Jag blir lite förvirrad av det här att äta innan ridning. Eller jag fattar ju att det är bra/nödvändigt. Men hur länge håller det i sig? När är magsäcken tom o det är för mycket syra i den igen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir lite förvirrad av det här att äta innan ridning. Eller jag fattar ju att det är bra/nödvändigt. Men hur länge håller det i sig? När är magsäcken tom o det är för mycket syra i den igen?
Det undrar jag med! Min häst äter inte gärna på transporten om hon åker själv, så det går oftast rundt 2 timmar utan mat varje gång vi åker på träning...
Ca 4 h har jag som grundregel annars men har trott att det ffa gällde kolikrisk/problem längre fram i matsmältningsystemet än magsäcken. Någonstans har jag hört att magsäcken töms på typ 45 min o då kändes det ju helt plötsligt omöjligt att använda en magsårshäst. Därav frågan. Men då var det inte så lätt alltså
Tyvärr slutade denna historia inte lyckligt. Vi fick ta bort henne i torsdags med hemska foderinpackningar och ev tumörer i magen. Hon stod på klinik i tre dagar och de försökte göra allt, men det gick inte. De sista dagarna på klinik gick det snabbt utför och jag tackar högre makter att vi åkte in fast alla sagt att de kunde inte göra mer på klinik än vad vi gjorde hemma. Även klinikveterinären sa att de hade inte åkt in med de symptom hon hade just då, då allt var normalt förutom att hon åt i omgångar och väldigt lite och tre veterinärer har tittat på henne i stallet och sagt samma sak. Men när de inte ens kom ner med gastroskopet när vi kom in på kliniken så förstod dom att det var allvarligt.
Hon ska obduceras så vi får veta vad som hänt. Jag kommer hädanefter kräva gastroskopi för minsta lilla matvägran, detta vill jag inte vara med om igen.
@tuaphua jag tycker det blir jättekonstigt att uttala sig om den du gör som de flesta vet vem det är osv . Det känns som det blivit något märkligt sociala media fenomen ang detta som typ x procent (låg) av folk på något sätt upprätthåller med tillhörande myter och rykten ?
Tycker det är konstigt att öht påstå nåt sånt då påståendena är rent ryktes benägna . Du brukar ju dessutom själv reagera när liknande rykten blir ngn sorts märklig allsanning på sociala media när de gäller nån etablerad renommerad du själv känner till ?!
Är öht inte intresserad av ngn debatt hit och dit i frågan men oavsett summa summarum så de flesta förstår vem du syftar på i sammanhanget och jag håller inte med öht och känner mig trygg i det att de flesta inte heller gör det .
Däremot finns det ju många duktiga och lika kompetenta nu senare år som man kan anlita . Det är så otroligt bra och positivt att tandvård på häst blivit så viktigt att det finns flera renommerade som ffa är även veterinärer !
Ja, du får tycka vad du tycker och jag det jag gör helt enkelt.
Det är inte kul när man mött hästar som förstörts i truten och i flera fall fått avlivas pga felgjorda munjobb. Det kan ge en massa konsekvenser.
Det är jobb gjorda av tandis och vet. Så jag pekar inte ut någon.
Men att vi har så dålig standard på tandvård i ett land med så bra djurskydd och empati kring djuren är chockerande och tragiskt.
Det här är ju ngt det saknas kunskap om i Sverige. Och hästarna får betala.
Så jo - just i den här frågan tänker jag fortsätta föra fram frågan. Även om jag rejält måste censurera vad jag vet.
Fast min kritik var att du pekar ut en viss näringsidkare indirekt som alla insatta vet vem det är och det blir väldigt märkligt på så många sätt .
Alla blir inte utbildade av "en och samma man" numera - alls . Det är ngn slagdänga folk har år 2016 .
I övrigt så har ämnet spårat sen länge eftersom denna tråd handlar om magsår på häst - inte om hur tandvård sköts/inte sköts av x eller y "tandvårdare" ....
Ja det har det absolut . Jag tror ändå min reflektion går fram i sammanhanget på nivån tandvård /lämplig/icke lämplig osv kommit att bli fokus ?Hur tänderna sköts har stor effekt på magsårs vara eller icke vara.
Ja det har det absolut . Jag tror ändå min reflektion går fram i sammanhanget på nivån tandvård /lämplig/icke lämplig osv kommit att bli fokus ?
Fast vi är bara oense om en grej precis som jag skrivit och det är att snacka/insinuera skit och rykten om en person de flesta vet vem det är . Vi har samma åsikter om vikten av tandvård och kunniga legitima sådana .Ja, vi får enas om att vara oense.
Fast vi är bara oense om en grej precis som jag skrivit och det är att snacka/insinuera skit och rykten om en person de flesta vet vem det är . Vi har samma åsikter om vikten av tandvård och kunniga legitima sådana .
Det jag svarat på är Precis samma som du själv reagerat på när din "doktor D" kom på tapeten i någon tråd . Din reaktion var då exakt samma som min .
Mao : vi har inte olika åsikter alls egentligen såvida din åsikt inte bara gäller vissa och inte andra .