Ni som filar klor i stället för att klippa, vad använder ni?

Sv: Ni som filar klor i stället för att klippa, vad använder ni?

Jag har en minislipmaskin från biltema! Behöver dock nya sandpappersrullar, och vet inte vart jag ska få tag på dem så den används inte speciellt frekvent för tillfället..

Har aldrig tänkt på att det skulle lukta konstigt :p

Är det den blå, som heter 17083?

Jag har bekymmer med Billy, han är så dramatisk vid kloklippning. Helt i onödan, eftersom det aldrig har hänt något. Ivan är helt kool och ser det mer som "mysig stund och gratis godis" medan Billy får ångest, stressfäller, skriker och försöker fly.

Om jag lägger klotången synligt i vardagsrummet går han helt enkelt inte in där. :cool:

Ja den är blå, vet inte vad den heter för nummer men jag tror bara de har en minislip :)

Camaro är också jobbig. Och eftersom jag dessutom tycker det är lite lätt obehagligt att klippa klor (rädd för att klippa i pulpan) så är det här mycket bättre. Vi behöver fortfarande vara två för att det ska funka riktigt bra (sambo håller i henne och jag slipar snabbt som tusan) men det är så skönt att göra det snabbt och utan bråk!

Jag använder en blå köpt på Bromma Zoo.
Kingston var helt omöjlig att klippa, trots att vi aldrig klippt i pulpan eller annat.
Men slipen accepterar han, vissa dagar helt utan problem, andra dagar rycker han lite i tassarna.
Har aldrig reagerat på att det luktar. Däremot måste man ha något under då det kan bli lite "smutsigt". Jag gör det i soffan, så jag har en handduk under så att det inte kommer rester i soffan.

Men smart! Jag visste inte att det fanns särskilda produkter för det här väldigt specifika området :o

KL
Hur fort går det att slipa varje klo ungefär?
Reagerar era hundar på ljudet?

Jag brukar köra 3 sek på varje klo och köra 2 varv.

Emil gillar det inte nått vidare men det funkar bättre än klotången iaf.

Jag kan klippa med klotången numera men det är gnäll, pip o ryck så jag är livrädd för att göra honom illa. Kloslipen funkar iaf bättre.

Finns det lösa på biltema? Jag har letat men bara hittat vanligt sandpapper, inga sådana små rullar..

Är det den blå, som heter 17083?

Jag har bekymmer med Billy, han är så dramatisk vid kloklippning. Helt i onödan, eftersom det aldrig har hänt något. Ivan är helt kool och ser det mer som "mysig stund och gratis godis" medan Billy får ångest, stressfäller, skriker och försöker fly.

Om jag lägger klotången synligt i vardagsrummet går han helt enkelt inte in där. :cool:

Min tik är precis likadan, det blir en kopiös stress för henne:( Jag har en klofil köpt på Arken Zoo (tro jag det heter) Den fungerar något bättre än klotången, men hon får fortfarande panik när det är dags. Tack gode gud för att hon har mjuka vita klor som hon sliter bra på egen hand. Min andre hund bryr sej inte det minsta utan väntar ivrigt på karamellen som väntar efteråt:p

/LL

Jag använder en helt vanlig träfil för att fila klorna på min hund, klipper först en bit och sen både kortar och putsar till klon med filen, med träfilen går det också att bra fila om man vill det. :)
De där vanliga klofilarna som går att köpa i djurbutiker är helt värdelösa, möjligtvis duger de till att putsa klon lite för att slippa de vassa kanterna efter klippning men de duger inte till att korta klon alls.

Jag använder en helt vanlig träfil för att fila klorna på min hund, klipper först en bit och sen både kortar och putsar till klon med filen, med träfilen går det också att bra fila om man vill det. :)
De där vanliga klofilarna som går att köpa i djurbutiker är helt värdelösa, möjligtvis duger de till att putsa klon lite för att slippa de vassa kanterna efter klippning men de duger inte till att korta klon alls.

Fast jag tror blåbäret syftar på slipmaskiner..

Jag raidade mannens verktygslåda, och hittade en dremmel (?) med slipsten i tillbehör. Fungerar fintfint! Hade en hundslipmaskin innan, den fungerade inget vidare och var klumpigare att hantera.

Aha, svårt att veta när det inte specifikt efterfrågades just slipmaskiner utan bara folk som filar.

Jag filar min hunds klor med en vanlig fotfil från apoteket. Fungerar hur bra som helst. :laugh:

Jag filar min hunds klor :) Använder en vanlig fotfil från coop och den funkar superbra tycker jag :) Luktar inte konstigt och hunden trivs bättre med detta än om jag ska hålla på och bråka med klotången :)

Jag har en minislipmaskin från biltema! Behöver dock nya sandpappersrullar, och vet inte vart jag ska få tag på dem så den används inte speciellt frekvent för tillfället..

Har aldrig tänkt på att det skulle lukta konstigt :p

Jula har sandpapperrullar. Biltema bör också ha det

En rapport:

I början av augusti köpte jag en kloslip till Billy (den från Clas Ohlson). Efter några timmar (eller dagar) av terapi var det helt okey att använda den, och sen dess har vi kört lite lätt med jämna mellanrum för att han ska komma ihåg att det inte är ett dödligt vapen.

Jag är förvånad över hur bra han accepterar den :bow:

Jag använder både kloklippare och vanlig nagelfil :P Först klipper jag framklorna och filar kanterna så de inte ska fläka upp sig och för att hon inte ska rivas och sen filar jag bara bakklorna då de aldrig behöver klippas (filar sig själva typ) :P

Använder vanlig "sandpapprig" fotfil. Filar fram och klipper bak.

Funderade på den där mojängen från Clas Ohlsson, men tycker fotfilen fungerar så pass bra så vi fortsätter med den ett tag till :)

Liknande trådar

R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
826
Senast: hastflicka
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka