Ni som bor i blåshål!

Zack

Trådstartare
Hur gör ni med hästarna vid kraftig blåst? Just nu blåser det kraftigt här hemma och hårdare vindbyar utlovas mot eftermiddagen och kvällen.

Mina hästar har inget riktigt bra väderskydd så som blåsten ligger på nu men egentligen är det inte det jag oroar mig mest för heller. Gorm orsakade mindre roliga skador för oss och våra hagar trots att vi "stormsäkrat" gården så som vi trodde var bra. Hjälper föga när vi har intilliggande gårdar som inte har det tänket (och hur kan man egentligen förutse allt ändå)

Det jag är mest rädd för är att nåt ska blåsa in i hästhagarna och skada djuren såklart, men har även gjort bedömningen att det finns div. träd och andra bristfälliga byggnader inom viss närhet som skulle kunna skada stängsel och dylikt. Håller ni hästarna inne under sådana omständigheter?

Allt kan ju hända och jag vet att man inte kan leva efter att "tänk om" men just i detta fall är jag faktiskt orolig på riktigt att nåt KAN hända.

I vanliga fall brukar jag ha möjlighet att åka från jobbet men idag kommer jag inte kunna lämna för att ta in hästarna tidigare om det skulle behövas.

Hur hade ni gjort och vad har ni för "rutiner" vid storm? Nu tänker jag inte vid lite blåst för observera att jag inte är ett dugg orolig över om mina hästar klarar av vädret, för det vet jag att dom gör.

Tänker mer på hur ni tänker vid storm och kraftiga vindbyar där det finns risk att både det ena och det andra far i luften.
 
Hur gör ni med hästarna vid kraftig blåst? Just nu blåser det kraftigt här hemma och hårdare vindbyar utlovas mot eftermiddagen och kvällen.

Mina hästar har inget riktigt bra väderskydd så som blåsten ligger på nu men egentligen är det inte det jag oroar mig mest för heller. Gorm orsakade mindre roliga skador för oss och våra hagar trots att vi "stormsäkrat" gården så som vi trodde var bra. Hjälper föga när vi har intilliggande gårdar som inte har det tänket (och hur kan man egentligen förutse allt ändå)

Det jag är mest rädd för är att nåt ska blåsa in i hästhagarna och skada djuren såklart, men har även gjort bedömningen att det finns div. träd och andra bristfälliga byggnader inom viss närhet som skulle kunna skada stängsel och dylikt. Håller ni hästarna inne under sådana omständigheter?

Allt kan ju hända och jag vet att man inte kan leva efter att "tänk om" men just i detta fall är jag faktiskt orolig på riktigt att nåt KAN hända.

I vanliga fall brukar jag ha möjlighet att åka från jobbet men idag kommer jag inte kunna lämna för att ta in hästarna tidigare om det skulle behövas.

Hur hade ni gjort och vad har ni för "rutiner" vid storm? Nu tänker jag inte vid lite blåst för observera att jag inte är ett dugg orolig över om mina hästar klarar av vädret, för det vet jag att dom gör.

Tänker mer på hur ni tänker vid storm och kraftiga vindbyar där det finns risk att både det ena och det andra far i luften.


jag kan låta mina stå inne om jag vet att det skall bli storm och jag inte kan ta in dom om det behövs. Får rasta för hand på em/kvällen då eller ta ut i hagen några timmar när jag är hemma.
Mvh
pudlan.
 
Jag bor inte, just nu i alla fall, i ett blåshål, men jag jobbar med dem inom elkraftbranschen.
Stormarna som varit senaste året tillsammans med onormal värme har gjort skogen otroligt skör, träden har liksom inget att hålla fast vid. Samt att stormarna kommit tätare och varit krafigare än på år och dag.

Tycker vi är lite respeklösa med de risker som faktiskt finns, att inte rida ut i skogen eller låta hästarna stå inne borde vara en självklarthet, men vi har inte det som tradition, än, får väl tilläggas.

Så repekt för blåsten, håll hästarna inne med gott samvete om du vet att det blåser på.
 
jag kan låta mina stå inne om jag vet att det skall bli storm och jag inte kan ta in dom om det behövs. Får rasta för hand på em/kvällen då eller ta ut i hagen några timmar när jag är hemma.
Mvh
pudlan.

Tar du då in dom under samma kriterier som jag tog upp i mitt inlägg, alltså med risk för ev. skador på häst och hagar?

Mina var ute ett par timmar i morse men har faktiskt nu fått komma in. Inget dom verkade jätte missnöjda med :)
 
Jag bor inte, just nu i alla fall, i ett blåshål, men jag jobbar med dem inom elkraftbranschen.
Stormarna som varit senaste året tillsammans med onormal värme har gjort skogen otroligt skör, träden har liksom inget att hålla fast vid. Samt att stormarna kommit tätare och varit krafigare än på år och dag.

Tycker vi är lite respeklösa med de risker som faktiskt finns, att inte rida ut i skogen eller låta hästarna stå inne borde vara en självklarthet, men vi har inte det som tradition, än, får väl tilläggas.

Så repekt för blåsten, håll hästarna inne med gott samvete om du vet att det blåser på.

Detta var ju intressant. Hade ingen aning om det du beskrev med hur skogen påverkats under åren.

Jag kan inget annat än att hålla med dig angående respekt för blåsten. Tycker blåst och storm är allmänt otäckt och vill helst inte vistas ute eller vara ute och fara på vägarna under sådana förhållanden.
 
Hur gör ni med hästarna vid kraftig blåst? Just nu blåser det kraftigt här hemma och hårdare vindbyar utlovas mot eftermiddagen och kvällen.

Mina hästar har inget riktigt bra väderskydd så som blåsten ligger på nu men egentligen är det inte det jag oroar mig mest för heller. Gorm orsakade mindre roliga skador för oss och våra hagar trots att vi "stormsäkrat" gården så som vi trodde var bra. Hjälper föga när vi har intilliggande gårdar som inte har det tänket (och hur kan man egentligen förutse allt ändå)

Det jag är mest rädd för är att nåt ska blåsa in i hästhagarna och skada djuren såklart, men har även gjort bedömningen att det finns div. träd och andra bristfälliga byggnader inom viss närhet som skulle kunna skada stängsel och dylikt. Håller ni hästarna inne under sådana omständigheter?

Allt kan ju hända och jag vet att man inte kan leva efter att "tänk om" men just i detta fall är jag faktiskt orolig på riktigt att nåt KAN hända.

I vanliga fall brukar jag ha möjlighet att åka från jobbet men idag kommer jag inte kunna lämna för att ta in hästarna tidigare om det skulle behövas.

Hur hade ni gjort och vad har ni för "rutiner" vid storm? Nu tänker jag inte vid lite blåst för observera att jag inte är ett dugg orolig över om mina hästar klarar av vädret, för det vet jag att dom gör.

Tänker mer på hur ni tänker vid storm och kraftiga vindbyar där det finns risk att både det ena och det andra far i luften.

Jag tar in mina när det finns risk för att de (eller staketen) kommer till skada.
 
Hur gör ni med hästarna vid kraftig blåst? Just nu blåser det kraftigt här hemma och hårdare vindbyar utlovas mot eftermiddagen och kvällen.

Mina hästar har inget riktigt bra väderskydd så som blåsten ligger på nu men egentligen är det inte det jag oroar mig mest för heller. Gorm orsakade mindre roliga skador för oss och våra hagar trots att vi "stormsäkrat" gården så som vi trodde var bra. Hjälper föga när vi har intilliggande gårdar som inte har det tänket (och hur kan man egentligen förutse allt ändå)

Det jag är mest rädd för är att nåt ska blåsa in i hästhagarna och skada djuren såklart, men har även gjort bedömningen att det finns div. träd och andra bristfälliga byggnader inom viss närhet som skulle kunna skada stängsel och dylikt. Håller ni hästarna inne under sådana omständigheter?

Allt kan ju hända och jag vet att man inte kan leva efter att "tänk om" men just i detta fall är jag faktiskt orolig på riktigt att nåt KAN hända.

I vanliga fall brukar jag ha möjlighet att åka från jobbet men idag kommer jag inte kunna lämna för att ta in hästarna tidigare om det skulle behövas.

Hur hade ni gjort och vad har ni för "rutiner" vid storm? Nu tänker jag inte vid lite blåst för observera att jag inte är ett dugg orolig över om mina hästar klarar av vädret, för det vet jag att dom gör.

Tänker mer på hur ni tänker vid storm och kraftiga vindbyar där det finns risk att både det ena och det andra far i luften.

Har en 80kvm stor ligghall till två hästar så dom har i princip lika bra skydd som i stallet :) blåser otroligt lite där inne, så dom är ute!
 
Jag gjorde så idag att de kom ut rätt så tidigt, 06.30. Sen kom de in vid 14.00 tiden Då tyckte jag att de blåste för mycket och va lite rädd för fallande träd m.m. Försöker annars ha de ute till em höet kl 16 tiden. Men har märkt sista åren att min/mina hästar inte gillar dåligt väder.
 
Har de inne när det stormar pga risk för att träd kan ramla på staketen. Speciellt om det är mörkt och man inte kan ha riktig koll på vad som händer.
 
Bor på platta östgötaslätten och här blåser det alltid... Upp till 10-12 meter så gör jag oftast inget särskilt. Blåser det mer så tar jag oftast in dem innan det blir mörkt. En dag som denna när det är stormvarning så fick pållarna gå ut som vanligt i morse men plockades in runt 13.30 innan stormen tog fart. Just nu blåser det som satan och flera stora grenar har blåst ner i rasthagen. Känns bra att pållarna är i stallet!
 
Mina har varit i stallet sedan sent igår kväll, fick komma ut nu en stund när jag kom hem från jobbet och troligen in igen till kvällen.

Har ligghall i en hage men där är det skog så den går bort vid hård blåst och i dom andra hagarna skulle deras hö blåsa bort innan höt nåt marken så nä går oxå bort.

Bor på västkusten mellan Göteborg och Kungsbacka.
 
Tittade på smhi och det har varit upp mot 33 i byarna, bara för mig att inse hur avtrubbad jag blivit vid blåst då jag förut idag tänkte visst blåser det men inte så farligt. :crazy:
 
@nullo-modo Jag bor precis brevid hagarna och jag ser dom från mitt fönster. Annars hade det varit en annan sak. Våra går heller inte ute på natten.
 
Tar in lite tidigare då det är stormvarning. Blåser det bara så får de vara ute. Har täcke på så det tar den värsta blåsten :).
Hagarna går som ett U runt om gården så det går att få någorlunda med lä, eller rättare sagt så blåser det inte lika mycket på vissa ställen i hagen.

Tar in sånt som riskerar att blåsa iväg, eller lägger ngt tungt över, har inga träd som kan falla över hagarna och grannarna är en bit bort.
 
Inte är det så mycket säkrare inne än ute. Vårt tak blåste av sist det stormade, och hade det flugit ett par meter till hade det smashat stallväggen och landat just i hästarnas boxar... :crazy:
 
Jag bor i ett blåshål, det är mer ovanligt att vi har en lugn dag än att det blåser här, men jag förstår att du menar blåser på riktigt nu. Vi har inte haft någon direkt åtgärd nu vid Gorm, men vi är flera i stallet som kan vara där tidigare på eftermiddagen medan det fortfarande är ljust om det skulle vara så. Hästarna går in runt 18 nu när det är så dåligt väder på fler sätt än att det blåser. Är det möjligt med folks arbetstider, som på helgen, väntar vi också lite med att släppa ut dem så att det är hjälpligt ljust ute och man kan se om något skulle blåst sönder.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 574
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 152
Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 742
Hästvård Hej! Helt ny medlem, och vet knappt hur det funkar, men är tacksam om nån har nåt att komma med. Har ett varmblod, 25-årigt sto. Hon...
Svar
2
· Visningar
974
Senast: Lotti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp