Ni som även rider andra raser

karamelldrottningen

Trådstartare
Vilka typer av hästar rider ni som inte är islandshästar? Disciplin? Vilket föredrar du -gångartsträning eller något annat tex hopp/dressyr/western?

Svarar: PRE, halvblod, olika ponnykorsningar/varianter. Gillar även kallblodiga raser men ingen jag rider på just nu. Kan däremot inte välja om vilka raser jag gillar bäst. Men säger islandshäst och PRE, de jag har själv. Dressyr MED gångartsträning :). Och lika kul med bara dressyr, fördelen när gångarterna redan sitter som spikat. Min har ju pass men tkr att galoppen blir ngt sämre när vi tar till den, alltså väntar med passen tills vidare.

Sv: Ni som även rider andra raser

Jag rider alla sorters ridponnyer och små ridhästar (ponnyraser/ponnykorsningar mest), inte travare och galoppörer alltså, och islandshästar förstås. Jag föredrar blandningen av så många discipliner som möjligt, d.v.s. minst dressyr och hoppning och gärna gångartsridning också om det är en häst med fler än tre gångarter :)
Jag gillar verkligen att träna dressyr, men hatar att tävla det. Hoppning är superroligt men jag får nog inse fakta att som hoppryttare kommer jag aldrig göra karriär eftersom jag tycker allt över 80 är jättehögt ;) Kvar blir alltså gångartsridning som den disciplin jag både är intresserad av, behärskar någorlunda, och gillar att tävla i, så jag måste väl säga att det är min favorit.
Måste jag välja ras så säger jag welshponnyer, för att de ofta är så otroligt samarbetsvilliga, mjuka i sättet och väldigt vackra, och islandshästar förstås för att med dem kan man göra ALLT.

Jag rider både western och dressyr.
De hästraser jag äger är:
islandshäst (uppenbarligen)
fjording
frieser
basjkir
connemara
arab (inte inriden än pga ålder)
kbl-travare
vbl-travare (fast den äger jag väl strängt taget inte men han kommer inte att lämna gården).

Jag har en del tävlingsmeriter inom western, från -08 med en fjording och från -12 med kbl-travaren.
Dressyr har jag tävlat enstaka gånger, senast -12 då jag med kbl-travaren fick 66% på LA dressyr.

Jag är väldigt förtjust i fjordingarnas temperament, tycker att de som regel är väldigt obekymrade och samtidigt arbetsvilliga.
Kbl-travare är dock mer spektakulära i gången jämfört med fjordingar...

Den av mina hästar som är mest utbildad, är kbl-travaren. Tanken är att han i år ska ligga på B-nivå i western i fyra grenar (SM-nivå). En dressyrdomare som jag ridit tre lektioner för, vill låna honom för att rida honom på tävling. Hon uppskattar hans kapacitet just nu till 70% på MSV dressyr vilket inte är så tokigt för en häst som är riden i tre och ett halvt år.

VBL-travaren har jag fått - eller har möjligen på livstidsfoder - när han pensionerades från trav. Honom har jag uppenbarligen inte skaffat för den höga ridbarheten:D utan för att det är en utmaning att få en stor (165 cm) vbl-travare till en vettig ridhäst.

De flesta av mina hästar är lite "projekthästar" antingen genom att vara oinridna unghästar, eller genom att vara sålda som "problemhästar".

Jag är egentligen inte så intresserad av tävlingsresultaten, även om det är kul att kunna starta SM-nivå med en häst som jag ridit in och utbildat helt själv, utan det är ridningen och utvecklingen som driver mig.
Det är ju också skälet till att jag har så många olika typer av hästar.

Just nu tränar jag en KWPN-häst åt en kompis, hästen är tänkt för MSV dressyr i sommar, och så rider jag in och grundtränar en islandshäst åt en annan kompis. Den hästen är det nog tänkt att jag ska tävla åt henne i sommar.
I sommar får jag hem en träningshäst till, en kbl-travare som jag ska hjälpa ytterligare en annan kompis att skola om till ridhäst.

Jag har ridit på en ridskola som är inriktad på dressyr i ca 10 år, och det har liksom lagt grunden för min ridning. När jag var 10 år fick jag första islandshästen på foder, och när jag var 12 fick jag Snudda på foder, som jag sedan tävlade upp till SM (juniorklass) för islandshästar.
2010 fick jag en tysk ridponny på foder på dressyrridskolan, och honom tävlade jag t om 2012. I år är jag 19 år, och då kan jag inte tävla honom som ponny längre, så då kändes det lagom att gå vidare med något annat, närmare bestämt en ung islandshäst som jag har ridit in under vintern.

Jag måste säga att jag älskar dressyren! Jag är något av en perfektionist, så för mig passar det alldeles utmärkt att få finslipa ridningen på det sätt som man gör i dressyren. Med ponnyn tävlade jag som bäst på nationell nivå och red elitserien i lag, och det var riktigt roligt att få chansen att rida en så välutbildad och fin ponny!

Det jag kan tycka att dressyrvärlden ibland glömmer bort är att rida ut i skogen och bara ha roligt med hästen. Tyvärr har jag sett exempel på hästar som "gått in i väggen" och blivit lite trötta på livet, eftersom de bara fått träna dressyr innanför fyra väggar. En kombination av dressyrens perfektion och islandsridningens energi och glädje tror jag på :)

Jag tror och hoppas att jag kommer fortsätta rida även i "vuxen" ålder, och då drömmer jag om att ha islandshäst och dressyrhäst, kanske en PRE. Jag tycker att det verkar vara en trevlig ras, och så gillar jag att de är lite grova och maffiga.

/Anna

KL

Jag rider bara islandshäst men försöker kombinera rasen efter hur jag vill rida.
Så eftersom jag inte har råd eller tid för fler hästar får jag göra "om" den jag har=)

Så jag rider henne typ 95% som en 3 gångare, vi töltar väldigt sällan och de blir mestadels när vi är ute och den underhålls bara så den finns men inte så mkt mer.
Är det kallt är de skönt å tölta ute ist för att behöva rida i lättsits=)

Vi tänkte tävla lite dressyr och hoppning i framtiden, kanske en å annan distansritt.

Vi har tävlat några islandshästtävlingar men jag tycker inte de är någe roligt att tävla de så det har inte blivit så många genom årena.

Tänker inte så mkt på att det är en islandshäst jag har då hon beter sig mer som en vanlig ponny.
Folk som inte vet om att hon är renrasig som ser oss tror hon är en korsningsponny =)

Hade jag haft tid å pengar till en häst till hade jag köpt mig en P.R.E utan att tvekan.. sååå läckra=):love:

Skulle jag börja med nåt annat så skulle det vara fälttävlan. Mångsidigheten tilltalar mig!

Ja jag rider halvblod lite då och nu, dressyr handlar det om. Just nu var det ett tag sedan, med soon back i saddle.

Jag har ett fullblod som är en fälttävlanshäst och en islänning.

Gångartsridning och islandstävlingar tilltalar mig inte alls, rida rakt fram eller runt runt runt är i mina ögon skittråkigt.
Önskar det kunde hända mer på islandstävlingar så det blev mer utmaning.
Islänningen används som en allroundhäst, han dressyrar, hoppar, skog och terräng samt har blivit lite körd men visst blir det lite tölt och pass också.

Omväxling förnöjer ;)

Jag tycker det är kul att det finns olika inriktningar, för mig är det ju precis tvärtom. Ser ingen utmaning alls i att fräsa runt, det kan i princip vilken häst som helst prestera. Däremot kontroll, t ex rena gångarter eller skolor är en ren utmaning i mina ögon.:love:

Funderar på att testa lite distans med honom, 50 km. Jag vet inte men bara nått jag fick för mig att det skulle jag vilja prova. Blir ju en del lite längre turer. Nu rids han väl i snitt 1 - 1 1/2 h/dygn med en till två vilodag/ar i veckan. Men dressyren är ju det som är mig värmast om hjärtat. Men vadå vill man testa så varför inte? Skulle va kul och det borde väl inte förstöra hästen? Jag menar då blir det ju mer kondisträning och uthållighet som vi kan ha nytta av även vid mer finslipad dressyr. Eller?

Jag tycker det är kul att det finns olika inriktningar, för mig är det ju precis tvärtom. Ser ingen utmaning alls i att fräsa runt, det kan i princip vilken häst som helst prestera. Däremot kontroll, t ex rena gångarter eller skolor är en ren utmaning i mina ögon.:love:

Fast jag fräser inte runt med mina hästar ;)

Men att tävla gångarter ser jag som förlite utmaning, att ha kontrollen över rena gångarter eller skolor gillar jag också men då vill jag hellre ha ett dressyrprogram att rida än att ha en fin tölt runt en ovalbana.

Funderar på att testa lite distans med honom, 50 km. Jag vet inte men bara nått jag fick för mig att det skulle jag vilja prova. Blir ju en del lite längre turer. Nu rids han väl i snitt 1 - 1 1/2 h/dygn med en till två vilodag/ar i veckan. Men dressyren är ju det som är mig värmast om hjärtat. Men vadå vill man testa så varför inte? Skulle va kul och det borde väl inte förstöra hästen? Jag menar då blir det ju mer kondisträning och uthållighet som vi kan ha nytta av även vid mer finslipad dressyr. Eller?

Vill du testa distans tycker iaf jag att du absolut ska prova det :)
Det kommer inte att förstöra hästen. Jag förstår inte varför många generellt är så rädda för att prova på flera olika inriktningar.
Jag har alltid blandat så gott som alla inriktningar mer eller mindre och ser det som något som kompletterar och varierar vilket jag tror är viktigt för hästarnas hållbarhet och även att de håller viljan och motivationen uppe.

Eller så är det bara jag som tröttnar när det ska vara lika helatiden..

Vilken klass tävlar du i dressyren? Har du fått jobba bort en del av tölten eller lagt det sekundärt?

Inlägget ovan: ja det går väl men vill inte blanda in alltför mkt olika men distans är ju inte direkt en ny ridstil bara att det är längre ritter och på tid. Älskar naturupplevelser och tillsammans med häst är det inte mkt som slår.

Kan kanske ta bort en del av det samlande och bara fokus på lösgjordhet vid längre turer.

Senast ändrad:

Jag har inte tävlat honom annat än i små fåniga klubbtävlingar men vi går LA med godkända % och skulle väl egentligen vara redo för MSV C då det är där vi tränat.

Jag har inte gjort någonting alls med tölten, rider generellt som om han vore 3-gångare.
Men han får sina perioder då det ska töltas till förbannelse :devil: :mad:
Men då har vi tränat tölt (fastän jag hatar det) och fått tillbaka traven :love:

Fast jag fräser inte runt med mina hästar ;)

Men att tävla gångarter ser jag som förlite utmaning, att ha kontrollen över rena gångarter eller skolor gillar jag också men då vill jag hellre ha ett dressyrprogram att rida än att ha en fin tölt runt en ovalbana.

Jag skulle vilja påstå att det är just det, ett dressyrprogram när man ska ha en "fin" tölt runt ovalbanan. Och själv har jag noterat att det krävs så mycket mer av mig gällande kontrollen på ovalbanan, än när jag rider i paddock te x. Är det sedan i kombination med andra hästar på banan, så kan det ju bli riktigt spännande.

Jag skulle vilja påstå att det är just det, ett dressyrprogram när man ska ha en "fin" tölt runt ovalbanan. Och själv har jag noterat att det krävs så mycket mer av mig gällande kontrollen på ovalbanan, än när jag rider i paddock te x. Är det sedan i kombination med andra hästar på banan, så kan det ju bli riktigt spännande.

Tjaa vi tycker olika :)

Jag tycker det är svårare att rida ett dressyrprogram med tex skänkelvikning i tölt än att hålla tölt runt en ovalbana trots andra hästar på banan.

Att hålla tölten är ingen konst, men att få till den riktigt bra krävs mycket av ryttaren. Så visst sjutton är det skillnad, T1 är en ren teknikgren i vissa moment och det speglar ju inte minst poängen.

Jag föredrar de flesta raser, så länge det är en häst ;) Är lite svag för mitt lipizzaner sto.. :angel:
Men så är "min" islänning inte heller min egen utan grannens, så jag vet inte om jag ska kalla mig islandsryttare.
Förutom att träna islänningen rider jag western och akademiskt. Jättekul att kombinera denna typ av ridning även på isis :)

Att hålla tölten är ingen konst, men att få till den riktigt bra krävs mycket av ryttaren. Så visst sjutton är det skillnad, T1 är en ren teknikgren i vissa moment och det speglar ju inte minst poängen.

Oavsett gren man pysslar med krävs det ju mkt av ryttaren för att det ska bli riktigt bra.
Det jag motsätter mig är att det måste ske på en ovalbana för att vara riktigt bra. Jag vill ha fler och mer utmanende moment men fortfarande riktigt bra gångarter.

I mina ögon är ovalbanan helt enkelt skittråkig hur mkt jag än måste anstränga mig för att få en perfekt tölt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 869
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve