Ni som börjar tidigt...

pepp

Trådstartare
Hur lägger ni upp dagen?

Jag börjar 05.30 och sitter typ ner 45 min under hela arbetsdagen (förutom när jag sitter med posten)

När jag kommer hem, då är jag ju helt slut. Har inte orkat åka och köra mina pass på gymmet, det blir en ond cirkel :(

Brukar försöka vila 1h, men det blir lätt 2-4h :o

Jag har ju inte ens barn, pojkvän/sambo eller häst. Kan verkligen inte se hur jag skulle orka med det?

Jag börjar 07, men har lång pendling så larmet ringer 04.25. Har kontorsarbete så jobbar 07-09, sedan frukost, sedan jobbar jag fram till 11.30 typ. Lunch. Kort lunchpromenad med kollegorna. Sedan jobb till 15.00. Sitter ner större delen av dagen, men försöker att tänka på att även stå upp vid skrivbordet.

Är hemma 16.30, ut en snabb sväng med hundarna sedan till stallet (1 km) och fixa det snabbt. Hemma vid 18, äter något litet och sedan slappar jag fram till cirka 20. Hundpromenad igen. Går och lägger mig 20.30-21.00.

Flyttar snart hästarna till fullservice och kommer då ha en timme extra på kvällen att ta det lugnt :)

De dagar jag börjat 05 har jag antingen jobbat till 10, 1230 eller 14. Gick upp runt 0330-0345.

De dagar jag slutat 10 eller 1230 har jag åkt direkt till gymmet efter jobbet. De dagar jag slutat 14 oftast också direkt till gymmet men tränat kortare pass (45-60 min) sen hämta barnet. För mig var det viktigaste att inte åka hem och typ sätta mig i soffan för då fastnar en där. Utan vara igång ända fram tills det är dags att varva ner för kvällen. Sen lägga sig i bra tid.

Det är ju tyvärr slitigt, men man vänjer sig hyfsat iaf tycker jag.

De dagar jag börjat 05 har jag antingen jobbat till 10, 1230 eller 14. Gick upp runt 0330-0345.

De dagar jag slutat 10 eller 1230 har jag åkt direkt till gymmet efter jobbet. De dagar jag slutat 14 oftast också direkt till gymmet men tränat kortare pass (45-60 min) sen hämta barnet. För mig var det viktigaste att inte åka hem och typ sätta mig i soffan för då fastnar en där. Utan vara igång ända fram tills det är dags att varva ner för kvällen. Sen lägga sig i bra tid.

Det är ju tyvärr slitigt, men man vänjer sig hyfsat iaf tycker jag.

Jag försökte med gymmet direkt efter jobbet några gånger, det var tungt!
Sen vill jag helst gå på pass, men kanske får dela upp det lite.

Soffan är livsfarlig :D

Stiger upp strax efter fem, är inne i stan vid sju och äter frukost innan jag kommer upp på jobbet vid halv åtta. Jobbar för det mesta till fem eller sex och är hemma en timme senare. Rider de dagar jag kommer i väg fem, annars får han vila eller rids av medryttare, om jag är helt stalledig blir jag ibland kvar på jobbet till sju eller åtta. Försöker var hemma från stallet senast nio och försöker komma i säng tio. Hinner nog egentligen inte ha häst men nu har jag ju det. Träning utöver stall och ridning hinns definitivt inte med, inte så mycket annat heller

Måste tillägga att 6.30-7.00 tycker jag inte är tidigt.
Började såna tider tidigare, då hade jag inga problem med orken :)

Hur lägger ni upp dagen?
Lägger upp dagen? Näe, sånt gör inte jag brukar mest ta det som det kommer. Blir nästan tröttare om jag har en massa saker jag planerat in.

Går upp vid 5 och börjar dagen med att äta frukost och förbereda mackorna jag har med mig till jobbet, sen åker jag till jobbet runt 05:30-05:45 tar ca 30min att köra, sen börjar arbetet 06:30 och slutar i bästa fall 17:30, då ska jag köra 30 min hem, ofta brukar jag passa på att åka till affären på vägen hem, för jag vet när jag väl kliver innanför ytterdörren då e jag typ "död".
Jag sitter still en hel del och rör mig en hel del också under dagen, på sommarhalvåret brukade jag försöka gå lite promenader på rasterna och ibland när jag kom hem, men nu på vintern är ja helt slut.

Börjar oftast 6, så går upp runt 5. Står o går hela dagen förutom 1,5h rast.
Slutar oftast 15-16 och försöker ta gymmet direkt.
Då är vi hemma ca 17 och fixar mat.
Åker jag hem innan gymmet är det svårare att komma iväg!
Tar ofta en bar eller pwo innan gymmet om jag är ovanligt trött.

Börjar mitt jobb klockan 06.00. Brukar gå upp vid 05, fixar mig och äter ganska snabbt. Är ganska tidigt på jobbet för att slippa stressa, byter alltid om på jobbet. Slutar kl. 14:45. Sen kör jag på samma stil som @BernT skrev, att inte åka hem och sätta sig hemma. Då är det kört ;) Så gym, stall, handla eller vad som nu ska göras får man göra direkt efter jobbet. När man väl kommer hem tar man de lugnt och varvar ner och tillåter sig att lägga sig tidigt iaf någon dag i veckan. Typ kl. 20 :o

Ptja. Lägger upp och lägger upp. De veckor jag jobbar dag gör jag vad som måste göras. Fördelar efter dagsform.
Behöver ju inte pallra mig till gymmet förvisso..
Går upp 04.50 ut och ger frukosthö. Brer en macka att ta ned och klär på mig jobbkläder etc. Tar bilen till stationen runt 05.35. Jobbar sittandes/ståendes i operativ miljö hela dagen.
Kommer hem vid 15.30 ca.
Oftast rätt trött men rida vill jag ju, och hästarna tas om hand lite även om jag inte skulle orka rida.
Sätter jag mig ned och vilar och tror jag ska få gjort något sedan så kommer jag aldrig igång. Och är det nåt måste får jag plåga mig igenom det minimala för att det måste göras. Dvs ta hand om djuren.
Funkar inte att vila och tro jag ska orka mer sen. Bättre att göra det jag vill/ska direkt och sedan lägga mig tidigt ( nu pratar vi vid 21 gärna tidigare någon dag) för att orka 7 tidiga morgnar på raken..
Men det är inte så farligt ändå. Förra året innan vi bytte schemat gick jag upp 03.30 😇.

Äter du bra och sover bra?
Själv märker jag iofs en stor skillnad på stalljobb från 6:30-15:30 och brevbärarjobb från 7-15:30 (ibland längre). Efter stallet var jag alltid helt slutkörd. Brevbärarjobbet är slappt i jämförelse, trots att jag sitter ner max 20 min per dag (inkl lunch) förutom när jag sitter på mopeden.

Om du känner att du är helt slut efter jobbet, trots att du tar hand om dig så bra som du kan osv, då kanske det är läge att leta efter ett annat jobb?

Jag jobbar oregelbundet, det tidigaste jag går upp är 01.45 och sen allt möjligt från det och framåt. Om jag börjar tidigt dagen efter igen försöker jag plåga mig uppe tills jag kan sova för natten, annars sover jag en stund när jag kommit hem.
Försöker att inte planera in träningspass de dagarna men om jag har det (imorrn tex), så försöker jag antingen inte sova alls innan eller bara väldigt kort, max 30 min. Men det är tufft! :o

Jag jobbar oregelbundet, det tidigaste jag går upp är 01.45 och sen allt möjligt från det och framåt. Om jag börjar tidigt dagen efter igen försöker jag plåga mig uppe tills jag kan sova för natten, annars sover jag en stund när jag kommit hem.
Försöker att inte planera in träningspass de dagarna men om jag har det (imorrn tex), så försöker jag antingen inte sova alls innan eller bara väldigt kort, max 30 min. Men det är tufft! :o
När går du och lägger dig när du måste upp redan 01:45?

När jag gick upp toktidigt brukade jag sova på eftermiddagen fram till 22.00 ungefär... och sedan vara vaken tills det var dags igen.
Tyckte att det var mycket lättare än att sova på natten och ställa tidig klocka.

Så tidigt som möjligt men måste vara trött så beror på hur jag jobbat dagen innan. Ibland 19-19.30 och har jag varit ledig innan tex typ 22... :crazy: men känns inte som att det spelar någon större roll ändå, kroppen fattar att det inte är vettigt på nåt sätt :down:

Tycker också det känns lite så, jobbade hellre natt 23-07 än att gå upp 03.30. Hur tidigt jag än la mig kände jag mig aldrig utvilad 0330.

Så tidigt som möjligt men måste vara trött så beror på hur jag jobbat dagen innan. Ibland 19-19.30 och har jag varit ledig innan tex typ 22... :crazy: men känns inte som att det spelar någon större roll ändå, kroppen fattar att det inte är vettigt på nåt sätt :down:
Förstår det. Måste vara en tuff tid att gå upp. Jag hade troligen inte gått och lagt mig alls utan tagit det efter jobbet om det gått. Fast det alternativet är nog inte heller så lysande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama