Ni som även rider andra raser

Sv: Ni som även rider andra raser

De senaste åren har jag varit ganska smalt inriktad och bara ridit islandshästar. Rider gärna halvblod när tillfälle ges. Dressyr och hoppning intresserar mig nästan lika mycket som gångartsträning! :) Är alltid pigg på att prova nya raser/discipliner men känner mig särskilt nyfiken på de som har fler än tre gångarter.

Kl
Många säger dressyr eller gångartsträning?! Är inte det ungefär samma sak? Jag har börjat rida för en dressyrttänare som ej har nån koll på tölt men inbillar mig att det kommer hjälpa oss ändå? Eller?

Kl
Många säger dressyr eller gångartsträning?! Är inte det ungefär samma sak? Jag har börjat rida för en dressyrttänare som ej har nån koll på tölt men inbillar mig att det kommer hjälpa oss ändå? Eller?

:bow:

Jag rider som sagt många andra raser också, parallellt med islandshästarna.
Jag tycker att träningen blir likartad: jag använder skolorna för att stärka bakbenen, utnyttjar skolorna för att få hästen att samla sig utan att behöva driva in bakbenen.

Jag upplever att taktkontrollen till stor del sitter i kontroll över bakbenen, för att förenkla kraftigt.

Själva tävlingsmomenten skiljer ju ganska mycket.
Jag föredrar hittills att tävla inom western, och det handlar till en viss del om det hästmaterial jag har. Inom western är det till stor del "lydigast häst som var tillräckligt stark för att genomföra mönstret var den som vann" så western är inte riktigt lika mycket materialsport som jag uppfattar både dressyr och islandhästtävling där gångartskvalitet väger tyngre.

Mina hästar är alla relativt billiga och till största delen "projekt" och alltså inga supertalanger för varken dressyr eller islandhästtävlingar.

Jag rider olika hästar av olika typer för att jag tror att jag på det sättet kommer att bli allt bättre på att rida.
Det är också skälet till att jag rider flera discipliner: det finns bra och mindre bra i alla disciplinerna och en syntes borde vara det bästa. Eller så ger det mig åtminstone ett stort spann av övningar för att utveckla individen i ridningen.

Jag är inte tillräckligt duktig för att sikta på svår dressyr, jag har inte tillräckligt bra häst - och är inte tillräckligt duktig själv - för att sikta på högsta tävlingarna inom islandshästridning.
Jag är inte tillräckligt duktig för att tävla reining internationellt.

Men jag vill bli duktigare än jag är idag.

Oavsett gren man pysslar med krävs det ju mkt av ryttaren för att det ska bli riktigt bra.
Det jag motsätter mig är att det måste ske på en ovalbana för att vara riktigt bra. Jag vill ha fler och mer utmanende moment men fortfarande riktigt bra gångarter.

I mina ögon är ovalbanan helt enkelt skittråkig hur mkt jag än måste anstränga mig för att få en perfekt tölt.

Det krävs mer för att få samma kvalitet på gångarterna på ovalbanan med sina långa raksträckor, än på en på dressyrbanan när man skiftar övning mest hela tiden. Sedan är olika övningar som volter, ryggning, öppna, sluta skänkelvikning galoppfattningar med mera en utmaning i sig, men när jag rider på ridbanan utnyttjar jag detta för att förbättra gångartskaliteten, och det kan man tyvärr inte på ovalbanetävlingar. Vad som är roligast är en smaksak, men många tar klart miste på vad som krävs på Ovalbanan och avfärdar det med att det bara är att rida runt.

Det krävs mer för att få samma kvalitet på gångarterna på ovalbanan med sina långa raksträckor, än på en på dressyrbanan när man skiftar övning mest hela tiden. Sedan är olika övningar som volter, ryggning, öppna, sluta skänkelvikning galoppfattningar med mera en utmaning i sig, men när jag rider på ridbanan utnyttjar jag detta för att förbättra gångartskaliteten, och det kan man tyvärr inte på ovalbanetävlingar. Vad som är roligast är en smaksak, men många tar klart miste på vad som krävs på Ovalbanan och avfärdar det med att det bara är att rida runt.

Det finns 60 m lång raksträcka på en ridbana också ;)
Jag har provat att både träna och tävla på ovalbana och JAG tycker det är tristast i världen och JAG tycker inte att jag får en likastor utmaning ridmässigt runt ovalbanan som i ett dressyrprogram.

Men alla är olika :)

Gångartsridning och islandstävlingar tilltalar mig inte alls, rida rakt fram eller runt runt runt är i mina ögon skittråkigt.
Önskar det kunde hända mer på islandstävlingar så det blev mer utmaning.
Islänningen används som en allroundhäst, han dressyrar, hoppar, skog och terräng samt har blivit lite körd men visst blir det lite tölt och pass också.

Omväxling förnöjer ;)

Jag förstår vad du menar, även jag sällar mig till kören som håller med om att det inte är helt lätt att hålla en bra gångart på ovalbanan.
Jag håller dock helt med om att det är astrist att man inte i tävlingssammanhang kan utnyttja islandshästens mångsidighet. Det finns ju mer än fina framben och det är synd att "ingen" kommer på bra tävlingsgrenar. Jag har funderat och funderat men kommer inte på något bra. Jag vill absolut tävla i de klassiska FIPO-grenarna men skulle vilja ha fler grenar som fokuserar på mångsidighet och ridbarhet. Det skulle nog kunna locka mer publik dessutom. Inte ens jag som är inbiten islandshästnörd orkar titta för länge på ovalbanegrenar (om det inte är elithästar förstås :cool:)

Väldigt OT, men får jag fråga varför du inte satsat pengarna som det ändå kostat att köpa på dig dina många hästar och inte istället satsat på 2-3 riktigt bra hästar, oavsett ras? Eller ligger inte utmaningen för dig där alls? Min livsdröm är att kunna köpa in riktigt bra hästmaterial och lägga cash på det (när jag någon gång förhoppningsvis kommer ha det)! Alla är vi dock olika med olika mål och det får man absolut vara :)

Jag kanske kan svara på trådens fråga också :p

Jag rider för tillfället enbart islandshäst men har fått prova riktigt bra lusitanos och det är en extrem ridupplevelse! Det skulle jag vilja utveckla, men för tillfället är ekonomin skral och i Mjölby där jag bor nu växer de nog inte på träd heller...

Jag har också ridit in amerikanska mustanger, töltsatt en Rocky Mountainhäst, ridit fina dressyrhalvblod och diverser ponnyer. Det jag inte gjort, men som jag verkligen skulle vilja, är att hoppa. Klart jag hoppat småhinder i skogen, men jag skulle vilja lära mig hoppa bättre med hjälp av en häst som kan det där med hoppning. Ytterligare ett mål för framtiden!

Jag förstår vad du menar, även jag sällar mig till kören som håller med om att det inte är helt lätt att hålla en bra gångart på ovalbanan.
Jag håller dock helt med om att det är astrist att man inte i tävlingssammanhang kan utnyttja islandshästens mångsidighet. Det finns ju mer än fina framben och det är synd att "ingen" kommer på bra tävlingsgrenar. Jag har funderat och funderat men kommer inte på något bra. Jag vill absolut tävla i de klassiska FIPO-grenarna men skulle vilja ha fler grenar som fokuserar på mångsidighet och ridbarhet. Det skulle nog kunna locka mer publik dessutom. Inte ens jag som är inbiten islandshästnörd orkar titta för länge på ovalbanegrenar (om det inte är elithästar förstås :cool:)

Jag tycker det kan finnas en hopp/dressyr/gångarts gren där allt händer och dessutom på tid!
Så det blir lite action liksom!

Väldigt OT, men får jag fråga varför du inte satsat pengarna som det ändå kostat att köpa på dig dina många hästar och inte istället satsat på 2-3 riktigt bra hästar, oavsett ras? Eller ligger inte utmaningen för dig där alls? Min livsdröm är att kunna köpa in riktigt bra hästmaterial och lägga cash på det (när jag någon gång förhoppningsvis kommer ha det)! Alla är vi dock olika med olika mål och det får man absolut vara :)

Tja, min bakgrund är med billiga skithästar. När jag växte upp hade jag vbl-travare och annat och åkte runt i skogen.

Som vuxen köpte jag en tre- eller fyraårig vbl-travare i stället för slakt och började rida igen.
Sedan köpte jag en snorbillig fjording från slakt.

Och började för första gången i mitt liv rida för instruktör och lärde mig en massa.

På ett sätt kan det finnas en utmaning i att se hur långt jag kan komma med "rätt" häst - min westerntränare påstår kaxigt att jag kan komma "hur långt som helst" med rätt hästmaterial och då menar han (som själv är tidigare europamästare) inte SM-nivå.
Men "rätt häst" har jag inte råd med. Rätt häst i det sammanhanget kostar väl en halvmiljon och en sådan skulle jag inte våga ha ute i en hage en gång.

Utmaningen för mig är dels att se hur bra jag kan bli på att rida, och dels att se hur långt man kan komma med den häst som står hemma på gården.
Det är lite som Per (westerntränaren ¨) säger: med den typen av häst som jag har, måste jag verkligen lära dig att rida.

Jag har ett par talangfulla hästar. Dels Lukas, som trots sin ras har steg nog för faktiskt svår dressyr - och det vore verkligen kaxigt att träna upp en nordistravare till den nivån...
Lukas är tillräckligt fräsig för att en professionell dressyrtränare har frågat mig om hon får låna honom för att träna och tävla i dressyr. Ganska häftigt, med en nordistravare som är riden i 3½ år och som är klar för MSV dressyr och i stort sett klar för SM -nivå i western. Som sagt, det är inte SM-nivå min westerntränare menar att jag kan fixa med rätt häst - det kan jag med det jag har här hemma (å andra sidan tycker Per att nordisen "duger" till SM-nivå i western men är en väldigt mycket bättre dressyrhäst - där kan hästen komma långt).
Dels har Lester talang för sin ras. Lester är min nyblivne 6-årige fjording som nu börjar klara enstaka rena galoppombyten och som kan piaff fyra-fem steg (också lite kaxigt även om han inte har steg för svår dressyr).

Jag vet att jag inte har tid eller kunskap att ta mig till den riktiga eliten, har heller inte pengarna som krävs (men OK, om jag hade två hästar i stället för sexton, så skulle jag ha rätt gott om pengar över). Det är alltså inte ett uppnåeligt mål. Om jag ska köpa en dressyrhäst med mer talang och bättre steg än Lukas, får jag allt hosta upp några hundra tusen kronor. Och jag kommer ändå inte att nå den riktiga eliten.

Mitt mål är som sagt i stället att se vad jag kan göra med sämre hästmaterial.
Å andra sidan har jag lyckats ganska väl.
Jag har idag åtta hästar som är igång. Isa lite knasig och inte helt lättränad.
Basjkiren, som jag köpte som oinriden sexåring som ingen tagit sig upp på ryggen på, går nu 1½ år senare motsvarande LA dressyr och vi har börjat med galoppombyten.
Lester och Ärlig, fjordingar som är 6 resp 7 år gamla, går LA dressyr och på väg mot MSV med byten.
Lukas är 8, går MSV dressyr och jag jobbar med bytena i serier.
Rödluvan, connemara 5 år, behöver jobba lite mer på styrkan i galoppen men är i stort sett färdig för LA dressyr, bytena påbörjade.
Zamba, vbl-travare, har inte kommit så långt i utbildningen men börjar trava långsamt och i form vilket inte är så illa för en pensionerad tävlingstravare. Han klarar dessutom båda galopperna även om tempot blir friskt.
Barmi, riden ett drygt halvår, kan visserligen inte så mycket mer än tölt och skritt men klarar skolorna i både skritt och tölt, och bakbenskontrollen ökar.

Man har som sagt olika mål.
Mitt mål har fördelen att det alltid finns kvar - man kan alltid bli duktigare på att rida.

Per, westerntränaren, och jag har diskuterat det här med mål. Han hade satt som mål att vinna EM. När han gjort det, fick han väldigt svårt med träningsmotivationen.
Per och jag brukar enas om att för mig är det vägen som är målet.

Det blev ett väldigt långt svar och jag är inte alls säker på att jag lyckats förklara.
Men jag ser det som ett stort nöje att inte fokusera på en enda gren/disciplin. Man kan använda en hel del från dressyren för att förbättra sin gångartsridning eller sin westernridning. Man kan använda mycket från westernridningen för att få en väl genomriden dressyrhäst och en väldigt mjuk och lyhörd islandshäst.

Nu har jag i och för sig köpt en lovande islandhäst i Aldar från Björktorp, men han är en tvåårig unghäst så man vet aldrig vad det blir i slutänden. Förhoppningen är att han kan duga för öppen klass lite upp i nivåerna - om han håller vad han lovar. Kan förhoppningsvis bli godkänd hingst också om jag är tillräckligt duktig på att träna hästen och tillräckligt smart i val av proffs för att finslipa och visa honom.
Förhoppningsvis.

Den vbl-travare som jag köpte från slakt, gick när hon var som bäst med placering i reining på regionalnivå. Byten och allt satt som smäck, ner till var tredje steg. Ganska häftigt på en travare.
Slaktades tyvärr för ett år sedan pga en svaghet som hängde samman med en sjukdomsperiod som treochetthalvtåring.
Fjordingen fick jag upp till och med vinst i westernallsvenskan 2008 (silver -07) vilket inte heller var så illa. Henne fick jag avliva i somras pga sviterna av det fång hon haft som unghäst (det fånget var skälet till att hon skulle ha slaktats när jag tog hand om henne).

Jo, förresten.
Mina hästar har kostat mig sammanlagt ca 200000kr.
De pengarna räcker inte långt till riktigt bra häst oavsett ras...
Mina sex islandshästar, varav fem har klass 1 stam och en är en BLUP-hingst, har kostat sammanlagt 90000kr. Isa är den enda som är "dålig", övriga är väl inte så spektakulära (fast Barmi är enligt min islandstränare ett klart tävlingsämne för åtminstone T2 och Aldar är som sagt fin; tränaren tror också att Karl duger utmärkt till FIPO-klass med träning så de är inte så illa heller).
De pengarna räcker knappast till en enda "riktigt bra" islandshäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 869
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve