Ni som bor i blåshål!

Inte är det så mycket säkrare inne än ute. Vårt tak blåste av sist det stormade, och hade det flugit ett par meter till hade det smashat stallväggen och landat just i hästarnas boxar... :crazy:
Det är inte utan anledning det rekommenderas att vara inomhus vid vissa väder, riken är mindre inne än ute men inte helt riskfritt inne.
 
Jag tar in om det är Klass 2-varning eller mer, annars går de ute 24/7. Det skulle vara om det blåser kraftig nordlig vind, för det kyler mycket och vi har inga byggnader eller andra hinder åt det hållet. Tyvärr går inte mina hästar gärna in i ligghallen om det blåser kraftigt, så det får bli stallet.
 
Vid vanlig storm får mina vara ute som vanligt, dvs komma in runt 21. Vid risk för orkan tar jag in innan det mörknar.
 
Vid klass 2 varning som idag får mina vara inne. Jag riskerar inte att de blir skadade. Idag fick de gå ut 1,5 timme tidigt i morse och när det började friska i så fick de komma in. Vi har haft 30-35 meter/sekund här idag så det har varit svårt bara att öppna dörren ut och till stallet och att gå de 4-5 metrarna däremellan. I sådant väder ser jag ingen anledning för dem att vara ute.
Mina har vindskydd i hagen men jag har inga garantier för att de står där och även om de står där så kan saker flyga in i hagen och skada dem.

Vi bor i ett riktigt blåshål och det är få dagar som det är vindstilla här men det ser jag inte som ett problem. Lite tjockare täcken än om vi hade bott mer skyddat bara. Det är en väldig fördel på sommaren då vi knappt har några insekter här alls.
 
Vi bor på västkusten med platta åkrar nästan så långt ögat kan nå runt oss. Här blåser det friskt ofta och vid en av stormarna så fick vi faktiskt in ett plåtstycke från ett tak i hästhagen. Att något skulle komma flygande och krascha staketet är jag inte så orolig för (även om vi faktiskt fick en linjebuss in i hagen en gång...), men flygande föremål är ju läskigt i sig. Våra hästar är förståndiga nog att gå in på lösdriften när det stormar som värst.
 
Bor också på en relativt blåsigt ställe och brukar inte vidta speciella åtgärder utan tar in dem på kvällen som vanligt, men vid riktig storm som igår så fick de fick gå in när det började skymma just för att jag vill kunna se dem i hagen ifall något träd skulle ha sönder staketet.
 
Våra gick ute tills det blev helt mörkt ute då kom dom in eftersom vi inte längre kunde se om staketen var hela eller inte när strömmen gick.

I dag har jag fått fixa några trådar bara och några stolpar ska slås ner lite extra under dagen annars var allt som vanligt i hagarna hos oss. Blåser fortfarande en hel del men inte alls som i går :)
 
Svarar mig själv... Här har det blåst ner en stor björk men både mitt och grannens staket klarade sig! Nu är frågan om trädet är vårt eller grannens. Staketdragningen följer liksom inte tomtgränserna.
DSC_0092-169x300.jpg


Det har även blåst ner sex stora takplåtar (0,9 mx3.0 m) från grannens fallfärdiga lada, dessa ligger nu strödda över gärdena...
 
Vi anpassar oss efter omständigheterna. eftersom gården ligger mitt i storskogen så är det rent farligt för djuren att vistas ute vid stormstyrkor, precis som för människor. så sunt förnuft får råda helt enkelt.
 
Svarar mig själv... Här har det blåst ner en stor björk men både mitt och grannens staket klarade sig! Nu är frågan om trädet är vårt eller grannens. Staketdragningen följer liksom inte tomtgränserna.
DSC_0092-169x300.jpg


Det har även blåst ner sex stora takplåtar (0,9 mx3.0 m) från grannens fallfärdiga lada, dessa ligger nu strödda över gärdena...
Bara att ta fram kartan och kolla vems träd det är, eller så kommer ni överens ändå
 
Bara att ta fram kartan och kolla vems träd det är, eller så kommer ni överens ändå
Tänkte kolla med hjälp av gränsrören imorgon och jag ser gärna att trädet tillhör grannen :). Då slipper vi en massa jobb med att såga upp och transportera bort... Trädet ramlade in på grannens sommarbete och min rasthage gick fri.
 
Våra kom nog in typ när det var som värst. Dvs inte tidigare men det var nog mest för att vi gjorde annat först. Generellt så har jag dem gärna inne när det är mörkt o blåsigt men dagtid har jag faktiskt aldrig lämnat dem inne. Jobbar skift så brukar annars kunna lösa lite udda tider iom att sambo o stallkompis jobbar kontorstider. Typ vid snöstorm o sånt de inte vill vara ute i. Ser dock ingen mening med att ha skrämda hästar i hagen så är det säkrare inne får de vara inne, de är lugna där.
 
Ska kanske tillägga att vi har typ inga träd i hagen eller som kan skada staket. När vi bodde så så tänkte man att hästarna skulle stå inne vid risk att träd skulle falla i hagen. De var dock smarta nog o höll sig alltid i den öppna delen när det blåste mkt så det behövdes inte.
 
Tar du då in dom under samma kriterier som jag tog upp i mitt inlägg, alltså med risk för ev. skador på häst och hagar?

Mina var ute ett par timmar i morse men har faktiskt nu fått komma in. Inget dom verkade jätte missnöjda med :)

Ja :) mina ogillar starkt kraftig blåst och regn speciellt i kombination.
Mvh
Pudlan
 
Mina har varit i stallet sedan sent igår kväll, fick komma ut nu en stund när jag kom hem från jobbet och troligen in igen till kvällen.

Har ligghall i en hage men där är det skog så den går bort vid hård blåst och i dom andra hagarna skulle deras hö blåsa bort innan höt nåt marken så nä går oxå bort.

Bor på västkusten mellan Göteborg och Kungsbacka.


Här blåser också som attans bor lite mer norrut på Västkusten. Hö inte hunnit landa på marken i denna blåsten.
Mvh
Pudlan
 
Där vi bor har det varit lite olika med blåsten. På dessa tre år vi bott här tycker jag det blåst mycket och ofta. Vi har haft några klass-1-varningar under de åren också. Inte mer dock.

Just nu har vi inte ens en klass-1-varning men jag tycker det blåser lika mycket som när vi har det. Det är ju inte alls så farligt som ni andra har det men trots det har jag idag mina hästar i de små kala sandhagarna för säkerhets skull.
Jag ser inte hela hagarna och det är bara skogshagar och det betyder att jag inte vågar ha dem där för risken kan vara överhängande.

Men eftersom det är närmare 11 grader varmt har de bara lite regn och mycket blåst. De verkar tycka att det är väldigt larvigt.

Fåren som är grannens och går i hagen bredvid har idag gått nära våra hästar och betat hela dagen. Det verkar som om de tycker att de stora djuren ger trygghet. De brukar annars vara i andra änden i sin öppna hage.
 
Nu är jag så trött på blåsandet! I fredags hade vi klass 2 varning och igår och idag klass 1 varning. Igår fick hästarna bara vara ute mellan 8-17 för sedan ökade styrkan såpass att de fick gå in men det var bättre än inget. I morse var det riktigt illa fram till 9 men sedan kunde de gå ut. Jag hoppas verkligen att det inte ökar i styrka ikväll som det gjorde igår utan att de kan vara ute full tid. Regnet öser ner, eller jag kanske skulle säga att det blåser så att man ser regnet som vattnet ur en sprayflaska O_o Jag är så glad att de har vindskyddet i hagen för annars hade de varit genomblöta nu.
 
Nu är jag så trött på blåsandet! I fredags hade vi klass 2 varning och igår och idag klass 1 varning. Igår fick hästarna bara vara ute mellan 8-17 för sedan ökade styrkan såpass att de fick gå in men det var bättre än inget. I morse var det riktigt illa fram till 9 men sedan kunde de gå ut. Jag hoppas verkligen att det inte ökar i styrka ikväll som det gjorde igår utan att de kan vara ute full tid. Regnet öser ner, eller jag kanske skulle säga att det blåser så att man ser regnet som vattnet ur en sprayflaska O_o Jag är så glad att de har vindskyddet i hagen för annars hade de varit genomblöta nu.

Det är ju regnet som är värst och i kombination med blåst blir det ju etter värre.

Mina ville inte vara ute mer än 2,5 timmar häromdagen när det regnade i 12 timmar. Då var det inte ens blåsigt.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 574
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 152
Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 742
Hästvård Hej! Helt ny medlem, och vet knappt hur det funkar, men är tacksam om nån har nåt att komma med. Har ett varmblod, 25-årigt sto. Hon...
Svar
2
· Visningar
974
Senast: Lotti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp