Sv: Ni som är lokförare
Allt beror på vilket företag du hamnar på. Hos oss är inga överliggningar men en del ojämna arbetstider. Vi har 3 olika scheman; 1 morgongrupp med tider mellan 3-ca 16 som senast, 1 blandgrupp där du jobbar allt från morgon, dag, kvällar och nätter, samt en kvällsgrupp. Slutlönen hos oss ligger på strax över 35 000 (efter 4 år) Dock har vi en del uppsägningar för tillfället och finns inte gott om jobb nere i skåne, trots att skolorna påstår det...
Inom gods är det mer överliggningar, gemensamt är de ojämna arbetstiderna.
Kommer man väl in på utbildningen så är den ganska lätt, men du ska ha gått gymnasium och sen är det intagningsprov. Att tänka på är att får du inte jobb efter utbildningen så blir det svårare att få jobb ju längre tid det tar.. Så ha i åtanke att du kanske kommer få flytta dit jobben finns, verkar som det just nu finns mer jobb norrut inom gods. Här i söder inom person ser det ganska trögt ut tyvärr

Man är inte färdig förare efter skolan, det är företaget som ger dig sista biten i form av fordonsutb och examinerar. Eller ja, så var det iaf när jag gick ut, kan ha ändrats nu.
Kan ju tillägga, på mitt företag som är ett av de största är det inte många pensionsavgångar att vänta.. Tror SJ och Green cargo har äldsta medelåldern iom att deras gamla förare har stannat kvar för att inte bli av med sin tidiga pensionsålder, dom går ju när dom är 60. Jag har jobbat i snart 5 år, och kan ju ärligt säga att jag inte träffat många kollegor, varken inom mitt företag eller från dom andra som kör här nere, som är nära pension. När jag gick i skolan så påstod dom att det var så många som skulle pensioneras och att det skulle vara en sån otrolig brist på förare. Vi var ungefär hälften som fick jobb, men bara timanställningar och en hel del fick flytta för att få jobb.
Green cargo och Sj har något lägre löner än de andra företagen, tror slutlönen ligger på 28, men å andra sidan har dom lite mer olika körningar och sj har mkt snyggare uniform än vi
