ni som använder knäna till att få upp framdelen...

axel

Trådstartare
Var sitter de nervknutarna som ni hänvisar till?
Hur kan man nå dessa genom sadeln?
Hur ska man komma åt dem om man sitter korrekt, dvs. utan knäslut?

Tittade förresten på en anatomibild¨på hästens muskler.
Som jag förstod det så var det Kappmuskeln som höll fast muskeln o i kombination med övriga- fick den stabil.

Den där rombformade muskeln satt ju längre fram- på halsen:confused:

Sv: ni som använder knäna till att få upp framdelen...

Om jag skall dechiffrera

citat;
Kappmuskeln som höll fast muskeln o i kombination med övriga fick den stabil

=Muskeln håller fast muskeln och gör den stabil.

okey - trapezius stabilserar sig själv :confused: , eller bogbladet
vilket den fäster i :angel:
aha - du vill låsa bogen

jag ger upp......:D

fullkomligt

(om någon annan är intresserad - så får allt sin förklaring i "Inside your horses mind" a study of horse intelligence and human predjudice...av Leslie skipper. Där finns även bild.)

Senast ändrad:

Ser nu att jag skrev tokigt. Menar att kappmuskeln bär upp bogbladet, inte att den i sig bär upp en annan muskel

Vad händer när du klämmer med öbfversk.(obs! svyskt stavning) eller lår

Senast ändrad:

Hur är det?
Är det rhomboideus eller kappmuskeln som håller fast bogen?
O var sitter din tryckknapp:confused: som lyfter framdelen?
aha - du vill låsa bogen
Nej. Men andra rider med säte o överskänkel o knäna-trycker ner hela överlinjen.

De fattar inte att framdelen blir lättare när den avlastas av bak o kommer "då upp" och kan då upplevas som högre o får även lite mer rörelsefrihet. Kalla det bensprattel om du vill.

Jag vill inte att hästen blir stram o stel i sina framben, utan rörligare.
Men jag trollar heller inte med knäna.

kappmuskeln -Trapezius håller inte fast bogen - den rör bogen, sadlar du med bogfrihet så kan hästen det och man hindrar inte trapezius arbete.
Romberna stabilsierar bogbladets övre del - bromsar bogbladet, Och pressar ned manken - det vill man inte.

De muskler som håller upp bålen mellan frambenen sitter innarför bogbladet och syns därför inte på de flesta bilder. Det behövs en anatomisk atlas till det.
Om de jobbar rätt så underlättas trapezius arbete.

Det man vill åt är nerver till magmusklerna

Alla sådan här trådar blir så absurda - för de handlar inte om det som står i tråden - utan det handlar om att andra gör fel - rider fel.

ja jag rider jättefel

Jag är inte intresserad av "Herren på täppan lekar"
(att jag är barnsligt förtjust i anataomi och biomekaink är en annan sak.)

Senast ändrad:

....................
malin var det ja!

Men jag svarade på det som stod i tråden :D

Senast ändrad:

Jag sitter i en strut och funderar på om det är samma nerver som sitter mitt under buken? Om jag pillar lite bakom sadelgjordsläget så skjuter mitt sto rygg som värsta katten, men det är så j-a svårt att komma åt när jag rider.:smirk:

Jag sitter i en strut och funderar på om det är samma nerver som sitter mitt under buken? Om jag pillar lite bakom sadelgjordsläget så skjuter mitt sto rygg som värsta katten, men det är så j-a svårt att komma åt när jag rider.:smirk:

Du kanske kan spänna sadelgjorden längre bak:idea: .
(obs! skämt!)

Jag tror att trycker man mej i magen skjuter jag ut ryggen med:crazy: (reflex för att skydda magen antar jag:confused: )

Men ang frågan i tråden visste jag inte ens om såna nervställen osv i bogen, tänkte på att det kanske var därför man tjatade om knäslut förr, i så fall?

Till Susan:

Var sitter de nerverna till magmusklerna? Jag upplever ju att det är bakbens/rygg/överlinjeaktiviteten som får bukmusklerna i arbete också? Eller??

Det är nog samma princip som jag förstått det...
Jag försöker traggla mig genom texten -det handlar om "the intercostal nerves" - nu skall vi genast googla.:)

ojojoj nu är det medicin över min horizont. :D

Nu får de som läst medicin skratta...

Det går ju nerver från ryggraden ut till musklerna - killekill på vissa punkter skapar ju reflexmässiga rörelser.

Doktorn som pickar på knäet.

ET som killar under magen och på rumpan och reflexmässigt slår på bukmusklerna så ryggen välvs.
Hästar med sadeltvång måste ju reagera just från den nerven där sadelgjorden går och ET killar och får hästen att skjuta rygg.

Jag upplever också att placerandet av ryttaren rakt ovanför hästens tyngpunkt automatiskt får hästen att välva sig uppåt mot ryttaren i ett första steg och det kan göras på lång tygel. (Det är liksom mitt jobb :angel: )

Jag upplever också att rida hästen utifrån sin possition handlar just om att utnyttja hästens balanserande reflexer.

Det är ju inte som at trycka på knappar. Utan hela andemeningen är ju att citat
"Den verkligt effektiva ryttaren samarbetar med hästens naturliga responser - läser dess reaktioner och och svarar i en subtil intim dialog, hellre än att ge order."

Var sitter de nerverna till magmusklerna
Alla muskler har nerver annars kan ju inte hjärnan kommunicera med dem.

http://www.protraineronline.com/past/nov1/crunches.cfm

Jag upplever ju att det är bakbens/rygg/överlinjeaktiviteten som får bukmusklerna i arbete också? Eller??
Nä - det är signaler från hjärnan som aktiverar musklerna.
Det går ständigt signaler från hjärnan till musklerna - låter som en kulspruta

När rörelser sker via reflexer så behöver de inte passera hjärnan
Du sätter handen på den varma plattan - och rycker bort den.

Om din beskrivning vore sann så skulle ju alla hästar som rörde bakbenen automatiskt arbeta med magmusklerna - och så är det ju inte. Om du vill variera formen så måste du ju ändra förhållandet mellan underlinje och överlinje.

Udo Bürger har hittills kommit med den bästa beskrivningen jag hittat.
Början av en rörelse sker med viljan - men bibehållandet av rörelsen sker reflexartat.

Det tycker jag passar med ovan nämnda citat. Bra ridning får igång rätt reflexer.

Senast ändrad:

Hästar med sadeltvång måste ju reagera just från den nerven där sadelgjorden går och ET killar och får hästen att skjuta rygg.
Jag upplever också att placerandet av ryttaren rakt ovanför hästens tyngpunkt automatiskt får hästen att välva sig uppåt mot ryttaren i ett första steg och det kan göras på lång tygel. (Det är liksom mitt jobb :angel: )

Jag upplever också att rida hästen utifrån sin possition handlar just om att utnyttja hästens balanserande reflexer.

Det är ju inte som at trycka på knappar. Utan hela andemeningen är ju att citat

Citatet var väldigt trevligt, ja!:bow:

Ja du har nog rätt om sadeltvång, samt hästar som bara allmänt grinar illa när sadelgjorden dras.

Men jag håller inte med om att hästen välver ryggen ENBART av att ryttaren placeras ovanför tyngdpunkten även om det är den första förutsättningen (förutom att hästen inte får ha problem som hindrar förstås)
Det krävs mer i ryttarens sits än bara sitta över tyngdpunkten för att få välvningen, det krävs signaler från sätet.
Det är subtila små signaler från sätet, men man kan inte bara vara passivt sittande, för att få välvningen. Tycker jag.

Det är så man kan inleda ett ridpass tycker jag med lång o låg, (lång tygel). Skritt, sen trav. För att samla mer sen krävs tygeln i alla fall för mej.

På en riktigt bärig häst kan man även länga tygeln i galopp och hästen går kvar, (men knappast när man inleder ridpasset, inte jag nu i alla fall)

I alla fall menar jag att det då hela tiden är sätets signaler som gör att hästen bla välver ryggen, men att det inte räcker med ett passivt säte i balans för att hästen ska göra det. Utan mer.

Men det här med bogen och nerver? Ang frågan i tråden? Fanns det såna nervgrejer där?

Var sitter de nervknutarna som ni hänvisar till?
Hur kan man nå dessa genom sadeln?
Hur ska man komma åt dem om man sitter korrekt, dvs. utan knäslut?

inga nervknutar - nerver

läkaren toucherar för att få igång reflexen - ryttaren inverkar ju inte heller hela tiden.
Man ger en hjälp och sedan så får man ju gensvar.- Nåt gensvar i alla fall :angel:

Men det här med bogen och nerver? Ang frågan i tråden? Fanns det såna nervgrejer där?

Inte vad jag vet.

Det var därför jag inte tog frågan på allvar först - eftersom det blandades ihop så mycket olika komponenter från helt olika sammanhang.

Mm, sitter här med en liten plansch (sch?) över triggerpunkter på häst, som jag hittade på en nu tyvärr nedlagd site.
Kom att tänka på att jag reagerade på hur ryttarna på Globen drog bak, och upp, underskänklarna i mitt tycke alldeles väldigt!
Och då jag tittar på triggerpktrna ser jag att ung där de skavde finns en punkt för Obliquus ext.
Och apropå axels fråga så finns det jumånga punkter man ev skulle kunna komma åt med knäna.
Rent teoretiskt - skulle man kunna utnyttja detta?

Nu vill jag ha denna plansch (yes )

NU :devil:

Som svar på din fråga - ja jag tror det.

Eftersom reaktionen från hästen när det blir rätt är så uppenbar.

Både med det första när jag pratar om att bara placera sig rätt, och denna knägrej - som kräver att häste är i balans bakifrån för att det skall funka

jag håller inte med Flash om att det inte går att få igång en lättare välvning utan säte - det går i fältsits.

I själva verket

Riktigt skickliga ryttare kan få hästen "på tygeln" helt utan inverkan från tygeln

citat från samma bok - det lät bättre på engelska....

Senast ändrad:

Inte vad jag vet.

Det var därför jag inte tog frågan på allvar först - eftersom det blandades ihop så mycket olika komponenter från helt olika sammanhang.

Ok, då har det aldrig varit tal om såna då, då förstår jag. Har ingen aning själv.

Jag skulle nog vilja understryka att för egen del är det lättare i fältsits.....jag tror att det har att göra med att handen naturligt blir stadigare och mjukare, det är ganska svårt att ta de omdiskuterade "bakåttygeltagen" i fältsits.:)

Och visst är det trigerpunkterna man utnyttjar, det gäller ju bara att ha koll på vart de sitter

jag håller inte med Flash om att det inte går att få igång en lättare välvning utan säte - det går i fältsits.

Det är svårare i tvåpunktsits, däremot lättare i trepunktssits,men jag tycker ändå att man gör mer än bara står i balans.

Men i övergången till trav i inledningen av ett pass så rider jag ju lätt i travdelen, då sitter jag inte, kanske jag skulle ha skrivit.

Sen beror det på vad du menar och vad jag menar med välvning, när du skrev lättare välvning nu. Jag menar att känna en tydlig välvning av ryggen, men antagligen kan man genom att sitta i balans få till att hästen svarar med att inte sänka ryggen utan spänna emot en aning. Vi kanske helt enkelt pratade om olika grad av svar och välvning, av ryggen nu.:confused:

Liknande trådar

Dressyr Nu behöver jag dressyrbukes kunskaper igen. Dels undrar jag lite allmänt, men även lite mer specifikt. Hur sitter ni? Har ni benen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 438
Senast: educat
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar