Jag red en häst åt en annan under gymnasiet. Ägaren hade två hästar och den här hästen hade hamnat lite mellan stolarna när ägaren hade tidsbrist och kombinationen hann egentligen mest med den andra hästen och fick ont i ryggen av den jag red. Red i stort sett varje dag, och skötte allting kring hästen/utrustning kopplat till ridningen. Dock mockade ägarens mamma (även åt deras andra häst) och skötte in- och utsläpp. Betalade inget för hästens löpande kostnader, men betalade träningar och tävlingar själv. Fick låna deras hästtransport gratis, och de ställde upp och körde till alla träningar/tävlingar.
Nu har jag en familj som rider min shettis ett par gånger i veckan. Dealen är att de rider och pysslar med honom för att han också ska få vara delaktig och komma ut lite, men jag sköter allting annat. I nuläget är jag med, men stannar kvar i stallet och mockar och fixar medan de är ute med honom. Flickan har inte ridit så länge (mamman har dock haft häst hela sitt liv), så det blir ingen riktig ridning för min andra häst om vi hade ridit med, men lär hon sig skulle vi mycket väl kunna rida ihop. De betalar ingenting, och det skulle inte kännas rätt att kräva dem på pengar. Flickan vill ha något att rida på och borsta (har visst stått i kö till enda ridskolan som finns i tre år...), Lilleman behöver någon som kan rida på honom och som är lättare än 50 kilo, win-win för alla. Jag står i nuläget för all utrustning till honom, men skulle de vilja ha något mer än det han har (träns och "riktig" sadel som legat på B-ponny, inte den där shettisvarianten med handtag) får de stå för det själva. Han är så pass stor och grov, och jag så pass liten till växten, att jag skulle kunna sitta upp själv om han krånglade, men annars är planen att köra lite med honom som omväxling.