Sv: ni som använder knäna till att få upp framdelen...
Hästar med sadeltvång måste ju reagera just från den nerven där sadelgjorden går och ET killar och får hästen att skjuta rygg.
Jag upplever också att placerandet av ryttaren rakt ovanför hästens tyngpunkt automatiskt får hästen att välva sig uppåt mot ryttaren i ett första steg och det kan göras på lång tygel. (Det är liksom mitt jobb
)
Jag upplever också att rida hästen utifrån sin possition handlar just om att utnyttja hästens balanserande reflexer.
Det är ju inte som at trycka på knappar. Utan hela andemeningen är ju att citat
Citatet var väldigt trevligt, ja!
Ja du har nog rätt om sadeltvång, samt hästar som bara allmänt grinar illa när sadelgjorden dras.
Men jag håller inte med om att hästen välver ryggen ENBART av att ryttaren placeras ovanför tyngdpunkten även om det är den första förutsättningen (förutom att hästen inte får ha problem som hindrar förstås)
Det krävs mer i ryttarens sits än bara sitta över tyngdpunkten för att få välvningen, det krävs signaler från sätet.
Det är subtila små signaler från sätet, men man kan inte bara vara passivt sittande, för att få välvningen. Tycker jag.
Det är så man kan inleda ett ridpass tycker jag med lång o låg, (lång tygel). Skritt, sen trav. För att samla mer sen krävs tygeln i alla fall för mej.
På en riktigt bärig häst kan man även länga tygeln i galopp och hästen går kvar, (men knappast när man inleder ridpasset, inte jag nu i alla fall)
I alla fall menar jag att det då hela tiden är sätets signaler som gör att hästen bla välver ryggen, men att det inte räcker med ett passivt säte i balans för att hästen ska göra det. Utan mer.
Men det här med bogen och nerver? Ang frågan i tråden? Fanns det såna nervgrejer där?