Ni med shettisar!

N

Nora

Hur behandlar ni era småhästars ben efter normal/hård träning? Använder ni skydd på hästen, vilka isf? Har fått uppfattningen om att shettisarna har tåligare ben än tex halvbloden. stämmer det eller har jag bara haft tur? Nu tänker jag på dom shettisarna som tränas målmedvetet och inte sällskapshästar...

Sv: Ni med shettisar!

Har i och för sig inga shettisar i extrem träning hemma nu, mest avelsston och unghästar men kör en hel del. Brukar aldrig ha skydd, mina hästar är korrekta i benen och har hittills aldrig strykt sig. Om ponnyn brukar stryka sig så kan det ju vara bra att ha skydd, spelar ingen roll om det är en shettis eller ett halvblod. Visserligen är shetland mer tåliga men de är fortfarande hästar. :smirk:

Skydd finns på www.lillhastenistav.nu och jag vet att Chetak har både senskydd och låga strykkappor bak.

Vi använder inga skydd för våra behöver inga .Har en duktig hovslagare som balanserar dem rätt. :) Men vi smörjer och håller efter alla våra hästar efter varje jobb, även efter en lätt ridtur kollas de.

Jo det är klart dom ska ha skydd om dom behöver det. Men enligt min uppfattning är det många som har det även fast hästen inte strykt sig elle rliknande, för säkerhets skull. Själv ska ja nu börja ha boots på eftersom det klonkar en massa när man är ute och racar. Jag har jag aldrig tidigare använt linement eller lindat eller något sådant efter ett hårt pass. Brukar mest skritta av ordentligt. Har inte märkt att hästen tar någon skada av det. Men är det något man borde göra? Vill att hästen ska må så bra som möjligt...!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka