Sv: ni som använder knäna till att få upp framdelen...
haha - jag fuskar alltid
jag missar ju knapprna ständigt och jämt - och när jag rättar så bättrar jag på lite....
Det handlar väl om HUR de rör bakbenen? Vilken grad av aktivitet man får i resten av överlinjen? Och underlinjen. Trodde jag. Att röra bakbenen i sig skapar väl inte någon aktivitet i överlinjen? .
JOHODÅ
bakbenets rörelser fortplanast genom hela hästens kropp - det är som skapar halsens rörelser
Ryggens rörelser skapas av bakbenen - om bakbenens rörelser släpps in.
Det är där ryttarens höftled kommer in. Om du kommer ihåg globentråden Jucka = swinga= släppa igenom hästens rörelser i höftleden
Om hsäten rör sig obehindrat - så är ryggen som allra högst strax innan respektive bakben sätts i.
PÅ en häst som går och såsar och drar hovarna o backen så syns det kanske inte så mycket på ryggen under ryttare - för ryttaren is isg utgör et motstånd i och med sin vikt
Det gäller att få hsäten att röra sig naturligt igen trots denna vikt.
Ryggens rörelser avgörs inte av hur högt bakbenen lyfts - eller hur långt in det sträcks in som avgör saken utan i vilken balans hsäten går i och om den tilåts swinga med ryggen = jobba med hela kroppen. Hur mycket ryttaren hindrar ryggverksamheten...
Det där är ett sånt där klickläge - när ekipaget komemr i en gemensam balans - så blir takten ren och rörligheten kommer - swinget.
Först när hästen inte längre behöver balansera ryttaren så kan den röra sig rörligt genom hela kroppen.
Har nån provat det i någon studie av rörelser tex? Kanske skulle vi bara behöva sitta då och bara knäppa på ett svagströmsaggregat så.....
Det har gjorts för att studera enskilda muskles funktion - på döda hästar..
Anledningen till att det inte går när vi sitter på är ju att hästen inte är maskin - den är ju så beroende av vår exakta balans för sin egen balans.
Jag tänkte på det i den andra tråden som låstes - att vi bukare ibland verkar ha olika syn på vad balans är.
Är balans bara motsatsen till att ramla omkull? - eller är balans en sådan hållning att hästen blri fri i sina rörelser.
Tom. Bo Tibblin har sagt på en kurs. Det finns bara en balans - med det finns många stabila obalanser...
är hästen i en stabil obalans ramlar den inte omkull - men det betyder iten att den är i balans.
Min upplevelse av balans är att det är något som är lätt fånget - lätt förgånget.
I det fallet håller jag med fio att det är säkert bara 1 % som rider korrekt i en sådan balans hela tiden.
Vi andra dödliga får vara glada de gånger vi hittar dit.
Däremot tror jag att hästar lika väl som människor när de slappnar av i muskulaturen och inte spänner, kan röra sig mjukare smidigare, med bättre, effektivare aktivitet i hela kroppen och det handlar inte om enbart reflexer, utan mycket mer. Bla faktiskt en vilja att röra sig och tycka om det.
Men kanske pratar vi om olika saker, jag vet inte.
Nej det tror jag inte.
Jag ser det som en frihet från spänning - som du skriver. Men det krävs också spänst - och båda två är beroende av 100 balans.
Nu trycker jag på skicka...