Ni som för statistik på dräktighet/fölning.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare via
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 882

via

Trådstartare
Hur väl tycker ni att stoets beteenden och fysiska tecken på fölning stämmer från år till år?

Sv: Ni som för statistik på dräktighet/fölning.

På mitt hbl sto så har det stämmt dom tre ggr hon fölat här. Varje år har hon haft vaxproppar på morgonen läckt mjölk under dagen och fölat mellan 23 och 01 på natten.
Har inte riktigt i huvudet på vilket dräktighetsdygn men ganska nära 11 månader alla gångerna.
Inte många vaknätter här:D.

Har bara haft två föl av samma sto och med stofölet gick hon 330 dygn och det rann mjölk sista 2 dygnen. Men hingstfölet gick hon 337 dygn och det rann mjölk sista dygnet. Båda kom mellan 00-01 på natten.

Har de även börjat att fylla juver lika långt före fölning, varje gång?

Min har fyllt successivt sista tiden så det stämmer nog. Är dock lite klent forskningsmaterial med ett sto. :p

99.9 procent samma varje år :D:D

(Kontie lär bli undantaget från regeln..om hon går tiden ut)

AM

Samma här gällande de ston jag haft i avel de senaste 4 åren. Har en stor 10 års kalender som jag fyller i alla fölningstecken/brunster/betäckningar/vaccinatioer/verkningar samt väder och temperatur. :) Här skrivs även ston upp som kommer för att betäckas med stuteriets hingstar.

Följdfråga:
Hur väl stämmer förstföderskans tecken, med de tecken hon visar med föl nummer två?

Jag tror att den första fölningen kan skilja sig, men att de sedan blir mer lika varandra, vi har fem ston dräktiga i stallet som mitt sto står i som fått flera föl, och de har liknande tecken båda de år jag stått där. T ex någon kommer alltid tidigt och en annan kommer alltid sent.

Mitt sto fick sitt första föl 2006, knappt inga fyllda juver alls förrän fölet kom, inga vaxproppar, och inte alls speciellt slappa bäckenband, fölade i hagen kl.17, 16 dagar över tiden ( hingstföl). Förra året fylldes juvren ca 2 veckor innan fölning, vaxproppar ca 1 vecka före föling liksom slappa bäckenband ca en vecka före fölning, fölade i boxen kl.02.30, 2 dagar över tiden ( hingstföl).
I år har juvren redan börjat bli lite större 2 månader innan fölning, beräknad fölning 17 maj.

Dom flesta vi har/har haft är nästan som klockor. Samtidigt kan det plötsligt ändra sig vid en fölning. T ex ett sto som gått +3-5 dgr med samtliga föl gick plötsligt +14 dgr förra året. Tycker ibland att äldre ston går längre o längre, kanske har det med näringstillförsel att göra o att de behöver mer tid när livmodern inte längre är lika fräsch. Stonas beteenden vid dräktighet, fölning och med fölen stämmer också väldigt bra. Jag skriver alltid upp detaljerna och det hjälper när man t ex tycker att en fölning tar lång tid för ett visst sto och då vet att hon alltid gör på det sättet.

Det som är ännu mer intressant tycker jag är hur egenskaperna går i arv från sto till dotter! En stam jag hade i tre generationer var helt identiska i allt från dräktighetens längd till fölningarna o hur de sen skötte fölen. Man får naturligtvis ändå inte lita på det helt, rätt vad det är kan de göra annorlunda så man måste ändå ha koll!

Hälsn Ann

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 050
Senast: Puffindog
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 671
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna