Ni med ridhus!

Behati

Trådstartare
(Ligger den fel, får moderator gärna flytta den!!)

Ni som har ridhus, eller är i något med jämna mellanrum, hur ser gångjärnen ut på dörrarna (på sargen)
Vi har byggt ridhus här hemma men har lite problem med att få gångjärnen att inte ligga på insidan av sargen.... vill ju inte slå knäna i dem när jag vinglar omkring på unghästarna:p

Så ni som vet hur man ska göra och kanske kan visa något foto, snälla snälla:bow:

Sv: Ni med ridhus!

vi har rullande dörrar på skena i sargen. Ungefär som en boxdörr fast man drar upp dörren lite och skjuter den åt sidan. När dörren är stängd är det helt slätt. Väldigt bra lösning! Betydligt lättare att dra åt sidan än att öppna hela dörren utåt/inåt. Tar dessutom ingen plats.

Man brukar ha vinklade gångjärn. Liknade de som sitter i de flesta framdörrar på bilar. De gör att gångjärnet helt sitter på ena sidan av dörren, den som då blir baksidan och som gör sargen helt slät när den är stängd.

aha!:idea:

tack för svaret! byggkillarna har inte lyckats lösa problemet helt ännu så ska allt ta och tipsa dem om detta!

Det går ju att försänka "vanliga" gångjärn så att dom inte sticker ut, det räcker ju att sargdörrar går att öppna 90 grader istället för 180 grader.

Då sargen lämpligen byggs i 2-tums plank (ska ju stå pall för hästsparkar, harvar m.m.) så kan man fästa gågjärnen i denna.

vi hade arbetarna att göra detta,men fick inte till det bra.... jag såg inte "resultatet" själv, men de var inte nöjda med resultatet och ville ha en annan lösning.....

men kanske blir såhär om vi inte hittat något annat

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 119
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 533
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 342
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar