Ni med jätte föl, se hit!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emzsan
  • Startdatum Startdatum
E

Emzsan

Fick i juni -09 ett jätte föl, var på dag tre 120cm hög och vägdes in på 110kg i hgb djursjukhus där han var inlag i nästan 2 månader då han även föddes 2,5-3 veckor för tidigt och var väldigt svag. Stoet var också mkt medtagen efter födslen.

Nu undrar jag om det är någon annan där ute som har någon erfarenhet av så här stora föl, och hur stora har de blivit när de har växt klart?
Som liten (1-2) månader så växte han normalt mot något för sakta. Men i höstas börja han växa som aldrig förr och det verkar aldrig ta slut.

Han är idagsläget (mätt med mätsticka) 164 hög i manken och 170 över baken! bara 10 månader gammal.
Och är lika stor som fyraåringarna :confused:

Hur ska detta sluta? kommer det bli en häst jag kan rida i framtiden eller kommer han bli en monster häst på 180+ ? Kommer han att hålla när de växer så här mkt och är så stora? han har större knä och haser än sin kära mor, det har han haft sen i vintras.

Han är e: Irco Mena Ue: Escudo
Stoet är ca 174-175 hög.

Länk från i julas för att man ska få en uppfattning om hur stor han är, Icarose med mamma.
http://www.ladda-upp.com/bilder/33781/icarose-och-thyra

Sommarbete -09, "normal stor" 9 veckor gammal
http://www.ladda-upp.com/bilder/33782/icarose-som-bebbe

Sv: Ni med jätte föl, se hit!

Jag vet inte hur stor vår 07:a hingst (e: Delagaride ue:Anart-Ganesco )var då han föddes, det minns jag inte men han var stor redan då. Framförallt var det mycket ben och stora knän.

5.jpg

Som 4 månaders såg han ut såhär: (mamman på bilden är ca:170)
a4.jpg

Som tvååring mätte vi honom till 175mkh. Han har alltid varit mycket större än jämnåriga och fick även problem med en bakhas där vi fick operera bort lösa benbitar pga. att han växte så väldigt fort. Fram till 2års ålder såg han lustig ut, ganska ojämn, alldeles för stor och rörde sig ganska klumpigt och ostadigt.

MEN efter det så började han växa i sin kropp och runda på sig och idag som treåring är det en riktigt fin häst. Efter op. har han inte haft några problem alls. Han rör sig bra och stadigt i god balans idag och vi kan äntligen se att det kommer bli något riktigt trevligt av honom! Dock får man såklart tänka till när man har en jättehäst. Aramis är inte alls utbildad än så som jämnåriga och treårstestet är inte att tänka på. Han har fått växa i sin egen takt och vi har först nu börjat jobba mycket försiktigt från backen.

2-62.jpg

1-68.jpg

Fick ett föl för 5 år sedan som var 122cm vid 14 dagars ålder.Hon är idag 176 cm men väldigt lätt i modellen,mest bara långa ben.Vi har dessutom röntgat henne och hon har ett alldeles utmärkt skelett och inga tecken på osteochondros.
Hennes helbror är 2 år och ca 170 cm så han blir nog lika stor som henne.Mätte aldrig honom som nyfödd men jag har en känsla av att han var större än sin syster.:)Deras mor är 173 cm och verkar lämna stora föl oavsett vilken hingst man använder.Idag är hon dräktig och ska föla 7 juni och ser ut som en flodhäst;)

Käre tid. Jag har en tiomånaders halvblod som då bara är aningen större än din var när den föddes! Men den blir ju å andra sidan väldigt liten, har en liten mamma också. Det finns alla storlekar i Guds hage!:D

Oj oj, jag är impad! Dessa bjässehästar, är de snälla att hålla på med? (Säger jag som har araber och tycker att min tvååring är stor ... 150 cm ... ;))

Får rysningar när jag läser hur stora de är...vilken tur ni har att de håller! Aramis ser riktigt fin ut men jag hoppas att jag aldrig får ett sånt bjässeföl. Stona till era föl/unghästar är ju ganska stora men inte så de borde lämna såna bjässar, hur ser det ut längre bak på mödernet eller verkar det komma från pappan? Eller bara en mutation kanske ? ;)

*lånar*

Vi har också en sån bjässe som nyfödd mätte 120 cm och hade stora svårigheter att böja sig tillräckligt för att kunna dia den första dagen.

Han mäter idag (blir två år i slutet på maj) 171 cm över manken och 174 över korset och består mest av väldigt väldigt långa ben. Han har inget speciellt djup utan kommer nog att passa en normallång tjej ridmässigt.
Vi har ännu inte röntgat honom men han har hela tiden vuxit väldigt jämnt och har inte någon gång hittills tappat den alldeles fantastiska trav han hade redan som föl. Idag tycker vi att han sedan något halvår tillbaka avstannat ordentligt och istället börjar fylla ut sin kropp.

Mamma är ett Mastersto som vid sitt treårstest mätte 165 cm och kanske är någon centimeter till nu och pappa är Figaro R som vid bruksprov mätte 166 cm.
Ingenstans på mödernet har vi kunnat hitta denna typ av gigantiska hästar...

Syskonen;

1. syster e. Briar mätte 163 cm på treårstest
2. syster e. Don Primero - 3 år nu och mäter kring 166 cm
3. bror e. Florencio f.09 - väldigt normal i storleken och kommer att sluta kring 168 cm

Får rysningar när jag läser hur stora de är...vilken tur ni har att de håller! Aramis ser riktigt fin ut men jag hoppas att jag aldrig får ett sånt bjässeföl. Stona till era föl/unghästar är ju ganska stora men inte så de borde lämna såna bjässar, hur ser det ut längre bak på mödernet eller verkar det komma från pappan? Eller bara en mutation kanske ? ;)

Aramis mor har två yngre avkommor hos oss med Friendship. Båda är rejäla men betydligt mer "normalstora". Hon har också en hoppstammad äldre avkomma hos tidigare ägare som är normalstor. Så det tycks som om kombinationen gav en jätte! (den gjordes såklart inte om)

TwiggyM vad bra det känndes att höra, har fått många kommentare från olika hästfolk att hästar som han aldrig kommer att hålla när de växer så här mkt. Men jag göra allt jag kan för att han ska få växa sakta, han har fri tillgång på hösilage men kraftfodret är jag försiktig med,har märkt att ju mer kraft jag stoppar i han så resulterar det bara i att han blir högre och inte tjockare. Veterinären som jag hade ute i vintras pga han var så mager sa att han kommer inte se klok ut på minst 2 år till, när han har slutat att växa så kommer han att börja fylla ut sig, för än sålänge kommer all energi gå till att bara växa växa. Så jag håller tummarna att alla leder och ben hinner med i utvecklingen!

Ja några årgångs tester blir de nog inte för honom heller, då hade väl de andra deltagarna undrat vad jag hade gjort där med min åsne/shire korsning där (han ser ut som det just nu), jätte grova ben och jätte öron. Han ser inte klok ut!
Sen med en rumpa som snart passerar 170 strecket´.

Ska bli spännande att mäta honom på hans 1årsdag, och efter sommaren, han kommer nog vara en bit över 170 om han fortsätter att växa som han gör nu.

Åh en fråga till TwiggyM, Hur växte din jätte? börja det trappa ner efter ettårsbetet, eller fortsatte han att växa på höjden lika kraftig under hans 2a år?

Ja Irco Mena vet nog de flesta vem han är ;) och stoet lämna mkt ojämnt.
Sto f.08 e: Aerline H, var normal vid födslen och är normal på runt 165 idagsläget.
Sto f.05 e: Balou du Rouet, stor vid födsel, mäter idag 180 cm (mkt häst inte bara ben)

Så därför blir man orolig när han här redan är så stor och stoet kan lämna stort.

Icarose är tyvärr inte lika snäll som han är stor. Han har upptäckt att många av stona lukta Oootroligt gott, så att han just fyllt 10månader stoppar inte honom från att ha vårkänslor. Han har fint fått flytta till hingsthagen långt borta från alla vackra sto.
Den andra hingsten (f.09, och världens gooaste) kan inte gå med honom längre för Icarose är så elak och stark så den andra hingsten har inte en chans, för mkt mobbing och ingen lek. Så med andra ord har jag en jätte bebis Hingst som inte riktig har förståt att man inte kan leka med människor, varken bita eller sparka dem, och som vill sätta på allt han ser.
Det blir hingstbete för honom, så får vi se om han har skärpt till sig när han kommer hem.

Om han är mager behöver han ju mer mat och man kan inte stoppa upp växten med att hålla tillbaka maten ?

Då tar dom igen allt när dom får mat och det bäddar mer för lösa benbitar och tillväxtbesvär om man gör så än med en mattillgång med en jämn växt takt hela tiden .

Han ska ha en väll uträknad foderstat både i prot/energi och kalcium /fosfor osv för att istället kunna tillgodo göra sig i växten .

Varför skär du honom inte istället om han redan nu är jobbig som hingst ?

Mia

Det som är viktigast när han växer så här mkt är proteinet. Det spelar ingen roll hur mycket/lite han äter av ensilage eller annat om han inte får i sig tillräckligt med protein för att skelettet ska hänga med i hans växttakt... Det är självklart stor risk att en sån här häst inte håller i framtiden om kroppen inte fått rätt förutsättningar när den vuxit!

Jag har en 09:a som är stor, hon är ca 160 cm nu som 1-åring, och henne har jag matat i så mkt protein jag kunnat för att hålla rätt kvot. Hon har hela tiden varit rund och fin och växer ganska jämnt. Hennes mamma var närmre 1,75 och mödernet har lämnat mkt stort, så jag vet vartifrån det kommer.

Om han är mager behöver han ju mer mat och man kan inte stoppa upp växten med att hålla tillbaka maten

Det är sorgligt hur ofta man får läsa det resonemanget. Tro fasen det blir hästar som inte håller om de inte får foder! Suck...

TwiggyM vad bra det känndes att höra, har fått många kommentare från olika hästfolk att hästar som han aldrig kommer att hålla när de växer så här mkt. Men jag göra allt jag kan för att han ska få växa sakta, han har fri tillgång på hösilage men kraftfodret är jag försiktig med,har märkt att ju mer kraft jag stoppar i han så resulterar det bara i att han blir högre och inte tjockare. Veterinären som jag hade ute i vintras pga han var så mager sa att han kommer inte se klok ut på minst 2 år till, när han har slutat att växa så kommer han att börja fylla ut sig, för än sålänge kommer all energi gå till att bara växa växa. Så jag håller tummarna att alla leder och ben hinner med i utvecklingen!

Ja några årgångs tester blir de nog inte för honom heller, då hade väl de andra deltagarna undrat vad jag hade gjort där med min åsne/shire korsning där (han ser ut som det just nu), jätte grova ben och jätte öron. Han ser inte klok ut!
Sen med en rumpa som snart passerar 170 strecket´.

Ska bli spännande att mäta honom på hans 1årsdag, och efter sommaren, han kommer nog vara en bit över 170 om han fortsätter att växa som han gör nu.

Åh en fråga till TwiggyM, Hur växte din jätte? börja det trappa ner efter ettårsbetet, eller fortsatte han att växa på höjden lika kraftig under hans 2a år?

Ja Irco Mena vet nog de flesta vem han är ;) och stoet lämna mkt ojämnt.
Sto f.08 e: Aerline H, var normal vid födslen och är normal på runt 165 idagsläget.
Sto f.05 e: Balou du Rouet, stor vid födsel, mäter idag 180 cm (mkt häst inte bara ben)

Så därför blir man orolig när han här redan är så stor och stoet kan lämna stort.

Icarose är tyvärr inte lika snäll som han är stor. Han har upptäckt att många av stona lukta Oootroligt gott, så att han just fyllt 10månader stoppar inte honom från att ha vårkänslor. Han har fint fått flytta till hingsthagen långt borta från alla vackra sto.
Den andra hingsten (f.09, och världens gooaste) kan inte gå med honom längre för Icarose är så elak och stark så den andra hingsten har inte en chans, för mkt mobbing och ingen lek. Så med andra ord har jag en jätte bebis Hingst som inte riktig har förståt att man inte kan leka med människor, varken bita eller sparka dem, och som vill sätta på allt han ser.
Det blir hingstbete för honom, så får vi se om han har skärpt till sig när han kommer hem.

Kastrera honom innan betet, en hingst skärper inte till sig av sig själv, risken är att du inte kan hantera honom överhuvud taget när han kommer tillbaka.
När det gäller hingstars beteende så antingen har dom det eller inte, dom kommer inte plötsligt på att dom ska skärpa sig. Hans hormoner gör att han inte kan kontrollera sig och då har människan makt att gå in och hjälpa honom.
Det är ditt ansvar att se till att han mår bra, en bråkig unghingst mår inte bra utan han kommer endast att bli värre. Tror du att de andra hingstägarna vill att din "elaka" hingst ska gå med dom? Det kanske endast är slagsmål från hans sida hela tiden.
Han har ett behov att slåss om sin rang och då mår han inte bra, en hingst som mår bra är en harmonisk hingst även vid 10 månaders ålder.
Vi har hingst station och uppfödning av hingstar seminstation och vi lär hingstar att hoppa på bocken, vi visar dom på premieringar, vi sparar aldrig någonsin en hingst som hingst om han redan vid 10 månaders ålder är hingstig.
Han kommer aldrig med det temperamntet att kunna bli en avelshingst, och hans liv blir bättre av att vara valack.

Oftast är det de riktigt lågt rangade hingstarna som är bråkiga, dom som har pondus och harmoni känner inget behov av att slåss, för dom räcker det med en blick så är rangordningen fixad.
Det är precis samma sak som för stona, ett bra ledarsto bråkar aldrig, hon kastar en blick sen böjer sig flocken. Dom som sparkar bråkar och grälar det är dom som oftast slåss längst ned på rang skalan.;)

Miaa, han får gott om mat, han kan äta hur mkt han vill, av hösilaget.
Men vintern var jobbig (mkt kall och snöig) och med en häst som växer så mkt som han har gjort så spelar det ingen roll hur mkt mat man stoppar i dem, allt går åt till att växa.! Han är betydligt rundare nu än i vintras. Och mer än 6-7kg havre tänker jag inte stoppa i en 10månaders.

Hans foderstat har jag fått i samrådan med veterinär, så du kan vara lugn. Ingen näringsbrist av varken, mineraler, kalcium eller protein. Men tack för omtanken...

Han går i hingst hage nu (2m trä/järn staket) så ingen risk med hoppa ur hagen. Får se hur han utvecklas om han ska snippas eller inte efter sommaren. Ja jobbig är han, men inte ohanterlig. Han är trots allt bara 10månader och får känna av hur det är att vara hingst för första gången.

Miaa, han får gott om mat, han kan äta hur mkt han vill, av hösilaget.
Men vintern var jobbig (mkt kall och snöig) och med en häst som växer så mkt som han har gjort så spelar det ingen roll hur mkt mat man stoppar i dem, allt går åt till att växa.! Han är betydligt rundare nu än i vintras. Och mer än 6-7kg havre tänker jag inte stoppa i en 10månaders.

Hans foderstat har jag fått i samrådan med veterinär, så du kan vara lugn. Ingen näringsbrist av varken, mineraler, kalcium eller protein. Men tack för omtanken...

Han går i hingst hage nu (2m trä/järn staket) så ingen risk med hoppa ur hagen. Får se hur han utvecklas om han ska snippas eller inte efter sommaren. Ja jobbig är han, men inte ohanterlig. Han är trots allt bara 10månader och får känna av hur det är att vara hingst för första gången.

Jag skulle också ha kört fri tillgång på grovfoder och varit försiktig med kraftfodret.
Jag tror definitivt att det är större risk att kraftfoderstinna broilerhästar går sönder.

Jisses, hur kan en tråd spåra ur så här?

Icarose har varit rätt otursförföljd genom året och har av sin 10 månader tillbringat nästan 5 av dem i boxvila eller i hgb djursjukhus.
Pga av väldigt dåligt imunförsvar, brist på vita blodkroppar, och har varit mkt klen och orkeslös, och små skador som de flesta inte ens bryr sig om blir rätt allvarliga på honom då hans kropp inte har riktigt klarat av att ta hand om de bakterier och virus som en häst möts av dagligen. Och som de flesta vet så hämas tillväxten när de står stilla, vilket resulterar i att när de väl kommer att röra sig så stimmuleras de och de växer ikapp och då hinns de inte med att stoppa i dem mer bränsler än de förbrukar.
En häst som blir "inboxa", speciellt i hans ålder blir otroligt utråkade och ihans fall tappade han även aptiten. Så ist för som så många andra hästar (som hade blivit lite rätt feta av att inte röra på sig) så blev Icarose inte nämvärt tjock, hans mamma blev tjock och fin däremot.

Han får gott om protein, han har eget hösliga som är inköpt bara till honom med högre proteinhalt. Jag bryr mig om min lilla Jätte, och han har nog kostat mig mer i mat,vet. och blod svett och tårar än vad som läggs ner på en häst under en livstid.

Så beskyll mig inte för saker som ni inte har rätt underlag på, ta reda på mer fakta innan ni dömmer.
Det som menas med "jag drog ner på kraftfodret" var en rekomendation av vet. då han efter boxvilan växte så han blev halt och helt slutkörd, så skulle vi inte boosta kroppen ännu mer, utan han skulle få sammma giva som innan.
Och om ni inte vet hur mkt han fick, hur kan ni då veta att det var "för lite" ? Bara för att man drar ner så reagera inte som om att man hade gett han noll, hur kan man resonera så?

När det spårar ur så här som denna tråden har gjort, gör det en rädd att ställa frågor på Bukefalos, inte roligt att bli beskylld och nästan lite idiot förklarad.

Om ni är osäkra på vad man menar eller om man reagerar på vad någon skriver. Är det inte vettigast att ställa en följdfråga, att be författaren utveckla lite mer. Ofta tror jag att det finns mkt bakgrunds historia men att man inte kan skriva en hel novell om allt som har hänt.

Hoppas att ni förstår.

Jag skulle också ha kört fri tillgång på grovfoder och varit försiktig med kraftfodret.
Jag tror definitivt att det är större risk att kraftfoderstinna broilerhästar går sönder.

Tack, jag tror det är bättre när de gäller dessa jätte hästar att de får ta sin tid de vill att växa klart. Han kommer inte vara som de andra utan vara några år efter, en så stor kropp får ta den tiden den behöver att växa klart innan han blir jämn och ser ut som en riktig häst :)

Det är ditt ansvar att se till att han mår bra, en bråkig unghingst mår inte bra utan han kommer endast att bli värre. Tror du att de andra hingstägarna vill att din "elaka" hingst ska gå med dom? Det kanske endast är slagsmål från hans sida hela tiden.
Han har ett behov att slåss om sin rang och då mår han inte bra, en hingst som mår bra är en harmonisk hingst även vid 10 månaders ålder.

Glömmde kanske skriva att den andra hingsten är en ponny e:Minotarous RP och mäter fantastiska 125cm i manken (är ranglåg men mkt snäll, och springer heller iväg en tar en fight) så höjden spelar nog rätt stor roll i deras lek.

Mot andra hästar så föltuggar Icarose (dock ej brunstiga sto) och visar ingen aggresiv sida som mot den lille hingsten. Så därför så tror jag inte att det blir någon fight på hingst betet ( mix av 1 & 2 årshingstar och en 20årig hingst som är "Polis") när han upptäcker att det finns hingstar som både är större och äldre än honom och när han inte längre är på hemma plan.

Har haft andra hingstar som har varit lika dryga som Icarose (men aldrig så här stora), men som efter betet har varit betydligt fogligare när de kommit hem och upptäckt att de inte var störst bäst och vackrast.

Det är sorgligt hur ofta man får läsa det resonemanget. Tro fasen det blir hästar som inte håller om de inte får foder! Suck...

Ja just de, han får ingen mat. Han går på svält så han sluta växa av näringsbrist!

:crazy:

Det finns ett mellanting mellan att proppa i dem 30 kg Krafft 125 om dagen och inget kraftfoder alls.

Hört talas om Lagom ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft och har tre jätte föl genom åren.
Nummer 1.
Växte otroligt mycket i början och var närmre 165 bak och något överbyggd som ettåring på våren. Sedan växte han i princip bara ikapp bakdelen på höjden och resten på bredden för att sluta som en relativt kraftig häst på 167 cm.
Nummer 2
Var omkring 140 cm när hon föddes (om jag kommer ihåg rätt) och fortsatte att växa i lagom takt tills hon var ca 165 som tvååring. Idag är tre och visserligen inte mätt men jag gissar på ca 167 cm. Kan kanske sluta på höjd strax under 170 cm.
Nummer 3
Född stor förra året och ganska sent, han är idag över 160 cm och har en stor mamma. Tyvärr har han haft tendens till att räta upp kotorna så vi har fått begränsa fodret lite till honom i omgångar, han har nästan bara fått grovfoder (fast fri tillgång) och dia stoet. Så jag tror att ha kommer att växa en hel del nu när han går ut på bete och hoppas att han inte rätar upp sig igen. På den här finns helt klart risken att han passerar 180 cm som färdig. Han har andra stora syskon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka