Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Jag har personligen inget emot trav, men tycker det är tramsigt att säga att galoppen åker snålskjuts.

Det är ju tur för galoppsporten i Sverige att inte alla aktiva inom galoppen tycker det är tramsigt att travet finansierar deras verksamhet.

Det är ju tur för galoppsporten i Sverige att inte alla aktiva inom galoppen tycker det är tramsigt att travet finansierar deras verksamhet.

Det jag tycker är tramsigt är att, skryta om det och höja sig själv till skyarna.
Som jag nämnde förut så har jag inget emot trav, håller inte på med någon av sporterna, men är mycket involverad i mitt arbete med skadade hästar därför vet jag att det är viktigt med underlaget för dessa hästar.

Jag bryr mig inte om pengarna, jag tänker på hästars välmående, vilket jag tror att han menar som betalt banan.
Tror inte det handlar om högfärdighet.

Har för flera år sen jobbat inom galoppen, och vet hur det fungerar så jo, jag vet vad jag talar om:grin:

Självklart är det fler hästar som använder Jägersros träningsanläggning, men den sköts ju därefter också, eller hur? Och då är inte slitaget särskilt stort eftersom Jägersro dels har kvalificerad banpersonla med rätt utbildning som jobbar från tidig morgon till sen kväll, om det ens räcker?
En välpreparerad bana ska givetvis hålla för det, och det gör den också, eller du kanske tror att det inte handlar om någon skötsel överhuvudtaget på en bana?

Och det sista argumentet är knappt ens värt att bemöta som argument eftersom du inte har bra motargument själv... Jag tror de flesta travtränare är nöjda med att vara travtränare... Däremot är det väl knappast någon hemlighet att ATG skjuter till pengar som kommit in på spel via travet i prispengar till galoppen? Utan dessa pengar kommer galoppen att få tävla om 5000 kronor i första pris i loppen... Och som Lines skriver, det är troligen dit ATG är på väg, för galoppen får en jädra massa pengar från travet, som travet inte längre kommer att ha råd att bli av med...

Jag tror att de flesta på den här sidan skiter i vilket, men att blunda för sanningen som du gör, eller i okunnighet tro att galoppen drar in alla pengar själv, då ska man nog inte uttala sig om just den saken...

Som jag skrev ovan så är jag inte okunnig, jag vet hur det fungerar, men det jag skrev var:

Att bara för nu galoppen fått en egen bana, bara för dem, behöver inte travhästarna gå på den, för att travet betalt så mycket till galoppen.
Det finns banor tillräckligt, har ridit många gånger på jägers, så jag vet.

Där har du mitt argument!

där jag står får jag inte rida på travbanan på mitt fullblod! Så det är väl rättvist att ni inte får rida på våra eller? Fats det bästa vore ju om alla fick rida över allt.

där jag står får jag inte rida på travbanan på mitt fullblod! Så det är väl rättvist att ni inte får rida på våra eller? Fats det bästa vore ju om alla fick rida över allt.

Sthlm..?? Vart står du då?
Menar du Solvalla, så har det med licenser & göra. Antar du menar en träningsbana som en travtränare har? Då är det inte riktigt samma sak.

Jag tycker det borde ordnas så här: Galoppsporten har fått en fin bana som bara galoppörer får använda, fine- då behåller vi i travsporten lite pengar och bygger en sjysst galopp-bana som vi kan träna våra travare på. Bra eller vad!?!:banana:

Det jag tycker är tramsigt är att, skryta om det och höja sig själv till skyarna.
Som jag nämnde förut så har jag inget emot trav, håller inte på med någon av sporterna, men är mycket involverad i mitt arbete med skadade hästar därför vet jag att det är viktigt med underlaget för dessa hästar.

Jag bryr mig inte om pengarna, jag tänker på hästars välmående, vilket jag tror att han menar som betalt banan.
Tror inte det handlar om högfärdighet.

Har för flera år sen jobbat inom galoppen, och vet hur det fungerar så jo, jag vet vad jag talar om:grin:

Eh, vi som sysslar med trav skryter inte med att vi ser till att galoppsporten överhuvudtaget finns, ärligt talat är vi nog ganska många som är sjuk trötta på att sponsra ett evigt blödande bolag som inte verkar vilja göra något själva för att förbättra sin situation. Vi vill inte ge pengar till en sport där vi inte är verksamma, det är skit svårt att få det att gå runt som det är för oss aktiva inom travet. Min personliga åsikt är skit i galoppen, mer pengar tillbaka till de aktiva inom travsporten! Jag vet att detta utalande medför risk för arga komentarer, men jag står för det kjag tycker. Nu är det dags att klippa navelsträngen!!!!:devil:

Jag tycker det borde ordnas så här: Galoppsporten har fått en fin bana som bara galoppörer får använda, fine- då behåller vi i travsporten lite pengar och bygger en sjysst galopp-bana som vi kan träna våra travare på. Bra eller vad!?!:banana:

:banana::banana: Bara att leta sponsor som bekostar allt så är det klart i ett naffs :D

Eh, vi som sysslar med trav skryter inte med att vi ser till att galoppsporten överhuvudtaget finns, ärligt talat är vi nog ganska många som är sjuk trötta på att sponsra ett evigt blödande bolag som inte verkar vilja göra något själva för att förbättra sin situation. Vi vill inte ge pengar till en sport där vi inte är verksamma, det är skit svårt att få det att gå runt som det är för oss aktiva inom travet. Min personliga åsikt är skit i galoppen, mer pengar tillbaka till de aktiva inom travsporten! Jag vet att detta utalande medför risk för arga komentarer, men jag står för det kjag tycker. Nu är det dags att klippa navelsträngen!!!!:devil:

Anledningen till att travet är större, är för att det spelas så mycket pengar på det.
Har nämligen gått amatörtränar, kursen och då fick vi reda på var pengarna kom ifrån..

Så det är spelet som avgör, det är lättare att spela på trav än galopp, för där är det svårare att avgöra vem som är bäst, det är ofta det kommer en skrällare..

Så det är spelpengar..

Nä håller med Mitra, vi får skaffa sponsorer:banana::rofl:

Du partar mycket om hur viktigt uderlaget är för galopphästarna, spelar det ingen roll för travarna då?

Inte det det hadlar om. Vi betalar för att få uttnyttja anläggningen och helt plötsligt har vi blivit avstängda från en bana.

Håller helt med dig... Tänk så många avgifter dom kunde plockat bort. Kanske lite fler smålopp för oss amatörer, kanske hade dom tom haft pengar över att bygga en egen bana för.

Jag håller med Jettan och ovanstående och troligen Lines också... Galoppen borde kunna börja försörja sig själva nu...

Det är självklart att det handlar om spelet. 90% av allt spel inom hästsport spelas på travet idag. Det är dessa pengar som sedan gagnar galoppsporten. Det borde dock inte göra det, galoppsporten borde kunna dra in sina egna lopp, de gör ju ändå NADA tillbaka för travsporten... Men det är kanske en ändring på gång, vad jag vet har både travtränarnas riksförbund och hästägarförbundet iriiterat sig på det här i flera år, och troligen måste ATG lyssna på dessa inom ett par års tid...

Och det är viktigt med underlag till travare också, även om Rutger inte tror det... Och det jag menar är att på en sådan fin anläggning som Jägersro så borde det vara ett mindre problem då banorna underhålls dygnet runt med vettiga maskiner och framförallt folk som har utbildning i banskötsel så att hävda att den ena hästrasen skulle förstöra är bara ett löjligt argument till att åter igen inte ge ett piss tillbaka... Nu är det ju som det är där, TS lär inte få rida där med sin travare (underlaget är ju inte så viktigt ts, så du kan ju hitta en flygraka och galoppera på i stället, eller vad säger du:grin:?) MEN man kan ju konstatera att sådana här händelser kanske inte gör att folk inom travet, som är de som trycker på om hur pengarna ska fördelas från ATG, blir vänligare och positivare inställd till en sport som faktiskt redan har det svårt. Eller hur?

Sedan du som hade ditt fullblod i Stockholm. Du har två jättefina träningsanläggningar för ditt fullblod där det i alla fall på den ena garanterat inte finns några travhästar... Dessa ligger i Täby och i Angarn bortanför Vallentuna. Står ditt fullblod inte i träning får du på grund av försäkringarna inte rida där heller dock (bortsett från ridhästträningarna på Täby).
Det är skillnad på en privatägd bana givetvis, men en som ligger i anslutning till en anläggning där man löser en ganska dyr träningsavgift och som skyltar med är öppen för både trav och galopp, där borde det inte spela någon roll...

Jag håller med Jettan och ovanstående och troligen Lines också... Galoppen borde kunna börja försörja sig själva nu...

Det är självklart att det handlar om spelet. 90% av allt spel inom hästsport spelas på travet idag. Det är dessa pengar som sedan gagnar galoppsporten. Det borde dock inte göra det, galoppsporten borde kunna dra in sina egna lopp, de gör ju ändå NADA tillbaka för travsporten... Men det är kanske en ändring på gång, vad jag vet har både travtränarnas riksförbund och hästägarförbundet iriiterat sig på det här i flera år, och troligen måste ATG lyssna på dessa inom ett par års tid...

Och det är viktigt med underlag till travare också, även om Rutger inte tror det... Och det jag menar är att på en sådan fin anläggning som Jägersro så borde det vara ett mindre problem då banorna underhålls dygnet runt med vettiga maskiner och framförallt folk som har utbildning i banskötsel så att hävda att den ena hästrasen skulle förstöra är bara ett löjligt argument till att åter igen inte ge ett piss tillbaka... Nu är det ju som det är där, TS lär inte få rida där med sin travare (underlaget är ju inte så viktigt ts, så du kan ju hitta en flygraka och galoppera på i stället, eller vad säger du:grin:?) MEN man kan ju konstatera att sådana här händelser kanske inte gör att folk inom travet, som är de som trycker på om hur pengarna ska fördelas från ATG, blir vänligare och positivare inställd till en sport som faktiskt redan har det svårt. Eller hur?

Sedan du som hade ditt fullblod i Stockholm. Du har två jättefina träningsanläggningar för ditt fullblod där det i alla fall på den ena garanterat inte finns några travhästar... Dessa ligger i Täby och i Angarn bortanför Vallentuna. Står ditt fullblod inte i träning får du på grund av försäkringarna inte rida där heller dock (bortsett från ridhästträningarna på Täby).
Det är skillnad på en privatägd bana givetvis, men en som ligger i anslutning till en anläggning där man löser en ganska dyr träningsavgift och som skyltar med är öppen för både trav och galopp, där borde det inte spela någon roll...

Men gud så trångsynt man kan va..
Citerar mig själv:
Jag vet hur underlag kan skada hästar, eftersom jag jobbar med det.
Har aldrig, sagt att det bara skall gynna galoppörerna:crazy:

Läs innan du kommenterar.

Jag har som sagt sett många skador, som drabbar Hästar i OLIKA DICSIPLINER;)
Håller därför med att hästar som tränas så hårt som, TRAV och GALOPPHÄSTAR gör och i tidig ålder ska ha bästa förutsättningar som möjligt.
Sen ger jag f-n i om du tränar galopp, trav eller hoppnig eller dressyr, you name it.

Alltså en sammanfattning, jag bryr mig om hästarna:love:

Det jag tyckte var löjligt i det hela var att travmänniskor börjar att bråka om att DE ser till att galoppen finns.

Sverige är än så länge det ända land det ser ut så i, så snart så ser det säkert annorlunda ut.

Har åckså, gått amatörtränarutbildning, så jag är inte helt okunnig inom detta som, vissa uttalat sig om..:rofl:

Men det är ju exakt det du dkriver att galoppörerna behöver annorlunda underlag och att travare förstör för dem?
Hur kan du kalla en person trångsynt när du inte känner den? Hade du känt mig hade du kanske vetat att jag både jobbat för Sveriges och Irlands största galopptränare och hållt på med trav porfessionellt i flera år hos både travtränare och i egen regi?och tro det eller ej, proffstränare ionom trav och galopp har också skadade hästar, så den delen kan jag med:grin: Gå inte på rena personangrepp när du inte vet vem du argumenterar med...

Och B-tränarutbildningen i trav ger väl ingenting? Galoppens B-tränarutbildning är defenitivt värd att gå och täcker en hel del men jag tycker inte det är särskilt mycket att skryta över att man gått B-tränarutbildning i trav. Det skulle min mamma klara, och hon är totalt ointresserad av hästar. Tyvärr håller inte B-tränarutbildningen högre nivå än så inom travet...

Och ja, om några år ser det troligen annorlunda ut. Vill galoppen ha riktiga prispengar vill det nog till fler som Mr Ascot:grin:Galoppen kommer troligtvis aldrig att bli större än travet här i Sverige, hur skulle det gå till menar du? Jag är nyfiken vad galoppen har för triumfkort som du vet om men som de inte ens själva vet om?

Snälla nån vad du tar åt dig du använder ju mig i ditt "prat" (även om Rutger inte tror det) så det är du som börjar med person angrepp.

Jag jobbar på klinik, där vi får in massor med skador pga dåligt underlag så OJ!
Jag jobbar inte som amatörtränare, men jag har gått utbildning som sådan och oj vad du ser ner på dem som gjort det:grin:

Jag har jobbat både med trav och galopp hästar och även i england med galopp om vi nu ska börja skryta om det.

Jag skrev att travare använder sina bakben helt annorlunda och därför gör annorlunda spår i banan och galopp hästar pressar på mer med sina och är inte lämpligt för travarna, förstår du nu vad jag menar.
Jag går inte till angrepp mot någon disciplin alla är lika viktiga, men vissa skryter mer än andra..:grin:

Senast ändrad:

Du behöver inte berätta hur mycket erfarenhet du har, jag kan bara konstatera att på en preparerad bana på en anläggning som sköts ypperligt kan alla typer av hästar samsas. Skador uppkommer ändå men det beror definitivt inte på att travarna är på samma banor, på banor som harvas, sköts och omläggs... Varför skulle underlaget vara viktigare för galoppörer än för travare?

Jag är amatörtränare själv och jag tror ingen här inne säger att jag ser ner på dem, men att tränar kursen inte håller någon högre klass, det har avyttrats i trådar här inne (vi hade folk med på kursen som aldrig ens varit på en travbana inne). Så B-tränarkursen, den kan alla gå... Och troligtvis bli godkända på också, det har inget att göra med hur bra man är som tränare sedan....

För övrigt har jag aldrig sagt att underlaget inte är viktigt för någon av hästraserna. Givetvis är det jätteviktigt, för både travare och galoppörer...

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka