ni med jobbiga hästar

vinkelina

Trådstartare
jag kan väl inte vara enda med en jobbig häst här, hoppas jag i alla fall.
vilka är era problem, och hur har ni löst dem?

1. jobbig att ta in, föröker att byta hage och kompisar, men ännu inte hittat den rätta, eller hitta en men där fick hon inte gå då hon började tugga på den andra hästens täcke

2. springer iväg med mig. tyvärr ingen lösning på detta, kanske styrkträning

3. sur sur sur. ignorerar detta, säkerhetsvästen på vid tex sadelgjordsspänning (hon brukar nafsas ganska hårt) berömmer när hon varit duktig istället

4. vägrar stå stilla vid uppsittning. när jag tog tag i detta så tog det 10 min första gången, 5 vid andra o kanske 2 nu senast, har inte hunnit testa flera gånger.

kan tillägga att min är fd ridskolehäst, som står kvar på ridskolan, och ibland går lektion tyvärr

Sv: ni med jobbiga hästar

Låt hästen byta miljö om det är möjligt!

Har själv en f d ridskolehäst sen 4,5 år tillbaka, och väldigt många av hennes olater försvann när hon fick flytta till ett litet lugnt stall.

Har en korsningsponny som är tjurigare än en åsna! Funkar kanon för det mesta ute i skogen och på åkrarna, framförallt om vagnen är med. Men vill jag ha honom padocken stänger han av totalt. Visst, han rör sig. I skritt eller superlångsam trav ca 15 sekunder... Så fort man har något litet krav, bara en sån grej som att faktistk lyssna på något annat än stopp, så försvinner han in i sin egna lilla värld och allt går ännu långsammare. Kvittar om man fyller paddocken med grejer han kan gå över och under och genom, han vill inte. Det är heller ingen skillnad på om man sitter på eller går jämte. Han gillar när vi harvar, då får han ju gå och såsa lite..
Lösning?

Ja, ett sätt är att undvika padocken (inte så lätt under älgjakten). Ett annat är att bara vara ännu tjurigare och jobba vidare. Tränar en hel del NH i just padocken (går lika långsamt det). Bara jag har ätit och sovit ordentligt innan jag ger mig in på banan händer det att han faktiskt travar normalt i nästan 15 sekunder. Om jag jobbar som en galning med att ens få trav i tio minuter. :crazy: Jag har gett mig fan på att det ska gå, så vi får se vad som händer i framtiden. Säger inte nej till lite tips :smirk:

Låt hästen byta miljö om det är möjligt!

Har själv en f d ridskolehäst sen 4,5 år tillbaka, och väldigt många av hennes olater försvann när hon fick flytta till ett litet lugnt stall.

står i kö till ny boxplats, tyvärr är det 2-3 års väntetid dit jag vill, finns ett annat stall nära oxå, men gillar tyvärr inte deras sätt.

gäller att försöka hitta ett privatstall, men inte de aldra lättaste, de ja har hört mig för vill inte ha jobbiga hästar

Om hästen inte står still när du ska sitta upp är det bara att försöka pricka foten i stigbygeln och snabbt häva dej upp om möjligt.Tillslut lär sej hästen att du kommer upp även fast den rör på sig och slutar sen med det.

Jag känner ingen alla problemen . När jag fick min nya häst ( i maj ) gick hon knappt att hantera . Hon sparkades , bet , skrek åt mej ( som hästar gör när dom hälsar ) , står inte stilla när jag ska upp . Och en massa mer saker. Jag började träna NH varje dag med henne . Nu är hon en helt annan häst ! Vi jobbar fortfarande på att hon ska stå stilla när jag ska upp , men förövrigt är hon skapligt snäll nu . Alla konstiga beteenden är inte borta . Men det går framåt så att säga :)
Så mitt tips är att du ska försöka med NH . MEN ta hjälp av någon som kan . annars kan det bara bli värre ..
Du kan ju även kolla upp om hästen har ont .
MVH Ida

Vad synd! Finns det inget trevligt litet stall i närheten av dig?
Jag gissar att din häst behöver hanteras och ridas av bara dig ett tag för att bli trygg med dig och dina gränser. Så länge hon är kvar i samma miljö kommer beteendet att finnas kvar eftersom miljön sätter igång det beteendet i henne.

Min jobbiga häst hade flera av de olater som du beskriver att din häst har. När hon fick byta miljö tog det bara någon månad innan så gott som alla olater var borta.

står i kö till ny boxplats, tyvärr är det 2-3 års väntetid dit jag vill, finns ett annat stall nära oxå, men gillar tyvärr inte deras sätt.

gäller att försöka hitta ett privatstall, men inte de aldra lättaste, de ja har hört mig för vill inte ha jobbiga hästar

Fast för de andra i stallet är det ju bara punkt 1 som är jobbig, eller hur? De andra punkterna är det ju du som drabbas av... ;) Och punkt 1 kan ju lösas genom att hitta hagkompisar som inte har täcken. Och punkt 4 håller du ju redan på att lösa!

Om hästen inte står still när du ska sitta upp är det bara att försöka pricka foten i stigbygeln och snabbt häva dej upp om möjligt.Tillslut lär sej hästen att du kommer upp även fast den rör på sig och slutar sen med det.

Det håller jag inte med om. En del hästar slutar inte gå iväg hur många ggr man än slänger sig upp. :mad: Däremot tycker jag att det här funkar bra om man sitter upp från en pall: går hästen iväg så håller man fast den i tygeln och tvingar den att fortsätta gå. Alltså i en pytteliten cirkel runt en. Stannar den efter ett par varv så driver man på den lite till. Efter 5-6 varv kan man stanna den och försöka sitta upp igen. Oftast är de så trötta på att gå runt att de står still i ren frustration :rofl:

Det är svårt att komma tillrätta med hästar om man inte kan göra som man vill, tex stå på ridskola så kanske man inte kan stolpa upp en hage hursomhelst.

Jag skulle själv om möjlighet fanns göra såhär i liknande situationer:

1. jobbig att ta in: Här måste jag ju då veta vad som är jobbigt med att ta in hästen. Vanligast är väl att hästen inte vill bli fångad?

Då skulle jag gå ut i hagen, fånga hästen (låta det ta den tid det tar), leda hästen till grinden, ge den en morot, och sedan släppa den igen och gå min väg. Helt otippat enligt hästen!
Andra gånger kan man ta in och ge den lite godis och sen släppa ut den igen... Ta in, borsta, släppa ut.
Många hästar förknippar intagande med arbete, dom är ju inte dumma djuren...

2. springer iväg med mig. tyvärr ingen lösning på detta, kanske styrkträning

Springer iväg i ridningen skulle jag tippa på som du säger att hästen inte orkar riktigt, men för det ska den inte ta bettet och springa. Öva mycket ta och ge, volter och serpentiner, halter och igångsättningar, öka, minska tempo... Först när det sitter i skritt så skulle jag börja kräva det i trav. Tills dess skulle jag trava och galoppsa utan krav.

3. sur sur sur. ignorerar detta, säkerhetsvästen på vid tex sadelgjordsspänning (hon brukar nafsas ganska hårt) berömmer när hon varit duktig istället

Prova en längre sadelgjord som du inte behöver dra för att få på första hålt. Sedan spänner du lite i taget på båda sidorna hästen. Ta gärna några skrittsteg därimellan.
Tränsa innan du sadlar så kan du hålla i ena tygeln samtidigt som du spänner så hästen inte kommer åt dig med sitt huvud.

4. vägrar stå stilla vid uppsittning. när jag tog tag i detta så tog det 10 min första gången, 5 vid andra o kanske 2 nu senast, har inte hunnit testa flera gånger.

Det där löser ni nog ska du se. Sitt inte upp förrän hästen står stilla. Du kan även prova att sitta upp och sitta av flera gånger och på båda sidor om hästen...

Jag tror hemligheten med ridskolehästar är att göra saker dom inte förväntar sig då många är urleda på att alltid göra samma samma...
Det bästa vore nog dock att komma bort från ridskolan också......

Håller med de övriga om att beteendena kommer att vara kvar så länge hästen står kvar på ridskolan.

Hej .....låter som min dotters D-ponny....valack 17 år. Han är bedrövlig många gånger.
Vid intagning så går han in i stallet som han ska, men han går ut lika fort igen om man inte är riktigt snabb att stänga boxdörren.
Lösning:D ja du man stänger stalldörren efter sig (man är då gärna två stycken) när han kommit in. Då kan han ju helt enkelt inte springa ut.....
Det andra han gör skrämmer gärna nya människor omkring honom, bits ibland. Lösningen är att ALLTID informera nya i hans närhet att han inte alltid går att lita på:crazy:
Det tredje som jag kommer på nu är att han vid lastning drar ifrån (sliter sig ) om han får tillfälle. Vi jobbar på att inte krångla till det och att slippa hingstkedjan, men ibland är det den vi tar till.
Ibland märker han dock att vi trodde på honom att inte slita sig och då använt vanligt grimskaft, då passar han på att dra, vad gör vi då....jo släpper och han får springa, den dragkampen kan inte någon av oss vinna....
Så ett problem tror jag är att han är mycket medveten om sin styrka, var
hingst till han var 9 år....

Lycka till .........tur inte alla har helt perfekta hästar

problemet i hagen: hästen kommer fram, men hotar mig, bits eller springer iväg när man knäppt fast grimskaftet, har alltid med morot i hagen. brukar snurra grimskaftet runt mulen på henne, hjälper ibland

då hon springer iväg med mig: tyvärr är det då man tex leder henne i stallet och skall binda upp i någon gång/tvättbox, då rycker hon iväg till sin box. vill inte göra i ordning henne i boxen pga hennes knyckar.

uppsittnig: jobbar vi hårt på och ser ju redan stora framsteg. måste tyvärr sitta upp från marken, funkar inte ännu med pall.

Hej.Känner igen beteendet i hagen.Kommer fram men sen en snabb förvandling till en riktig elaking.Öronen bakåt och blixtsnabbt vänder han baken till och försöker verkligen träffa med sina sparkar,det är så att till och med jag blir skraj.Vi har ändå aldrig gett upp utan fångat honom till slut och när väl grimman är på då har han fått en morot eller äpple.Igår kväll sparkade han dottern med frambenet när hon skulle smörja hans mungipa.Vad gör man åt såna fasoner?

är jobbigt, specillet då alla andra fjantar runt med sina perfekta hästar *suckar*

av de andra i stallet får man tips som att ta med spöet i hagen bara o visa vem som bestämmer. men tyvärr tror ja inte på sånt, misstänker att de är sånt betende som är orsaken till delar av problemet.

man måste väl kunna hantera en häst utan våld

vad händer om du sätter på ett kedjegrimskaft?

du kan även prova att haka fast grimskaftet i nån av sidoringarna på grimman, det ger liiite extra styrka att vända runt hästen i alla fall...

Du tror inte det finns någon tillfällig stallplats i ett mindre stall någonstanns tills det finns ledigt dit du vill flytta?

Har du någon duktig NH-tränare i närheten?

av de andra i stallet får man tips som att ta med spöet i hagen bara o visa vem som bestämmer. men tyvärr tror ja inte på sånt, misstänker att de är sånt betende som är orsaken till delar av problemet.

Håller helt med! Tror aldrig man kommer någon vart med att visa vem som bestämmer. Kruxet med ledarskap är ju att man måste förtjäna det.

Det jag alltid tänker när hästen av människan upplevs som dum eller jobbig är att den väldigt tydligt försöker säga att något är fel. Orsakerna kan vara alla möjliga. Det jag skulle utesluta först är om hästen har ont någonstans. I ditt fall kanske lösningen är ett miljöombyte, bra att du står i kö för stallplats! Ibland blir det lätt fokus på symtomen istället för att hitta orsaken till ett beteende. Jag tror det är viktigt att vara självkritisk i sitt umgänge med hästar och lyssna på vad de försöker säga! (Tror vi kan vara lite tröga och döva ibland)

En av mina hästar var när jag skaffade honom väldigt skygg, inte samma beteende som på din, men dock ett "oönskat" beteende, det som verkligen hjälpte oss var en fantastiskt duktig NH-tränare. Om jag vore som du skulle jag ta hjälp av någon som du tycker har ett vettigt sätt att hantera sina hästar, NH-tränare eller någon annan du känner förtroende för.

Lycka till med hästan!:)

just nu har ja problem med att ta in henne, beroende på att hon "fixade till" mitt finger, så jag nu har en lös benbit i det, är doch inte gipsad. fick hjälp av min ridlärare idag att ta in henne, men även då tog det en stund. man kan inte komma nära utan att hon lägger öronen bakåt.

tyvärr är det så populärt med häst häromkring att det är kö till nästan alla bra stallplatser, som man har råd me, vet om ett privat, men det är tyvärr över min budget

Är hästen nyligen genomgådd av veterinär och kiropraktor?

Du har inte möjligheten att åka iväg till en duktig NH tränare ett tag? Kanske den tränar hästen ett tag och sedan tränar du och hästen ihop innan ni åker hem.

Har haft några sådana genom åren och det kan verkligen vara skiljda saker som gör som symtomen. Hade en som visade sig vara väldigt rädd så tyckte bättre att försvara sig direkt, 2 som betedde sig så för de hade så ont och ingen lyssnade så människor betydder smärta.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar