Ni som fodrar med Standardt (orginal extra)..

Zantha

Trådstartare
Upplever ni att er(a) hundar har svårt att hålla vikten? Får ni ge mer än rekommenderad mängd?

Mvh

Sv: Ni som fodrar med Standardt (orginal extra)..

Nej, min håller vikten bra. Ger lite mindre än rekommenderad mängd.

Ok. Hur länge har du använt fodret och vad är det för hund?

Jag har lite problem med att hålla vikten på min ena trots att han får ganska mycket mat.
När jag gav ett annat helt vanligt traditionellt foder för normalaktiva hundar så fick jag också ge ganska mycket men inte riktigt som jag gör nu.

Nog för att det är ett bra pris på fodret men det är inte helt praktiskt att trycka i hundstackaren hur mycket som helst.. Även om han inte klagar ;)

Hon har fått fodret sen någon gång förra våren/sommaren tror jag, nästan ett år alltså.
Det är en RR, 18 månader gammal. Lite lagom aktiv sällskapshund.
Hon får ca 500 g/dag.

Hur mycket ger du din då?
Låter ju konstigt att du behöver trycka i honom "hur mycket som helst"..

Nej, vår vovve håller hullet utmärkt. :)
En sheltie på 7månader som får ca 1,5 dl om dagen :)

Var tvungen att kolla vad som var rekommenderad mängd då jag har gett dem lite på känn. Det visade sig att de får den givan som är i underkant av deras viktrekommendation. De får ca 6dl (ca260g) /dag och hund. Den ena väger 15kg (11 månader) och den andra 18kg (4 år).

Däremot tycker jag att de skiter alltför mycket och i slutet av promenaden så kan de vara rejält lösa i magen. Om trådkap ursäktas så undrar jag om det kan vara för mkt energi i fodret för vad de behöver? Funderar på att gå över till Standardt normal istället. Vad tror ni om det?

Edit: Kom på att de får fodret som godis på promenaderna också, så någon näve till än angett får de i sig.

Jag är ingen foderexpert men om det skulle vara så att de fick mer näring än de behöver så borde resultatet bli att de går upp i vikt. Hur avföringen ser ut bör inte vara relaterat till hur mycket näring de får.
Däremot blir det större mängd avföring om de inte kan tillgodogöra sig så mycket (inte smältbart).

Min kan också vara lite konstig i magen då och då, men det tror jag beror på allt annat hon stoppar i sig..:crazy:

Min hund blev också rejält lös i magen när hon åt standardt, men jag tror att det berodde på det höga proteininnehållet. Hon var inte van helt enkelt.

Jag tycker det också, men de är fina i hullet. Avföringen är normal när de bajsar första gången, sen blir den liksom lösare eftervart promenaden lider. Ju mer spring - desto lösare avföring. Vet att många whippets får det så det kanske inte alls är foderrelaterat i och för sig. Men att det inte är smältbart är ju intressant. Vad avgör smältbarheten? Är det inte relativt hög smältbarhet i just standardt extra? Skulle Normalen vara bättre? Om de får mindre mat så borde de väl gå ner i vikt och det går inte an.

Lark: De har fått standardt länge och är vana vid mycket protein i kosten. De har tidigare fått blandat standardt och fodax färskfoder, men p.g.a. att jag flyttat till en mindre lägenhet med mycket mindre frys så tvingades jag sluta med färskfodret. Det kan kanske vara den omställningen.

Hur mycket ger du din då?
Låter ju konstigt att du behöver trycka i honom "hur mycket som helst"..

Det kanske bara är jag som tycker att man får ge ganska mycket av orginal extran? Mycket för att vara ett foder för aktiva hundar alltså.
Min är drygt 4½år, väger 45kg och får 14dl. Nu har han dessutom "vilat" i ca två månader med samma fodergiva utan att ha gått upp mer än ytterst lite.

Han har alltid varit svårfödd men förra fodret (Arion maintenance) gav jag ca 12dl av utan att han försvann.

Hur mycket ger ni andra som läser detta era hundar? Nu menar jag inte bara Standardt utan andra foder också.. Min giva kanske inte är så stor som jag själv tror i jämförelse..?

Fast då ger du ju mindre än rekommenderad giva. Rekommenderad giva för vuxen aktiv hund på 45 kg är 650-700 g. Du ger ca 600.

Jag tycker inte alls det låter som mycket foder för en så stor hund om den dessutom är aktiv.

Fodret du gav innan kanske helt enkelt hade ett högre näringsinnehåll?
Har du jämfört?

Jag tycker det också, men de är fina i hullet. Avföringen är normal när de bajsar första gången, sen blir den liksom lösare eftervart promenaden lider. Ju mer spring - desto lösare avföring. Vet att många whippets får det så det kanske inte alls är foderrelaterat i och för sig. Men att det inte är smältbart är ju intressant. Vad avgör smältbarheten? Är det inte relativt hög smältbarhet i just standardt extra? Skulle Normalen vara bättre? Om de får mindre mat så borde de väl gå ner i vikt och det går inte an.

Lark: De har fått standardt länge och är vana vid mycket protein i kosten. De har tidigare fått blandat standardt och fodax färskfoder, men p.g.a. att jag flyttat till en mindre lägenhet med mycket mindre frys så tvingades jag sluta med färskfodret. Det kan kanske vara den omställningen.

Det är ju helt normalt att magen kommer igång när hunden rör sig. Det gäller alla djur, även människor.
Sen att de bajsar flera gånger per promenad, jag vet inte vad det tyder på.. Stress? Kanske är helt normalt det också..
Min egen bajsar bara 2-3 gånger per dygn och extremt sällan mer än 1 gång per promenad. De hundar jag känner som bajsar flera gånger per promenad är lite stressade av sig, men det behöver ju inte gälla dina..

Det här med smältbarheten gäller ju sådana födoämnen som hundar inte kan tillgodogöra sig speciellt bra. Standardt ligger ju ganska bra till på det området, jämfört med andra foder som innehåller mer spannmål.
Tror inte det är någon skillnad i det här avseendet om man jämför extra och normal.

Fast då ger du ju mindre än rekommenderad giva. Rekommenderad giva för vuxen aktiv hund på 45 kg är 650-700 g. Du ger ca 600.

Jag tycker inte alls det låter som mycket foder för en så stor hund om den dessutom är aktiv.

Fodret du gav innan kanske helt enkelt hade ett högre näringsinnehåll?
Har du jämfört?

Fast han kan inte räknas till en aktiv hund, högbrännare är han kanske men inte aktiv (nu). Fodret jag gav innan är på 26/16 protein/fett..

Tja.. Är väl bara som jag har fått för mig att det skulle vara massor..

Det är så jag tänker - standardt bör inte ha låg smältbarhet med tanke på innehållet, därför blev jag lite förvånad att du åkallade det som orsak. Jag är surrig, egentligen är inte konsistensen någonting jag frågar över, många whippets jag träffat får "snabba" magar när de rör sig, utan att det är att det är just den stora mängden som kommer ut. Men de mår bra, är fina i päls, muskler, allmänkondition och allt annat så jag antar att egentligen inte är ett problem :p

Zantha - förlåt för trådkap igen. På hemsidan anges rekommendation, men ämnesomsättningen hos individer kan ju skilja. Jag ger alltid först efter rekommendationen när jag introducerar ett nytt foder och sen på känsla - går hunden upp (mer än den behöver) så får den mindre mat, går den ner (mer än den behöver) så får den mer mat.

Jag ger lika mycket av standardt som jag ger av andra foder med liknande fett/proteinhalt. Mina fläskisar äter normalen, och får 5 resp 5-7 dl/dag (beroende på hur mycket träning och hundgodis han får) och de väger 26 resp 33 kg.

Om du inte tycker att din hund fungerar bra på Standardt så tycker jag att du ska byta foder. Det är ett bra foder för många, men inte för alla.

I det stora hela tycker jag att hunden fungerar bra på Standardt, han är fin i päls, mage och har numer bättre klor än han hade innan. Han är bra musklad men knotig.

Det jag reagerar på är att det känns som enorma mängder mat för att vara ett så pass kraftigt foder.

Mina lättgödda hundar rasade i vikt och muskler när jag testade Standardt under att halvår. Misstänker det innehåller mest ris, vilket kan stämma när man ser hur högt kolhydratinnehåll Standardt har (ca 40 %, fodret jag bytt till nu innhåller ca 20 % som jämförelse). Om fodret nästan bara innehåller ris får man så klart ge hunden väldigt stora givor..

Mina lättgödda hundar rasade i vikt och muskler när jag testade Standardt under att halvår. Misstänker det innehåller mest ris, vilket kan stämma när man ser hur högt kolhydratinnehåll Standardt har (ca 40 %, fodret jag bytt till nu innhåller ca 20 % som jämförelse). Om fodret nästan bara innehåller ris får man så klart ge hunden väldigt stora givor..

Du skriver det här i var och varannan tråd om standardt, men det stämmer ju inte.
Standardt extra innehåller 30,6 procent kolhydrater (enbart ris), inte 40 %. Visst, finns foder som har ett ännu högre köttinnehåll men standardt är definitivt bland de bättre fodren på marknaden.

Senast ändrad:

Standardt extra innehåller 30,6 procent kolhydrater (enbart ris), inte 40 %. Visst, finns foder som har ett ännu högre köttinnehåll men standardt är definitivt bland de bättre fodren på marknaden.

Ok, Extra innehåller isf mindre kolhydrater än övriga sorter, tänkte inte på att det var Extra hon menade. Och visst är Standardt bra ur det avseendet att det innehåller väldigt få råvaror med endast en kolhydratkälla, säger inget om det :).

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att många är nöjda med Brit Cares foder, men hur är deras veterinärfoder? Håller det samma standard som t.ex. Hills och RC så...
Svar
4
· Visningar
556
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 770
Senast: Nota
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V