Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vänta, vänta.. western o islänningarna kommer snaaaaart in i ridsportförbundet....
Håller med!!!!Liten avstickare ifrån tråden, men å andra sidan så har det ju varit flera sådana redan...
Jag tror att westernryttarna klarar sig alldeles utmärkt utan Svenska Ridsportförbundet. Är fullkomligt övertygad om att vi inte skulle få någon förbättring med alla deras stelbenta, traditionsbundna regler som jag personligen aldrig vill anamma. Träns vid all lastning/avlastning till exempel? Ska man inte kunna hantera hästen ändå? Om westernridningen skulle försöka passas in under SvRf normer så skulle det nog behövas en rejäl anpassning från båda sidor...
Nä, men OM WRAS gick med i ridsportförbundet skulle dessa reglar beröra oss. Så det är väl några av orsakerna till att westernryttarna vill hålla sig utanför ridsportförbundet.
Man ska inte alls banka och dra inom engelsk ridning. Det är en utbredd missuppfattning. Militärens ridning och hästhantering ligger till grund för mycket inom hästsverige. Inte är det fel inte. Vad är det egentligen för hästhantering du anser vara etablerad inom Ridsportförbundet? Det är jag nyfiken på.
Det du beskriver låter bedrövligt i mina öron. Trots nästan 30 år med den vanliga "engelska ridningen" har jag aldrig varit med om det du har. Tack och lov får jag nog säga. Inga tajta nosgrimmor, piskrapp, kedjor över nosen mm. Innan jag började rida akademiskt red jag med lös nosgrimma och kunde leda hästen med ett rep om halsen. (gör jag fortfarande förstås) Jag tycker absolut inte skillnaden i inriktningarna ligger i vem som håller i tamparna. En ödmjuk person som tar hänsyn till sin häst och dess förutsättningar lyckas bra i vilken disciplin som helst.