ni med "tyngre" hästraser

S

__Stilett__

hur går det för er på hoppbanorna?
vad för hästar har ni, vad tävlar ni, bilder o sånt?

Sv: ni med "tyngre" hästraser

tinkrar, nordsvenskar (bruks o travartyp), fjordingar, hmm, vad mer, shire?, vad mer..*tänker* cobar, friesers, kallblodskorsningar? ja lite sådana hästar. Nu finns det givetvis "lätta" modeller, men ja ni förstår vad jag menar. Inga halvblod eller fullblod iallafall.

Jag har en kallblodstravare som jag tävlar i hoppning med på lokalnivå...e tänkt att vi ska upp på regional men licensen är ju då så förbenat dyr...
Han är utbildad till 1.10m, men rids mest på 1.00m men visst ska vi tävlan någon 1.10 klass...
Dessutom är han (skryt å skrävel...) klubbmästare på våran klubb för 3 året i rad i hoppning...

Jag tävlade upp till LC o nån LB hoppning på min fjording för ett par år sen. (Cponny..)
Nu är hon lite gammal så det blir inget mer tävlande för hennes del tror jag..
Men på "sin" tid skötte hon sej redigt bra.
Upp till LC kunde vi vända på en femöring, för hon hoppade stillastående i vilket fall som helst :p

{13F2AA66-217D-4FDD-BE08-561E3F6AC18B}.jpg

Härär vi på en träningshoppning -02.. Tror de e 80cm...

Min syster har en väldigt ting newforest, han vann faktiskt en regional LB förra helgen, han gillar inte att springa snabbt men kan vända på en femöring...=)

min instruktör har utbildat en kallblodstravare.
Han är f.1985 Lapp Nils - Plogglans

LB dressyr och 1,10 hoppning. Har tävlat framgånsrikt i 0,90-1,00 nu till 20-års ålder. Just nu är han på foder som läromästare.

07_Roll_Nils.JPG

Jag har en äkta nordsvensk (bruks sto) som jag tävlat dryga metern med hittils, vi hoppar annars 120-130. Vi ska ut och tävla mer i sommar och till hösten :D
Lycanthropee

__Stilett__ skrev:
hur går det för er på hoppbanorna?
vad för hästar har ni, vad tävlar ni, bilder o sånt?

Jag har tävlat upp till 1 meter med min valack, men det två senaste åren har vi haft "dyngstopp", förhoppningsvis är väl både träningslusten och tävlingslusten på väg att komma åter hos mig. Så vi får väl se vad det blir med mitt nya sto framöver, när hennes föl är avvant och så :)

216763048hIKOlE_ph.jpg

Det här var nog en 90 klass skulle jag tro...

Jag har en lipizzaner (visserligen av lättare modell och inte alls "tung") som gått upp till 1.10-1.20 med förra ägaren. Vinst och placeringar i 90-1.00. Hästen största fördel i hoppningen har varit hennes explosivitet och samlingsförmåga, hon har så att säga kunnat vända och hoppa på en 5-öring... Däremot har hon ett ganska kort steg (och svårlängt) och har inte varit överdrivt snabb på banans 'transportsträckor'.

Jag har en haflinger som löshoppade 120 som 4 åring... :D Har än så länge bara hoppat 95 cm (bana) pga att vi inte har haft en hoppsadel som passar. Han är 153 cm så vi kommer inte kunna tävla så högt i klasserna, hade han varit d-ponny däremot... Då hade vi nog legat bra till. (han är bara 6, så vi ahr inte börjat tävla än) Han är också väldigt vändbar och snabb så han är bra på att rida snabbt och med snäva svängar...

Hade en haflinger valack förr, som hoppade upp till 1.30 m på träning, och löshoppades på 1.50. Tävlades dock "endast" upp till LA...

är det i ånestad du hoppar?? :bump:

till Vita_N

Jag har en kallblodsvalack på 21 år, 156 cm hög som vi hoppar 1,10-bana med på träning (än i dag). Vi tävlar inte, men förra ägaren var med på klubbtävlingar, vilka han vann.

här är bild på min haflinger som jag skrev om tidigare (tävlad MSVB hopp / LB dressyr):

sknsta05_LA_02.jpg

Tävling LA

Djursholm05_msvb_02.jpg

Tävling MSVB

flugskit skrev:
Ett kallblod i mitt stall är också efter Lapp Nils. Ponnyn heter Lejsme Per och har tävlat upp till LA hoppning med vinst :)

Känner en annan Lapp Nils avkomma som har gått 1,00 också :)

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 597
Senast: co-SMAD4
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 308
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar