Ni som fått hästar utdömda FRÅGA

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som fått hästar utdömda men velat ha dem kvar en liten tid extra, t ex ge dem en sista månad, ett sista bete eller liknande. Hur har det fungerat? Hur ställer sig bolaget till det?

Jag ska slå mitt bolag en pling imorgon, men vill veta hur det varit för andra.

Jag har alltså häst utdömd idag, lider inte fysiskt av att gå i hagen (jag kan alltså välja mellan T-märkning och avlivning, han trivs dock inte mentalt med att bara skrota).

Jag vill ge honom ett 'sista bete'. Hur långt det blir beror på hur länge jag kan hålla honom på gott humör så allt från 1 - 4 månader typ.

Kan jag 'hålla' på papprena till dess eller måste bolaget ha 'färska' papper?

Jag kommer försöka prata med dem imorgon om att jag vill ge honom en sista tid, men är nyfiken på hur det fungerat med er andra.

De andra utdömningar jag varit med om har varit sådana där det varit så illa att hästen tagits bort såfort bolaget gett tillstånd. Den enda egna jag fått utdömd var så illa däran att jag via telefon fick tillstånd till omedelbar nödslakt av f-bolagets vet, och vi tog pappersexcersisen i efterhand. De andra jag tagit bort har jag inte blandat in f-bolaget (två fall för de inte var livförsäkrade och ett fall för vet inte ville döma ut utan vänta ett halvår men hästen inte mådde bra så jag struntade i pengarna och lät henne slippa).

Så situationen nu är helt 'ny' för mig.

M dömdes ut i mitten på oktober och jag velade rätt länge innan jag bestämde mig för att T-märkning inte var något bra alternativ. I början på december skickade jag iväg alla papper och sen fick jag vänta ett tag innan försäkringsbolaget hörde av sig tillbaka om att det var OK. De knorrade aldrig över att jag dröjde med att skicka in handlingarna.

Efter det gick han ytterligare några veckor innan han fick åka. Han fick 2,5 månader att leka och busa med de andra i hagen vilket jag tror att han tyckte var kul då han gått 8 månader i sjukhage.

/My

jag fick min Kurre utdömd pga kolik i början av 2003. Jag hadde tre månader på mig att göra det på anars så hjälde inte vetrinär intyget längre. Jag avlivade aldrig Kurre för han vart snabbt mycket bätre av olika oraskar. så jag vet inte hur det funkar senefter man har skikat in paprena.Jag har folksam som försäkringsbolag.

Vet ej om det är olika från bolag till bolag. Hade Agria till Stormy. Avlivningen skulle ske inom ett halvår för att pappren skulle gälla. Så nog bör du kunna hålla på papprena en stund, själv valde jag att fortskrida snabbt för att göra pinan så kort som möjligt för mig själv, jag ville inte att han under lång tid skulle känna att matte var ledsen även om beslutet i sig var helt rätt.

MVH/

Antar att du vet lite om Sessans historia :crazy:

Hon blev utdömd i maj, vi ringde försäkringsbolaget och de tycket att om inget hade hänt efter september så skulle vi höra av oss igen. Detta är då IF, sedan betalade de ut alla pengar i tid osv...

//E

Jag tycker du gör rätt ang din häst....du har ju försökt ALLT. Har själv fått två hästar utdömda den förste var dålig i 6 år........och han fick en betessommar innan avlivning. Det var ok för försäkringsbolaget. Hade då Sveland. Det kändes bra för mig att det blev så han mådde inte heller bra men kunde ändå njuta av betet några veckor ihop med ett sto som han var jätteglad för. Kan tillägga att när jag nu 7 år senare tittar på foto på honom från den sista sommaren så ser jag en mycket urfallen häst med sorgsna ögon.......men det ville/kunde jag inte uppfatta när jag var mitt uppe i allt eländet.....kanske en tröst för dig när man försöker ALLT för att hjälpa sin häst.
Mvh Aker

Har själv fått två hästar utdömda den förste var dålig i 6 år........och han fick en betessommar innan avlivning. Det var ok för försäkringsbolaget. Hade då Sveland

Jaa, äntligen någon med Sveland =) (jag har V i Sveland). Hur gjorde du då, ringde och sa att hästen var utdömd men att du ville ge den en sommar, eller bara väntade med att skicka in papprena?

Har lite dåligt minne där....men han blev utdömd nån gång i mitten av juni -97 och sen gick det ett par veckor innan veterinären hade fixat intyg och därefter hade jag en viss tid på mig att "verkställa" avlivningen (från Sveland). Han gick på bete ca 5 veckor efter beslutet från dem. Jag tycker du ska ringa dem för de är jättetillmötesgående tycker jag i sådana här frågor. Min andra häst var det tvärtom med, han fick jag godkännande från dem att ta bort innan papperna var klar pga att han hade ont.
Aker

Pållan ska in på röntgen på torsdag så vi får se om det finns något att göra eller om det börjar bli dags att ta adjö. För vår del så är frågan om jag inte beställer ut trotjänaravlivningen ganska snart isf, utan en betessommar.

Du skriver att V inte mår bra av att gå och skrota i hagen. Är det då för din, Keles eller Visions skull du ger honom en sista sommar?

Pållan är så väldigt mycket bättre nu att jag hoppas och tror att det inte blir aktuellt med avlivning, men jag skulle nog inte stå ut med att skjuta på problemet och riskera att vänta för länge för hennes skull. Min fasa är att upptäcka att blicken slocknat och att jag dröjt för länge. :(

Du skriver att V inte mår bra av att gå och skrota i hagen. Är det då för din, Keles eller Visions skull du ger honom en sista sommar?

Visions framför allt. Han OP i feb, stod sen 8 v på box, gått i stor hage 2½ vecka nu. Och jag vet att han kommer tycka det är lattjo lajbans och fullt tillräckligt att få komma ut på bete iaf första veckorna, dvs att det räcker i sig för att hålla honom glad.

Sen är det såklart för min skull med, något annat skulle vara lögn. Men dels vill jag ge honom en tid av 'må bra' och 'lycka' nu efter vinterns vedemödor. Och så vill jag ju såklart se hur lite arbete han kan tänkas tycka är okej. Jag tror inte att han har ändrats, men det kommer jag ju märka väldigt fort.

Att låta gnistan slockna har jag inga tankar på och kommer inte att låta ske (tro mig), utan jag vill att han ska få sluta just med flaggan i topp och få en sista, rolig och bra tid.

Min kusins häst dömdes ut i augusti och togs bort i maj, så han gick jättelänge, men hon kunde ju också välja på triangelmärkning eller avlivning oifs.

En i stallet fick sin utdömd, hade kvar honom i livet i 9 månader till. (Vi hade olika åsikter om det, men det var inte min häst.) Hon ansåg inte att han mådde dåligt av att gå i hagen, så han fick "sista bete" plus någon månad till. Vad försäkringsbolaget sa om det vet jag tyvärr inte.
Hoppas det går bra för dig.

Pratat med Sveland nu. En månad kan jag 'hålla' på livskadeintyget jag har nu, sen måste jag ha ett nytt. Men det är helt okej att riva sönder det här och låta honom gå på bete och åka in och hämta ett nytt i höst eller när jag nu vill.

De har gett mig ett muntligt löfte att jag får triangelmärka om jag vill, normalt vill de att hästen förutom att den av djurskyddsskäl ska kunna leva vidare även ska kunna ha NÅGON användbarhet kvar som ridhäst om de ska T-märka (fråga inte varför), men jag fick T-märka som sällskapshäst om jag ville. (dvs även fast användbarhet i framtiden är satt till 'ingen'). Dock kan de inte utan att ha sett pappret säga hur mycket jag får ut vid en T-märkning eftersom de räknar ersättningen beroende på hur 'mycket användbarhet' som finns kvar. Men skaderegleraren TRODDE att jag skulle få ut livvärde minus 10 000 (dvs som vanligt) men de kan inte säga förrän de sett pappret.

Dock vet jag ju inte förrän pappret är inskickat om de övht tänker betala en enda krona, men det visste jag ju redan innan.

Har försökt få tag i vet för att fråga en sak med (tar vad sen beroende på vad svaret blir) men han börjar inte jobba förrän i em, men ska ringa mig såfort han kommit in och får tid.

Tänkte släppa hästarna på bete och fota lite men nyss smällde min batteriladdare ett batteri och det blev total härdsmälta *mutter* så jag måste fixa nya batterier först,

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?