Ni med jätte föl, se hit!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emzsan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ni med jätte föl, se hit!

Jag häpnar över att han kan vara så himla stor... Men det enda du kan göra är väl att ha superjärnkoll på att han får i sig det han ska, och sen hoppas att han kommer hålla. Isabell Werths jättehäst är väl 184 (186?) så visst finns de jättar som funkar så håll modet uppe. Han är hel tills motsatsen är bevisad :)

Jisses, hur kan en tråd spåra ur så här?

Risken är stor när man inte får så mycket info! Det framgick ingenstans att hans ensilage lågt högt i protein och som jag skrev så är det SÅ många som inte fattar att det är det viktiga utan de matar på med sitt grovfoder med lågt protein, högt energi och så lägger de på extra havre och märker då att hästen växer konstigt/fort/ojämnt och får svullna kotor och knän.

Att säga att man drar ner på fodret på en unghäst är inte så smart om man inte förklarar vilken del av fodret det är man drar ner på. Om den växer mkt, ja dra ner på energin men öka för guds skull proteinet så att det ligger på absoluta max och lite till.

Det var iaf därför jag blev lite bitsk.

Mycket av den info du lagt till efteråt spelar ju stor roll, tex foderkvalitét och att han stått på box så länge. Det kan tyvärr göra att hållbarheten blir sämre och att de växer fortare än annars!

Risken är stor när man inte får så mycket info! Det framgick ingenstans att hans ensilage lågt högt i protein och som jag skrev så är det SÅ många som inte fattar att det är det viktiga utan de matar på med sitt grovfoder med lågt protein, högt energi och så lägger de på extra havre och märker då att hästen växer konstigt/fort/ojämnt och får svullna kotor och knän.

Att säga att man drar ner på fodret på en unghäst är inte så smart om man inte förklarar vilken del av fodret det är man drar ner på. Om den växer mkt, ja dra ner på energin men öka för guds skull proteinet så att det ligger på absoluta max och lite till.

Det var iaf därför jag blev lite bitsk.

Mycket av den info du lagt till efteråt spelar ju stor roll, tex foderkvalitét och att han stått på box så länge. Det kan tyvärr göra att hållbarheten blir sämre och att de växer fortare än annars!

Info var inte relevant i från första början. Den är har kommit efterhand som ett försvar efter några antagande utan bakgrund.

All den infon var inte med för det som jag startade tråden med var dessa frågor.
Hur hög har eran jätte fölis blivit?
Och hur har den hållt?

Dvs för att jag skulle kunna spekulera i hur Icarose framtid kanske kommer se ut då jag inte har någon erfarenhet av dessa jätte föl.

Och anledningen till att vi kopplade det till fodret är att hållbarheten beror på vad de äter, så i mina ögon är det information som faktiskt är relevant.

Hur han kommer se ut i framtiden beror till väldigt stor del på vad du ger honom att äta, vilket är viktigt med alla föl men än viktigare när det handlar om stora föl med snabba växtkurvor då det gäller att ligga före och öka på proteinet innan de ränner iväg!

kl

Jag har en 08 som var ca 110 som nyfödd. Hon mäter idag ca 172cm och jag hoppas innerligt att hon stannar under 180cm. Hon har växt jämt och fint hela tiden och inte haft några direkta problem förutom en galla i ett bakknä som ska kollas upp snart (ingen hält eller värme och vet har tittat).

Jag har matat min med MASSOR med protein och hon har hela tiden haft bra/ok hull.

Miaa, han får gott om mat, han kan äta hur mkt han vill, av hösilaget.
Men vintern var jobbig (mkt kall och snöig) och med en häst som växer så mkt som han har gjort så spelar det ingen roll hur mkt mat man stoppar i dem, allt går åt till att växa.! Han är betydligt rundare nu än i vintras. Och mer än 6-7kg havre tänker jag inte stoppa i en 10månaders.Hans foderstat har jag fått i samrådan med veterinär, så du kan vara lugn. Ingen näringsbrist av varken, mineraler, kalcium eller protein. Men tack för omtanken...

Han går i hingst hage nu (2m trä/järn staket) så ingen risk med hoppa ur hagen. Får se hur han utvecklas om han ska snippas eller inte efter sommaren. Ja jobbig är han, men inte ohanterlig. Han är trots allt bara 10månader och får känna av hur det är att vara hingst för första gången.

Du får förlåta men om du ger honom 6-7 kg havre så har du nog inte räknat på en foderstat överhuvudtaget .....Och sen diskuterar du om broileruppfödning eller var det någon annan ?

Och jag hoppade inte på dig övehuvudtaget utan skrev vad som händer om de får för lite mat och det är väldigt vanligt att endel håller igen lite på maten för att pålle inte ska växa för fort .

Allt handlar om sammansättningen i fodret och inte hur mycket mat han får för bästa hållbarhet och får han inte rätt byggstenar så finns det en svag länk när han byggs upp och den brister i framtiden .

Mia

Ja för att slippa alla påhopp och alla framtida påhopp så för att göra klart på alla parter:

Han har en foderstat som är beräknad av veterinär och en mkt duktig uppfödare som fungerar lite som min mentor, och som jag har mycke förtroende för. I den ingår bland annat fri till gång på hösilage som har bra med protein, betfor, mineraler, vitaminer, havre, vetekli, kraft 125

Anledningen till att han magrade av var pga lång boxvila (se tidigare inlägg), har nu bra hull och växer som bara den.

Så hur han håller som framtida ridhäst det får tiden avgöra, han har fått de bästa förutsättningarna jag kan ge han.

Det jag är intresserad av var som sagt inte hur NI tror att han håller, utan hur ERA jätte föl har fungerat och hur stora de har blivit när de har växt klart och vid vilken ålder Ni har kunnat börja rida och jobba.

Så snälla håll er till ursprungs frågan, för det är det som jag är intresserad av, inte bli uppläxad av en massa främlingar.
Tack på förhand!

MIK; tack för info :) Oj då har du oxå en bamse häst, hoppas hon inte växer mkt till så kanske du bara får en "stor" häst och inte en "jätte" häst ;)

Okey du vill veta om de håller min ena jätte togs bort som 4 åring innan jag ens hann börja rida den . Hon var 167 som 1 åring . 177-178 som 4 åring .

Den andra togs bort som 5 åring ungefär 176...Sen om det var ärftlig eller foder eller för stora eller en kombo ....

Mia

Finns ju många stora hästar idag tycker jag, många 170++

Jag har själv haft ett sto på 178cm som jag tränade och tävlade under många år.
På ridskolan jag gick innan hade jag en 182cm halvblod som "min" dressyrhäst i tävlingsgruppen.
Kyra har ju Max på en bit över 180...
Jag kan nog fortsätta rabbla stora hästar som hållit ett bra tag, men visst får man tänka till lite mera med allt när man har en jättehäst.:D

Tror rätt uppväxt och träning är viktig för alla föl och unghästar, men extra viktig för stora/snabbväxande.
Har ju sett exempel på hästar som fått tas bort innan dom ens blivit inridna pga stressad uppväxt och felaktig (läs "Ingen") foderstat, som varit normalstora.

Viktigt också att dom kan vila när dom behöver och får äta det dom ska ute. Bra hagsällskap alltså!:idea:

Jag tycker du ska fortsätta som du gör bara, bra foderstat och vägledning av duktigt hästfolk. (och då menar jag dom du känner personligen, här på Buke finns ju många jätteduktiga, men också en hel del klåpare, gäller bara å komma på vilka som har nått att tillföra:angel:)

Tack för alla svar, det verkar vara rätt blandat med hur de håller när de blir större än stor.

Hitta lite bilder från sommaren -09 när han fick gå på bete för första gången.
På bilden är hans syster född -08, mamma och lilla Icarose 9 veckor :D
http://www.ladda-upp.com/bilder/33846/hela-familjen

systern igen, vacker som en dag är hon
http://www.ladda-upp.com/bilder/33848/escada-p-C3-A5-bete

Icarose innan han upptäckte att de där med sto är rätt trevligt
http://www.ladda-upp.com/bilder/33849/icarose-april

giraff ? :angel:
http://www.ladda-upp.com/bilder/33850/icarose-april2

Är han inte?
Undrar varför jag fått för mej det......?:p :o
Jaja, skitsamma, stora hästar finns det gott om. Och normalstora också, och det finns dom som inte håller för ridning. Och dåligt uppfödda och bra uppfödda.

Jag skulle iallafall inte vara allför pessimistisk med en så stor, men självklart noga med att den får i sej det den ska och får vila som den ska.

Vad jag förstått så vill dressyr folk numer ha 170 ++ hästar.

Mia

Ja, även hoppfolk tycker jag det verkar som.

Själv vet jag inte hur det blev som det blev, men har alltid hamnat på såna stoora.
..och har nog blivit lite skadad, för allt annat kanns ju litet.... men i min tanke så tänker jag att jag ska prova nån gång och skaffa en under 170;)

Ha ha det var därför jag köpte ett litet avelsto för jag upplevde att när jag hade mina jättar så fanns det bara stora hingstar ;)

Hmmm och nu upplever jag att hingstarna börjar krympa igen:o men det är kanske för att nu har jag ett litet sto hmmm hur man än vänder ändan så sitter den kvar därbak ....

Mia

Fast jag tycker också att det finns väldigt många små hingstar som det är nu, är inte många av bjässarna kvar känns det som. Men tycker även folk mer och mer börjar inse nackdelarna med bjässehästarna om man inte är i storlek med Brink och andra jättar;)

/Camilla

Jag var på kurs för en kille som visade hästar och han säger att det internationellt knappt finns dressyrhästar under 170.

Hej!

Har också fött upp en stoor kille, 110 cm som föl och 177 cm+ som 4-åring.
Försökte också ge honom alla tänkbara förutsättningar med mat mm efter allra bästa förmåga för att få hållbarhet, och det verkar gå vägen. :)

3-årstest var inte att tänka på för hans del heller, men han gick faktiskt 4-års-campionat dressyr m OK resultat. Då var han stoor och valpig. Nu är han 6 år och mycket starkare, såld till en normallång dressyrryttare och har vunnit LA:1 med 70%. :laugh: :bow:

SÅ ge inte upp hoppet, det kan mycket väl gå fint! Förvisso går han inte Msv som en 6-åring "ska" göra, men det är ju många hästar av mindre modell som inte gör heller!

Hälsningar!

Senast ändrad av en moderator:

Ibland får man vara lite tydligare i sin förklaring när man skriver på nätet, jag missförstod också och trodde att du försökte motverka växt på höjden genom att minska maten. och urspårning, det ska vi inte kalla det. Det finns värre fall. ;) Sök på Snigelrodeo...

Jag är på inget sätt någon foderexpert men jag kom att tänka på att vissa hästar kanske kan bli lite prilliga i huvudet av havre. Kanske vore det bättre för honom med ett proteinfoder mer energi i? Soja och linfrökaka innehåller en del energi. Och att ge olja istället? Kanske inte fungerar på alla hästar men bara ett litet tips ifrån mig.

Grannen har en jättehäst på jag vet inte hur många cm. Den har nu vid 4? års ålder börjat lägga på sig på bredden. Men fått vila från ridningen för den är lite ojämn i rörelserna bak vad jag har förstått. Den är väldigt fin så jag hoppas att det bara är att den växt så mycket och att den kommer fungera sedan.

Hoppas att han slutar växa och ha otur. Det är inte roligt med sådana hästar. Lycka till!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka