Ni som är "experter" på Kissing Spines...

break_a_leg

Trådstartare
KS har ju blivit en allt vanligare diagnos på hästar de senaste åren. Jag har själv ingen egen erfarenhet av detta och har försökt läsa gamla trådar här och på andra sidor på nätet. (Mer än att jag känner folk som fått KS-diagnoser på sina hästar med varierande utgång för hästen)

Men nu undrar jag: Är detta något medfött eller kan detta uppkomma genom yttre påverkan?
Någon användare skrev i en tråd att man inte skulle byta varken ryttare eller sadel på en fungerande KS-häst, stämmer det?

Sv: Ni som är "experter" på Kissing Spines...

Hej!
Ks behöver inte vara medfött. Hästen kan också få det av för tidig inridning, felaktig ridning, illapassande sadel osv.

Huruvida man ska byta ryttare eller sadel på en ks-häst vet jag inte, men sadel är ju faktiskt nödvändigt att byta ibland. En sadel som sitter illa på en ks-häst kan ju aldrig sluta bra:smirk:
Jag varierar mellan 2 sadlar (dressyr och allround)och byter ut när de inte passar längre, och jag har aldrig märkt att min häst skulle bli sämre utav det. Nu tror jag inte du menar att man inte ska byta sadel om den inte passar längre, men som sagt - jag växlar och ingen skillnad.
Min häst har diagnos ks,lindrig, men jag hon har tack och lov varit symptomfri sen vi fick diagnos. Men det har krävts en hel del jobb med massage odyl, och en hel del tömkörning varvat med ridningen. Nåt som jag slarvat med på sistone:o men ska försöka få in regelbundet igen mellan ridpassen.

Min förra häst hade början till KS, tornutskotten var närliggande men inte helt ihop. Han fick den diagnosen samtidigt som han blev utdömd för skevhet i bäckenet. Enligt min åsik (och min E.T som hjälpte min häst att fungera bättre än innan utdömningen) är det vanligt att hästar med KS också har problem med bäckenförskjutning som gör att hästen inte kan använda sina bakben korrekt, får svårt att sätta under sej och jobba genom kroppen. Därmed sänker hästen ryggen och risken för KS blir större. Min häst hade ju ingen allvarlig KS men efter behandlingen av E.T fick jag ett träningsprogram med tömkörning varannan dag och ridning varannan och mycket arbete med cavaletti för att han skulle lyfta bakbenen ordentligt och komma upp med ryggen.

Som sagt, det kan uppkomma genom yttre påverkan. En fel tillpassad sadel, felaktig ridning, ryggont kan ju även uppkomma genom olika spänningar eller problem med benen. Min häst fick tex. KS eller överridnande tornutskott ev. pga för lång sadel. Dessutom har han haft kotledsinflammation runt om. Svårt att säga vad det beror på.

En häst kan ju ha KS i hela sitt liv egentligen, men inte uppkomma förrän man tex. byter sadel eller ryttare. Men då beror det ju på att sadeln inte passar eller ryttaren inte passar. Eller snarare ridstilen. En väl tillpassad sadel och en "duktig" ryttare går att byta emellan. Så att säga att man inte kan är ju lite av en lögn, så länge det passar så är det ok.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 784
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!