Sv: Ni med många hundar (>4 st)
Nu har jag bara 4 hemmavarande men svarar ändå
Ni som lever med ett större antal hundar i hemmet, hur löser ni det praktiskt?
Får alla hundarna vara överallt i hemmet?
Ja, men de får inte sova i sovrummet efter valptiden, när de är trygga och sover bra om nätterna och är rumsrena är sovrummet off limits. Jag sover väldigt lätt och vajnar så fort nån av dem snarkar eller rör sig, och jag tycker inte det är så bra rent hygieniskt heller.
Hur transporterar ni?
I bil, de går in i transportburar.
Upplever ni att man får en sämre kontakt med individerna om man har fler än ett par hundar?
Ja. Men jag tycker den starkaste gränsen går redan när man skaffar nummer två faktiskt. Den begränsande faktorn om man får ytterligare fler är tiden man har att hantera dem individuellt, enligt mig.
Hur lägger ni upp träning och stimulans?
Jag prioriterar korta pass för att hinna med alla så ofta som möjligt. Jag tror att även en tiominutersvända (beror ju helt på vad man tränar förstås) i trädgården med hunden gör en del om man har det tajt en dag. Man får utnyttja tiden man har. Ska jag träna riktiga pass tar jag två åt gången så får de andra vara hemma. Då har jag bättre fokus på mig åxå.
Hur sjutton gör man efter skogspromenaden den här årstiden, har ni hundrum där de får torka av sig själva, eller står ni och handduschar och torkar alla?
Jag handtorkar dem med handduk, de får vänta utanför dörren och så torkar jag en och en.. Resten blir att städa golv..
Om ni har hundrum, vilka detaljer har ni inrett med som ni absolut inte vill vara utan?
Har inget men om jag haft stor hus med dusch i källaren tex hade jag inrett med en lagom hög bänk så jag kunnat ha en hyfsad arbetsställning när jag badar hundarna, nu tar ryggen rätt mycket stryk när man ska stå helt krokig. De hade en jättebra på kliniken där jag jobbade, med gummerad matta på så hundarna stod bra.