Ni som bor i sthlmområdet och mockar i container..

I

Ingenting

Vi har en container just nu men jag börjar verkligen tröttna på gubben som äger den.
Han har en egen lastbil och har köpt in några små (läs små) containrar som han ställer ut i stallen. Till en början var allt helt ok men rätt vare är när han har tömt den kommer han tillbaka och säger "sorry, nu fick jag tömma på ett annat ställe så det blir 700kr dyrare" Svarta pengar rätt ner i hans ficks såklart.:cool:

Det har inte bara hänt en gång att han höjt priset sådär bara och det känns verkligen som att han blåser oss.
Containern är liten och måste tömmas efter ca 5 veckor, vi har två hästar och en ponny i stallet, alla står på spån.
Just nu får vi betala lite över 2000 för varje tömning som delas på två familjer, behöver jag säga att det drar upp hyran ganska rejält i vårt lilla stall?
Eftersom vi inte lyckats hitta någon annan container än så kan vi inte göra annan än att snällt betala.
Kostar det verkligen såhär mycket för alla er som står i stockholmsområdet?

Ni som har stall runt stockholm och har containrar som tömmer dynga i:
Hur många hästar i stallet?
Vilket strö mockar ni med?
Hur ofta tömmer ni containern?
Vad betalar ni?

Sv: Ni som bor i sthlmområdet och mockar i container..

Nu vore det ju intressant att veta hur många kubik den rymmer för att kunna göra en rättvis jämförelse.
Man betalar kontainerhyra efter kubik :)

Vi har en kontainer som töms var 6:e vecka.
Vi har fyra stora hästar.
Vi äger kontainern och betalar bara tömningen som är på 650kr inkl moms.

Det låter lite skumt... Jag tycker inte att man borde få göra så där iaf. Man borde väl först "varna" att man kommer att höja priserna.. Men jag är kanske ute och cyklar....

Nu vore det ju intressant att veta hur många kubik den rymmer för att kunna göra en rättvis jämförelse.
Man betalar kontainerhyra efter kubik :)

Vi har en kontainer som töms var 6:e vecka.
Vi har fyra stora hästar.
Vi äger kontainern och betalar bara tömningen som är på 650kr inkl moms.

Hur många kubik är den på och var åker ni och tömmer den ?

Mvh Miaa

Hur många hästar i stallet?20
Vilket strö mockar ni med? spån & torv
Hur ofta tömmer ni containern?ca var 3-4 vecka
Vad betalar ni?600:-/tömning

Vi har sån enorm tur att vi bara behöver betala en lastbil som transporterar containern (fö. en "normalstor" container) sen är det ett trådgårdsföretag som tar emot skiten gratis! :)
En gång kunde han inte ta emot och DÅ blev det dyrt! Kostade över två tusen vill jag minnas.

Har ni inget kontrakt? Kräv kvitto på tömningarna. :devil:

Hur många hästar i stallet? Förnärvande 41 stycken.
Vilket strö mockar ni med? Kutterspån.
Hur ofta tömmer ni containern? 1 gång i veckan.
Vad betalar ni? Ingen aning.

Det verkar oerhört dyrt. Jag har 3 hästar i eget stall i Stockholmsområdet. Bonden tar 500 kr för att köra bort det. Han kör bort det en gång per år.
Vi har ingen container utan har gödselstack.
Det billigaste vore väl för er att göra en gödselstack och få kontrakt med någon bonde istället?
Bor ni norr om stan så är det ju inte heller så långt till Enköping där de tar emot gödsel i stora mängder.

HYRA av container betalas ofta per volym.... MEN det kan vara så att "din" containergubbe faktiskt har egna containrar som han äger.

Containrar kostar ofta från några 10 000 lappar (begagnat !) i inköp upp till nån 100 000 lapp för större "burkar" för lastväxlare.

Han kan med andra ord ha betalat 100 000 kronor för containern som står uppställd hos dig, pengar som han naturligtvis vill ha tillbaka, plus lite extra för att han ligger ute med pengar och för besväret, inom rimlig framtid.

Om ni tycker att det är dyrt med container för dyngan så titta först på vad det skulle kosta er att köpa in containrar och lastbil eller traktorvagn (förutsätter att man har en skaplig traktor) med lastväxlare :eek:, det är i de flesta fall en kapitalkostnad som stallfolk aldrig nånsin skulle ha råd med.

Titta på de kostnader era dyngkörare har för den utrustning som används innan ni tycker att dynghämtningen är dyr.

Kommer ni fortfarande fram till att det är för dyrt så bygg gödselplatta + skaffa traktor med spridarvagn + skaffa åker att sprida gödseln på... och detta är förstås också allt annat än gratis.

Skulle dessutom dyngköraren ha samma timlön som en hoppinstruktör så behöver ni vara miljardärer för att ha råd med gödselhanteringen :D.

Jag har bara några ponnyer. Jag har en liten container som passar till grannbondens traktor/lastare. Jag köpte contaiern begagnad från ett åkeri och betalade 4500 kr för den ( 2004 ) .
Bonden tömmer 1 ggr/månad och för det betalar jag 200 kr.
Innan jag köpte egen container kollade jag vad det skulle kosta att hyra en liknande från RagnSells. Det skulle kosta 30kr/ dag , varje tömning 500 kr .

Hur många kubik är den på och var åker ni och tömmer den ?

Mvh Miaa

Hej Miaa!

Den är på 7 kubik TROR jag.
Köpte den för 5000kr bättre begagnad.

Vi har blandat strö.
En firma kommer var 6:e vecka och hämtar för tömning.
Vet inte vart de tömmer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 955
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 435
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 798
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka