ni med jobbiga hästar

Sv: ni med jobbiga hästar

Som många säger så ska du nog byta stall, men det är inte säkert att det hjälper. Det är svårt att ge några råd vad du bör göra när man inte vet hur DU hanterar situationen.
Som du säger så hjälper inte våld och det ska man absolut inte ta till, men det hjälper heller inte att bara lyfta på fingret och säga "aja, baja så får du inte göra"
Du måste vara konsekvent, envis, visa att det är du som bestämmer, inte acceptera när hästen gör dumheter som att bita dig. Tyvärr är det där med att bitas när man spänner sadeljorden ett ridskolehästbettende. Av mina 6 hästar som jag har är det 1 av dom som kan göra så ibland (beror på vem som sadlar honom) och han har vrit utlånad till ridskola i 3 år. När han gör så sså drämmer jag till honom på bogen och då slutar han. Det tycker inte jag är att bruka mer våld till hästen än han försöker göra mot mig.
Tålamod och massor av tålamod så brukar det gå att få ordning på de flesta hästar.

försökt träna på att bara gosa med henne igår, gick väl lite si som sådär. går att öppna upp en lucka i boxen så att hästen kan ha ut huvudet, så jag öppnade upp o kliade, kliade o kliade. lite började hon buffa på mig mot slutet, men märktes nog att hon inte riktigt fattade vad ja höll på med.

vid sadling så brukar ja ta tag i grimman o ropa fy när hon bråkar, inte knycka eller dra, bara ta tag i o fya. numera biter hon oftast på sig själv.

jobbar hårt, men blir ibland rädd, mena hon har både sparkat o bitit mig, inte hårt o nån gång i mistag, men ja vet att hon KAN göra de.

Okej, jag är en dålig människa som inte tror att klicker är den bästa vägen till kommunikation. Jag har inte sagt att jag inte kan få honom att dansa tango med hjälp av någon form av matbelöning (som jag antar man måste använda innan de vet vad klicket betyder), jag tror bara inte att det kommer ge någon bra och fungerande relation i längden. Det kommer inte vara mig han lyssnar på, det kommer vara grejen jag har i min hand. Det måste väl finnas andra sätt att lära dem saker?
Jag är inte rädd att ta med någon metod utanför ridbanan, som jag skrev är vårt problem just ridbanan och jag vill inte ta med det ut. Ute är han inte rädd för något som inte en klapp på halsen kan bota. Knyt en halsduk runt ögonen på honom, skicka ut honom på en åker och be honom springa, han gör det (vingligt, men han gör det). Problemet ligger endast på ridbanan. Han har alltid hatat den, han är ju trots allt en skogsarbetare som trivs bäst när det är mossa och inte sand under hovarna. Jag klandrar honom inte. Det är kul att du vill hjälpa till, men då vill jag att du tar reda på mer innan du dömer ut mig. Jag är öppen för det mesta, så fort biblioteket här öppnar igen ska jag låna den boken du tipsade om. Jag fördömer inte klickerträning, men jag tror inte det är någon lämplig metod i just det här fallet. Jag bollar gärna idéer med dig, för trots att det inte låter så här och nu kommer jag antagligen testa på ett eller annat sätt. Vad jag vill ha är ett konkret svar på hur i hela friden det ska ge ett bra ledarskap att klickerträna? Jag tvivlar inte på att jag kan få en lydig häst, men det är inte det jag är ute efter. Vad jag vill ha är en relation som fungerar, inte endast en träningsmetod.. Jag vet att det tar tid, jag vet att en tränare är det bästa, men jag tycker det är intressant att höra andras tankar. Det är faktiskt riktigt kul att se hur andra tycks uppleva än själv (och hur de tror sig bli upplevda) ;)

Och ja, jag är väl unik, jag lär bäst (effektivast) när ett obehag försvinner. Det ger mig mer motivation än om jag får en tårta när jag kommer hem. Som proffs borde du veta att alla inte är lika. Överlevnadsinstinkt? Den tror jag människan förlorade för länge sedan.. Var ligger överlevnaden i att döda sina medmänniskor i någon påhittad högre makts tjänst? Men det är en helt annan disskusion som vi inte ska ta här och nu, hur intressant det än är.

Det här blev långt och osammanhängande, jag borde kanske sova snart :smirk:

Snälla snälla snälla!!!
Det finns inga "jobiga" hästar eller "problemhästar"!!
Det är vi som skapar fel beteenden hos våra hästar genom att inte ge dem tillgång till deras natuliga behov och genom stora brister i vår kunskap om kroppskommunikation!!
En häst som mår riktigt bra har inga problem!
de är okomplicerade varelser som kräver några få saker för att må bra (till skillnad från oss människor) ta reda på dessa behov så lovar jag dig att du inte kommer ha några problem med din häst framöver!!
Mvh sofia

Ledarskapsövningar. Du måste visa att du är ledaren. Bli arg om hon går iväg med dig!!!

Är sadeln utprovad? Låter som hon tycker det är obehagligt, just som du skriver vid sadling och uppsittning.

Lycka till! :)

Snälla snälla snälla!!!
Det finns inga "jobiga" hästar eller "problemhästar"!!
Det är vi som skapar fel beteenden hos våra hästar genom att inte ge dem tillgång till deras natuliga behov och genom stora brister i vår kunskap om kroppskommunikation!!
En häst som mår riktigt bra har inga problem!
de är okomplicerade varelser som kräver några få saker för att må bra (till skillnad från oss människor) ta reda på dessa behov så lovar jag dig att du inte kommer ha några problem med din häst framöver!!
Mvh sofia

Bra skrivet. Tycker inte heller det låter bra när man säger "problemhäst" etc etc, när det 9 ggr av 10 beror på den mäskliga faktorn. :bow:

Låter väldigt mycket som om hästen vantrivs på ridskolan och att det är därför hon gör så mycket dumheter. Mitt absoluta råd till dig är att flytta hästen därifrån (oavsett om det andra stallet har sina nackdelar) stå kvar i kön till det stall du vill komma till men stå på det andra stallet från nu. När jag var liten fanns det en ponny på min ridskola som var riktigt elak, anföll i hagen, högg och sparkade när man skötte osv. osv. På sommaren fick han dock följa med en tjej som hade privat ponny till hennes landställe som sällskapshäst/ ridhäst för kompisar. Han var en riktig ängel där, bet aldrig, sparkades aldrig. Helt klart att han inte trivdes med stressen på ridskolan. Det var alltså en markant förändring bara över en dag! På det nya stället kommer hästen säkert sakta men säkert lugna sig vid hämtningen i hagen, när hon förstår att hon inte kommer att behöva arbeta så hårt. Rid ut mycket i skogen på långa promenader och begränsa din ridning på ridbanan till kanske en gång i veckan så får hon nog upp glädjen igen för att bli riden.

låter som lite ledarskapsproblem. kan det vara så? varför är hon sur när du drar åt sadelgjorden? kan vara så att sadeln gör ont på henne.

absolut ledarskapsproblem... bara att hitta knepet att ta sig ur det, känns lite surt då de finns de som hanterar hästen bättre än jag

Har du prövat att dra åt sadelgjorden från andra sidan istället?

Mitt sto som också är f d ridskolehäst hugger ofta i luften om man drar sadelgjorden från den vanliga vänstersidan, men drar jag från höger sida gör hon ingenting!

Det håller jag inte med om. En del hästar slutar inte gå iväg hur många ggr man än slänger sig upp. :mad: Däremot tycker jag att det här funkar bra om man sitter upp från en pall: går hästen iväg så håller man fast den i tygeln och tvingar den att fortsätta gå. Alltså i en pytteliten cirkel runt en. Stannar den efter ett par varv så driver man på den lite till. Efter 5-6 varv kan man stanna den och försöka sitta upp igen. Oftast är de så trötta på att gå runt att de står still i ren frustration :rofl:

Okej på de hästar jag har ridit har de funkat men synd att deinte gjorde de för dej!

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar