Ni som brukar ta valpar på era tikar

Ela

Trådstartare
Hur resonerar ni när det gäller avel??

Vad är de viktigaste egenskaperna hos tiken??

Hur väljer ni hane??

Vid vilken ålder är det lämpligt att para tiken??

Berätta allt om hur ni tänker när det avel.....

Sv: Ni som brukar ta valpar på era tikar

Hur resonerar ni när det gäller avel?? Jag vill ha fram en frisk, trevlig individ som är bättre än föräldrarna extriört. Enbart föda upp hundar där man själv kan tänkas vilja behålla ngn hund (därmed inte sagt att man behöver göra det).

Vad är de viktigaste egenskaperna hos tiken?? Frisk (rasens hälsokontroller är gjorda), bra mentalitet, utställd med minst ck, bra päls

Hur väljer ni hane?? Kollar mycket på typen, vill ha en hane som är så typlik tiken som möjligt, självklart ska han ha en bra mentalitet, samt gärna meriter inom utställning och ngn mer hundsport, tycker även pälsen är mycket viktig

Vid vilken ålder är det lämpligt att para tiken?? 3:e löpet, va 2-2 1/2års ålder.

Rasen är dvärgschnauzer, därför jag tjatar så om pälsen då jag tycker den är mycket viktig samt att man avlar alldeles för mycket på hundar med dålig hälsa.

Bra temperament, frisk och rastypsikt.

Hur väljer ni hane??
Med omsorg. Men samma tre gäller som ovan, bra temperament, frisk och rastypsisk.

Första kullen vid ca 2 års ålder tycker jag platsar för de flesta raser.

3:e löpet, va 2-2 1/2års ålder.
Jag brukade tänka i löp, men slutade med det då min JRT-tik löpte första gången vid 6 månaders ålder, andra gången vid 11 månaders ålder och tredje när hon var 17 månader gammal. Numera tänker jag bara på ålder, för även om de börjar löpa tidigt så har de inte växt klart innan dess.

Mentalt bra, frisk , rastypisk både fysiskt och egenskapsmässigt. Det ska finnas "sömsmån" på tiken; dvs blir valparna lite sämre än sina föräldrar ska det fortfarande vara en bra hund.

Hur väljer ni hane??

Samma kriterier som för tiken + att linjerna ska passa så att inavelsgraden hålls nere. Dessutom vill jag inte ha avelsmatadorer, och använder gärna äldre hanar. Med äldre hanar har man fördelen att se hur de håller över tid, både hälsomässigt och kroppsligt, samt kan se hur tidigare avkommor blivit.

Olika från tik till tik. Jag väntar in den psykiska mognaden vid 2 år, men kan vänta ett ½-1 år till om tiken verkar behöva det. Jag tror att man vinner i längden på att inte ha så bråttom. Dessutom tar jag inte mer än max 3 kullar/tik, så det hinns med ändå.

Vad många kullar får man ta?? Skiljer det sig i från ras till ras??

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 514
Senast: Migo
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka