Ni som använt XXterra mot inkar...

Fyrfota

Trådstartare
Jag vet att det redan finns några trådar om inkar och Xxterra. men jag har inte kunnat hitta svar på min fråga där.

Min ena nordiskille har inkar och jag smörjer med salvan XXterra. Jag har gjort det i sex dagar nu och ska ta uppehåll i fyra och sen bröja igen, då inkarna fortfarande är kvar.

Men, till min fråga då: Ska man tvätta inken mellan varje gång man smörjer på eller ska man bara smörja på ny salva?

Jag har inte tvättat, då det inte stod något om det på bruksanvisningen. Men nu har ju salvan bildat som en skorpa över inken och när jag smörjer på ny lägger det ju sig bara över den torra skorpan med gammal salva, så jag undrar om det verkligen hjälper då? Jag menar, kommer den nya alsvan som jag smörjer på verkligen åt själva inken när gammal torkad salva ligger som ett lager över?

Hur har ni gjort som använt Xxterra? Tvättat eller ej?

Sv: Ni som använt XXterra mot inkar...

*puttar*

Ingen som använt xxterra som kan säga hur ni gjorde?

Jag har ingen aning om man ska tvätta eller inte, men jag kan ju berätta hur jag gjorde.

På en av inkarna som min häst hade, så behövdes det inte tvättas nåt. Inken var varig och gojjig redan, ingen torkad salva satt kvar på den. (Kan också bero på att inken satt under magen och att salvan inte satt kvar när hästen rullade sig.)

Däremot hade min häst två små inkar på ena bakbenet, och de tvättade jag innan jag smorde andra omgången. Alltså, smorde 6 dagar, väntade 4 dagar, tvättade samma dag som jag skulle börja smörja igen. Tvättade bara med vatten, just för att få bort den intorkade salvan.

Nu vet inte jag om jag har samma salva som ni har men det låter som den jag hade på min häst. Jag tvättade inte bort salvan någonting, men jag har en liten annan fråga. Min hästs ink sitte ganska dumt sitter långt upp på en bakbenet, och inken går emot motsatta sida iband när hon rör på sig.
Nu är min fråga, vi började med att smörja i sex dagar som det stog, efter ca fyra dagar började huden på andra sidan benet kännas läderaktikt, och dan efter började huden flagna. Det slutade med att hon blev helt skinnflådd på det andra benet, vilket inte var så kul och såg inte så fint ut heller. Vi pratade med veterinären som såklart avrådde oss från att fortsätta behandlingen.
Nu var det ju så att inken var väldigt stor och den minskade ju en hel del! och jag känner verkligen nu att när tävlingssäsongen är över att jag vill ju verkligen försöka få bort den helt. Men är det någon som har några tips på hur man kan skydda det andra låret från att bli helt skinnflått, eller ja inte bli påverkat överhuvudtaget?

Usch! Det låter läskigt med skinflådd häst...:eek:

Min pålle har ena inken nästan vid skapet vilket gör att det är ben mitt emot... nu måste jag hem och kolla så att han inte är skinnflådd :(

Borde man inte kunna banadagera på nåt vis, antingen över det som blir skinnflått eller över där man tar på salvan?

Ja, det låter vettigt. Jag har precis smörjt sjätte dagen nu. såp jag gör nog som du och tvättar innan jag börjar smörja igen om fyra dagar... om inkarna inte gett med sig redan

Usch, det lät inte så mysigt med skinnflådd häst... :crazy: Undrar också om det inte skulle kunna gå att bandagera? Veterinären som jag köpte salvan av sa att kunde man bandagera så var det bra att göra det. Min hästs inkar har suttit på magen och vid hasen, det var lite svårt att linda dem. :angel:

När jag tvättade en av min hästs inkar, efter fyra dagars uppehåll från salvan, så lossnade liksom hela den torra "kakan" av salva och inken följde med. Så det kan nog hända saker under ytan utan att det syns. :p

jo vi har ju också funderat på de, men det sitter ju väldigt svårt till. Sitter lixom nästan på en skinkan, så det är ju svårt att bandagera där:( Men salvan tycker jag fungerade ju väldigt bra, så jag vill ju väldigt gärna kunna fortsätta med den tills inken åker av

jag vet inte hur den där salvan funkar, men min pålle hade en på frambenet precis där senskydden ligger bäst, så det var en tuff tid med om jag kunde ha skydd eller inte, men det hör inte hit, men ändå, så hade en kompis precis blivit utbildad massör och hon behövde öva på några hästar så hon kom o masserade min ponny några gånger och om det beror på det eller inte vet jag inte säkert men inken försvann... bara puts väck, så prova att knåda på din kompis så kanske den försvinner... Det kan ha nånting med att blodcirkulationen ökade, vad vet jag men du har ju inget att förlora på det....

låter ju inte alls nyttigt med den salvan. Vet att vi använde oss av hästens eget tagel (svans) och knöt runt inken sen höll vi på och knyta tills inken trillade av av sig självt. Vet inte hur lång tid det tog men det var i alla fall inte farligt:smirk:

Det var ju nått vi gamla fick lära oss av K-E Nilsson:) o så mkt mer bra saker han lärde oss egentligen

Vi provade knyta bort min hästs ink först (för det var betydligt billigare än att köpa Xxterrasalvan :angel: ), men det funkade inte alls. Visst, inken trillade av, men roten fanns ju kvar och inken växte ut igen. Köpte salvan en tid efteråt, och både den stora inken och två små försvann inom två veckor. Att salvan på TS häst kommer åt det andra benet är ju olyckligt, men annars tror jag inte salvan är så farlig. Det enda som hände på min häst var i alla fall att inkarna försvann.

men om hästen blir skinnflådd av det så skulle jag nog tagit ett hederlig gammalt tagelstrå

Jag har använt xxterra med kanon resultat. du ska absolut inte tvätta inken mellan behandlingarna. den blir "större" av täcket med salva och skapar liksom en skorpa. vilket den skall göra. fortsätt behandlingen enligt anvisningar och ha tålamod.

bli inte förfärad när den blöder och varar. den skall göra det! tids nog lossnar den bara. min behandling tog sammanlagt 12 dagar. där inken satt är det nu skinn och påbörjad päls växande.

Ja, det skulle jag också testat med. Det är ju inte alltid inkarna placerar sig på öppna, lättbehandlade ytor...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 838
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 943
Senast: Lycan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 541
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka