Ni som åkt tåg långt med era hundar!

paradiset

Trådstartare
Hur gör ni med kisspaus för ER själva? OM ni reser ensamma? Jag kommer ha en med mig dit men två hem och inget resesällskap. Jag antar man inte får ta med hunden in på toa?? Den nya hunden kanske är ascool men Melvin ligger inte kvar på kommando det kan jag lova ;) Be en resenär om lite assistans eller vad gör man? För jag vet inte om jag kommer kunna gå på toa i stkhlm ngnstans och där får man väl knappast ta hunden med in på dass på station heller liksom. Och 3½ timme upp, 2-3 timmar på Arlanda och sedan 3½ timme hem det klarar ingen :grin:

Sv: Ni som åkt tåg långt med era hundar!

Jag har iof en liten hund men jag tar alltid med mig henne om jag ska gå på toa.

Min rottis ar van att knoka in och sitta pa ett frimarke pa toaletter lite overallt. Nar jag maste ga sa MASTE jag ga ... och ofta.:p (Det var svart i Sverige, inte alls sa mycket toaletter vare sig hunden ar med eller inte.:crazy:)

Jag tar med mig hunden in på toa på tågstationen utan problem. De brukar dessutom vara lite större eftersom toaletterna oftast även är handikappanpassade. På tåget tar jag med in (om det finns toa i djuravdelningen) eller ber någon som ger ett pålitligt intryck att hålla.

Reser du dubbeldäckare (det går väl en del sådana mellan Stockholm och Göteborg?) så finns det inte toa i direkt anslutning till djuravdelningen.

Vi åker ganska mycket tåg med vår hund. Vi åker rätt långt då vi åker till svärföräldrarna 80 mil bort några gånger om året. Nu har jag inte åkt ensam med henne längre sträckor utan vi kan 'bytas' av om jag behöver gå på toa (hunden vill alltid sitta hos mig på tåget).

Men annars så har det iaf varit så de gångerna jag åkt att det varit andra vettiga hund/kattägare i vagnen så vi kunnat hjälpas åt. :) Jag har ofta passat andras hundar de minuterna det tar att gå på toa eller gå och köpa något i bistro-vagnen. Brukar faktiskt vara ganska trevligt i djurvagnen.
Eller så har vi haft tur. :)

Vår stora hund (golden) skulle inte komma in på toaletterna på tåget, iaf inte om jag också skulle få plats.

Nej fyyy, jag skulle aldrig vilja ta med min hund in på dom där snuskiga toaletterna där det ligger diverse blöta papper på golvet och luktar dass :eek: De gånger jag behövt gå har jag platsat min hund, bett någon snäll människa i närheten att hålla ett öga och så har jag skyndat mig. Min hund är jättesnäll så jag litar fullständigt på att han inte gör något, och jag har (korkat kanske) fortfarande tilltro till att folk som man sitter så länge nära inte gör något dumt. Givetvis väljer jag att gå på toaletten när tåget åker och alla passagerare har hittat någonstans att sitta, och inte typ när man står inne på stationen och det är allmänt kaos. Oftast ligger dessutom min hund under mitt säte med min väska som "skydd" för gången, så jag tror inte så många ens lägger märke till att han är med. (Bör väl tilläggas att jag har en stor jaktgolden, tvivlar på att det ens hade varit fysiskt möjligt att ta med honom in på dom små toaletterna på tåget, om jag hade velat göra det)

På tågstationen hade jag självklart tagit med hunden in på toaletten. Där är det ju mycket plats!

Senast ändrad:

Knyter fast kopplet i armstödet, säger åt hunden att sitta kvar och går. Inte så komplicerat ;)

Även om dina hundar (måste du ha med din gamla om du vet att den inte sköter sig till 100) inte vill sitta stilla så har de ju inte så mycket val om de sitter fast.

Senast ändrad:

+1

Plättlätt, och ingenting som jag någonsin reflekterat över som ett problem. Vill man kan man ju be någon i kupen hålla ett lite extra öga, oftast brukar det vara trevliga människor i djurkupen.

Knyter fast kopplet i armstödet, säger åt hunden att sitta kvar och går. Inte så komplicerat ;)

Även om dina hundar (måste du ha med din gamla om du vet att den inte sköter sig till 100) inte vill sitta stilla så har de ju inte så mycket val om de sitter fast.

Det enda han skulle göra är skälla pga osäkerhet över att bli lämnad. Han är tyvärr sådan att han protesterar högljutt en ovana jag försökt få bort från gamla hemmet och lyckats med i allt utom när man binder upp honom och går. Han måste med tyvärr. Nya hunden får stöd av hans resvana för resvan är min hund. Men nu upptäckte jag att jag har studenrabatt så jag har råd bjuda hundvakten på en biljett och då är vi två som reser upp. Annars förstår jag det som att jag kan gå på stationen för under resan med X2000 på 3 timmar kan jag ju hålla mig.

Den stora får följa med när jag reser med honom, den lilla får oftast sitta kvar. :) (Brukar nästan alltid vara nån tant med i kupén som förbarmar sig över henne ;) )

tog med hunden (storlek 5kg) in på toa, var faktiskt riktigt fint och fräscht på nattågen jag åkte (åkt en gång, älvsbyn-sölvesborg och tillbaka... kommer inte att göra om det :) ). har haft katten med några gånger på tåg också, inga bekymmer, stäng buren och gå ungefär. ska testa det med vovvan om behovet skulle uppstå framöver, för, som det nämns ovan, det är ju inte alltid helt rent på toaletterna...

Jag har tvingats knyckla in bägge mina på tågtoaletter vid ett par tillfällen. Det är INTE enkelt att få in en rottise, en tibbe och en kissenödig matte.
. Ibland kan det funka att binda fast hunden i ett stolsben, men det beror på hunden, medpassagerarna runtt om och om någon kan tänkas promenera förbi med någon annan hund och komma på den korkade iden att "låta hundarna hälsa" i ett tokknöckat tåg med tydligt hundrädda passagerare i närheten....
(En hund blev ihjälbiten på ett tåg för ett par år sedan)
På göteborgscentral får man ha med hundar in på toan som folk vaktar, den är betydligt fräschare än nisseplatsen. Personalen där har ibland med sig sina hundar "backstage" så har de inget att göra så kanske det inte är helt omöjligt att fråga om någon av dem kan tänkas hålla hunden en stund. Skulle jag läman hunden skulle jag göra det mitt mellan två stop så att det är minst trafik i gången då.

Senast ändrad:

Ska du ta en helt okänd hund med på tåget skulle jag lämna Melvin hemma. Det kan vara stressigt nog med en ny hund som kanske inte har tågvana utan att dessutom behöva trängas med en främmande hund.

Ska du ta en helt okänd hund med på tåget skulle jag lämna Melvin hemma. Det kan vara stressigt nog med en ny hund som kanske inte har tågvana utan att dessutom behöva trängas med en främmande hund.

Instämmer.

När jag åkt tåg långt (12 timmar i sträck) så har det blivit en del kisspauser för min del :p Jag knyter fast hundarna någonstans och om det finns någon människa i närheten ber jag dem hålla ett öga på hundarna under tiden jag skyndar iväg. Har alltid gått utmärkt.

+1 på det. Om du ska ha en hund som är osäker vid lämning, hur blir det då om två för varandra okända hundar måste lämnas ihop medans du går på toa? Det tar en sekund också är slagsmålet ett faktum om du har otur.
Även om du kan ta med hundvakten så hade jag lämnat den andra hunden hemma om passning går att ordna.

Jag tar med hunden in på toa. Funkar super.

Ibland kan jag fråga andra hundägare som sitter bredvid.

+1 på det. Om du ska ha en hund som är osäker vid lämning, hur blir det då om två för varandra okända hundar måste lämnas ihop medans du går på toa? Det tar en sekund också är slagsmålet ett faktum om du har otur.
Även om du kan ta med hundvakten så hade jag lämnat den andra hunden hemma om passning går att ordna.

Svarar dig och alla. Min första tanke var ju att åka utan honom men det var faktiskt kontaktpersonen för William ( den nya ) som tyckte han skulle med. Ska höra med henne om hennes tankar om detta. Min man är hemma så det är inget problem så. Det enda som är en klar fördel är dels att hundarna faktiskt har gott om tid att lära känna varandra innan vi åker hem och att det för mig känns bättre att de lärt känna varandra och inte bara en kort promenad kring midnatt och sedan slängas in i samma hem. Är hundvakten med mig så har vi ju koll på varsin och de lämnas inte själva. Absolut kan trängda hundar börja bråka men min hund har starka bithämningar och är mycket ranglåg och så ska tydligen den nya vara också. Det var viktigt för mig för att de ska fungera ihop. Min hund är en pudelkorsning och den nya är vinthundskorsning med antagligen collie bakåt. Vinthundar är väl inte direkt kända för att i vuxen ålder vara vare sig stökiga eller bråkiga. Tåg har han nog aldrig åkt men eftersom han varit kringresande romers hund så är han väldigt miljövan och hundvan. Han är en lugn och trygg, kontaktsökande och mjuk hund. Precis som min. Som sagt min hund är INTE orolig annars och väldigt resvan. Bara om jag går och lämnar honom helt ensam. Minsta lilla person som kan prata med honom och vara hos honom så är han lugn.

Hur gör ni med kisspaus för ER själva? OM ni reser ensamma? Jag kommer ha en med mig dit men två hem och inget resesällskap. Jag antar man inte får ta med hunden in på toa?? Den nya hunden kanske är ascool men Melvin ligger inte kvar på kommando det kan jag lova ;) Be en resenär om lite assistans eller vad gör man? För jag vet inte om jag kommer kunna gå på toa i stkhlm ngnstans och där får man väl knappast ta hunden med in på dass på station heller liksom. Och 3½ timme upp, 2-3 timmar på Arlanda och sedan 3½ timme hem det klarar ingen :grin:

Ska du befinna dig på arlanda så finns det både stora och fräscha toaletter där som jag inte tvekat att ta med mig hunden in i.

/Camilla

Det enda som är en klar fördel är dels att hundarna faktiskt har gott om tid att lära känna varandra innan vi åker hem och att det för mig känns bättre att de lärt känna varandra och inte bara en kort promenad kring midnatt och sedan slängas in i samma hem.

Jag förstår hur du tänker. Å andra sidan kan det vara väldigt trångt och stökigt på tågen med flera andra hundar som är oroliga, skäller eller gör utfall. Jag veckopendlade med hund i sju år och har sett många hundar som blir spända just för att utrymmet är så trångt. Men har du med dig ytterligare en person så blir det ju förstås enklare att hantera.

Vad är det för slags tåg du åker med? Är det X2000 eller dubbeldäckare? På dubbeldäckarna finns det en obokad plats med säte som är uppfällt. Jag brukar alltid knipa den platsen eftersom den är avskärmad från övriga platser och har större golvyta. Övriga sittplatser har det väldigt trångt där man riskerar att hamna i situationen att fyra för varandra okända hundar förväntas ligga ihopträngda under ett bord.

Jag förstår hur du tänker. Å andra sidan kan det vara väldigt trångt och stökigt på tågen med flera andra hundar som är oroliga, skäller eller gör utfall. Jag veckopendlade med hund i sju år och har sett många hundar som blir spända just för att utrymmet är så trångt. Men har du med dig ytterligare en person så blir det ju förstås enklare att hantera.

Vad är det för slags tåg du åker med? Är det X2000 eller dubbeldäckare? På dubbeldäckarna finns det en obokad plats med säte som är uppfällt. Jag brukar alltid knipa den platsen eftersom den är avskärmad från övriga platser och har större golvyta. Övriga sittplatser har det väldigt trångt där man riskerar att hamna i situationen att fyra för varandra okända hundar förväntas ligga ihopträngda under ett bord.

Har ingen aning om vad det är för dubbeldäckare ni menar? Har inte bokat än men det blir väl X2000 antar jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 012
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 003
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 049
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka