Ni som fått Vårdbidrag till erat funktionshindrade barn...

RIA

Trådstartare
Undrar bara hur lång tid det har tagit från att ni skickat in alla papper tills ni fått det beviljat och första utbetalningen har varit på kontot?

Frågar för att vi har ansökt, skickade in papperna för ett tag sedan, men har hört att det är så olika för alla när dom får det.

Hur lång tid har det tagit för er och vilken kommun tillhör ni (om ni vill säga det)?

Vet inte om det är olika tider beroende på funktionshinder, i vårat fall gäller det autism.

Vill bara påpeka att det är en undran jag har, inte att jag är ute efter pengar (hade hellre haft en friskt barn).

Sv: Ni som fått Vårdbidrag till erat funktionshindrade barn...

Min väninna ska få första utbetalningen i April, sökte i december. Blev klart förra veckan :) (bokstavsdiagnos) (kommun i sthlm)

Tack för svaret :-)

Det var ju rätt så snabbt för att vara storstan.

Hoppas det går lika fort här. Vill bara ha pengabiten överstökad så slipper jag tänka mer på det.

Vill bara påpeka att det är en undran jag har, inte att jag är ute efter pengar.

Det är väl klart att du är, ni måste väl äta och betala räkningar som alla vi andra? Jag förstå inte varför du ska skämmas för att få de pengar du är berättigad till när du tar hand om ditt barn. Sluta med det.

Jag väntar ännu på besked - papprena skickades in i november.
Upp till 6 månaders väntetid är det tydligen enligt FK ( östergötland )

Det är väl klart att du är, ni måste väl äta och betala räkningar som alla vi andra? Jag förstå inte varför du ska skämmas för att få de pengar du är berättigad till när du tar hand om ditt barn. Sluta med det.

Pengar till räkningar och mat har vi redan. pengarna vi skulle få därifrån skulle bli ett överskott, och förmodligen så skulle allt hamna på sonens konto för hans utgifter och sparande. för att han ska få en så bra uppväxt som möjligt och vi har råd att köpa det han behöver, både nu och i framtiden.

Jag har redan fått höra att jag inte ska skämmas för att ta emot pengar vi är berättigade, men jag har även fått höra av nära släktingar hur dumma vi är som tar emot pengar för vårat barn. Enligt dom är det inget fel på sonen, inte ens då vi fått diagnosen på papper. Så det är blandade känslor från min sida...

Vilka urkorkade släktingar du har. SJÄLVKLART ska ni ta emot vårdnadsbidraget, ni vet inte om han kommer behöva mera stöd i framtiden och då är det ju jättebra att ha pengar på hans konto för det ändamålet, visst var det en form av autism han fick diagnos på? Det kan ju mkt väl vara så att ni behöver vara mera lediga framöver för att kunna hjälpa honom där andra barn klarar sig själva.

Ex de flesta tonåringar fixar ju tandläkarbesök själva, det är det defenitivt inte alla barn med funktionshinder som gör. Ni vet ju inte vilka utgifter som kan komma så även om ni "klarar er" så är det ju bara dumt att inte ta emot extra pengar när det finns. Ni vet aldrig om ni KOMMER att behöva dem i framtiden?

Försök att bortse från deras klumpiga kommentarer, NI vet ju att NI har rätt till pengarna och att ert barn inte är som alla andra barn på gott och ont. Du hade en magkänsla om allt inte stod rätt till och följde upp den och DU hade rätt då och du har RÄTT nu.

KRAM

Vilka urkorkade släktingar du har. SJÄLVKLART ska ni ta emot vårdnadsbidraget, ni vet inte om han kommer behöva mera stöd i framtiden och då är det ju jättebra att ha pengar på hans konto för det ändamålet, visst var det en form av autism han fick diagnos på? Det kan ju mkt väl vara så att ni behöver vara mera lediga framöver för att kunna hjälpa honom där andra barn klarar sig själva.

Ex de flesta tonåringar fixar ju tandläkarbesök själva, det är det defenitivt inte alla barn med funktionshinder som gör. Ni vet ju inte vilka utgifter som kan komma så även om ni "klarar er" så är det ju bara dumt att inte ta emot extra pengar när det finns. Ni vet aldrig om ni KOMMER att behöva dem i framtiden?

Försök att bortse från deras klumpiga kommentarer, NI vet ju att NI har rätt till pengarna och att ert barn inte är som alla andra barn på gott och ont. Du hade en magkänsla om allt inte stod rätt till och följde upp den och DU hade rätt då och du har RÄTT nu.

KRAM

Vi fick en diagnos i höstas, men den läkaren slutade och glömde att skriva ner diagnosen på papper :mad:
så vi fick göra om utredningen nu i vinter, och han fick en ny diagnos av en annan läkare, diagnosen är autism. Han har alltså ren autism, inte autistiskt tillstånd, autistiska drag eller något sådant.

Han pratar inte, har inte sagt ett ord (är snart 2½). är sen i utvecklingen och senare ska vi göra ett utvecklingstest samt ett språktest för att se om det är utvecklingsstörning samt språkstörning han har (å inte bara försening).

Han har även fått lämna blodprov för att ta dna-analys för att se om han har fragile-x. å även för att se om han har någon kromosomförändring. borde få svaren snart...

Nej, vi vet ju inte hur mycket omkostnader som det kommer bli i framtiden, så lite extra sparade pengar på kontot är inte helt fel!
Redan nu har vi en del extra omkostnader för honom, såna kostander ett "normalt" barn inte har så visst kostar han extra redan nu...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 946
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 907
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar