Ni med "springiga"/heta hästar

scizofren

Trådstartare
Hallå, skulle vilja ha lite tips.
har ett sto med jättemycket energi. vissa dagar har hon så mycket energi att det absolut inte går att rida henne ordentligt.
då handlar det mest om att hon är så pigg att hon inte lyssnar, utan faller in i trav och galopp hela tiden trots att jag bara försöker samla henne i skritt.
har i omgångar fått hålla mig till endast skritt då jag rider dressyr för att hon ska koppla ihop dressyrträning med att ta det lugnt.
måste ständingt hålla henne uppmärksam genom framdelsvändningar, skolor, skänkelvikning m.m. annars förlorar hon genast fokus och börjar springa igen.
när hon är som värst lyssnar hon inte på bromsen alls i stort sett.
då är det bara spring eller halt som gäller för henne.
det går bättre om jag är ute och galopperar en halvtimma innan jag rider dressyr, men skulle vara väldigt skönt att slippa göra det för att hästen ska lyssna på mig.
har bytt till Groov 90 då det tydligen ska fungera bra på heta hästar, men det gjorde ingen direkt skillnad..
någon som har haft samma problem med sin häst och har lite tips att ge mig?
tack på förhand :bow:

Sv: Ni med "springiga"/heta hästar

Skönt att höra att det finns mer med samma problem som jag och min häst! Jag har också ett sto (sv halvblod) som är super het och känslig! Just nu går det inte ens att få fram henne i normal trav, hon ska bara galoppera. Ofta blir hon frustrerad och stressad...Jag komma väldigt sällan till ridning eftersom hon bara springer...det hjälper inte hur många övergångar/halvhalter, olika övningar...tex sidvärts, öppna, sluta jag gör. Är på väg att ge upp nu...så jag skulle också uppskatta tips!!

Jag har en underbart busig, pigg, het, o ibland stressad D-ponny så jag har nog endel knep...
Det har tagit mig, och den förra ägaren många år att klura ut vad som var fel och hur vi skulle bete oss.
Börja med att kolla så att allt är ok: tänder, bett, mungipor, nosgrimma (att bara byta bett eller nosgrimma kan göra STOR skillnad) Kolla rygg, hals, länd m.m. kan det vara onda muskler? otränade muskler? ngn snedhet som ger dålig balans? ond rygg? passar sadeln?
Lyssnar hästen på dig från marken? förstår den vad du vill?

Kolla foderstat, min påverkas inte av havren, men blir piggare av för mkt betfor. Hästar kan bli springiga av för lite mat oxå. Magnesium kan ha en lugnande inverkan på stressade hästar.

Kan det vara så att de är såhär pga brunst? fällning? Trivs den i stallet? hagen? med sina kompisar? med de som fodrar/ släpper ut?

Innan man börjar fundera på hur man ska göra med ridningen så måste man veta att allt ovan (och säkert en massa annat...) inte påverkar hästen.

Förr sprang min ifrån det som gjorde ont (rygg, tänder), sprang pga yttre stress och pga fel i ridningen (har bla annat dålig balans) då hade vi skarpt bett- usch

Idag är han mkt lugnare, men ÄLSKAR att galoppera och kan vissa dagar tycka det är helt onödigt att skritta...idag funkar hackamore bäst, eller vanligt 3-delat

Hejsan! Min häst är inte riktigt på din hästs nivå. Men är springig och het ibland. Då brukar jag träna MYCKET! övergångar och halter, då blir hon automatiskt mer känslig för sitsen och jag kan rida med mjuk hand trots ett energiknippe! Berömer ordentligtför varje gång hon stannar. Funkar jättebra för mig. Vad tror du om det?

Jag skulle först och främst kolla igenom hela hästen (rygg, ben, tänder osv ) så att den inte har ont.

Sedan skulle jag kolla utrustningen, passar sadeln? Har jag för skarpt bett? sitter utrustningen som den ska? har hästen skav? Och även kolla min egen ridning, är jag spänd själv? hård och ryckig i händerna? ta hjälp av en tränare!

Din häst kanske är en riktig arbetsmyra som behöver mycket stimulans och motion, hur ofta rider jag? Hur mycket utevistelse får hästen? Har den hästkompisar i hagen?
Sen skulle jag också kolla över foderstaten ordentligt med hjälp av någon som kan.

Övningar som jag tror är bra undertiden är att jobba med hästen från marken först och främst så ni kommer i balans med varandra och förstår varandra.

Lycka till!!

Skönt att höra att det finns mer med samma problem som jag och min häst! Jag har också ett sto (sv halvblod) som är super het och känslig! Just nu går det inte ens att få fram henne i normal trav, hon ska bara galoppera. Ofta blir hon frustrerad och stressad...Jag komma väldigt sällan till ridning eftersom hon bara springer...det hjälper inte hur många övergångar/halvhalter, olika övningar...tex sidvärts, öppna, sluta jag gör. Är på väg att ge upp nu...så jag skulle också uppskatta tips!!

våra hästar måste vara tvillingsjälar! min är precis likadan. funkar din bättre om hon fått spring av sig ett tag innan dressyr eller blir hon bara mer stressad av det?

Jag har en underbart busig, pigg, het, o ibland stressad D-ponny så jag har nog endel knep...
Det har tagit mig, och den förra ägaren många år att klura ut vad som var fel och hur vi skulle bete oss.
Börja med att kolla så att allt är ok: tänder, bett, mungipor, nosgrimma (att bara byta bett eller nosgrimma kan göra STOR skillnad) Kolla rygg, hals, länd m.m. kan det vara onda muskler? otränade muskler? ngn snedhet som ger dålig balans? ond rygg? passar sadeln?
Lyssnar hästen på dig från marken? förstår den vad du vill?

Kolla foderstat, min påverkas inte av havren, men blir piggare av för mkt betfor. Hästar kan bli springiga av för lite mat oxå. Magnesium kan ha en lugnande inverkan på stressade hästar.

Kan det vara så att de är såhär pga brunst? fällning? Trivs den i stallet? hagen? med sina kompisar? med de som fodrar/ släpper ut?

Innan man börjar fundera på hur man ska göra med ridningen så måste man veta att allt ovan (och säkert en massa annat...) inte påverkar hästen.

Förr sprang min ifrån det som gjorde ont (rygg, tänder), sprang pga yttre stress och pga fel i ridningen (har bla annat dålig balans) då hade vi skarpt bett- usch

Idag är han mkt lugnare, men ÄLSKAR att galoppera och kan vissa dagar tycka det är helt onödigt att skritta...idag funkar hackamore bäst, eller vanligt 3-delat

jag är på gång med att kolla hennes mun, letar efter en tandläkare. men jag tror inte att problemet sitter i munnen då hon är likadan oavsett bett eller huvudlag. har provat rakt bett, tredelat, tvådelat, pelham, kandar, hackamore, repgrimma, pullarnosgrimma, ingen nosgrimma, remontnosgrimma och vanlig engelsk.

när jag köpte henne hade hon en kota i ländryggen som roterat och fastnat och pga det inte kunnat bygga muskler på hö sida. kotan är nu på plats, men hon är ju fortfarande snedmusklad. men tvivlar på att det är där skon klämmer ändå.
sadeln ligger bra. köpt en ny som jag fick utprovad till henne.

ska prova att ta bort betforen och se om det kan hjälpa lite. kanske köpa magnesium också. men då är frågan; är magnesiumöverskott skadligt?

hon verkar trivas med sin vardag då hon blivit en helt annan häst än när jag köpte henne. mycket lugnare och lydigare att hantera från marken och med harmonisk över lag.

Hejsan! Min häst är inte riktigt på din hästs nivå. Men är springig och het ibland. Då brukar jag träna MYCKET! övergångar och halter, då blir hon automatiskt mer känslig för sitsen och jag kan rida med mjuk hand trots ett energiknippe! Berömer ordentligtför varje gång hon stannar. Funkar jättebra för mig. Vad tror du om det?

har provat med övergångar, men det blir hon bara mer hetsig av. halter funkar ganska bra, men när vi ska skritta igen börjar hon hetsa igen.
min häst är jättekänslig och mycket välriden i grund och botten, så jag måste sitta helt blickstilla för att inte distrahera henne när hon väl lyssnar. råkar jag röra mig eller tappa balansen blir det samma visa igen, men hon kan vara likadan även fast jag inte råkat röra mig också...
jag ger mycket beröm med rösten. jag klappar när jag kan. är hon för mycket uppe i varv börjar hon springa om jag klappar henne bara för att jag rör på mig :crazy:

Hallå, skulle vilja ha lite tips.
har ett sto med jättemycket energi. vissa dagar har hon så mycket energi att det absolut inte går att rida henne ordentligt.
då handlar det mest om att hon är så pigg att hon inte lyssnar, utan faller in i trav och galopp hela tiden trots att jag bara försöker samla henne i skritt.
har i omgångar fått hålla mig till endast skritt då jag rider dressyr för att hon ska koppla ihop dressyrträning med att ta det lugnt.
måste ständingt hålla henne uppmärksam genom framdelsvändningar, skolor, skänkelvikning m.m. annars förlorar hon genast fokus och börjar springa igen.
när hon är som värst lyssnar hon inte på bromsen alls i stort sett.
då är det bara spring eller halt som gäller för henne.
det går bättre om jag är ute och galopperar en halvtimma innan jag rider dressyr, men skulle vara väldigt skönt att slippa göra det för att hästen ska lyssna på mig.
har bytt till Groov 90 då det tydligen ska fungera bra på heta hästar, men det gjorde ingen direkt skillnad..
någon som har haft samma problem med sin häst och har lite tips att ge mig?
tack på förhand :bow:

Min häst är också väldigt pigg, oavsett vad jag har gjort dagen innan. Jag brukar börja varje pass med att antingen longera henne i en halvtimme eller låta henne springa av sig i tjugo minuter innan jag börjar kräva något.
Sen brukar jag också rida henne i cirka en timme efter det för att hon ska få utlopp för sin energi, men självklart med flera skrittpauser.

Eftersom hon är så pigg så låter det ju inte som någon vidare bra ide att bara håll asig till skritt, då behåller hon bara energin till dagen efter och blir ännu värre då.
har du rådfrågat en foderrådgivare? hur mycket krafft får hon? min tjej äter 1,5 liter groov 125 per dag.
Eftersom hon har så mycket energi i sig själv så skulle du nig kunna prova att ha henne helt utan krafftfoder ett tag? och se om hon hamnar på den energi nivån som du vill då. Vissa hästar klarar sig faktiskt bra utan krafftfoder.

se till så hon får utlopp för sin energi eller sänk hennes krafftfoder så att hon inte får i sig lika mycket energi!

Jag skulle först och främst kolla igenom hela hästen (rygg, ben, tänder osv ) så att den inte har ont.

Sedan skulle jag kolla utrustningen, passar sadeln? Har jag för skarpt bett? sitter utrustningen som den ska? har hästen skav? Och även kolla min egen ridning, är jag spänd själv? hård och ryckig i händerna? ta hjälp av en tränare!

Din häst kanske är en riktig arbetsmyra som behöver mycket stimulans och motion, hur ofta rider jag? Hur mycket utevistelse får hästen? Har den hästkompisar i hagen?
Sen skulle jag också kolla över foderstaten ordentligt med hjälp av någon som kan.

Övningar som jag tror är bra undertiden är att jobba med hästen från marken först och främst så ni kommer i balans med varandra och förstår varandra.

Lycka till!!

utrustningen ligger som den ska och jag rider på vanligt tredelat, så det borde inte vara problemet..
jag tycker själv att jag behöver hjälp med ridningen, men jag har ridit henne för ett antal tränare och alla säger olika saker och säger att jag ska göra saker som inte funkar. tex. skulle jag stå i fältsits när jag skulle trava och galoppera, men då lyssnade hon inte alls på bromsen eftersom hon tyckte att min sits bara sa "spring så fort du kan", men har hittat en tränare som jag tycker verkar bra. vill bara att hon ska rida min häst och själv känna hur hon är. måste vara lättare att tillrättavisa mig när hon vet vad som fungerar och inte..

hon går 7 dagar i veckan (hennes vilodag är att skritta i en timma), vilar hon en dag är hon jättejobbig i en vecka.
hon går i hagen med hästkompisar 13 tim/dygn. har haft henne på lösdrift och hon blev lite lugnare av det, men hon är helklippt och från början frusen av sig, så jag vill inte ha henne på lösdriften då

hon är fin från marken. går jättefint när man tömkör!
hon blir hetare när man rider, varför vet jag inte. hon har inte ont i ryggen. hon är konstig.

Min pålle kan bli het och svår att få och lyssna, har dock märkt att en genomkörare, typ galoppintervaller, klättring i massor, snöpulsning, en gång i veckan får henne att landa... Men det är säkert vädligt olika vad som fungerar och inte.

1. Först och främst tycker jag att du skall kolla igenom hästen så att den inte springer ifrån smärta snarare än att vara pigg.
- Tänder
- Rygg
- Ben
- Utrustning

2. Har den vänner att leka med?
- Just att dom får leka mycket i bra hagar brukar ta ut en del energi.

3. Fodret?
- Har du kollat upp hela foderstaten så att hästen inte får i sig en massa onödig extra energi? (Och att den får äta lite och ofta, finns många hästar med magsår = stressade och nervösa, pga att dom får äta mycket och sällan)

4. Hur gammal är hästen?
- Många unghästar blir trötta i huvudet snabbt och kan försöka busa/springa sig ur situationen när de blir okoncentrerade. Kan hjälpa att rida kortare stunder ofta eller ge hästen en ordentlig vila så att den får busa och vara häst ett tag. (Naturligtvis behöver även äldre hästar vila)

- Är det en äldre häst skulle jag kolla upp punkt 1-3 noga och är det inte någon av dom är mitt råd att du rider kortare och oftare (så att hästen verkligen får jobba men slipper slitas) och att du kanske longerar innan du rider så att hästen får busa av sig. Släpp gärna hästen i padock eller ridhus 1 ggn vecka istället för att rida så att den får busa av sig!
+ Rid för en tränare så att du lär dig rida din häst på ett bra sätt!

Senast ändrad:

Märkligt uttalande.

Ingen häst är konstig av naturen, vi gör dom konstiga.

Men åh så nödvändigt. Självklart menar ts att "hästen är konstig" därför att ingen tydlig orsak finns till problemet.

Min ponny är likadan, han blir stressad och blockerad i huvudet vid i princip all ridning snabbare än skritt, rusar på hinder och stannar inte alltid även om jag styr rakt mot vägg/hörn på ridhuset. Han är konstig, men det jag tror är att han är en fruktansvärt smart häst, som kommit på att om han springer hinner inte matte med allt det där jobbiga som innebär att bära upp sig själv! Typ skänkelvikningar och skolor och allt det där, who needs'em? ;)

Jag rider nu min häst på halsförlängare så gott som varje dag, ibland tar jag av den och känner lite på hur han går. Jag tror att gränssättning är viktigt, att verkligen ALDRIG tillåta ett steg för snabbt. Sedan fick jag idag veta att det är väldigt viktigt att till heta stressade hästar absolut inte ge fodermedel som innehåller vete, då det speedar upp hjärnan något enormt. Vete är en stor beståndsdel i Krafftpellets så... värt att tänka på, jag ska testa på min häst om han blir lugnare om jag tar bort hans dryga halvkilo krafft/dag :idea:

Hej!
Jag har haft samma problem med många av mina hästar och förstår därför hur irriterande det är. :cry: Testa att longera 15 minuter eller ngt innan du sitter upp, och väl uppe på hästryggen kan du jobba mycket med tempoväxlingar, börja med skritt - trav - skritt övergångar och sedan när hon kännas något sådär lyhörd kan du börja med skritt - galopp - halt - galopp - skritt ( osv ) övergångar. Jobba även med volter, det har alltid funkat för mig. :)

Mvh Miranda

Fundera på hur du rider.
Kanske du sitter och spänner dig, håller för hårt i munnen (många hänger ju lätt i tygeln när de gör div. övningar, utan att tänka på det), felaktig handställning. Just det med handen brukar vara ett problem hos känsliga hästar. Du kanske inte upplever det som fel, men hästen kan göra det. Handen för högt, för lågt, spända axlar?
osv...

Hur beter sig hästen när du skrittar på lång tygel?
Är den helt avslappnad innan du börjar samla henne? Samlar du ihop henne för snabbt?
Ett tips är ju att helt lägga om ridpassen.
Ex:
Skritta på lång tygel tills hästen är helt avslappnad. Sen kortar du upp tyglarna långsamt. Blir hästen spänd så skritta vidare med den tygel längden tills hästen slappnar av igen. Kräv inte massa form utan bara åk med! Du ska fokusera på att få hästen lugn, inte att få den i form.
När du har lagom korta tyglar (inte helt uppkortade) så låter du hästen trava. Rid lätt lugnt och bromsa inte med handen.
Fortfarande inga krav på formen - formen ska komma NÄR hästen är uppvärmd och avslappnad. Du kan inte få en bra form på en spänd häst.
Trava vidare i ett avslappnat men friskt tempo, på volter och fyrkantspår. Sen börja galoppera och galoppera några varv i samma avslappnade tempo, utan krav på formen. Volt och spår.
Sen ner till skritt på lång tygel igen och sen börja jobba hästen OM den är redo för det.

Du ska alltså inte börja jobba hästen förrän den är helt uppvärmd i alla gångarter, och avslappnad.
Enl min erfarenhet är det bara onödigt att börja med massa skolor o sånt innan hästen fungerar bra i övrigt.
Vissa hästar blir bara stressade och uppspelta då.
Gör hellre volter och tempoväxlingar istället. Det gör inget om hästen rusar på lite, då tar du bara djupt andetag och bromsar in den. Lägg in den på en volt. Se till att DITT tempo är lugnt även om hästen rusar på.

Med tanke på att hästen nu är så pass hetsig så kan det ju ta ett tag innan du får den avslappnad, det går inte över på ett ridpass.

Och som sagt - du kan inte begära en form hos hästen om den är spänd och springig. Det riskerar bara att ge den rygg och nackproblem pga spändheten och felaktig form.
Ta det lugnt och strunta i formen ett tag. Det är viktigare att hästen lugnar ner sig.

min val är likandan! har märkt att såhär på vintern -spec. "hårda" vintrar m. mkt snö gör honom mer frustrerad o het (vågar väl inte dundra på som vanligt i hagen kanske) men på våren/sommaren lugnar han ner sig en aning. Det som funkar bäst på honom är: så lite kraftfoder som möjligt o då helst utan havre o mkt o bra hö -mätt bruno= lite lugnare bruno:) . Sen så måste man (på honom iallafall) passa sig för att ligga o smygbromsa m tyglarna. Det blir ju lätt så att man sitter o försöker "hålla fast" hästen när den börjar bli het/springig. Jag har även en "dummerjönsövning" -kan vara vad som helst för övning -vi kör några åttvolter (o då gärna i alla gångarter om det går, ökar minskar strl osv) när han blir mer eller mindre blockerad o okoncentrerad och gör så tills jag märker att han blir uttråkad=lugn :rofl:. En sak som gör honom stressad är t.ex att öka o sen minska med bara nått steg emellan -för många kommandon får honom att koka över.
.... det mesta brukar lösa sig med en lugn o harmonisk ryttare o ett tydligt mål/tydliga men få hjälper (sen finns det ju alltid dagar då inte ens detta hjälper men...)...lite tankar från oss..,

Nu vet jag ju inte hur länge du har haft hästen men jag märkte på min egen att hon blev hemskt mkt piggare när jag klippte henne. Kan vara ett sätt för dem att hålla värmen :idea:

Dessutom är ju det där att springa även ett sätt att komma från att jobba ordentligt.

Min häst är också väldigt pigg, oavsett vad jag har gjort dagen innan. Jag brukar börja varje pass med att antingen longera henne i en halvtimme eller låta henne springa av sig i tjugo minuter innan jag börjar kräva något.
Sen brukar jag också rida henne i cirka en timme efter det för att hon ska få utlopp för sin energi, men självklart med flera skrittpauser.

Eftersom hon är så pigg så låter det ju inte som någon vidare bra ide att bara håll asig till skritt, då behåller hon bara energin till dagen efter och blir ännu värre då.
har du rådfrågat en foderrådgivare? hur mycket krafft får hon? min tjej äter 1,5 liter groov 125 per dag.
Eftersom hon har så mycket energi i sig själv så skulle du nig kunna prova att ha henne helt utan krafftfoder ett tag? och se om hon hamnar på den energi nivån som du vill då. Vissa hästar klarar sig faktiskt bra utan krafftfoder.

se till så hon får utlopp för sin energi eller sänk hennes krafftfoder så att hon inte får i sig lika mycket energi!

hon får 1 kg Groov 90 om dagen.
har funderat på att ta bort hennes kraftfoder helt, men tycker samtidigt att de extra proteinerna är viktiga då hon behöver bygga muskler...
med sin Groov är hennes foderstat välbalanserad med näringsämnen och CA/P-kvot. tar jag bort Grooven måste jag lösa det på nåt annat sätt.

Märkligt uttalande.

Ingen häst är konstig av naturen, vi gör dom konstiga.

jag tycker att min häst är konstig.
jag har provat allt möjligt och ingenting verkar hjälpa.
hon har blivit mycket lugnare och mer harmonisk sen jag köpte henne, men just ridningen utlöser någon slags adrenalin hos henne.
hon har inte ont någonstans, det har jag kollat flera gånger.
hon verkar helt enkelt bara vara så.
vet inte om det kan vara något traumatiskt som hon blivit utsatt för tidigare under ridning som gör att hon helt enkelt går upp i varv när man ska börja kräva av henne.
så.. ja.. jag tycker faktiskt att hon är konstig...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar