Ni som fodrar med Horsehage.....

Sanette

Trådstartare
Hur många kg per dag ger ni till era hästar av det? Har funderat på att köpa det till mina två hästar.
Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: Ni som fodrar med Horsehage.....

HH hanteras på samma sätt som vilket annat hösilage, man fodrar helt enkelt efter TS så det beror på vilka värden som det har.

Jag vet inte riktigt vad horsehage har för värden men när jag pratade med han som säljer det så skulle de ha jättebra värden och man skulle bara behöva ge 6kg per häst och dag. Det va därför jag ville veta hur mycket ni ger som använder det. Det skulle kosta 2,50 + moms.

2,50+moms? stämmer det. Jag köpte, visserligen bara 2 balar men betalde då 3,95 inkl moms. Men som Boj skrev så utfodrar man som hösilage, dvs mer hö än om det var torrt hö. Vad har du för häst?
Jag gav det till min shettis och hon fick 5 kg varje dag.
Min häst var inte så glad för det men hon hade hosta så det var bara en kort tid hon fick det tills jag hittade vanligt hö som var fint.

jag köpte en hel pall ,hämtade själv = 5% rabatt... landade på ca 3kr/kg inkl moms...

jag har parti 21, skulle fodra med 6kg/dag, men min pålle verkar inte vilja ha bara blött... förut stod hon på halm å älskade hösilage, så jag tror hon vill ha torrt för magen.. så hon ska få typ 4-5kg å 2kg hö...

bor du i sthlm så kan du få köpa lite balar från mig, jag har för mkt i å med att hon inte kommer äta lika mkt... :(

2,50+moms? stämmer det. Jag köpte, visserligen bara 2 balar men betalde då 3,95 inkl moms. Men som Boj skrev så utfodrar man som hösilage, dvs mer hö än om det var torrt hö. Vad har du för häst?
Jag gav det till min shettis och hon fick 5 kg varje dag.
Min häst var inte så glad för det men hon hade hosta så det var bara en kort tid hon fick det tills jag hittade vanligt hö som var fint.

Det va de priset jag fick av han som säljer det här i Skåne. Jag har två hbl som väger ca 500kg. Om du gav 5 kg till din shettis så måste ju 6 kg va på tok för lite för en häst på 500kg. Jag sökte på nätet på horsehage och hittade då en sida om hh. Där stod att en bal skulle räcka i 3-4 dagar till en häst. Balarna väger väl ca 25kg om jag inte minns fel.

oj jag kanske ska tillägga 5-6kg på KVÄLLEN...
dagtid får hon hö, för ingen annan äter HH å jag har ingen lust å kasta ut fin-mat till de andra ;)

Nu vet jag inte vad det är för speciellt med det där, men 6kg grovfoder för en storhäst är ju superlite.
Min häst (150 cm) får 9 kg nu men det ska jag höja för det räcker inte så länge... :crazy:

Ger man den bara 6kg av det där, måste det ju kompletteras med något annat.

Det va de priset jag fick av han som säljer det här i Skåne. Jag har två hbl som väger ca 500kg. Om du gav 5 kg till din shettis så måste ju 6 kg va på tok för lite för en häst på 500kg. Jag sökte på nätet på horsehage och hittade då en sida om hh. Där stod att en bal skulle räcka i 3-4 dagar till en häst. Balarna väger väl ca 25kg om jag inte minns fel.

Nu vet ju inte jag vad det är för ts på de balar du tänkt köpa, men i mina ögon ser det alldeles på tok för lite ut! En häst behöver som minst 1 kg ts/100 kg häst, detta är alltså minimum för att magen och psyket på hästen ska fungera ok.

Nu vet ju inte jag vad det är för ts på de balar du tänkt köpa, men i mina ögon ser det alldeles på tok för lite ut! En häst behöver som minst 1 kg ts/100 kg häst, detta är alltså minimum för att magen och psyket på hästen ska fungera ok.

Ja, det vet jag att de behöver. Det va därför jag började undra varför försäljaren säger att det räcker med 6kg till en stor häst. Om man ska fodra med hh och fodra med det som ensilage alltså i samma mängder så blir det ju svindyrt. Jag ska nog satsa på ett dalslandshö av toppkvalitet istället. För det kostar lika mycket!

HH hanteras på samma sätt som vilket annat hösilage, man fodrar helt enkelt efter TS så det beror på vilka värden som det har.

Hmm... jag förhörde mig om HH på ett ställe här i närheten och den försäljaren sa också att man inte skulle fodra lika mycket med detta som med hö!? Varför säger de egentligen så? Likadant svar fick ju ts.

Visserligen sa "min" försäljare att man måste tillsätta halm för att hästen skulle få tuggbehovet uppfyllt men hur kan de säga att hästen närings och energimässigt klarar sig på mindre mängd HH?
Fattar inte det? Är HH så "kraftigt"?

Nu har ju denna försäljare inte förnekat att hästen kräver mer att tugga än vad de rekommenderar, men jag tror så här och OBS nu att jag tror. HH är ofta dyrare än andra foder, för att kunna motivera ett inköp så sätter man dagsgivan lågt för att kunna konkurrera med andra fodersorter. Så tillsätter man lite halm så har hästen fått sitt tuggbehov tillgodosett, men i år har många grovfoder väldigt höga värden vilket inte minst märks här i trådarna på foder. Nej ett överskott av protein från grovfoder är inte farligt för hästen.

HH har alltså olika värden från år till och år och beroende på var det är skördat. Så HH har alltså inte samma värden från parti till parti, och HH i norr har inte sammma värden som HH i söder etc.

Utan det är precis som hö/hösilage, att värdena skiljer sig stort från skörd till annnan.

De värden jag i år sett på HH här är inte speciellt avvikande från 'normalskörden' av hösilage/hö här. Däremot tror jag precis som Boj säger att de sänker givan för att det ska se mer prisvärt ut. Och det i kompl med halm går ju ett år med riktigt bra värden, men inte annars.

Även TS-halten är olika från parti till parti btw, här låg det på allt mellan 55% TS och 71% TS..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix