Ni som använder Furminator!

Lena Furberg

Trådstartare
Igår stod jag inte ut längre utan tittade djupt i plånboken och köpte en Furminator.
Men jag är lite osäker på hur jag ska använda den. Beauceronen har en underull som inte är av denna världen. På två drag med Furminatorn är den proppfull och jag måste plocka loss en jättetuss. Samtidigt står det i bruksanvisningen att man inte får dra flera gånger med den på samma ställe, jag antar att huden kan ta skada av den ganska vassa eggen.
Jag trycker inte hårt, använder i stort sett bara "kammens" egen tyngd, men får gigantiska mängder ull. Ska jag bara dra 3,4 gånger på varje ställe får jag hålla på till hösten innan allt är borta!
Hur gör ni? Har ni "lyckats" skada hundens hud med Furminatorn? Håller ni på tills allt är borta, vid ett och samma tillfälle?
Jag skulle kunna spinna garn till ett beduintält av all hans underull! Otroligt! Men definitivt ett inköp värt pengarna!

Sv: Ni som använder Furminator!

Jag borstar mopsen med en Furminator och har inte lyckats skada huden, i vart fall inte vad jag har märkt. Även på honom måste man ta flera gånger på samma ställe för att få med tillräckligt mycket underull. Jag har tolkat instruktionen som att man inte ska stå och nöta på samman ställe, men att man kan ta flera tag. Det är dock fullt möjligt att jag har missuppfattat.

Har också en furminator, men använder min till hästarna. På min stod det ingenting om att man inte fick dra mer än en gång på samma ställe. Så själv använder jag den med fasta drag, många ggr på varje ställe och pälsen bara rasar av hästarna! Hästarna njuter i fulla drag vid varje ryktning. Den jag har är alltså anpassad till hund, inte den som finns för hästar.

Tror nog att du kan känna efter lite själv vad du tycker passar till din hund:). Tvivlar att du kommer ända ner och kan skada huden om hunden har så mycket underull!

så länge du inte trycker borsten mot huden med kraft så ska det nog itne vara några problem :)
min gammeltik kan jag inte använda furminatorn på, men hon har väldigt känslig hud... men valpen (och hästen) är det inga problem att använda furminatorn på.... och ja, jag borstar tills det slutar lossna hår.......:idea:

Var exakt samma här, borstade hundens "byxor" och det kom otaliga mängder päls.
Fortsatte borsta en stund och när det inte kom något mer så har hunden ingen underull kvar :/. Alltså han är kal under ytterpälsen och det har fortfarande inte växt ut, man ser lite av den svarta huden (pälsen är gul) igenom brallorna (alltså det som är på baksidan låren).

SÅ jag vågar inte använda den alls mer utan kör med karda, jag drog inte alls hårt och gjorde rent den vartannat drag ungefär. På min hund tog den uppenbarligen inte bara lösa strån utan helt enkelt "allt".

:(

jag använder den på min katt (skogkattkorsning med en pälsmängd som inte är av denna värld....), och "nötte" på samma ställe ett tag, och iom att det i princip bara var underull där så såg han lite konstig ut ett tag. på hundarna drar jag rätt lösa tag och tar tills pälsen ser slät ut. i ditt fall skulle jag bara köra på, utgår från att hunden skulle säga ifrån om det på något vis blir obehagligt. kör på! :)

Så länge du vet att du i princip skalar av pälsen och inte får med dig mer underull än vad hunden skulle ha släppt med en vanlig kam så är det lungt ;)

Furminatorn fungerar ungefär som en trimkniv som klipper av pälsen. Man får inte med sig mer egentligen än det som åker med på en vanlig borste men är man inte särskilt rädd om pälsen så får man ju åtminstone inte jätte tussar överallt i huset när man har en långhårig hund. Jag borstar flera drag per kroppsdel s a s och det har aldrig varit något problem.

Däremot skulle jag aldrig i livet använda den på en hund som jag inte vill förstöra pälsen på. Min äldre tik är det skitsamma med, bara skönare för henne och mig om vi kortar ned pälsen lite. Men för min lilla sheltie så kan vi glömma och drömma om att använda den ;)

Furminator klipper väl inte alls av något, tvärt om så har jag bara upplevt att pälskvalitén blivit betydligt bättre och det är enbart den lösa ullen som lossnar!

Däremot fungerar den sämre på min hanhund, eftersom han har så långa täckhår. Furminatorn når aldrig in till ullen på honom...

/Migo

Du märker om hunden börjar tycka det är jobbigt att bli borstad på samma ställe.

Jag tycker det beror lite på hur lång päls de har (använder på både häst hund och katt). De med mycket och lite längre päls kan jag också dra mer på. Katten med tunn hårrem får jag vara försiktigare med. Likaså med hästen som har kort vinterpäls, även om den är tjock.

Tack för alla svar!! :laugh: Då kammar jag vidare, med sunt förnuft inblandat! Och di små fåglarna får massssssor med varmt, mjukt, svart ludd till sina fågelbon!

de små fåglarna ja.... minns när jag var liten och vi hade st bernard... så fort hunden och kardan var utomhus samtidigt samlades hela byns fågelinvånare i träden intill och väntade på bomaterial :D

Furminator klipper väl inte alls av något, tvärt om så har jag bara upplevt att pälskvalitén blivit betydligt bättre och det är enbart den lösa ullen som lossnar!

Däremot fungerar den sämre på min hanhund, eftersom han har så långa täckhår. Furminatorn når aldrig in till ullen på honom...

/Migo

Bladet är ju utformat som en trimkniv och är dessutom ganska vasst om man tittar närmare. Jag upplever att min hund får mycket kortare och tunnare päls på liknande sätt som en trimkniv påverkar hästman. Däremot får jag inte bort mera hår än om jag hade varit ihärdig med en borste. Men det är ju min observation och även det jag har fått höra av andra som använt produkten. :)

Jag har nog aldrig läst den bruksanvisningen :-)
Jag kardar och gnor tills skiten är borta!

Liknande trådar

Hundhälsa Min Beauceron (5 år) luktar "hund" nåt så fruktansvärt. Det började nu under sommaren, med att han fick klåda i pälsen pga badandet i...
2
Svar
22
· Visningar
17 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat