Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

hoppsann

Trådstartare
Vet att det finns många härinne som kan det på sina fem fingrar och det jag har hittat har ett par år på nacken med brutna hänvisningslänkar. Vi är inga gnällspikar men börjar tröttna på alla människor som ränner förbi utan att visa hänsyn. 20 om dagen är ingen ovanlighet på senaste tiden.
Vi har en privat väg som längs ena delen av huset går ca 40 m från huset. Vi har gräsmatta ca 20 meter och en tarm av vinterhagen ca 20 meter. På andra sidan vägen har vi en damm som är nyrensad och som jag har komletteringsodlat lupiner. Det är så fint att se på från köksfönstret! :)
Marken runt dammen använder vi också som bete, så på helgerna brukar jag stänga av vägen så hästarna kan beta rent där. Vi kör betesputsen över hagarna så det är kort och snyggt och med gräsklipparen klipper vi vägkanten hela vägen runt.

På gaveln av huset går vägen 10-12 meter från huset, där har vi även vår altan (och väg upp till huset). Precis på vägen har vi ett tvåvåningsgarage och på andra sidan vägen ligger stallet/ladugården.
Nu har det blivit ytterst poppis att promenera förbi här, bor i utkant av samhälle och tydligen är vår väg en lagom lång slinga för motionärer, barnvagnar och käckt för små barn att cykla och titta på hästar. Står man och grejar i garaget som även har en verkstadsdel, kan det promenera förbi människor 2 meter ifrån mig och när jag säger hej, tittar de på mig och vänder bort blicken. Nedra ohyfs tycker jag som alltid hejar när jag möter något. Nåja..
På samma väg runt 100 meter bort bor svärföräldrarna. Även de har ju vägen över gårdsplan och de har ett aktivt gårdsbruk. Svärmor har varit helt förtvivlad då lösa hundar har gett sig på hennes, varpå en av dem numera inte är helt vänlig mot okända hundar. Hon har fått höra att hon får hålla rätt på sin hund. Jag tycker det är konstigt att man resonerar så eftersom jag anser att hon får ha sina hundar lösa i sin egen trädgård?

Förra helgen hade en barnfamilj tyckt lupinerna vid dammen var fina och plockat. Det hade väl varit ok om de hade tagit de rosa som jag försöker ha ihjäl, men de tog ju av de vita jag drivit upp. Morr! När sambon, som satt på altanen hade blängt på dem ropar barnen att: -Gubben tittar på mig!
Och visst, det skall erkännas att jag blev supergrinig (var som tur var inte hemma). :o
Här hävdas alltså allemansrätten... Jag menar att den inte gäller i och med att det är privat väg och över gårdsplan.
Vad säger ni proffs och allvetare härinne? Ytterst tacksam för svar och om någon kanske har ett prövat fall?
mvh
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Är ingen expert men...

Dina odlade lupiner får de inte plocka av.

Din svärmor får visst ha sina hundar lösa i trädgården men de får inte sticka utanför och gå på andra hundar. Om de går på andra hundar så kan hon inte ha dem lösa i trädgården.

Vad gäller väg genom gård så är väl det bästa att dra den runt alla hus, jag tror det blir oerhört svårt att stoppa promenerande trafik ffa när vägen fortsätter till annat/andra? fastigheter. Men å andra sidan så gäller inte allemansrätten väldigt nära bostäder när det kan uppfattas som störning...väntar på andras kommentarer här!
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Om det är er egen privata väg som går genom gården har ni all rätt att hävda att främmande inte har tillträde dit. Finns ingen allemansrätt som gäller på en gårdsplan. Sätt upp skylt som talar om detta så löser det sig nog.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Tack för ditt svar! :) Ja det är knivigt det här, är ju ingen tjurkärring, men det har börjat gå lite över gränsen känner jag.
Hade de frågat, så hade de kunnat ta de rosa som sagt...
Svärmors lilla hund har blivit biten inne i trädgården och då har den mellanstora sprungit dit och nypit dem. Hon är otroligt aktiv med sina hundar och går hundpromenader etc, så hunden som numera inte gillar andra hundar ogillar alltså bara hemma. På hundpromenaderna eller på klubb går det jättebra.

Vi kan inte dra vägen någon annanstans, på andra sidan dammen går sedan järnvägen. Och det blir svindyrt då man måste gräva ur över en meter, dränera om och köra dit sten och sedan ytskikten. Vägen är byggd av svärfar för att kunna köra riktigt stora maskiner som tröska och grävmaskin på, utan den skall bli förstörd.
Och skall vi dra om vägen på baksidan ladugården går det ju åt en del fin åkermark vilket känns lite onödigt.
Sedan vill vi ju gärna kunna komma fram till vårt hus själva med. :)
Det är bara vi och svärföräldrarna på vår väg.
mvh
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det tycker jag med är konstigt, det får man ju inte inne i villasamhället?
mvh
 
Senast ändrad:
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Om det är er egen privata väg som går genom gården har ni all rätt att hävda att främmande inte har tillträde dit. Finns ingen allemansrätt som gäller på en gårdsplan. Sätt upp skylt som talar om detta så löser det sig nog.

Men det kan ju vara egen privat väg men ändå leda till andra fastigheter längre bort....hur stoppar man då och vilka???
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det är bara vi och svärföräldrarna på vår väg.
mvh

Om det bara är ni och svärföräldrarna på vägen så ser jag inte några problem att stänga av för allmänheten.

Och jag förstår att väg runtom blir både dyrt och krångligt, men en granne gör så dock äger han inte vägen sas.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Tack!
Jo det är vår privata väg (ca 700 meter lång).
Jag förstår att man tycker det är vackert att promenera här, vi tycker ju själva att det är så fint. Vi kör antingen gräsklipparen eller betesputsen och håller hela vägkanten gräsmattekort.
Det är uppskattat då de passerande kan välja att gå på gräs eller gräs. ;)
Jag vet inte om man får lov att sätta upp en sådan skylt hur som helst?
Eller får man det?
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Grejen är den att jag inte vill anses som surkärring, men tycker det börjar bli lite väl mycket.
Tydligen har många skaffat små på det sista och den "maffian" går nog här dagligen. Och när de sedan promenerar med sina andra väninnor så är väl det här en lagom lång extrasväng kan jag tro. Även när jag stänger av vägen så att hästarna kommer åt andra sidan (då går de ju även på vägen) passerar de. De krokar glatt av tråden och drar barnvagnarna igenom. Hästarna är jättesnälla men kan få sina ryck.
Jag är nog mer orolig än mammorna. ;) Och då tänker jag alltså på barnen!
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag vet inte om du har lov att førbjuda folk att promenera på vægen, men vill du har du rætt att sætta upp en bom och førbjuda trafik. Du har också rætt att sætta upp en skylt ang koppeltvång året runt før alla hundar. Man kan ju alltid skylla på gårdens djur, hæstar och katter och så om någon klagar på koppeltvång. Att sætta upp en skylt vid dammen "blomplockning førbjudet" skulle kænnas lite knepigt, men du har lov att gøra det om du vill.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Klart man får sätta upp en skylt som talar om att ens gårdsplan är privat område, sådana ser man överallt vid fastigheter som är intressanta för turister tex. Däremot får man inte sätta upp skyltar vid en badplats eller liknande som man vill behålla för sig själv eftersom allemansrätten ger även andra rätt till tillträde men i fallet med en gårdsplan råder det ingen tvekan om att den inte omfattas av allemansrätten, väg eller ej. Är det en privat väg som leder till andra fastigheter som har servitut på att få använda vägen kan man inte hindra personer från dessa fastigheter att gå genom gården, men det det säger ju sig självt och den rätten gäller enbart för dessa inte för allmänheten.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Vill inte sätta upp en bom eftersom jag åker där flera gånger om dagen själv och på vintern blir det ett nedra pyssel med lås etc. Dessutom tycker postis att det är bra att komma den vägen, så av hänsyn till dem stänger jag aldrig av vägen på vardagarna.
Som du säger, skylt vid dammen går bort! Men jag tycker det är konstigt att folk inte ser att gräset är klippt helt fram till lupinerna? Det är väl inte brukligt att man gör så på offentlig väg?
mvh
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Vet att det finns många härinne som kan det på sina fem fingrar och det jag har hittat har ett par år på nacken med brutna hänvisningslänkar. Vi är inga gnällspikar men börjar tröttna på alla människor som ränner förbi utan att visa hänsyn. 20 om dagen är ingen ovanlighet på senaste tiden.
Vi har en privat väg som längs ena delen av huset går ca 40 m från huset. Vi har gräsmatta ca 20 meter och en tarm av vinterhagen ca 20 meter. På andra sidan vägen har vi en damm som är nyrensad och som jag har komletteringsodlat lupiner. Det är så fint att se på från köksfönstret! :)
Marken runt dammen använder vi också som bete, så på helgerna brukar jag stänga av vägen så hästarna kan beta rent där. Vi kör betesputsen över hagarna så det är kort och snyggt och med gräsklipparen klipper vi vägkanten hela vägen runt.

På gaveln av huset går vägen 10-12 meter från huset, där har vi även vår altan (och väg upp till huset). Precis på vägen har vi ett tvåvåningsgarage och på andra sidan vägen ligger stallet/ladugården.
Nu har det blivit ytterst poppis att promenera förbi här, bor i utkant av samhälle och tydligen är vår väg en lagom lång slinga för motionärer, barnvagnar och käckt för små barn att cykla och titta på hästar. Står man och grejar i garaget som även har en verkstadsdel, kan det promenera förbi människor 2 meter ifrån mig och när jag säger hej, tittar de på mig och vänder bort blicken. Nedra ohyfs tycker jag som alltid hejar när jag möter något. Nåja..
På samma väg runt 100 meter bort bor svärföräldrarna. Även de har ju vägen över gårdsplan och de har ett aktivt gårdsbruk. Svärmor har varit helt förtvivlad då lösa hundar har gett sig på hennes, varpå en av dem numera inte är helt vänlig mot okända hundar. Hon har fått höra att hon får hålla rätt på sin hund. Jag tycker det är konstigt att man resonerar så eftersom jag anser att hon får ha sina hundar lösa i sin egen trädgård?

Förra helgen hade en barnfamilj tyckt lupinerna vid dammen var fina och plockat. Det hade väl varit ok om de hade tagit de rosa som jag försöker ha ihjäl, men de tog ju av de vita jag drivit upp. Morr! När sambon, som satt på altanen hade blängt på dem ropar barnen att: -Gubben tittar på mig!
Och visst, det skall erkännas att jag blev supergrinig (var som tur var inte hemma). :o
Här hävdas alltså allemansrätten... Jag menar att den inte gäller i och med att det är privat väg och över gårdsplan.
Vad säger ni proffs och allvetare härinne? Ytterst tacksam för svar och om någon kanske har ett prövat fall?
mvh

Huset har inte så mycket med saken att göra. Tomten har.

När det är fråga om privat mark så respektera faktiskt de flesta det, om de bara vet om det.

Sen kan du som lbb snart kommer att hävda att badgästerna bara dog i en försvarsjakt mot en icke existerande varg.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Tack AndersB, du verkar ha koll! :D
Du råkar inte veta om något fall det har prövats offentligt så att man kan få en dom svart på vitt liksom?
Det vore ju retligt om t.ex. blomplockarna skulle sticka motsatt papper under näsan på mig! För skulle jag ha varit hemma så hade jag faktiskt klivit fram till dem och tipsat dem om att jag har fler fina blommor, bara 50 meter framåt. ;)

Och nej, det finns ingen strand och dammen är alldeles för liten för att bada i.
På andra sidan järnvägen finns en stor hage vi gjorde iordning och som vi har skogsväg på för att komma ut i markerna. Då föreslog faktiskt en promenant att vi skulle sätta staket på bägge sidor av skogsvägen så att denne kunde promenera utan att störas av hästarna. :crazy: Jag blev så paff att jag inte kom för mig att svara. Det har alltid varit hage där, men tidigare var det kor.
Då hade vi ändå byggt en passage runt grinden så man kan passera utan att öppna grinden.
mvh
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Oki, jag trodde att det berodde lite på hur nära huset låg vägen. Som sagt hade jag inte ställt frågan här om jag inte tyckte det var så klurigt att tolka.
Och härinne har ju så många så bra koll, uppskattas!
Sen kan du som lbb snart kommer att hävda att badgästerna bara dog i en försvarsjakt mot en icke existerande varg.
:idea:
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Kan du inte sätta upp en skylt, typ i stil med "Hej. Ni får gärna gå här, men då vägen går över vår tomt uppskattar vi om ni inte uppehåller er på tomten i längre än nödvändigt. Ha en trevlig promenad /Hoppsann". Många tänker nog inte på att det kan vara irriterande att de kommer så nära inpå er, och då kan ni uppmärksamma dem på att ni bor där så kanske de ptja, plockar blommor efter tomten, typ. :)
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

En annan variant kanske skulle vara att göra "början och slutet" av er mark tydligare så att folk känner att de passerar en tomt? Stora blomkrukor på båda sidor av vägen från båda håll, öppna grindar, portal, entréträd, skylt "Gårdsplan, visa hänsyn" från båda håll etc. Just det där med att ha vägen genom gården är ju lite knepigt för det är lätt att det blir individuella uppfattningar om vad som är väg och vad som är gårdsplan. Märkligt dock att folk inte har mer vett än att ha hundar lösa eller plocka blommor så pass nära huset...
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Men jag tycker det är konstigt att folk inte ser att gräset är klippt helt fram till lupinerna? Det är väl inte brukligt att man gör så på offentlig väg?
mvh

Det finns de som klipper gräset runt sina bostäder, tomter även om de inte äger marken- så just att det är klippt visar inte vare sig att det är odlat eller privat. Dock verkar det ligga nära så bara det skulle räcka.

Vi hade problem med blomplockande äldre damer i våra hagar. Varje dag- och då var det VARJE DAG- under vår-sommar det fanns att plocka kom de 3-4 stycken och plockade med sig buketter så stora att skaftbunten var knytnävstjock.

Jag satte upp skyltar, 4 stycken: "promenera gärna men vänligen plocka inga blommor". Ingen gick dit en enda gång till. Inte ens för promenad.

Sätt upp en skylt vid dina lupiner, "insådd odling, vänligen plocka ej".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 095
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 461
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp