Ni med unghundsvana hjälp!

S

sune4you

Jag ska vara hundvakt åt en 11 mån Rottweiler hane som är snäll, ouppfostrad i vissa lägen, skarp men trevlig och leksugen samt vill vara ranghög.

Hur mycket kan man kräva av en sådan? Han tycker om mig men ser mig som en personlig leksak. Kan tex hoppa upp och fatta tag runt min arm med sina tänder för han vill leka, studsar en gång med framtassarna och hoppar upp på mina axlar (det har jag dock satt stopp för, funkar ok nu), har jag skinnhandskar biter han i dem och mina händer för att få igång en lek. Jag vill ju inte bara vara trist mot honom men visst bör de acceptera att man säger ifrån?

Jag brukar avleda hans intresse med hjälp av pinnar, lekknutar osv. Jag vet at det inte är min sak att uppfostra hunden men vill ju gärna överleva veckan...

Sv: Ni med unghundsvana hjälp!

du ska kunna kräva att hunden visar dig respekt och alltså inte hoppar eller biter. du behöver inte vara brutal direkt, men visa att gör han så vill du inte vara med honom. kör med totalignorans. som det är nu är ju det ett utmärkt sätt för honom att få igång dig på lekar. MEN hör med ägaren först, innan du gör något, så att denne tycker att det är ok.

Jo. men om jag är ute och går med honom och han studsar till och hänger i min arm, ska jag stå still inte titta på honom och vänta att han släpper eller gå vidare (släpa på huden som hänger i min arm) som det är nu försöker jag förebygga göra något innan han gör något- men det är ett ganska jobbigt sätt att vara ute på...

sune4you skrev:
Jo. men om jag är ute och går med honom och han studsar till och hänger i min arm, ska jag stå still inte titta på honom och vänta att han släpper eller gå vidare (släpa på huden som hänger i min arm) som det är nu försöker jag förebygga göra något innan han gör något- men det är ett ganska jobbigt sätt att vara ute på...

Hur förebygger du då?

Om du kastar pinnar/kamptrasa när du ser att han är på väg att nafsa dig i armen, så har han snabbt lärt sig att det är så man gör för att få dig att kasta leksaker.

När du ser att han precis är på väg och ska nafsa i armen så vänd dig mot honom och säg ett bestämt Nej.

vad händer om du bara står stilla? börjar han "kampa" med din arm då? kan han ordet "nej"? vad händer om du ger en snabb smäll på nosen och sedan låtsas som det regnar? säger "loss"?

man ska försöka undvika konflikter in i det längsta så att börja fya och neja och rycka i kopplet rekommenderar jag ändå inte om det inte räcker med en enstaka tillsägelse. får han någon ordentlig aktivering hos ägaren? eller kanske du har lust att träna lite? det kan ju bero på ren rastlöshet från hans sida.

Jag brukar säga sitt. HAn sätter sig tittar på mig - sedan leker vi.

Att vända sig emot honom och säga nej fungerar inte, varken för mig eller ägaren.

Om jag bara står stilla börjar han morra, rottweiler morr inte på allvar, han ignorerar loss och nej. Jag ska prova med en klapps på nosen och låtsas som det regnar- det var en bra ide. Få se om det fungerar :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 349
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar