen:grin:??

Du glömmer att Jägersro är en anläggning där banorna sköts dygnet runt av anställd och utbildad personal. Slitaget blir med andra ord ganska marginellt och troligen inte värre vad det är som rider på banan, travare, halvblod, galopphäst, ponny...

Och jo, jag använder min ridbana för både dressyr och hoppning och det fungerar utmärkt och den är ridbar 365 dagar om året...

Det är ju inte "galoppen" som bekostat banan - det är Mr Ascot som donerat pengar till Jägersro så att dom kan bygga en bana som är ridduglig 365 dagar om året. Han har, med denna donationen, ställt vissa krav och dom har Jägersro accepterat och då får tycker jag dom aktiva (inom båda sporterna) också kan ta och acceptera detta.

Men om det nu finns EN slinga som bara får användas av galoppörer för att den som har bekostat slingan har ställt det kravet. Hur svårt är det då att följa dom regler som finns? Det finns ju andra slingor man kan använda och som man har använt i alla tider.

Nu pratar vi om ett stort antal hästar som använder banan och inte två-tre stycken.

Hade ett hundratal hoppryttare använt en dressyrbana, hade det inte varit såå kuul..

Tänk lite öppnare:crazy: openminded..

Tänk att alla travnissar è så avundsjuka på galoppen, så de måste dra in pengar oj oj, det finns slingor till er med använd dem. :confused:

Nu pratar vi om ett stort antal hästar som använder banan och inte två-tre stycken.

Hade ett hundratal hoppryttare använt en dressyrbana, hade det inte varit såå kuul..

Tänk att alla travnissar è så avundsjuka på galoppen, så de måste dra in pengar oj oj, det finns slingor till er med använd dem. :confused:

Obs alla travnissar är inte avundsjuka på galoppen ;) har själv travare och betalar stora summor varje år till Jägers precis som jag misstänker att de som är tränare inom galoppen får göra.

Tycker bara att man måste respektera vad en som har donerat pengar har för regler som Jägerso har lovat att följa. Gör man inte det så kan Jägersro bli återbetalningsskyldig och det gynnar varken galoppen eller travet.

Obs alla travnissar är inte avundsjuka på galoppen ;) har själv travare och betalar stora summor varje år till Jägers precis som jag misstänker att de som är tränare inom galoppen får göra.

Tycker bara att man måste respektera vad en som har donerat pengar har för regler som Jägerso har lovat att följa. Gör man inte det så kan Jägersro bli återbetalningsskyldig och det gynnar varken galoppen eller travet.

Jag menade de som gnäller att galoppen åker snålskjuts på travet.
Nä jag håller med dig, har han sagt att den ej får användas av travet så får det vara så, inget konstigt med det.

Jag har personligen inget emot trav, men tycker det är tramsigt att säga att galoppen åker snålskjuts.

Fast det är ju ett faktum att galoppen GÖR det. Men det är ju hårdade tider nu. Fortsätter atg tappa till Unibet så måste vi prioritera var enda krona. Hur tror du galoppsporten artar sig utan travet som sponsor?

men nu tror jag ascot lagt mkt egna pengar.. inget från svenskt trav.... och enbart för att galopparna ska kunna få en så bra bana som möjligt.... travarna kan gå på alla banor, hårda som mjuka, men inte galopparna....

Att då en enda gubbe ska ens kunna framställa sådana krav att det bara är galopphästarnas hovform:eek: som passar på en viss bana på en anläggning som ska vara öppen för både och, är väl inte direkt att göra så att travsporten blir vänligare inställd till att ge till galoppsporten, för exakt vad ger galoppsporten tillbaka, egentligen:grin:??

Nu var det ju inte Ascot som sa något om hovformen (eller vad det nu var) utan det var en från banpersonalen. Varför Ascot ställt sina krav, eller varför vet inte jag. MEN eftersom det är han som pröjsat hela kalaset så tycker jag att hans krav är godtagbara! Hade inte Jägersro gått med på dessa krav så hade kanske inte Ascotbanan existerat idag och vi hade harvat runt på en dålig sandbana som är i stort sett oridbar vintertid. Även tävlingsbanan är oridbar större delen av vintern och var ska galopphästarna då träna kan man ju fråga sig...

Ballerina - jag har fortfarande aldrig sett någon galoppera runt på Slingan...

Självklart är det fler hästar som använder Jägersros träningsanläggning, men den sköts ju därefter också, eller hur? Och då är inte slitaget särskilt stort eftersom Jägersro dels har kvalificerad banpersonla med rätt utbildning som jobbar från tidig morgon till sen kväll, om det ens räcker?
En välpreparerad bana ska givetvis hålla för det, och det gör den också, eller du kanske tror att det inte handlar om någon skötsel överhuvudtaget på en bana?

Och det sista argumentet är knappt ens värt att bemöta som argument eftersom du inte har bra motargument själv... Jag tror de flesta travtränare är nöjda med att vara travtränare... Däremot är det väl knappast någon hemlighet att ATG skjuter till pengar som kommit in på spel via travet i prispengar till galoppen? Utan dessa pengar kommer galoppen att få tävla om 5000 kronor i första pris i loppen... Och som Lines skriver, det är troligen dit ATG är på väg, för galoppen får en jädra massa pengar från travet, som travet inte längre kommer att ha råd att bli av med...

Jag tror att de flesta på den här sidan skiter i vilket, men att blunda för sanningen som du gör, eller i okunnighet tro att galoppen drar in alla pengar själv, då ska man nog inte uttala sig om just den saken...

Falsterbo har använt dressyrbanan för framhoppning åt hoppklasserna under en hel helg, så där har varit en hel del hoppning på dressyrbanan och den fungerar fortfarande utmärkt som dressyrbana också. Både globen och göteborg använder samma bana åt hoppningen och dressyren och lyckas hålla godkänd kvalite på banorna åt eliten.

/Camilla

Falsterbo har använt dressyrbanan för framhoppning åt hoppklasserna under en hel helg, så där har varit en hel del hoppning på dressyrbanan och den fungerar fortfarande utmärkt som dressyrbana också. Både globen och göteborg använder samma bana åt hoppningen och dressyren och lyckas hålla godkänd kvalite på banorna åt eliten.

/Camilla

Där handlar det om en helg eller max 8 dagar inte 365 dagar om året.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka