ni som använder knäna till att få upp framdelen...

Sv: ni som använder knäna till att få upp framdelen...

Jag skulle nog vilja understryka att för egen del är det lättare i fältsits.....jag tror att det har att göra med att handen naturligt blir stadigare och mjukare, det är ganska svårt att ta de omdiskuterade "bakåttygeltagen" i fältsits.:)

Och visst är det trigerpunkterna man utnyttjar, det gäller ju bara att ha koll på vart de sitter

Fast nu handlade det om på lång tygel ......

*konstig fråga men jag är blond - det kanske är en ursäkt?*

Jag har alltid lärt mig att en häst som höjer ryggen arbetar i första hand med magmuskulatur/bakdelsmuskulatur? Inte ryggen?

Om man jämför med en människa som spänner ryggmuskulaturen svankar.. men om man däremot kniper med rumpan, arbetar med magmusklerna och därefter anvnder ryddmuskulaturen åker ryggen "upp".. Eller har jag fått allt om bakfoten?

:o

Var sitter de nervknutarna som ni hänvisar till?
Hur kan man nå dessa genom sadeln?
Hur ska man komma åt dem om man sitter korrekt, dvs. utan knäslut?

Tittade förresten på en anatomibild¨på hästens muskler.
Som jag förstod det så var det Kappmuskeln som höll fast muskeln o i kombination med övriga- fick den stabil.

Den där rombformade muskeln satt ju längre fram- på halsen:confused:

VA :eek: skämtar du?

Vad är det jag har missat???
Vem säger att man kan trycka på punkter för att lyfta framdelen??

ps. jag har inte läst tråden men ska göra det NU :crazy:

Jag har alltid lärt mig att en häst som höjer ryggen arbetar i första hand med magmuskulatur/bakdelsmuskulatur? Inte ryggen?

Om man jämför med en människa som spänner ryggmuskulaturen svankar.. men om man däremot kniper med rumpan, arbetar med magmusklerna och därefter anvnder ryddmuskulaturen åker ryggen "upp".. Eller har jag fått allt om bakfoten?

Nu är jag LOST i ditt argument - när hästen höjer magmuskulaturen, höjer den även ryggen... dvs den arbetar med ryggen..... :crazy: :confused:

Alla muskler har nerver annars kan ju inte hjärnan kommunicera med dem.

http://www.protraineronline.com/past/nov1/crunches.cfm

Nä - det är signaler från hjärnan som aktiverar musklerna.
Det går ständigt signaler från hjärnan till musklerna - låter som en kulspruta

När rörelser sker via reflexer så behöver de inte passera hjärnan
Du sätter handen på den varma plattan - och rycker bort den.

Om din beskrivning vore sann så skulle ju alla hästar som rörde bakbenen automatiskt arbeta med magmusklerna - och så är det ju inte. Om du vill variera formen så måste du ju ändra förhållandet mellan underlinje och överlinje.

Udo Bürger har hittills kommit med den bästa beskrivningen jag hittat.
Början av en rörelse sker med viljan - men bibehållandet av rörelsen sker reflexartat.

Det tycker jag passar med ovan nämnda citat. Bra ridning får igång rätt reflexer.

Nu måste du ha redigerat svaret medan jag skrev:confused: Känner inte igen. Eller så missade jag det. :confused:

Det handlar väl om HUR de rör bakbenen? Vilken grad av aktivitet man får i resten av överlinjen? Och underlinjen. Trodde jag. Att röra bakbenen i sig skapar väl inte någon aktivitet i överlinjen? Eller i underlinjen?

Självklart handlar det om reflexer också. Det blir en märklig diskussion. Visst kan reflexer spänna magmusklerna tex
Men om man bara skullle behöva dem så kunde man lika gärna sätta elektroder eller nåt på de punkterna då? Har nån provat det i någon studie av rörelser tex? Kanske skulle vi bara behöva sitta då och bara knäppa på ett svagströmsaggregat så....

Om du vill variera formen så måste du ju ändra förhållandet mellan underlinje och överlinje.

Jo men det är vi väl ändå överens om?:confused:
Däremot tror jag att hästar lika väl som människor när de slappnar av i muskulaturen och inte spänner, kan röra sig mjukare smidigare, med bättre, effektivare aktivitet i hela kroppen och det handlar inte om enbart reflexer, utan mycket mer. Bla faktiskt en vilja att röra sig och tycka om det.

Men kanske pratar vi om olika saker, jag vet inte.

Senast ändrad av en moderator:

Inte konstig fråga - tvärtom.

rent biomekaniskt om du bara skall skjuta rygg - den raka magmuskeln.

Sedan arbetar ju hästesn kropp som en enhet lite olika beroende på hur den framrör sig.

Om vi säger välva ryggen uppåt steg 1
steg 2 är att verkligen börja bära sig bakifrån - då har du rumpan och ryggen som lyfter - men magmsukeln måste fortfarande stabilsera ryggraden - för att det skall gå att lyfta.

Sedan så arbetar muskler i hästens framdel (framvagnsupphängningen för att höja framdelen)

Det jag tycker att man kan göra med knäna /överskäklarna är att rikta den energi som bakbenen skapar framåt uppåt.

Eftersom bakenen är en bit isär så skickas deras kraft diagonalt genom hästens kropp. Om man istälelt kan rikta den enrgin mer framåt/ uppåt så kan man ju få hästen att bära sig bättre.

Och hur en häst bär sig finns det ju olika varianter på.

Med maximal stabilitet ( helt utan stabilitet är ju kroppen en hög ben på golvet :D )

- så kan den lyfta lättare bakifrån är min erfarenhet

Nu är jag LOST i ditt argument - när hästen höjer magmuskulaturen, höjer den även ryggen... dvs den arbetar med ryggen..... :crazy: :confused:

Ja, men att i första hand fokusera på Mage och Bakdel vid bärighet.. eftersom hästen lyfter sig med mage och rumpa.. ?? :D

spänner hästen bara ryggen resulterar det ju i att den svankar/sänker ryggen/leker hängmatta?

steg 2 är att verkligen börja bära sig bakifrån - då har du rumpan och ryggen som lyfter - men magmsukeln måste fortfarande stabilsera ryggraden - för att det skall gå att lyfta.

Tack Susan :D

Sedan arbetar ju hästesn kropp som en enhet lite olika beroende på hur den framrör sig.

Sedan så arbetar muskler i hästens framdel (framvagnsupphängningen för att höja framdelen)

Det jag tycker att man kan göra med knäna /överskäklarna är att rikta den energi som bakbenen skapar framåt uppåt.

Eftersom bakenen är en bit isär så skickas deras kraft diagonalt genom hästens kropp. Om man istälelt kan rikta den enrgin mer framåt/ uppåt så kan man ju få hästen att bära sig bättre.

Och hur en häst bär sig finns det ju olika varianter på.

Med maximal stabilitet ( helt utan stabilitet är ju kroppen en hög ben på golvet :D )

- så kan den lyfta lättare bakifrån är min erfarenhet

Tack!!! :D

:bow: :bow:

Jättebra svar! Nu fick jag ett par frågetecken uträtade.. :banana:

så jag var inte heeeelt ute och cyklade då... :o

Inte jag

Hästen är i första hand tredimensionell har jag lärt mig av veterinärmedicinen.
Först när magmusklerna stbiliserar ryggen kan hästen arbeta fysioligiskt rätt med ryggen.

Sedan har du ett helt lager av ryggmuskler med olika funktion.

Och ryggmusklerna arbetar väldigt olika när hästen går lång och låg och under samling.

Inte jag

Hästen är i första hand tredimensionell har jag lärt mig av veterinärmedicinen.
Först när magmusklerna stbiliserar ryggen kan hästen arbeta fysioligiskt rätt med ryggen.

Jamen det är ju det jag SÄGER. :confused:

Jag tolkade inlägget jag svarade på som att h*n skrev att det ena uteslöt det andra, dvs att arbetade magmusklerna så arbetade INTE ryggen.....

Bewildered: tack för utvecklandet - nu fattar jag..... magmusklerna är en förutsättning för korrekt ryggverksamhet - jag läste det som om du skrev tvärtom.... (klantfia = moi)

Senast ändrad:

jag är tyvärr lite otydlig när jag skriver.. så det var nog mkt mitt fel :D jag tar förgivet att folk hör/förstår vad jag tänker och skriver bara ut hälften av mitt resonemang ibland.. :S jag jobbar på det :):)

haha - jag fuskar alltid :angel:

jag missar ju knapprna ständigt och jämt - och när jag rättar så bättrar jag på lite....

Det handlar väl om HUR de rör bakbenen? Vilken grad av aktivitet man får i resten av överlinjen? Och underlinjen. Trodde jag. Att röra bakbenen i sig skapar väl inte någon aktivitet i överlinjen? .

JOHODÅ :D

bakbenets rörelser fortplanast genom hela hästens kropp - det är som skapar halsens rörelser

Ryggens rörelser skapas av bakbenen - om bakbenens rörelser släpps in.:angel:
Det är där ryttarens höftled kommer in. Om du kommer ihåg globentråden Jucka = swinga= släppa igenom hästens rörelser i höftleden :)

Om hsäten rör sig obehindrat - så är ryggen som allra högst strax innan respektive bakben sätts i.

PÅ en häst som går och såsar och drar hovarna o backen så syns det kanske inte så mycket på ryggen under ryttare - för ryttaren is isg utgör et motstånd i och med sin vikt :idea: Det gäller att få hsäten att röra sig naturligt igen trots denna vikt.

Ryggens rörelser avgörs inte av hur högt bakbenen lyfts - eller hur långt in det sträcks in som avgör saken utan i vilken balans hsäten går i och om den tilåts swinga med ryggen = jobba med hela kroppen. Hur mycket ryttaren hindrar ryggverksamheten...

Det där är ett sånt där klickläge - när ekipaget komemr i en gemensam balans - så blir takten ren och rörligheten kommer - swinget.
Först när hästen inte längre behöver balansera ryttaren så kan den röra sig rörligt genom hela kroppen.

Har nån provat det i någon studie av rörelser tex? Kanske skulle vi bara behöva sitta då och bara knäppa på ett svagströmsaggregat så.....

Det har gjorts för att studera enskilda muskles funktion - på döda hästar..

Anledningen till att det inte går när vi sitter på är ju att hästen inte är maskin - den är ju så beroende av vår exakta balans för sin egen balans.

Jag tänkte på det i den andra tråden som låstes - att vi bukare ibland verkar ha olika syn på vad balans är.
Är balans bara motsatsen till att ramla omkull? - eller är balans en sådan hållning att hästen blri fri i sina rörelser.

Tom. Bo Tibblin har sagt på en kurs. Det finns bara en balans - med det finns många stabila obalanser...

är hästen i en stabil obalans ramlar den inte omkull - men det betyder iten att den är i balans.

Min upplevelse av balans är att det är något som är lätt fånget - lätt förgånget.

I det fallet håller jag med fio att det är säkert bara 1 % som rider korrekt i en sådan balans hela tiden.

Vi andra dödliga får vara glada de gånger vi hittar dit.

Däremot tror jag att hästar lika väl som människor när de slappnar av i muskulaturen och inte spänner, kan röra sig mjukare smidigare, med bättre, effektivare aktivitet i hela kroppen och det handlar inte om enbart reflexer, utan mycket mer. Bla faktiskt en vilja att röra sig och tycka om det.

Men kanske pratar vi om olika saker, jag vet inte.

Nej det tror jag inte.
Jag ser det som en frihet från spänning - som du skriver. Men det krävs också spänst - och båda två är beroende av 100 balans.

Nu trycker jag på skicka...

Senast ändrad:

obs jag har redigerat för att få det mer begripligt...

men nu måste jag göra nytta......

bakbenets rörelser fortplanast genom hela hästens kropp - det är som skapar halsens rörelser

Ryggens rörelser skapas av bakbenen - om bakbenens rörelser släpps in.:angel:

Ja självklart.

PÅ en häst som går och såsar och drar hovarna o backen så syns det kanske inte så mycket på ryggen under ryttare - för ryttaren is isg utgör et motstånd i och med sin vikt :idea: Det gäller att få hsäten att röra sig naturligt igen trots denna vikt.

Ryggens rörelser avgörs inte av hur högt bakbenen lyfts - eller hur långt in det sträcks in som avgör saken utan i vilken balans hsäten går i och om den tilåts swinga med ryggen = jobba med hela kroppen. Hur mycket ryttaren hindrar ryggverksamheten...

Skrev jag något annat:confused:

Det där är ett sånt där klickläge - när ekipaget komemr i en gemensam balans - så blir takten ren och rörligheten kommer - swinget.
Först när hästen inte längre behöver balansera ryttaren så kan den röra sig rörligt genom hela kroppen.

Jag tycker inte jag har sagt något annat än detta heller:confused:
Och det är bland annat det som är så svårt i ridning, ja. :crazy:

Jag tänkte på det i den andra tråden som låstes - att vi bukare ibland verkar ha olika syn på vad balans är.
Är balans bara motsatsen till att ramla omkull? - eller är balans en sådan hållning att hästen blri fri i sina rörelser.

Tom. Bo Tibblin har sagt på en kurs. Det finns bara en balans - med det finns många stabila obalanser...

är hästen i en stabil obalans ramlar den inte omkull - men det betyder iten att den är i balans.

Jag tror inte nån av oss uppfattar balans som att hästen skulle ramla utan den, - fast ibalnd kan den faktiskt göra det med tillräckligt klantig ryttare:crazy:

Jag tror att fler än jag är mycket mycket medvetna om betydelsen av balansen och hur svårt just det är, tyvärr.

Min upplevelse av balans är att det är något som är lätt fånget - lätt förgånget.
I det fallet håller jag med fio att det är säkert bara 1 % som rider korrekt i en sådan balans hela tiden.
Vi andra dödliga får vara glada de gånger vi hittar dit.

Jadå det kan jag också hålla med om. Att vi inte klarar det beror ju inte på att vi inte är medvetna om bristerna. Vad tror du att jag menar varje gång jag skriver att jag inte räcker till, allt finns där, bara jag räckte till? Det handlar om balans och timing, och allt som hänger ihop med det, som att hinna känna vad som behövs exakt när och exakt lagom mycket. Bland annat.

Jag ser det som en frihet från spänning - som du skriver. Men det krävs också spänst - och båda två är beroende av 100 balans.

Ja, men även spänsten är beroende av frihet från spänning, dessutom.

Och GOTT NYTT ÅR! :D

jag är tyvärr lite otydlig när jag skriver.. så det var nog mkt mitt fel :D jag tar förgivet att folk hör/förstår vad jag tänker och skriver bara ut hälften av mitt resonemang ibland.. :S jag jobbar på det :):)

Du det är vi, de flesta, därav många av diskussionerna som uppkommer.

Särskilt vi som kanske skriver fortare än vi tänker ibland och inte tänker tanken klart innan vi skickar,:o

Du det är vi, de flesta, därav många av diskussionerna som uppkommer.

Särskilt vi som kanske skriver fortare än vi tänker ibland och inte tänker tanken klart innan vi skickar,:o

Vad attans glad jag blir när fler erkänner så jag slipper känna mig ensam ^^

Gott nytt år på dig Flash, måtte jag en vacker dag få fiak med dig och höra dina tankar från början till slut :D :bow:

Varför då?
Man rider som man åker i en kanot eller vad ni kallade det för, då behöver man inte "lyfta" ngn framdel, utan görs med sätet- det samlande sätet

Att inte störa hästen eller att vara i balans räcker inte för att kunna hjälpa den att utföra alla svåra rörelser.
Man måste kunna hjälpa, stötta den o den måste förstå "språket"-timingen.
Så småningom klarar hästar olika saker utan så mkt understöd från ryttaren.

Det är inte bara att sitta upp på en svårklasshäst o tro att den går av sig själv- bara man kan sitta balanserat. Det krävs :devil: så mkt mer.
Om man inte kan det så blir det en successiv försämring av alla kvalitéer.

Liknande trådar

Dressyr Nu behöver jag dressyrbukes kunskaper igen. Dels undrar jag lite allmänt, men även lite mer specifikt. Hur sitter ni? Har ni benen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 438
Senast: educat
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII