Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur mycket ger du din då?
Låter ju konstigt att du behöver trycka i honom "hur mycket som helst"..
Jag tycker det också, men de är fina i hullet. Avföringen är normal när de bajsar första gången, sen blir den liksom lösare eftervart promenaden lider. Ju mer spring - desto lösare avföring. Vet att många whippets får det så det kanske inte alls är foderrelaterat i och för sig. Men att det inte är smältbart är ju intressant. Vad avgör smältbarheten? Är det inte relativt hög smältbarhet i just standardt extra? Skulle Normalen vara bättre? Om de får mindre mat så borde de väl gå ner i vikt och det går inte an.
Lark: De har fått standardt länge och är vana vid mycket protein i kosten. De har tidigare fått blandat standardt och fodax färskfoder, men p.g.a. att jag flyttat till en mindre lägenhet med mycket mindre frys så tvingades jag sluta med färskfodret. Det kan kanske vara den omställningen.
Fast då ger du ju mindre än rekommenderad giva. Rekommenderad giva för vuxen aktiv hund på 45 kg är 650-700 g. Du ger ca 600.
Jag tycker inte alls det låter som mycket foder för en så stor hund om den dessutom är aktiv.
Fodret du gav innan kanske helt enkelt hade ett högre näringsinnehåll?
Har du jämfört?
Mina lättgödda hundar rasade i vikt och muskler när jag testade Standardt under att halvår. Misstänker det innehåller mest ris, vilket kan stämma när man ser hur högt kolhydratinnehåll Standardt har (ca 40 %, fodret jag bytt till nu innhåller ca 20 % som jämförelse). Om fodret nästan bara innehåller ris får man så klart ge hunden väldigt stora givor..
Standardt extra innehåller 30,6 procent kolhydrater (enbart ris), inte 40 %. Visst, finns foder som har ett ännu högre köttinnehåll men standardt är definitivt bland de bättre fodren på marknaden.