Ni sm tvättar era hästar med människorschampo/balsam!

Sv: Ni sm tvättar era hästar med människorschampo/balsam!

Kan ju inte svara för trådskrivaren, men anledningen till att jag tvättar mina hästars manar och svansar är 1: När dom rullar sig blir man och svans smutsiga 2: Långa svansar släpar i backen 3: dom skvätter ner dom lite när dom pinkar (har bara ston). :cool: Att inte tvätta man, svans, huvud och "pannludd" på mina hästar är otänkbart. Tänk dig själv om du dushar, men aldrig tvättar håret :eek: Då har vi mäniskor ändå inget hår, som: släpar i backen, gnuggas i lera eller skvätts ner med pink... :rofl:
Till trådskrivaren: Prova PCL hundshampo och balsam. Drygt milt och gör glänsande rent :idea:

jag provade balsam i svansen men jag tyckte inte det hjälpte. men det var ett billigt märke och hans svans var ganska lätt att reda ut, jag tror att pälsglans funkar minst like bra och sitter i längre...

Gnist skrev:
Kan ju inte svara för trådskrivaren, men anledningen till att jag tvättar mina hästars manar och svansar är 1: När dom rullar sig blir man och svans smutsiga 2: Långa svansar släpar i backen 3: dom skvätter ner dom lite när dom pinkar (har bara ston). :cool: Att inte tvätta man, svans, huvud och "pannludd" på mina hästar är otänkbart. Tänk dig själv om du dushar, men aldrig tvättar håret :eek: Då har vi mäniskor ändå inget hår, som: släpar i backen, gnuggas i lera eller skvätts ner med pink... :rofl:
Till trådskrivaren: Prova PCL hundshampo och balsam. Drygt milt och gör glänsande rent :idea:

Här ser du en häst vars man och svans aldrig kommit i kontakt med något shampoo eller tvål. Efter en svettig ritt på sommaren så sköljer jag hela hästen med för dagen tempererat vatten, för att få bort all svett. Hon ryktas mest för att få bort grus och smuts under sadeln. Före tävling spolas hon med ljummet vatten och någon gång har jag väl tagit och tvättat med Lactacydtvål på hennes kropp. Om manen är tovig - vilket den sällan är då den får behålla kroppens naturliga fetter - så duttar jag gärna lite matolja på borsten. Då löser manen upp sig lätt.

På bilden är hon varken tvättad eller borstad nyligen. Bara en vanlig sommardag i hagen.

http://i3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/MVC00077.jpg

Att tillföra starka shampoon - vilket mänskliga shampoon är - tar alltid bort kroppens egna fetter och skydd. Det går inte att jämföra häst och människa vad det gäller hår och hudvård. Skulle jag också tillbringa dagarna naken ute i väder och vind, så skulle jag nog också behöva låta bli och tvätta mig så mycket.

Vi människor har ju också naturliga fetter som skall smörja vår päls så att den blir fin och blank. Fettproduktionen ökar i tonåren då speciellt de unga hannarna (tonårspojkar) skall bli fina och blanka i pälsen för att impa på honorna. Ja, det vill säga om vi hade någon päls. Istället för blank päls så blir det finnar på de stackars pojkarna.
;) Men min häst har päls, så där ger fettet ett lyster i pälsen, eller hur?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag har använder samma schampo i svansen på mitt halvblod som jag använder till mitt eget hår. (Mkt känslig häst) ett par ggr per år, eller förut före tävling/show.

Jag har använt både schampo och sedan balsam, och han har aldrig fått utslag. Jag har dock varit väldigt noga med att skölja ur.

Märkena jag använt är kanske mindre viktiga, men de är iaf bla. System Biolage och Matrix.

Pälsglans på efter tvätt. Svansen kommer att bli så lättkammad att du blir förvånad! Men som sagt, skölj ur noga.

Ja, jag använder det på hela hästen.
Har inte märkt av ngn klåda alls.

just nu använder jag barnängens schampo för blondiner och det funkar bra. Har tidigare använt barnängens balsam och schampo med bra resultat och han verkar inte få klåda eller nåt sånt av det heller. För att få svansen att lättar bli utredd så kan jag rekommendera Foxfires glansspray, super bra (dock ej för människor, utan för hästar).

STOPEK - Nu är det så att du har en mörk häst med svart man och svans, jag som har en ljus häst med krit vit man och svans måste tvätta min häst, både häst och man och svans. Gräsfläckar och en del kissfläckar syns och jag kan ju inte påstå att jag har den direkt renligaste hästen och därav behöver jag tvätta svansen. Men jag tvättar ju inte varje dag för det, utan när vi ska till tävling (ibland när man ska iväg och träna). Jag tvättar inte min stora häst eftersom han är ute på bete och ska behålla sitt naturliga fett.

Att jämföra vårt hår med hästarnas man och svans var väl att ta i lite ;)
Inte riktigt samma sak :D

STOPEK:

Jag har två hästar, de har ju samma yttre förutsättningar, dvs går i samma hagar, har samma strö i boxarna etc. Det finns dock skillnader - valacken är rulloman och rullar frenetiskt, fgärna i lera. Stoet skulle hellre dö än befläcka sig med lera. Hon rullar inte i jord sommartid heller. I boxen är hon dock en gris, medan valacken är renlig.

Valacken måste tvättas tup i kvarten för att vara ren och det FORSAR kolsvart vatten av honom när man spolar honom, hur mkt man än ryktar.
Unghästen ryktas inte och borstas.. hmm.. sporadiskt. Hon är tvättade EN gång i sitt liv - vattnet var ljusgrått. och det var då TVÅ ÅRS samlad smuts som rann av henne.

Henne svans håller sig fin utan tvätt, valackens blir äckelgulsvartbrun om den inte tvättas. Hans man vill tova - unghästens man (som är mycket längre och mycket tjockare) kan man kamma med fingrarna även om det var fyra veckor sen sist.

Så, för det fungerat för EN häst är inget man kan tycka att 'äsch, inte behövs det'.

Sen tvättar man bort fettet ja, fast sommartis känns det som det kvittar då en äckelskitig häst drar åt sig mer insekter än en shampoodoftande, har jag märkt. Dessutom är det inte speciellt bra eller skönt för dem att få på sig utrustning och svettas i den när de är grundskitiga.

Knapplån. Någon undrade om jag hade något favoritmärke, men nej, jag tar det som finns hemma typ och allt har funkat lika bra. Om jag kommer ihåg att köpa shampo åt hästarna så köper jag Barnängens barnshampo. Men som sagt, de har tvättats i både Wella, dyra frisörmärken och diverse olika sorter/märken (för färgat hår, för volym, för gland etc etc) utan skillnad. Det fungerar med Head and Shoulders mjällshampoo med ,)

Ja du, min häst gillar att lägga sig ner i lerpölar och ligga där tills det torkar. Och så råkar det vara så att min häst rullar sig nästan varje dag och blir dammig. Och sen så är det också så att pälsen blir flottig efter ett tag och behöver tvättas.

Men din häst har inte 80cm lång och tjock man och svans, som blir tovig och väldigt skitig. Om jag inte tvättar den blir den väldigt torr och till slut bryts den av lättare. Hans man blev jättefin nu när jag tvättade med schampo och balsam.

Vilket Matrix schampo? Har tillgångtill grossist så jag kan köpa alla deras produkter jättebilligt... :D

Pälsglans använder jag regelbundet, men jag måste ändå tvätta honom pga att han är så skitig jämnt och hans vita man blir grå(damm)/gul(pissfläckar)/grön(gräsfläckar).

starcraft skrev:
STOPEK - Nu är det så att du har en mörk häst med svart man och svans, jag som har en ljus häst med krit vit man och svans måste tvätta min häst, både häst och man och svans. Gräsfläckar och en del kissfläckar syns och jag kan ju inte påstå att jag har den direkt renligaste hästen och därav behöver jag tvätta svansen. Men jag tvättar ju inte varje dag för det, utan när vi ska till tävling (ibland när man ska iväg och träna). Jag tvättar inte min stora häst eftersom han är ute på bete och ska behålla sitt naturliga fett.

Precis. :bump: Jag har en haflinger som är ljus fuxfärgad och minsta skit syns direkt.

Barnängen oparfymerad och grumme grönsåpa men jag tycker barnängen är bättre. Hon blir mjukare och glansigare av den :)

PCL är inte ett människoshampo..... Jag är heller ingen "tvätta hästen 1 gång i veckan människa", men 2 tvagningar / år blir det på mina damer. Där i mellan spolas dom av med ljumt vatten efter arbete.
Shettis-svansen tvättas några gånger till / år pga längd, tjocklek (modell hårfagre) eftersom att hon har en förmåga att kissa ner den. Tro mig... den blir tämligen läskig och stinkande och knappast så skön att vifta bort flugor och andra sommarflygfän med :cool:

Alexandra_W skrev:
STOPEK:

Jag har två hästar, de har ju samma yttre förutsättningar, dvs går i samma hagar, har samma strö i boxarna etc. Det finns dock skillnader - valacken är rulloman och rullar frenetiskt, fgärna i lera. Stoet skulle hellre dö än befläcka sig med lera. Hon rullar inte i jord sommartid heller. I boxen är hon dock en gris, medan valacken är renlig.

Valacken måste tvättas tup i kvarten för att vara ren och det FORSAR kolsvart vatten av honom när man spolar honom, hur mkt man än ryktar.
Unghästen ryktas inte och borstas.. hmm.. sporadiskt. Hon är tvättade EN gång i sitt liv - vattnet var ljusgrått. och det var då TVÅ ÅRS samlad smuts som rann av henne.

Henne svans håller sig fin utan tvätt, valackens blir äckelgulsvartbrun om den inte tvättas. Hans man vill tova - unghästens man (som är mycket längre och mycket tjockare) kan man kamma med fingrarna även om det var fyra veckor sen sist.

Så, för det fungerat för EN häst är inget man kan tycka att 'äsch, inte behövs det'.

Sen tvättar man bort fettet ja, fast sommartis känns det som det kvittar då en äckelskitig häst drar åt sig mer insekter än en shampoodoftande, har jag märkt. Dessutom är det inte speciellt bra eller skönt för dem att få på sig utrustning och svettas i den när de är grundskitiga.

Jag har tre hästar för tillfället och har haft många. Jag har också haft hästar som har varit väldigt olika, en del är grisar. Jag är absolut inte emot att man spolar av sina hästar. Det tycker jag man skall göra vid behov. Jag rider distans och skulle aldrig komma till en tävling utan en renspolad häst. Hur renlig hästen än är så blir det smutsränder när de börjar svettas, jag t.o.m. även om de duschat dagen före fast mindre.

Vad jag är emot är att man promt skall shampoonera sina hästar och då även med starka och parfymerade shampoon. Oparfymerad Lactacyd är den enda tvål jag använder vid behov. Den har rätt ph värde för en hästs hud (och människas hud) och förstör inte huden och pälsens naturliga skydd.

Men tvätta på ni. :D

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Vilket Matrix schampo?
Flera olika. (Frisörmamma) så det har blivit några olika sorter. Dock inga mjällsorter... När jag hade skimmel så använde jag So Silver schampot på hans svans.

Jag kan åka förbi butiken och kolla vad de har och vad det kostar. Tror du att man hade kunnat använda deras inpackning på manen? Den är ju ganska torr nu efter 6 år utan balsam.. :) Och om schampot är tillräckligt milt är inpackningen definitivt det.

Absolut tror jag det. Om han inte lackar ur av att stå för länge med det.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 025
Senast: NOC14
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama