Ni med många hundar (>4 st)

Migo

Trådstartare
Ni som lever med ett större antal hundar i hemmet, hur löser ni det praktiskt? Får alla hundarna vara överallt i hemmet? Hur transporterar ni? Upplever ni att man får en sämre kontakt med individerna om man har fler än ett par hundar? Hur lägger ni upp träning och stimulans?

Hur sjutton gör man efter skogspromenaden den här årstiden, har ni hundrum där de får torka av sig själva, eller står ni och handduschar och torkar alla?

Om ni har hundrum, vilka detaljer har ni inrett med som ni absolut inte vill vara utan?

Nej, jag har inga planer på att tredubbla hundflocken. Än;)

/Migo

Sv: Ni med många hundar (>4 st)

Nu har vi bara 4 st hemma, det lägsta antalet på några år nu.. Men jag kan svara lite ändå, har en del olika synvinklar beroende på hundantal, individer etc.

Transport - löses i form av en hundbil, där en Caddy har måttbeställda burar i större delen av lastutrymmet. Just av min ras går det in 7 st.

Hemma ensamma så får hundarna inte vara överallt, eller alla tillsammans. Ju fler hundar ihop, desto större risk för gruff/slagsmål/problem. I övrigt är vi båda hundmänniskor, så dom är tillåtna i alla rum och liknande.
Innan Bajjon dog så hade vi två hanar som inte fungerade ihop alls, och då var alltid en barngrind låst någonstans i hemmet så att dom inte skulle träffas. Nu är dom en enda grupp, och får själva välja var dom vill vara. Jag stänger in dom bakom grind vid behov, typ när man torkar golven eller får hundrädda gäster typ.

Ett rum är inrett till hundarna enbart. Därinne finns deras stora bur som är övertäckt för "privacy" om någon vill det, en stor hundsäng, mat/vattenbar, löpband och en matta på golvet. Bra att ha när hundarna är skitiga, om man behöver stänga bort dom av annan anledning eller som förr då dom behövde vara avskiljda ibland. I framtiden blir det eget hundhus, med fler finesser! Skönt att ha helkaklat, hundgårdar etc om man inte kan ta med sig hundarna, har någon som inte är rumsren osv.

Jag har lika bra kontakt med allihop, även om den självfallet är olika beroende på individ. Men man får anstränga sig mkt mer för att få ihop tiden till enskild träning/mys/hantering med varje hund.

Själv har jag inte haft fler än tre samtidigt åt gången men under ett år delade jag en trea med en kompis och vi hade 2 lh collie, 1 schäfer, 1 rottweiler (som senare "byttes bort" mot en aussievalp), och en tibetansk spaniel.

Om nätterna sov mina hundar (schäfer, rottis plus tibbe) med mig och henns (colliex2, senare tillsammans med aussievalpen) med kompisen. Om dagarna var de överallt tillsammans. Minsta tecken på "ägande", rottisen var rätt bra på dom signalerna, och hunden fick gå undan. Vid löp hade vi grind till mitt rum, som var bredvid till vardagsrummet där vi var oftast, och där fick löptiken/tikarna vara.

"Inget bus inomhus" var en fast regel och tränade vi någon hund inne så visste de andra att det var ligga och vänta i hundbädden som gällde. Vi hade vanlig kombi och ett galler mellan baksäte och bagage, delade upp hundarna utefter vilka som klarade att sitta tillsammans med något så galet utanför som att en annan hund tränades ;) Två/tre hundar i baksätet, Två/tre hundar i bagaget. Eftersom att vi var två blev det oftast en hund på vardera ställe som inte tränade så dom tog inte ut nåt på varandra när de satt och taggade inför att komma ut och träna dom också. I bilen skulle det också vara lugn och ro, inget skällande på folk/hundar som gick förbi osv.

Det mesta var lugnt eftersom att vi var två alltså och tränade en var hela tiden/delade upp dom på natten.. Skulle aldrig få för mig att skaffa fler än tre ensam :D

Just ja.. Angående skitiga hundar.. Vi gav upp hela den där grejen med att försöka torka av dom ens.. dom fick gå in och sanda av sig och så blev det dammsuga/skura sen när det var torrt :crazy:

Nu har jag bara 4 hemmavarande men svarar ändå ;)

Ni som lever med ett större antal hundar i hemmet, hur löser ni det praktiskt?
Får alla hundarna vara överallt i hemmet?

Ja, men de får inte sova i sovrummet efter valptiden, när de är trygga och sover bra om nätterna och är rumsrena är sovrummet off limits. Jag sover väldigt lätt och vajnar så fort nån av dem snarkar eller rör sig, och jag tycker inte det är så bra rent hygieniskt heller.

Hur transporterar ni?

I bil, de går in i transportburar.

Upplever ni att man får en sämre kontakt med individerna om man har fler än ett par hundar?

Ja. Men jag tycker den starkaste gränsen går redan när man skaffar nummer två faktiskt. Den begränsande faktorn om man får ytterligare fler är tiden man har att hantera dem individuellt, enligt mig.

Hur lägger ni upp träning och stimulans?

Jag prioriterar korta pass för att hinna med alla så ofta som möjligt. Jag tror att även en tiominutersvända (beror ju helt på vad man tränar förstås) i trädgården med hunden gör en del om man har det tajt en dag. Man får utnyttja tiden man har. Ska jag träna riktiga pass tar jag två åt gången så får de andra vara hemma. Då har jag bättre fokus på mig åxå.

Hur sjutton gör man efter skogspromenaden den här årstiden, har ni hundrum där de får torka av sig själva, eller står ni och handduschar och torkar alla?

Jag handtorkar dem med handduk, de får vänta utanför dörren och så torkar jag en och en.. Resten blir att städa golv..

Om ni har hundrum, vilka detaljer har ni inrett med som ni absolut inte vill vara utan?

Har inget men om jag haft stor hus med dusch i källaren tex hade jag inrett med en lagom hög bänk så jag kunnat ha en hyfsad arbetsställning när jag badar hundarna, nu tar ryggen rätt mycket stryk när man ska stå helt krokig. De hade en jättebra på kliniken där jag jobbade, med gummerad matta på så hundarna stod bra.

Har inte själv så många hundar men en vän till mig (uppfödare) har 6 RR hemma + att hon äger ytterligare 5 som bor på annat håll. Jag frågade henne en gång hur de gör när de ska åka någonstans, svaret blev "vi har inga barn" ;). De fäller baksätena och har hundarna lösa där bak. I nödfall har de två bilar. Men oftast åker de inte med alla samtidigt.

Vet också att hon har stenkoll på hundarna vid ex mat. Hon har en massa matskålar uppradade och hundarna vet precis vilken som är deras, de går direkt till just sin matskål och tittar inte ens åt någon annans mat.

I övrigt vet jag inte hur de har det i vardagen men jag tycker det är lite fascinerande med en så stor flock av så stora hundar :D

Vi har fyra mellanstora (60cm/30kg) hundar.
Bilen är det största problemet, det har vi löst genom att köpa en mindre "skåpbil". Inomhus får dom oftast vara överallt utom sovrummet, men vi har grindar så vi kan stänga bort dom om vi vill. Efter promenader får dom torka i hallen.

Drömmen hade varit ett "kliniskt" inrett hundrum som var lättstädat med Biabäddar t ex där dom kunde vara för att torka, men det har vi tyvärr inte utrymme till.

"Hinna med"-biten är det minsta problemet. Sambon tar hand om sina hundar, jag tar hand om mina. Två var att aktivera och gosa med. Ren motion sköter vi båda två med alla hundar, men det är inget problem. Eftersom jag aktiverar och stimulerar mina hundar och han sina är dom verkligen "min matte/husse och den andra personen". Även om jag alltid är hemma med hundarna dagtid, är hans hundar hans för att han är deras roliga person och mina mina för att jag är deras roliga person.

Senast ändrad:

Ni som lever med ett större antal hundar i hemmet, hur löser ni det praktiskt? Får alla hundarna vara överallt i hemmet? Hur transporterar ni? Upplever ni att man får en sämre kontakt med individerna om man har fler än ett par hundar? Hur lägger ni upp träning och stimulans?

Nej, jag har inga planer på att tredubbla hundflocken. Än;)

/Migo

Vi bor på landet , jag och familjen och känner då att det genast blir lättare att vara ägare till flera hundar!!
Vi har hängnat in ett rätt stort område av tomten, runt omkring huset där vi släpper ut alla vovvarna innan vi ska till jobbet på morgonen och sent på kvällen när dem tar en nattkiss:D!!
Vi har fem hundar som bor här hemma , och tycker inte det är jobbigt eller blir stressat dock är det olika ägare till några av hundarna så alla är inte mina :)! Så det blir uppdelade sysslor.
Vi transporterar nästan aldrig hundarna så det ser jag aldrig som något problem, det går alltid att lösa på ett eller annat sätt !
Jag har skaffat mina ca två år efter varandra så jag har hunnit uppfostra var och en , sen får alla lika mycket kärlek och stimulans av mig , ingen som får mer eller mindre(undantag med den ena ,han går en extra runda ibland eftersom han har så mycket sprall i benen) , det är mycket viktigt ! Att man behandlar sina djur lika och att alla känner sig lika mycket älskade!
Ett litet problem är ju när man har varit ute längre promenader och alla blir så hemskt lera och dana, då brukar vovvarna få ligga i hallen och torka till efter att jag har tagit det värsta med handduk.!! Ibland har jag även regnkläder på dem när jag är ute så de inte blir allt för smutsiga!

Lägger upp träning :
Jag kör lydnad med var och en tre gånger i veckan ca, sedan ska dem självklart lyssna när man är ute och vi är fler!

Brukar gå med två åt gången , ibland även en och en !
Hundarna går oftast två långrundor om dagen !

Tack för alla svar!

Några regnkläder är det inte tal om för mina hundar, inte heller 3-4 dagars träning per individ och vecka- i mitt fall handlar det nämligen om prestationsavlade arbetsnarkomaner i 20-25 kgs klassen (läs: vallande BCs). Jag är dessutom helt ensam med träningsintresse, övrig familj som finns på gården pysslar bara med kantarellsök och matbordstiggeriuppmuntran;) De är dock hundvakter vid behov.

Min nuvarande hundägarrutin skulle inte påverkas nämnbart av att antalet hundar fördubblades, men jag vill nog bygga klart hundrummet med tillhörande rastgård och dusch först;) Jag är ju sen tidigare van vid att ha jämngamla unghundar samtidigt, och trivs bra med det.

Koppelpromenader förekommer max nån gång i månaden, så det trassel som blir då lär man överleva;)

För att spinna vidare med fler frågor i ämnet, är det någon som har erfarenhet av att behålla kullsyskon? Förutom att man får vara beredd på att gå in och hjälpa till med avkoppling om de drar igång varandra, vad är nackdelarna?

/Migo

Vi har två kullsyskon, som dock kom in i familjen vid olika tidpunkter.
Min valp (Numera 14 månader gammal unghund) kom hit planerat, 8 veckor gammal. Sambons valp kom hit på ett bananskal 7 månader gammal. Den korta tiden dom var ifrån varandra hjälpte nog till en hel del, men det var fortfarande en del hel jobb. Den största svårigheten är att få dom att inte "sitta ihop", att kunna lämna varandra och inte leka ihjäl sig.

Att båda två är hanar har nog varken gjort till eller från.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 133
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka