ni med jobbiga hästar

Sv: ni med jobbiga hästar

jag kan väl inte vara enda med en jobbig häst här, hoppas jag i alla fall.
vilka är era problem, och hur har ni löst dem?

1. jobbig att ta in, föröker att byta hage och kompisar, men ännu inte hittat den rätta, eller hitta en men där fick hon inte gå då hon började tugga på den andra hästens täcke

2. springer iväg med mig. tyvärr ingen lösning på detta, kanske styrkträning

3. sur sur sur. ignorerar detta, säkerhetsvästen på vid tex sadelgjordsspänning (hon brukar nafsas ganska hårt) berömmer när hon varit duktig istället

4. vägrar stå stilla vid uppsittning. när jag tog tag i detta så tog det 10 min första gången, 5 vid andra o kanske 2 nu senast, har inte hunnit testa flera gånger.

kan tillägga att min är fd ridskolehäst, som står kvar på ridskolan, och ibland går lektion tyvärr

Plocka den från ridskolan så fort du kan. Låt den vila, sen börja med NH träning.. Allt från ledarskap till kanske Linus Adlerkurser.. Nu vet jag att många säger att man inte ska jaga hästen i hagen. Men faktum är, att den som jagar är den som bestämmer (då inte jaga med att kalla hästens namn, morot etc utan verkligen jaga bort den) Detta är ett fantastiskt bra knep på min isisunghäst när hon tycker att hon inte ska komma in. Har en något liten hage så det fungerar bra (går inte med stor hage kan jag tänka) men iaf, kommer hon inte jagar jag henne, hon får inte stanna utan jag driver henne ska vi kanske säga istället.. Kallar in henne igen (har ett kommando) kommer hon inte driver jag på henne igen. Sen kommer hon. Detta behövs inte göras så många gånger. Då är det jag som är ledaren över henne, när hon inte kommer in är hon ledaren över mig. Kan inte säga om detta fungerar på andra raser/hästar men för min går det utmärkt.

Springer iväg med dig= hon skiter i dig samma där ledarskap. Lek i rundkorall med henne. Samma där driv henne, gör Seven games tex. Ägna dig åt att bara leda henne, stopp/gå fram tex någon stans där du kan få va ifred och känner dit trygg..

Har jobbat på ridskola själv, vanligt med magsår( stress onaturlig miljö). Bara en tanke, kan hon kanske ha någon smärta i magtrakten eller bara rent jävelskap från henne? utred, testa kanske Pro Eqou en tid för att utesluta

Verkligen jobba med NH och ta hjälp av någon som är duktig om du själv inte har kunskapen. Jag tror sällan hästar är dumma av naturen, bara att hon inte kan få fram vad hon vill säga och språkbarriären är för stor ibland. Lycka till

Lös benbit låter inte så skoj:crazy:

Vad tror du händer om du, när du går fram till hästen och hon lägger öronen bakåt, istället för att fånga tar den plats där hon står? Alltså ber henne att flytta på sig/gå iväg. Ingen dramatisk grej utan mer, "vill inte du umgås med mig tar jag din plats". Sedan upprepa proceduren att flytta på henne tills du upplever att hon ändrar attityden och inte säger "stick och brinn". Om du får henne mer positiv och får gå fram utan att hon lägger öronen bakåt räcker det med lite klapp och sedan lämna hagen.Nu är det bara ett tips, kanske inte alls användbart på din häst och skulle inte prova om du tror att hon kan bli aggressiv.

Min ena häst har alltid varit positiv och lättfångad, men så började hon gå iväg när jag kom vilket var konstigt. Ett par dagar senare upptäckte jag hältan. När hon var bättre igen återgick hon till sitt gamla lättfångade jag igen. Jag tror inte alla hästar som är svårfångade har ont, men de förknippar det i alla fall med något negativt.

Jag möter ganska många olika problem varje dag, då jag jobbar med just sånt här.

1. jobbig att ta in, föröker att byta hage och kompisar, men ännu inte hittat den rätta, eller hitta en men där fick hon inte gå då hon började tugga på den andra hästens täcke

Att hästen inte vill komma till dig i hagen säger flera saker:
Hästen förknippar dig/människan med något negativt.
Gör ni något roligt tillsammans när ni umgås? Är det lika trevligt för hästen som för dig? Passar utrustningen eller får hästen fysiska obehag av sitt umgänge med dig? Hur mycket går hästen i hagen, kanske är det ide att ge den mer utevistelse?
Även om hästen har otrevliga associationer sen förr så vänder det snabbt om den trivs med sin ledare/människa.

2. springer iväg med mig. tyvärr ingen lösning på detta, kanske styrkträning

Vid ridning eller när du leder? Inaget av det löser du med muskelstryka. Din häst kommer alltid att vara fysiskt starkare än dig.

3. sur sur sur. ignorerar detta, säkerhetsvästen på vid tex sadelgjordsspänning (hon brukar nafsas ganska hårt) berömmer när hon varit duktig istället

En häst går inte runt och är grinig utan orsak. Kolla så att sadeln passar och är bekväm. Allmän grinighet kan bero på smärta,vantrivsel... går inte att säga utan att se hästen.

4. vägrar stå stilla vid uppsittning. när jag tog tag i detta så tog det 10 min första gången, 5 vid andra o kanske 2 nu senast, har inte hunnit testa flera gånger.

Om du har konstaterat att utrustningen sitter bra, hästen inte har ont nånstans och ridpassen inte innebär obehag kan du börja träna bort detta, annars gäller det som vanligt att ta bort orsaken ist för symptomen.

Googla på klickerträning, eller läs skjut inte hunden av Karen Pryor. Klicka sedan för positivt bettende och ignorera oönskat.

/Migo
Yrkesverksam med just sånt här....

problemet i hagen: hästen kommer fram, men hotar mig, bits eller springer iväg när man knäppt fast grimskaftet, har alltid med morot i hagen. brukar snurra grimskaftet runt mulen på henne, hjälper ibland

då hon springer iväg med mig: tyvärr är det då man tex leder henne i stallet och skall binda upp i någon gång/tvättbox, då rycker hon iväg till sin box. vill inte göra i ordning henne i boxen pga hennes knyckar.

uppsittnig: jobbar vi hårt på och ser ju redan stora framsteg. måste tyvärr sitta upp från marken, funkar inte ännu med pall.

Muta INTE en häst som inte accepterat ditt ledarskap! Se till att hon inte flyttar på dig, utan flytta på henne. Du har uppenbara ledarskapsproblem- din häst skiter i dig och behandlasr dig som en otrevlig fluga. Iaf. enl. din beskrivning.

Vart i sverige finns du?
Hör av dig om du behöver hjälp...

idag behagade hon nog att både gnägga åt mig o komma först fram till grinden, men hon har lärt sig vilken tid hästarna tas in.

går ute från 7 på morgonen till i medleltal 5 på eftermiddagen, så borde ju inte vara frågan om för lite utomhusvistelse.

brukar variera en del, dressyr, longering, tömkörning och terrängritt ifall sällskap finns.

tycker mig inte ha märkt nån smärta då ja klämmer o känner på henne.

och tillsist, är bosatt i finland, hästen är en riktig gammaldags sur finnhäst, som faktist är känt flr sin surhet

motivering. Det finns inte en matmotiverad häst som inte svarar positivt på klickerträning= ökad arbetslust, även de tråkigaste arbetsuppgifter.

Har du provat att leda i kedja??Kedja är ett utmärkt medel om man vet hur man ska hantera den(inget våld).Då blir du plötsligt starkare än hästen när det behövs....Jag lovar efter en par ggr går hästen lugnt och stilla ...:)

Jag säger bara köp dig en NH-bibel och lusläs och starta ända ifrån början med hur din möter din häst...t.ex. gå in i hagen utan att titta på hästen gå några varv och gå ut igen, det brukar förvåna många hästar men framför allt väcker det nyfikenhet. Det finns botemedel jag lovar jag har lyckats bota strulfisar från skumma olater...men det kräver TÅLAMOD och ni kommer att blir bästisar tillslut. Kolla bara så hästen inte har ont...det är viktigast innan du startar. Ge dig fan på att lyckas, ta hjälp annars från en kunnig NH:are
"Bibeln" kommer att ge dig aha-upplevelser.

Så du menar att jag ska klickerträna fram en fungerande relation? Hmm.. Inte riktigt vad jag tänkt mej ...
Matglad det är han, men dessutom bekväm. Minsta lilla han inte håller med om så "men skit i det då, jag klarar mig bra ändå". Han är ingen problemhäst, bara mycket egen vilja. Stark egen vilja. Det vill jag inte ta ur honom, men jag vill inte muta honom till att röra sig framåt heller :crazy:

*suckar*
Hur skulle en kedja öka hästens respekt för människan som ledare? Och om den inte fungerar med hjälp av smärta, hur fungerar den då?

Gör om gör rätt- klickerträning är inte muta.
Hört talas om inlärningspsykologi nån gång?
Positiv förstärkning?
Operant betingning?

Google is your friend.

Vad hade du tänkt dig då? Ett magiskt piller "poof så är hästen Briar"?

Hej .....låter som min dotters D-ponny....valack 17 år. Han är bedrövlig många gånger.
Vid intagning så går han in i stallet som han ska, men han går ut lika fort igen om man inte är riktigt snabb att stänga boxdörren.
Lösning:D ja du man stänger stalldörren efter sig (man är då gärna två stycken) när han kommit in. Då kan han ju helt enkelt inte springa ut.....
Det andra han gör skrämmer gärna nya människor omkring honom, bits ibland. Lösningen är att ALLTID informera nya i hans närhet att han inte alltid går att lita på:crazy:
Det tredje som jag kommer på nu är att han vid lastning drar ifrån (sliter sig ) om han får tillfälle. Vi jobbar på att inte krångla till det och att slippa hingstkedjan, men ibland är det den vi tar till.
Ibland märker han dock att vi trodde på honom att inte slita sig och då använt vanligt grimskaft, då passar han på att dra, vad gör vi då....jo släpper och han får springa, den dragkampen kan inte någon av oss vinna....
Så ett problem tror jag är att han är mycket medveten om sin styrka, var
hingst till han var 9 år....

Lycka till .........tur inte alla har helt perfekta hästar

såg att ni har problem med lastningen. jag skulle råda er till att använda repgrimman. vallacken vi har nu, 6år han smet altså då menar jag riktigt drog iväg ingen chans man kunde hålla honom. men sen lasttränade vi endast 1gång för tränare, (nh) o allt funkar MKT bättre nu med repgrimma. han sticker INTE alls.. plus att vi har longerlina till repgrimman.. värt o testa =)

jag tycker du ska testa NH som många rekomenderat..
Men repgrimman är super, funkar nog för dem flesta. som vet hur dom ska använda. o kedja tycker jag inte du ska ha, för den nyper o inte konstigt att hästen inte vill göra motstånd när det gör ont.
det enda du behöver göra med repgrimman är att lägga tyngden på den, o går den fram släpper du efter lite o fortsätter. har hjälpt oss MASSOR:) allt från lastning till hantering från hage. han var pxå en rakare på att smita/dra iväg.

Jag har ett bra tips om hur du får hästen att står still vid uppsittning.
Ställ henne med huvudet intill en vägg. Då blir det mkt svårare att gå iväg eftersom väggen är i vägen. Håll korta tyglar innan du sitter upp så hon inte kan vika av och gå iväg åt sidan.

Roligt att du redan har lyckats ändra hennes beteende en hel del. Jag tror i motsats till många andra att det går att förändra henne trots att hon står kvar på ridskolan. Men det skulle gå betydligt lättare och snabbare om du bytte stallplats förstås.

Det är väldigt vanligt att ridskolehästar är sura när man ska spänna sadelgjorden och borsta dom. I övrigt tror jag att du både måste vinna hennes förtroende och visa att det är du som är ledaren. Använd träns eller kedja när du ska leda henne i stallet eller så. Då blir du starkare och kan visa vem som är ledaren. Du måste ju försöka föregå henne och rycka tag i henne innan hon hinner sticka iväg. Fortsätt ett bra tag efter att hon blivit snäll att leda så att inte hennes olater kommer tillbaka. Lycka till med hästen! Det går nog bra för du har redan kommit en bit på väg.

Nej, och någon Briar vill jag absolut inte ha heller. Jag är väl insatt i hur inlärningspsykologi fungerar och jag vet hur klickerträning fungerar. MEN man måste också se till hästen, inte sant? Det finns ingen mirakelteori som stämmer på alla, inte ens inom inlärningspsykologi. Var och en lär in på sitt sätt. Själv lär jag bäst genom negativ förstärkning.
Jag kan få honom att göra det mesta med hjälp av godis, men det blir ingen hållbar relation. Jag är inte ute efter att ha en häst som lyder som en nickedocka, jag vill ha ett fungerande samarbete. Klicker är säkert jättebra, har ingen egen erfarenhet, men jag har svårt att tänka mig att man kan bygga något bestående av det. Det blir som en muta, gör det eller det så får du en överraskning. Gör jag så så får jag en häst som gör exakt så mycket som krävs, inte ett steg till. Och då är jag tillbaka där jag står idag, vi har bara tagit en liten runda över klickandet. Jag tror säkert han kommer uppskatta det, men det löser inte problemet. Dessutom är jag rädd att jag skulle behöva ha med klickern vad vi än gör, inte bara i padocken. Det är just där vårt problem ligger, ridbanan. Överallt annars är han någorlunda okomplicerad (säger någorlunda för han är ju trots allt som han är, jag är inte heller lätt att ha att göra med :smirk: Jag vill inte förändra honom, bara attityden till just ridbanan.)
Om du känner att jag missförstått dig får du gärna förklara närmare hur du menar, no need to be upset.

Till TS, ledarskap sitter inte i hur stark man är. En kedja gör dig inte till ledare och ger dig ingen respekt, snarare tvärtom. För att lösa ett problem måste man veta vad som ligger bakom, annars kommer man aldrig komma någon vart. Jo, kanske ett litet tag, men vill man ha något bestående och fungerande underlättar det om man vet vad som ligger bakom. Det är förvisso inte så lätt, men man får försöka. Det svåraste är att bryta alla gamla förutfattade meningar...

Om du bäst lär in genom negativ förstärkning, så är du en helt unik varelse. Det finns INGEN som inte lär in bäst via positiv förstärkning, höna, sparv, katt, häst, delfin, barn, sur busschaffis, elefant... Vi överlever genom att lära oss av positiv förstärkning!

Klickerträning om något är en metod som kan få din häst att gå både tre, fem och 46392569 steg mer än du ber om. Det går liksom ut på att uppmuntra hästen att ta initiativ och bjuda till själv.

Du har full rätt att fördömma en träningsteknik som du själv säger att du inte har nån erfarenhet av... Men det är på din och din hästs förlust. Det handlar inte om att muta eller locka, det handlar om att hästen inser att den har makt över när positiva förstärkare delas ut.
Alla dina antaganden går stick i stäv med var både forskning och mina personlige erfarenheter av klickerträningen visar. Hästen blir mycket mer motiverad att göra ALLT, förhållandet stärks, eftersom det helt plötsligt kommer en ny kommunikationsmöjlighet.

Det är väl inget att vara RÄDD för att ha en förstärkningsmetod som går att använda utanför ridbanan? Det är kanonbra på uteritten för att få hästen förbi en farlig bro, vid lastningen, hovslagarbesöken, dressyrpassen och i stallet.
Du behöver inte använda en apparat som låter, det går utmärkt att använda rösten så att man har sina händer fria.
Jag rekomenderar att du läser Skjut inte hunden av Karen Pryor. Och jag lovar, den är rolig, inte bara för att den behandlar träningsfilosofi och inlärnings-betendevetenskap.

/Migo
Proffessionell klickertränare

Byt mijlö om det är möjligt, prova att ta med mat ut när du ska hämta din häst, när du har gjort det ett tag inser häsrten att det är mycket roligare att komma in, hur länge står hästen ute? kanske för lite? :)

Det enda problemet jag har med stoet är att hon lätt stressar.

Det som alltid triggar upp stressen är när någon av hennes hästkompisar går iväg. Det spelar ingen roll om hon fortfarande har en polare i hagen, hon stressar.

Jag har löst det genom att hon alltid ska först ut i hagen och alltid in sist. Ute i hagen så är hon relativt lugn när någon av pojkarna går iväg, det skrias och springs runt lite - sen så börjar hon äta eller nått.
Om båda pojkarna går iväg så ställer jag in henne i boxen; med senskydd på, en hötuss och boxluckan stängd.

Det är egentligen inga lösningar, men jag försökte i nästan fem år att få henne att känna sig trygg med sig själv och nu har jag gett upp. Annars så är hon en mycket trevlig individ:)

Grabben kan ibland känna sig lite obekväm när däckelgjorden dras åt, men spänner man den försiktigt så är det inga problem.

Edit: Stoet är djävluens förstfödde vid lastning - men egentligen är det inget problem då jag gett vika för hennes vilja även där. Hon och jag trivs bra i skogen och skulle hon behöva transporteras (tex. till atg-klinik) så är det bara att vilja lite mer än hon så går det ann.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar